مجوزها

یک طراحی بسته بندی مواد غذایی استاندارد چیست؟

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 4669 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

همه ما از اهمیت طراحی بسته بندی محصولات باخبر هستیم. میدونیم که اولین ابزاری هست که میتونه باعث حفاظت و یا تبلیغ یک محصول باشه. این یک تعریف عام از طراحی بسته بندی محصولات هست. اگر بخوایم بصورت تخصصی و حرفه ای به تعریف معنی طراحی بسته بندی بپردازیم، به دنیایی از مفاهیم وارد میشیم که دونستن این موضوعات حتما راه گشای حرفه ای و ارزشمند شدن طراحی بسته بندی خواهد شد. با ظریف گرافیک همراه باشید.

بسته بندی بسکویت

برای طراحی بسته بندی مواد غذایی عوامل مختلفی دست به دست هم میدن تا بتونیم طرحی موفق رو پیاده سازی کنیم. از فرهنگ یک جامعه، روش های تبلیغات و جذب مشتری گرفته تا جنبه حفاظتی و پوشش دهی امن، همگی در طراحی بسته بندی نقش دارن. زمانیکه یک طراح با مساله طراحی بسته بندی رو برو میشه همه این جوانب رو باید در نظر بگیره. میتونیم این قوانین رو از طراحی بسته بندی مواد غذایی، ادویه، ترشیجات گرفته تا لوازم خانگی و تولیدات صنعتی بسط بدیم. در این مقاله میخواهیم به طراحی و بسته بندی مواد غذایی بپردازیم.

طراحی بسته بندی ساندویچ

از جمله اهداف طراحی بسته بندی می تونیم به نقش محافظت فیزیکی اون اشاره کنیم. جعبه و بسته بندی باید محصول را در مقابل ضربات، فشارها، حرارت، لرزش و غیره حفظ کنه. از طرفی بعضی پوشش های محصولات در برابر ورود اکسیژن، گرد و غبار، نور خورشید و یا بخار آب و امثال آن باید مقاوم باشند. از جمله وظایف بسته بندی در بعضی موارد بسته بندی امن و محافظی که به طولانی کردن عمر یک محصول کمک میکنن میشه اشاره کرد. طراحی بسته بندی از جمله مواردی است که باید بسیار اصولی، حرفه ای و تخصصی انجام شود که قبلا به نکات مهم و اصول طراحی بسته بندی اشاره کرده ایم و در حالت کلی می تونیم بگیم بسته بندی محصول برای حمل‌ونقل، توزیع، انبارکردن تا فروش و مصرف، مورد استفاده قرار میگیره.

طراحی بسته بندی خلاقانه برای صبحانه

مهم ترین وظایف بسته بندی مواد غذایی

  • نقش حفاظتی

  • نقش تبلیغاتی

  • فروش و اطلاع رسانی
     

امروزه بسته بندی جزء پر درآمد ترین کسب و کارها بحساب میاد. اگر شما به نیاز بازار و مشتریان و سلیقه و فرهنگ آن ها واقف باشید، بخوبی میدونین چه نوع طرحی رو باید ارائه بدین. همونطور که در مقاله روانشناسی رنگ ها در طراحی بسته بندی گفتیم باید بدونین چه رنگ هایی برای چه محصولاتی مورد استفاده قرار میگیرن درترکیب و بکار گیریشون دقت بخرج بدین تا طرح نهایی تون دیده بشه و جزء پر فروش ترین و پر رونق ترین ها باشید.

بسته بندی حرفه ای چیپس

نکات مهم در طراحی لیبل و طراحی بسته بندی حرفه ای مواد غذایی

مورد مهمی که در طراحی بسته بندی باید مد نظر قرار داد طراحی لیبل و یا طرح روی بسته بندی است. در این قسمت با دنیایی متفاوت تر از طراحی جعبه مواجه هستیم. برای انجام طراحی بسته بندی موفق باید بخوبی با فرهنگ مردم آن منطقه، کشور یا ملیت آشنا بود و بدونین که چه رنگ ها و نمادهایی در نظر مردم محبوب و یا منفور هستن. طراحی بسته بندی و بکارگیری المان ها، الگو ها، تصاویر و رنگ ها باید دقیق و حساب شده باشد. بعنوان مثال، اولین چیزی که در طراحی بسته بندی باید به چشم بخوره، نام محصول هست که بدونیم از کدوم برند و یا شرکت داره تبلیغات میشه. در نوشتن نام برند تجاری باید از فونت های بولد، درشت و خوانا استفاده کنید. مواردی مثل جملات تبلیغاتی شعارها و یا کلمات خاص یک محصول، دومین گزینه بعد از نام برند است که با فونت های خوانا، ساده و کوچکتر از نام محصول نوشته میشه.

طراحی بسته بندی و طراحی لیبل

 طراحی بسته بندی در واقع مانند یک فروشنده خاموش عمل میکنه! زمانیکه محصول در قفسه فروشگاهی قرار دارد، ترکیب رنگ، فونت ها و نوشته ها باید به طریقی باشه که جلب توجه کنه و خودش معرف محصولی باشه که قراره به فروش برسه. توجه کنید طراحی بسته بندی مانند بیلبوردهای تبلیغاتی و پیام هایی است که برای معرفی محصول در سطح شهر و بزرگراه ها به نمایش گذاشته می شود. این هنر شماست تا بعنوان یک طراح، با توجه به نکات روانشناسی و بازاریابی بدونین چطور محصولی رو معرفی کرده و به فروش برسونین. هر چه در این زمینه موشکافانه و حساس تر عمل کنید در واقع تبلیغاتی در جهت معرفی سبک طراحی خودتون به مخاطب و مشتریان القا خواهید کرد.

حال برای نهایی کردن طراحی بسته بندی باید بدونین ویژگی های محصول چیه؟ در بسیاری از مواد غذایی و خوراکی ها جدولی با عنوان جدول ارزش غذایی پشت بسته قرار دارد. در این جدول خواص و ارزش غذایی مواد غذایی به طور خلاصه و کامل توضیح داده شده. سعی کنید از فونت های ریز استفاده نکنید تا مخاطب راحت تر بتونه اون رو مطالعه کنه. علاوه بر مواردی که تا اینجا بهشون اشاره کردیم، در طراحی بسته بندی حرفه ای باید به برخی از نکات دیگه هم توجه کرد که عبارتند از:

  • توجه به سلیقه و فرهنگ مصرف کنندگان

  • درج اطلاعاتی برای طرز استفاده از محصول

  • در این بخش باید نحوه مصرف مواد غذایی، تاریخ تولید و انقضاء، نحوه باز و بسته کردن بسته توضیح داده شود.

  • توضیحاتی در رابطه با حمل محصولات

  • روی بعضی از محصولات و کالاها علایم هشدار، گواهینامه ها، مجوزهای رسمی، قابلیت بازیافت و تولید و توزیع را حتما دیده اید. باید گفت به نحوی قید کردن این علایم و اطلاعات بر روی طراحی بسته بندی ضروریست تا هنگام جابجایی و نظارت افراد بدانند با چه نوع محصول و حساسیت هایی روبرو هستند.
     

جعبه مقوایی

طراحی بسته بندی حرفه ای مواد غذایی چه تاثیری در فروش دارد؟

طراحی بسته بندی مواد غذایی شاید در نگاه اول تنها یک طراحی ساده و برای زیبایی باشد، اما در واقع این طور نیست و از مهم ترین تاثیرات آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جذب مشتری

  • ماندگاری در اذهان مشتریان

  • معرف محصول داخل بسته بندی که به طور واضح به نوع محصول اشاره کند
     

مجموعه ظریف گرافیک در زمینه ی طراحی بسته بندی آماده مشاوره و همکاری با شماست تا نام تجاری و بازرگانی تان را با برترین نوع طراحی تبلیغات دنیا به نمایش بزارید. نمونه کارهای طراحی بسته بندی ظریف گرافیک دلیل محکمی هستند بر هنر و دانش این تیم. 

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288