مجوزها

لوگوی پپسی: داستان تکامل یک رقیب برنده!

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 10 بهمن 1402 ) 7030 1 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

بدون تردید میتوان گفت لوگوی پپسی یکی از معروف و قابل شناسایی‌ترین لوگوهای جهان حساب می‌شود. با این حال این برند و لوگو طی این سال ها (از 1965 گرفته تا کنون) تغییرات بصری جزئی و اساسی زیادی داشته تا به چیزی که الان دیده می‌شود تبدیل شده. در ادامه این مقاله نیز به داستان و تاریخچه این برند و مهم تر از همه طراحی لوگو آن میپردازیم.
 


ویدئوی بالا چهره جذاب و حرفه ای از پپسی را نشان میدهد. اما پپسی از از روز اول به این شکل نبوده و رفته رفته توانسته هویت خودش را پیدا کند. یکی از اصلی ترین دلایل این محبوبیت و موفقیت پپسی را میتوانیم، انتخاب درست رنگ، فونت و المان ها در طراحی بصری برند اوست که توانسته خروجی کار طراحی را کاملا با نوع فعالیت برند مرتبط کند. اما پپسی همیشه قول قدر و رقیب شماره یک برند کوکاکولا نبوده و برای رسیدن به جایگاه خود صدها ایده و کمپین های مختلف را راجرایی کرده تا بتواند بالاخره هویت خود را بعنوان یک برند مجزا (نه فقط رقیب کوکاکولا) به جهانیان نشان دهد. همین موضوع نیز داستان برند پپسی را جذاب میکند.

لوگوی شرکت پپسی

 

طراحی لوگو پپسی 1940-1898

در واقع تاریخچه برندی که ما حالا با نام پپسی میشناسیم روزی روزگاری به اسم "نوشیدنیِ برد" در شرکت "پپسیکو" متولد شد. پپسیکو در سال 1898 توسط یک داروساز به نام سیل باستین برد نیو برنزویک آمریکا تأسیس شد. در ابتدا کمپانی فقط نوشیدنی هایی مانند سرکه گریپ و پروش یا آسپیرین تولید میکرد تا اینکه به دنبال رشد و توسعه روزافزون خود تصمیم به تولید و صدور نوشیدنی گازدار نیز گرفت. برَد در سال 1902، نام برند را از Brad's Drink به Pepsi-Cola تغییر دادند. این لوگو اولین بار در کالبدشکافی کورتمان مجله 'ساتردیوبوست' در سال 1905 معرفی شد.

پپسی از همان اوایل سال فعالیت خود بازار و رقیب اصلی آن را شناخت و با اینکه تا آن زمان خود رقیب کوکاکولا معرفی کرده بود اما شیوه را درستی برای رقابت انتخاب نکرد. طراحی لوگوی پپسی با توجه به رقابت خود به قرمز وفادار مانده بود تا زمانی که کوکاکولا با سابقه و محبوبیت تمام خود، از لوگوی جدیدش به رنگ قرمز پرده برداشت. با اینکه این رنگ ابتدا در پپسی وجود داشت اما کوکاکولا بود که به تدریج قرمز را به مارک رنگ برند خود تبدیل کرد.

نهایتا در سال 1940، لوگو را به یک کادر مستطیلی برای لوگو استفاده شد که نام پپسی به همراه المان‌های دیگر در وسط طرح و به شکل یک دایره قرار گرفتند. رنگ‌های قرمز و سفید در این طرح، نشان از حمایت از تلاش‌های آمریکا در جنگ جهانی دوم بودند. اما مشکل اصلی همچنان باقی مانده بود. لوگوی پپسی حالا علاوه بر رنگ، با فونتی مشابه به آرم کوکاکولا فعالیت میکرد که این برای کمپین‌های تبلیغات و برندسازی پپسی گران تمام شده بود.

تاریخچه لوگو پپسی

 

طراحی لوگوی پپسی در دهه 1950

امروزه ما تصور میکنیم هویت سازمانی پپسی آبی‌ست اما جالب است بدانید تا وقتی که پپسی در سال 1950 نمای لوگوی جدید خود را معرفی کند، این برند هیچ ارتباطی با رنگ آبی نداشت. با اینکه لوگوتایپ اولیه پپسی تغییری آنچنانی نداشت اما حالا بین رنگ آبی و قرمز سمبلی از درب نوشابه را به تصویر می‌کشید. اما شاید مهمترین دلیل و البته الهام پپسی برای طراحی لوگوی خود پرچم آمریکا و تداعی میهن پرستی در اوج جنگ گیری جنگ جهانی دوم بود.

 

طراحی لوگوی پپسی در دهه 1960

در این دهه سرنوشت ساز برای برند پپسی دو اتفاق بزرگ افتاد: درب بطری نوشابه به جای حالت سه بعدی خود حالا به شکلی تخت خوابیده بود و پپسی کولا سنگینی بار عبارت "کولا" را از لوگوی انداختند و پس از 64 سال بالاخره با فونت بولد و خوانای سریف سنس خود را تنها با "پپسی" معرفی کردند. پپسی در این نقطه از تاریخ "نوشیدنی باحال جوانان" شده بود و آنان را "نسل پپسی" خطاب میکرد و به نوع قصد داشت کوکاکولا را برندی مخالف این ارزش نشان دهد. همچنین این برند در سال 1964برای اولین بار در نوشابه (18 سال قبل از اینکه کوکاکولای رژیمی معرفی شود) پپسی رژیمی و بدون شکر را عرضه کرد که تقاضای زیادی نیز پیدا کرد.
 

طراحی لوگوی پپسی در دهه 1970

در دهه 1970، تغییرات اساسی در طراحی لوگوی پپسی، به دنبال تغییرات اجتماعی در سراسر جهان بود. در سال 1973، گرافیست های معروف جهان، تصمیم گرفتند از طراحی مینیمال برای لوگوی جدید پپسی استفاده کنند. در این طراحی، از رنگ سفید برای زمینه استفاده شد و این به جذابیت طرح کمک زیادی کرد. 1973 سالی بود که پپسی تصمیم گرفت با آغوش باز به سمت طراحی مینیمال برود و تغییرات اساسی دیگری به لوگوی خود بدهد. این بار المان درب بطری برداشته شد.اما با تمام جذابیت خود هیچکس تصور نمیکرد که این لوگو در سال 2023 میلادی دوباره ارم اصلی پپسی تبدیل شود.

 

طراحی لوگوی پپسی به مناسبت جشن تولد 100 سالگی پپسی

در سال 1991 پپسی برای باری دیگر نوشیدنی‌های خود را با لوگوی جدیدی عرضه کرد. لوگوتایپ (به جز در بزرگ شدن اندازه) این بار تغییری نداشت و المان نمادین جهانی بودن همچنان مفهوم خود را میرساند اما ایکون و تایپ برای اولین بار از یک دیگر جدا شدند. طراحی لوگوی پپسی با کوچک شدن دایره طرح و قرار گرفتن آن در گوشه ی پایین و سمت راست تغییر پیدا کرد. ایکون جهانی پپسی حالا در زیر لوگوتایپ آن قرار داشت و فضای منفی آن نیز با هاله ای قرمز رنگ پر شده بود. در این طراحی لوگو باز هم رنگ آبی و قرمز با هم در تقابل هستن و رنگ سفید دوباره به عنوان رنگ پس زمینه استفاده شد.

لوگوی پپسی در بازه 1998 تا 2008

پس از محکم شدن جای پای این برند، باز هم طولی نکشید که تصمیمی برای بازطراحی لوگو گرفته شد. در سال 1998 وقت آن شده بود که نماد پپسی کمی جابجا شوند. به جای تایپ آبی روی پس زمینه سفید، حالا لوگو روی پس زمینه آبی بود و عبارت پپسی روی آن با جسارت خود را نشان میداد و ایکون کره کمی به زیر لوگوتایپ متمایل شد.
همچنین برخلاف لوگوهای قدیمی این برند، پپسی در اینجا به عمق طراحی رفت تا به آن عناصر جذاب 3بعدی ببخشد. از سایه برای برجسته سازی تایپ پپسی استفاده کرد و با تابش نور توجه مخاطب را به به سمت کره سه رنگی جلب می‌کرد.

پپسی که به این نوع لوگوهای برجسته علاقه‌مند شده بود تغییراتی دیگر در سال های 2003 انجام داد که 3بعدی بودن نشان خود را بیشتر از قبل نشان میداد. اما جذابیت باحال لوگو در سال 2006 اتفاق افتاد که نه تنها جای لوگوتایپ و مارک جذاب‌تر از همیشه کره را عوض کرد بلکه حالا منعطف شده بود و در هر پس زمینه ای میتوانست معنای پیام خود را به رخ مخاطب بکشد.


 

طراحی لوگوی 1 میلیون دلاری پپسی در 2008

نسخه 2006 خوب بود، اما سال 2008 وقت ریدیزاین سر آمد و اینبار نوبت که یک تغییر بزرگ دیگر بود. پپسی بیش از یک میلیون دلار به گروه آرنل پرداخت کرد تا لوگویی که مشاهده میکنید را طراحی کنند:

کره سه‌بعدی شده دوباره به حالت تخت برگشت. فونت لوگو پپسی که گویا کل جهان عاشقش شده بود، ناپدید شد و به فونت اختصاصی پپسی لایت طراحی شده توسط جرارد هوئرتا جای آن را گرفت. دیگر خبری از درشتی، حروف بزرگ، نظم قبلی تایپ نبود. اکنون، کره جهانی پپسی به سمت چرخیده شده بود و نوار سفید به حالت یک لبخند خم شده بود. این نما از پپسی جدید همچنان روحیه جوانی را نشان میداد ولی در عین حال عامیانه شده بود و حتی گاهی نیش دار و طعنه آمیز!

با این حال همه موافق این آرم پپسی نبودند. بسیاری از طرفداران و طراحان آن را بیش از حد ساده خطاب کردند برخی دیگر این لوگو پپسی را نسبت به طراحی‌های قبلی غیرحرفه‌ای و بی‌روح میدانستند. با وجود این نقدهای منفی پپسی پای انتخاب خود ایستاد و به جز مواردی جزئی تا 2023 به فکر تغییر لوگوی خود نیوفتاد.

 

لوگوی پپسی در ماه ایران!

همه چیز از یک شایعه ساده در سال 1391 شروع شد که میگفت شرکت پپسی قصد دارد با استفاده از دستگاه‌های لیزر قدرتمند خود لوگوی برندش را روی ماه نشان دهد. جالب اینجا بود که این شایعه مضحک‌آمیز تنها در فضای ایرانی شبکه‌های مجازی همچون فیسبوک رد و بدل میشد و توسط هیچ رسانه معتبر تایید نشده بود. با اینکه برخی با شوخی و تمسخر از کنار آن گذشتتند، برخی دیگر از ایرانی‌های در تهران و سایر شهرها در ساعت 11:30 شب 16 خرداد روی پشت بام‌های خود منتظر دیدن چنین رویدادی بودند! نکته حتی جالب تر اینکه که حتی بعد از این تاریخ کسانی وجود داشتند که ادعا کنند لوگوی پپسی را روی ماه دیدند و چه بسا برای اثبات آن ویدئوهای ساختگی منتشر گردند.

از طرفی دیگر بعضی از مردم که تازه فهمیدند چه دروغ مسخره ای را باور کرده بودند، با کینه توزی اقدام به خرید کوکاکولا می‌کردند. گذشته از بارهای منفی یا مثبت این جریان، یک چیز کاملا مشخص است: اوج محبوبیت نام پپسی و رقابتش با کوکاکولا در ایران به خاطر این شایعه‌ها بود.
 

لوگوی جدید پپسی در 2023: بازگشت به ریشه

همانطور که ما تا اینجا داستان این برند را بازگو میکردیم، پپسی نیز در سال 2023 تصمیم گرفت با این لوگو به دهه‌های اولی برند خود برگردد و این قدمت برند خود را به مخاطبانش یادآور شود. این لوگو به طرحی ساده و شفاف بازگشته است و ظاهری کلاسیک و زیبا به برند می‌بخشد. همچنین، برعکس لوگوی قبلی، از رنگ‌های فولادی و آبی تیره استفاده می‌کند که برای تأکید بر روحیه ملایم و برجسته برند پپسی طراحی شده است. این لوگو حاکی از حفظ هویت برند است و به مشتریان یادآوری می‌کند که پپسی همچنان به عنوان یکی از برندهای بزرگ و محبوب در دنیای نوشیدنی‌ها ادامه می‌دهد.

طراحی-جدید-لوگو-پپسیکامیون-عرضه-لوگو-جدید-پپسی

لوگو جدید پپسی کولا

به نظر می‌رسد حقیقتاً لوگوی جدید پپسی به یک حالت قدیمی تر بازگشته است. آرایش موج و قلم بولد پپسی در میان دایره به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد دیگر قرار نیست از جایش تکان بخورد. این لوگو به شدت به فضای سال 1960 خود برگشته است. به گفته مدیر طراحی و هویت بصری این شرکت "ما هویت جدید این برند را به طوری طراحی کردیم که بتواند نسل جدید لوگو پپسی را به میراث 125 ساله ما متصل کند و چشم انداز جسورانه این شرکت را جلوی جشم مخاطب بگذارد."

لوگوی جدید در پاییز سال جاری در آمریکای شمالی و در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ به طور گسترده عرضه خواهد شد.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، بازسازی لوگو نیاز به دانش و شناخت کافی دارد و نباید یه شبه تصمیم به تغییر طراحی لوگو گرفت. به جرات میتوان گفت تغییر و طراحی مجدد لوگو، سخت تر از طراحی لوگو از پایه است و طراح شما باید دانش کافی در این زمینه را داشته باشد تا بتوانید از آن انتظار یک خروجی رضایت بخش داشته باشید. از جمله خدمات ارائه شده توسط ظریف گرافیک، طراحی لوگو می‌باشد. نمونه کارهای طراحی لوگو ظریف گرافیک را میتوانید در بخش نمونه کارهای سایت مشاهده کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (1)

  • ماجرای لوگوی پپسی روی ماه واقعا خنده دار بود :) چقدر راحت میشه به هوش بعضی ایرانی ها شک کرد

    ثبت پاسخ

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288