مجوزها

طراحی بسته بندی خرما مطابق با استاندارد ها

  • اشتراک گذاری:
24 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 3488 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

طراحی بسته بندی خرما در حال حاضر یک فعالیت مهم در زمینه مبادلات بین المللی محسوب می شود که هر تولیدکننده برای داشتن بسته بندی شکیل و مطابق با استانداردهای جهانی نیازمند بکارگیری طرحی خاص و منصر به فرد برای برند خود است. تیم هایی که در زمینه گرافیک به صورت تخصصی فعالیت می کنند بهترین گزینه برای طراحی بسته بندی مطابق با استانداردهای بین المللی هستند. با توجه به اینکه در جنوب ایران خرما سهم عمده محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده در این مقاله سعی داریم مهم ترین ویژگی های بسته بندی خرما، این خوراکی خوشمزه و لذیذ را به تولیدکنندگان معرفی نماییم تا بتوانند خرما را با کیفیت هر چه تمام تر به مصرف کنندگان ارائه دهند.

وضوح و سادگی طرح

هنگامی که برای خرید به فروشگاه مراجعه می کنید بسته بندی محصولات غذایی را به دقت بررسی کنند و دو سوال:

  1. این محصول برای چیست؟
  2. تصویر روی بسته بندی آن چه چیزی را نشان می دهد؟

را در ذهن مطرح کنید. شاید شما هم از اینکه در برخی موارد نمی توانید به سوالات پاسخ دقیق بدهید تعجب کنید. کشف پاسخ به این سوالات اساسی در کمتر از 4 ثانیه، یعنی حداکثر زمانی که خریدار به هر محصول خاص در قفسه اختصاص می دهد، بسیار دشوار است. در بسیاری از مراکز خرید شما کالاهایی را پیدا خواهید کرد که ده مزیت را برای مشتریان فراهم می کنند ولی هیچ نام تجاری مشخصی ندارند. یا شاید شما محصولی را پیدا کنید که ظاهر بسیار زیبایی دارد اما درباره آنچه که در بسته بندی قرار دارد توضیح روشن و کاملی ارائه نداده باشد.

طراحی بسته بندی مواد غذایی

خرما محصولی پرطرفدار و خوشمزه است که به جز ایران در بسیاری از کشورهای خاورمیانه تولید می شود که این کشورها بزرگترین رقبای ایران محسوب می شوند. اگر هنگام عرضه خرما به بازارهای داخلی و خارجی نتوانید به صورت واضح و صریح اطلاعات محصول را با بسته بندی ارائه دهید قطعاً سهم زیادی از مشتریان خود را از دست خواهید داد. همان طور که در مثال فوق بیان شد مشتریان فقط در کمتر از 4 ثانیه بسته بندی محصول شما را برای خرید بررسی می کنند. به همین دلیل بسته بندی خرما بهتر است با ظاهری ساده و واضح طراحی شود تا بتواند به سرعت مفاهیم را به مشتریان انتقال داده و باعث جلب توجه شود. بنابراین اصل شماره یک در بسته بندی را به خاطر بسپارید؛ در مورد محصول و نام و نشان برند تجاری به صورت واضح توضیح دهید.

معرفی کامل خرما در بسته بندی

طراحی بسته بندی خرما، با بررسی بازار هدف انجام می شود که با این اقدام قطعا بهترین بسته بندی ارائه خواهد شد تا محصول بهتر و بیشتر در انظار جلوه گری کند. هنگامی که مصرف کننده به دنبال خرمایی با کیفیت است، فروشندگان غرفه ای از بسته بندی های متنوع را به او نشان می دهد تا مطابق با ذائقه خود خرمای مناسب را انتخاب نماید. اگر طرح روی بسته بندی پر از پیچیدگی و اطلاعات اضافه باشد قطعا موجب سردرگمی مشتری خواهد شد که قید خرید از برند شما را خواهند زد. به همین دلیل سعی کنید بسته بندی خرما را مطابق با اصالت و کیفیتی آن به مشتری معرفی کنید تا بتوانید اعتماد مشتریان بیشتری را جلب کنید و آن ها را به مشتریان وفادار برند مبدل سازید. اگر یک طراح گرافیک هستید قطعا می دانید مشتریان از دیدن بسته بندی های که حس شایستگی و احترام به آن ها می بخشد بیشتر استقبال می کنند با این حال از ارائه طراحی های فاخر و لوکس برای بسته بندی خرما غافل نشوید.

Food packaging design

محفاظت از خرما

شرایط آب و هوایی بر روی کیفیت خرما تاثیر بسزایی دارد، از این رو با توجه به استاندارهایی که برای حفاظت خرما تعیین شده باید بسته بندی هایی را انتخاب نمود که آب و روطوبت هیچ راه نفوذی به داخل آن نداشته باشند و تغیرات جوی باعث ایجاد خلل در کیفیت بسته بندی نشود. از این رو بسته بندی خرما باید با استفاده از کارتون های مقاوم انجام شود که در زمان حمل و نقل داخلی و بین المللی از خرابی و فساد آن جلوگیری شود. به طور کلی می توان گفت طراحی بسته بندی خرما باید به گونه ای از خرما حفاظت کند تا مشتریان بتوانند طعم خرمای تازه و با کیفیت را با تمام وجود حس کنند.

درج اطلاعات

در طراحی بسته بندی خرما باید اطلاعاتی مربوط به حمل، دمای نگهداری و ویژگی های محصول درج شود تا متصدیان باربری بدانند که بسته بندی باید تحت چه شرایطی جابجا شود. این اصل تاثیر به سزایی در حفاظت خرما در حمل و نقل های طولانی مدت هم دارد. علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد خواص و میزان کالری محصول باید درج شود تا افراد رژیمی، مبتلایان به بیماری های خاص و غیره بهتر بتوانند از آن استفاده کنند.

هویت بخشیدن

همان طور که گفتیم علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای خاورمیانه انواع خرما تولید می شود. برای آن که بتوان در بازار جهانی عملکرد بهتری داشت باید به خرما هویت قدرتمندی ببخشید که این کار با طراحی لوگو حرفه ای امکان پذیر می باشد. همان طور که همه ما با دیدن و یا شنیدن نام کوکاکولا مزه و نشان این کمپانی را به یاد می آوریم یک لوگو باید قدر و حرفه ای باشد. این امر واکنشی غیر ارادی از سوی مخاطب است و کوکاکولا موفق به کسب آن شده است که به آن هویت برند می گوییم. سعی کنید نام تجاری و لوگو به گونه ای روی بسته بندی درج شود که با اولین نگاه در ذهن مخاطب ماندگار شود.

طراحی بسته بندی خرما و مواد غذایی

بازاریابی و تبلیغات

بسته بندی خرما باید به گونه ای طراحی شود که هنگام بازاریابی و تبلیغات، مشتریان به راحتی آن را درک کنند که این بسته بندی برای چه محصولی است. طرح روی بسته بهتر است به گونه ای باشد که در هر رسانه و شبکه اجتماعی بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند، زیرا در تبلیغات و بازاریابی طرح روی بسته بندی نقش مهمی را ایفا می کند.

اندازه و ابعاد

اندازه و ابعاد یکی دیگر از استانداردهایی است که باید در طراحی بسته بندی خرما، به آن توجه شود، اندازه و ابعاد اگر مطابق با استاندارهای تعریف شده جهانی نباشد حمل آن با مشکل مواجه می شود و اگر ابعاد آن زیاد بزرگ باشد احتمال این که در جابجایی ها به بسته ضربه وارد شود بیشتر است. در نتیجه ابعاد بسته بندی باید به گونه ای باشد که کمترین فضا را اشغال کند، محصول در آن لق نزند و وزن ایده آلی داشته باشد.

جنس بسته بندی

متریال رایج بسته بندی شامل پلاستیک، آلومینیوم، شیشه و مقوا است. با این حال، تحولاتی در مواد اولیه ساخت بسته بندی صورت گرفته که سازگار با محیط زیست هستند. همان طور که می دانید خرما نیز یک ماده غذایی بوده که باید جنس بسته بندی آن به گونه ای انتخاب شود که مانع ورود مواد مضر، گرد و غبار، رطوبت و هوا به داخل آن شود.

طراحی و بسته بندی خرما

سوالات مهم ابتدایی در طراحی بسته بندی خرما

قبل از طراحی بسته بندی خرما حتماً جواب سوالات زیر را بیابید:

  1. چه متریالی برای بسته بندی حداکثر طراوت و محافظت را از محصول  می کند؟

  2. آیا یک بسته بندی انعطاف پذیر از محصول به بهترین شکل پشتیبانی می کند یا یک بسته بندی سفت و سخت؟

  3. آیا شکل و اندازه تاثیری در فروش به خرده فروشان و عمده فروشان دارد؟

  4. هزینه بسته بندی ثانویه و حمل و نقل برای رساندن محصول به فروشندگان چقدر است؟

  5. محصول قبل از ارائه به بازار برای چه مدتی در انبار می ماند؟

  6. چه مدت ممکن است محصول تا زمان خرید مشتری در قفسه بماند؟

  7.  چه مزایای و هشدارهایی باید روی بسته بندی برای حقوق مصرف کننده درج شود؟

سوال هایی از این قبیل کمک می کند به راحتی بتوانید استانداردهای بسته بندی را درک کنید و در طراحی خود مد نظر داشته باشید.

طراحی و بسته بندی خرما در ظریف گرافیک

با توجه به استانداردهای طراحی بسته بندی خرما که در این مقاله از ظریف گرافیک بیان شد اکنون با دید روشن بینانه تری پیش خواهید رفت و به خوبی می دانید نیاز یک بسته بندی خرما در طراحی چیست.

ظریف گرافیک با شناختی که از مخاطب و استانداهای جهانی دارد به تولیدکنندگان محصولات و مواد غذایی در طراحی بسته بندی کمک می کند تا بتوانند با چشم اندازهای روشن و مثبت تری اقدام به فعالیت کنند. همچنین ایده های خلاقانه تیم طراحی ظریف گرافیک در زمینه طراحی لوگو و بسته بندی کمک می کند تا بتوانید بسته بندی منحصر به فرد برند خود را داشته باشید تا علاوه بر فعالیت موفق در بازار داخل در بازارهای بین المللی نیز خوش بدرخشید و برای همیشه در ذهن مصرف کنندگان ماندگار شوید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288