مجوزها

بررسی تاریخچه و تکامل طراحی لوگوی کداک - Kodak

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 2 مرداد 1402 ) 1937 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

یکی از ویژگی های مهمی که در بررسی رشد برندهای نام آشنای دنیا به چشم میخورد، سیر تغییر و تحولات در طراحی لوگوی آنها می باشد. اگه اهل عکاسی باشین حتما با نام کوداک برخورد کردین و از سابقه ی این برند چند ملیتی مطلع هستین. تکامل طراحی لوگو از قرن نوزدهم تا سال 2012 که به طور کامل اعلام ورشکستگی کرد، یکی از نمونه های بارز در ایجاد تغییر لوگو می باشد که نمونه ی اولیه آن با آخرین لوگو تفاوت بسیار زیادی داشته و می توان گفت هیچ شباهتی با هم ندارند. در این مطلب تغییرات در طراحی لوگو کوداک را مورد بررسی قرار میدهیم. با ظریف گرافیک همراه باشید.

طراحی لوگو کوداک

شرکت Eastman Kodak که با نام کوداک در تمام دنیا شناخته شده می باشد و در حوزه ی تولید تجهیزات مربوط به عکاسی فعالیت داشت، از سال 1888 توسط جورج استمن تاسیس شد و طی دهه های مختلف طرح های مختلفی را به عنوان لوگو ارائه داده است. پیشنهاد می کنیم در کنار این مطلب، تغییرات در طراحی لوگو ادوبی را نیز مطالعه نمایید. بدون شک مطالعه ی این تغییرات دید و نگاه خوبی را در طراحی لوگو برایتان بوجود خواهد آورد.

اولین طراحی لوگو کوداک در سال 1907

کوداک اولین طراحی لوگو را در سال 1907 ارائه داده که در آن از ECC به عنوان معرف نام شرکت استفاده شده است. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، این حروف در دایره ای محصور شده اند که این شیوه ی طراحی لوگو در آن دوره رایج بود و نشان دهنده ی قدرت و تکامل می باشد.

طراحی لوگو کوداک 1907

حضور رنگ و شکل در طراحی لوگو کوداک در سال 1935

بعد از پشت سرگذاشتن سالها فعالیت شرکت کوداک، در سال 1935 تصمیم براین شد تا رنگ و چهره ی جدیدی به لوگو داده شود و تغییرات چشم گیری در نتیجه ی کار دیده شد. زرد که نشان دهنده ی احساس شادی، عشق و شور می باشد به عنوان رنگ زمینه در کنار رنگ قرمز نام برند ترکیب خوبی بود تا احساسات بیننده را تحت تاثیر قرار دهد. هدف در این انتخاب رنگ پیوند دادن عکاسی با زندگی مردم بود و می توان گفت نتیجه ی کار نشان داد که این انتخاب کاملا درست و هوشمندانه بوده است.

طراحی لوگو کوداک 1935

اشکال مثلثی طراحی لوگو کوداک در سال 1960

همان طور که در مطلب نکات مهم در طراحی مجدد لوگو اشاره کردیم، ایجاد تغییر در طراحی لوگوی عکاسی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و نیاز به دانش کافی در این حوزه دارد. یکی از چشمگیرترین تغییرات در طراحی لوگو کوداک را می توان در طرح ارائه شده در سال 1960 مشاهده کرد. هدف از قرار دادن اشکال مثلثی در طراحی لوگوی کوداک، ایجاد یک طرح کاملا منحصر بفرد میباشد که با ترکیب رنگ قرمز خروجی ایده آلی را بوجود آورد و مورد استقبال قرار گرفت.

طراحی لوگو 1960

تغییرات زیبا در طراحی لوگو کوداک در سال 1971

بعد از یازده سال از آخرین تغییرات ایجاد شده در طراحی لوگو کوداک، شکل ظاهری لوگو تغییرات زیادی پیدا کرد و شکل مثلثی به طور کامل برداشته شد و با یک شکل مربعی جایگزین گردید. مربع نشان ثبات و صداقت می باشد و یک انتخاب درست برای انتقال پیام اعتماد، ثبات و شفافیت شرکت بود.

طراحی لوگو کوداک 1971

ایجاد تغییر در فونت طراحی لوگو کوداک سال 1987

به مناسبت 80 سالگی کوداک، فونت به کار رفته در طراحی لوگو دچار تغییر شد و بجای فونت serif از enterprise در طراحی لوگو به چشم میخورد. مهم ترین ویژگی این طراحی، ظاهر ساده ی آن بود که طرحی کاملا منحصر به فرد را بوجود آورد.

طراحی لوگو کوداک 1987

ظاهر مدرن طراحی لوگو کوداک در سال 2006

با قدم گذاشتن به دنیای مدرن گرافیک در سالهای 2000 به بعد، طراحی گرافیک دچار تغییر زیادی شد و چهره ای مدرن به خود گرفت. طراحان گرافیک در این سالها تغییرات زیادی را در نوع طراحی لوگو ایجاد کردند که یک نمونه از آن را می توان در طراحی لوگوی کوداک در سال 2006 مشاهده کرد. کادر مستطیلی و طرح مربعی به طور کامل از لوگوی این برند حذف شد و تنها از نام شرکت استفاده شد. این طراحی توسط آلن هوری ایجاد شد و نوار میله ای زرد رنگ پایین نام کوداک، در نهایت خروجی منحصر به فرد و ساده ای را به عنوان لوگوی نهایی کوداک ایجاد کرد.

طراحی لوگو کوداک 2006

2016؛ برگشت به طراحی لوگوی 1987 کوداک

اگه تاریخ و گذشته ی برند کوداک را مطالعه کنید، حتما متوجه خواهید شد که این برند در سال 2012 دچار ورشکستگی شد و با تغییر سیاست های کاری و مدیریتی، دوباره در سال 2016 چهره ای جدید به خود گرفت. مدیران این برند تصمیم گرفتن تا بجای طراحی لوگوی جدید برای کوداک، از لوگوی طراحی شده در سال 1987 استفاده کنند و در حال حاضر نیز این لوگو به رسمیت شناخته شده است. تنها تغییر ایجاد شده در این لوگو، نحوه ی چیدمان حروف نام برند می باشد که به صورت افقی بر روی زمینه ی قرمز رنگ قرار گرفته اند.

طراحی لوگو کوداک 2016

طراحی لوگو ظریف گرافیک

طراحی لوگو یکی از مهم ترین عناصر تبلیغاتی در برندینگ می باشد که در معرفی هویت و نام برند و ماندگاری آن در ذهن مخاطبان نقش زیادی دارد. تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک با تلفیق دانش، تجربه و هنر موفق به طراحی لوگوهای منحصر به فرد شده است که نمونه کارهای آن را می توانید بر روی این سایت مشاهده نمایید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288