مجوزها

هر آنچه که قبل از تغییر و طراحی مجدد لوگو باید بدانیم

  • اشتراک گذاری:
17 فروردین 1399 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 3628 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

برندینگ مساله ی بسیار مهمی می باشد که این روزها تجارت در ایران بشدت به این امر توجه می کند. عوامل زیادی برای معرفی یک برند و محبوب و مشهور شدن آن دخیل می باشند، اما به جرات می توان گفت، به همان اندازه که انتخاب نام برای یک برند اهمیت دارد، طراحی لوگو نیز مهم می باشد. یک برند، زمانی می تواند موفقیت و جایگاه خوب خود را حفظ کند که کاملا بروز باشد. بروز بودن برای یک برند یعنی هویت بصری (کارت ویزیت، ست اداری، کاتالوگ و بروشور و ..)، طراحی بسته بندی و لوگو یا آرم نیز، در کنار محصولاتتان مطابق با استاندارهای روز کاملا جدید باشند.

اما تغییر برخی از نشانه ها یا عناصر درگیر در یک برند، از حساسیت بالایی برخوردار می باشند و نمی شود بدون برنامه ی درست، سعی در تغییر و بروز رسانی آنها کرد. برای مثال، لوگو یا آرم یک برند، که در ذهن همه ماندگار شده است را نمی توان تغییر داد و باید بر اساس اصول و برنامه ی خاص تغییرات جزئی را بر روی آن اعمال نمود. اما اینکه چرا و چه زمان و چگونه باید لوگو را تغییر داد، سوالاتی می باشند که نیاز به پاسخ دقیق قبل از طراحی مجدد یک لوگو دارند. ظریف گرافیک در این مطلب قصد دارد به این سوالات پاسخ دهد.

طراحی لوگو

چه زمانی باید به فکر تغییر لوگوی یک برند باشیم؟

قدیمی شدن لوگو

زمانی که برای اولین بار لوگوی مناسبی را برای برند خود طراحی کردید، باید این نکته را بخاطر داشته باشید، که روزی این نوع لوگو دیگر کاربرد نداشته و بوی کهنگی می دهد. این یک واقعیت است و تنها شامل لوگو نمی باشد. پس اگر زمان زیادی از طراحی لوگو گذشته است (چندین سال)، کمی با دقت به لوگوی برند خود نگاه کنید و آنرا با طرح های جدید مقایسه کنید. با یک مقایسه خودتان متوجه خواهید شد، که آیا زمان بروز رسانی لوگو فرار رسیده است یا خیر. مساله ی قدیمی بودن لوگو را کاملا باید جدی گرفت، چون مشتریان شما با نگاه اول متوجه خواهند شد که برند شما بروز نمی باشد.

اما آنچه گفته شد متعلق به لوگوهای غیر حرفه ای است که تغییر لوگو در سال ها بعد پیامد هایی را هم با خود خواهد داشت. بهتر است در همان ابتدا طراحی لوگو برند خود را به افراد حرفه ای بسپارید که بار ها و بار ها مجبور به ریدیزاین لوگو نشوید. ریدیزاین لوگو سبب ایجاد تغییرات و در برخی موارد طراحی مجدد لوگو را خواهد داشت. در نظر داشته باشید، برند شما سال ها است با یک لوگو مشغول به فعالیت بوده که با همان معروف شده است، بهتر است در طراحی جدید، المان اصلی را حفظ کنید تا در نگاه مشتریان غریبه و تازه وارد نباشید.

لوگو

تکامل یافتن برند

اغلب برندهای معروف، در ابتدای راه تنها یک اقتصاد نوپا بودند و به مرور، بخش های بیشتری را به فعالیت خود اضافه کردند. از آنجا که لوگو، در دل خود نوع فعالیت یک برند را نشان می دهد و با گذشت زمان جنبه های کاری بیشتری به آن برند اضافه می شود، پس نیاز است تا لوگو به گونه ای تغییر یابد که فعالیت های جدید آن نیز کمی در لوگو نمایان شوند.

تکامل یافتن برند ها در پی باز طراحی لوگو صورت می گیرد. هرگاه که برندی لوگوی خود را به روز رسانی می کند، مشتریان و رقبا در انتظار مشاهده تغییرات در هویت بصری، ست اداری، تغییر در تابلو ها، فعالیت، کیفیت عملکرد، ارائه خدمات و غیره هستند. لذا اگر قصد طراحی مجدد لوگو را دارید بهتر است قبل از هر چیز نیاز های اساسی سازمان را بسنجید و در پی ایجاد تغییرات تا زمان رونمایی لوگو جدید باشید. ایجاد تنوع و تغییرات در سبک یک برند باعث می شود مخاطب و مشتریان علاقمند به دنبال کردن خدمات و محصولات برند شوند و حتی برخی رقبا بر آن خواهند شد تا محصولات خود را با کیفیت و خدمت ویژه ارائه کنند. همانطور که می بینید ریدیزاین لوگو همه بخش های جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین بهتر است هوشمندانه صورت گیرد.

تبلیغات

توسعه و رشد برند

شما ممکن است در ابتدای راه، چون هنوز یک شرکت نوپا تاسیس کرده اید، توجه زیادی به طراحی لوگو حرفه ای نداشته باشید. اما زمانی که در شغل خود رشد و پیشرفت کردید و جایگاه خوبی پیدا کردید، اهمیت لوگو بیشتر احساس می شود. در این زمان متوجه خواهید شد که لوگوی موجود عملکرد خوبی برای بازار روز ندارد و کم کم باید بفکر تغییر لوگوی فعلی باشید.

لوگو گوگل کروم

دقت داشته باشید، زمانیکه اقدام به ریدیزاین لوگو می کنید از تیم های حرفه ای بخواهید که در این زمینه به شما بهترین الگو را پیشنهاد دهند. در غیر اینصورت اگر برای بار دوم هم دچار انتخاب لوگوی نامناسب شوید به زودی زیر ذره بین رقبا و دیگر طراحان گرافیک خواهید رفت که معایب، ایرادات و حتی کپی بودن لوگو را شناسایی و رسانه ای می کنند که به نظر اتفاق خوشایندی نخواهد بود. همانطور که می بینید برند های مطرح کشور که اقدام به ریدیزاین لوگو می کنند در برخی مواقع نمونه کپی شده است، یا با ایجاد تغییرات در فونت ها طراحی شده و حتی طرحی پر تکرار است. از این رو آگاهانه تیم حرفه ای را برای باز طراحی لوگو را انتخاب کنید، تمام مشکلات لوگوی قدیمی را مطرح کنید و هر آنچه را که از لوگوی جدید انتظار دارید را بیان نمایید. زیرا تمامی موارد به طراح کمک می کند تا بداند لوگوی شما چه گذشته و چه چشم اندازی را دارد.
 

وجود پیچیدگی زیاد در لوگو

طراحان لوگو، در گذشته جزئیات زیادی را به طرح اضافه می کردند، اما امروزه نیاز است این پیچیدگی ها کمی حذف شوند، تا برای تبدیل به فرمت دیجیتال به مشکلی بوجود نیاید. در حال حاضر ،بخاطر کاربرد لوگو در تبلیغات دیجیتال، نیاز به طرح های بدون پیچیدگی و جزئیات زیاد کاملا محسوس می باشد. . با این حال اگر لوگویی 10 یا 20 سال پیش طراحی کرده اید اینبار باید بدانید لوگو در فوآیکن سایت، اپلیکیشن، برچسب تصاویر اینستاگرامی و غیره باید طوری قرار گیرد بدون آنکه هیچگونه افت کیفیتی داشته باشد. در واقع باز طراحی لوگو در دنیای مدرن به صورت مینیمال انجام می شود که حروف و المان های ساده در آن بیشتر به چشم می خورد.

انواع لوگو

بعد از اینکه یک برند تصمیم جدی به تغییر برند گرفت، طراح گرافیک باید برخی از اصول را در نظر گرفته و لوگوی جدید را برای آن طراحی کند. طراحی مجدد لوگو نسبت به طراحی اولیه از حساسیت بالاتری برخوردار می باشد.
 

مواردی که در طراحی مجدد و بروز رسانی لوگو باید در نظر گرفت

قابلیت شناسایی آسان

لوگو نشان و هویت یک برند می باشد، در نتیجه در بروزرسانی آن باید توجه داشته باشید، که مشتریان آن برند، با نگاه اولیه بتوانند لوگو و نشان را تشخیص دهند. در صورتی که یک لوگوی کاملا جدید برای برند طراحی شود، نتیجه و بازخورد خوبی نخواهد داشت. قابلیت شناسایی از موارد مهمی است که بالاتر به آن اشاره کردیم که در ریدیزاین لوگو باید جزئی و هوشمندانه عمل کرد تا مخاطبین خود را حفظ کنید سبب سر درگمی مصرف کننده نشوید. شاید دیدن یک لوگو جدید با نام برند قدیمی کمی برای مخاطب شوکه کننده باشد و نتواند به راحتی با اصل بودن محصول روبرو شود و حتی از خرید سر باز زند. هرچند که حفظ ماهیت اصلی لوگو از جمله قوانین باز طراحی لوگو است اما می توانید در بخشی از بسته بندی محصول اشاره ای به علت باز طراحی لوگو و تغییرات داشته باشید تا مشتری با اطمینان خاطر محصول را در سبد خرید بگذارد.

لوگو ebay

نیاز به تغییر لوگو احساس شود

اینکه یک لوگو قدیمی باشد، همیشه دلیل بر نیاز به تجدید طراحی و بروز رسانی آن نمی باشد. گاهی پیامدهایی که با تغییر لوگو ممکن است بوجود آید، باعث می شوند از قدیمی بودن آن چشم پوشی شود. شما به عنوان طراح لوگو باید تشخیص دهید تا چه حد لوگوی قبلی قدیمی می باشد؟ ایا کاملا از رده خارج می باشد یا هنوز فرصت کافی را دارد؟ کافی است کمی به عملکرد لوگو در فضاهای مختلف مانند فضای مجازی، وب، محیطی و غیره دقت کنید تا متوجه شوید آیا لوگو در قالب های جدید قابلیت ایفای نقش دارد یا خیر؟! همچنین نگاهی به لوگو برند های داخلی و خارجی بیاندازید تا بخوبی آنچه که را که نمی دانید هویدا شود.

لوگو westjet

روند تغییر لوگوی برندهای معروف جهان

در ادامه تعدادی از تغییر روند طراحی لوگوی برندهای معروف را نشان می دهیم.

لوگو پپسی

لوگو گوگل

لوگو کوکاکولا

ما در ظریف گرافیک به شما پیشنهاد می کنیم، در حین طراحی اولیه، اصول مهم در طراحی لوگو را در نظر بگیرید و حتی الامکان لوگو کاملا مطابق با استانداردهای روز طراحی کنید. زیرا تغییر لوگو و نشان یک برند، یکی از پر ریسک ترین کارها در برندینگ می باشد. هرچند ریدیزاین لوگو چندان هم بد بنظر نمی رسد، اگر طبق قواعد و اصول باز طراحی لوگو این امر صورت گیرد قطعا بازخورد های مثبتی را هم دریافت خواهید کرد. در بهترین حالت توصیه می کنیم از همان ابتدا طراحی لوگو خود را به افراد حرفه ای بسپارید تا بعد ها مجبور به طراحی مجدد و صرف هزینه های گزاف نشوید. نمونه لوگوهای  طراحی شده توسط ظریف گرافیک را می توانید در بخش نمونه کارها مشاهده کنید. 

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288