مجوزها

تفاوت پیکتوگرام، مونوگرام و لوگو تایپ در چیست؟

  • اشتراک گذاری:
3 خرداد 1400 (آخرین بروزرسانی در 7 شهریور 1402 ) 11730 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

 پیکتوگرام، مونوگرام و لوگو تایپ اصطلاحاتی هستند که در زمینه طراحی لوگو بکار برده می شوند، پس اگر به عنوان متقاضی ثبت لوگو قصد دارید برای برندسازی و طراحی لوگو اقدام کنید بهتر است قبل از اینکه به شرکت های طراحی لوگو حرفه ای مراجعه کنید، کمی با اصطلاحات کاربردی آن آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم با معرفی پیکتوگرام، مونوگرام ، لوگو تایپ و لوگوهای تصویری دیدتان را نسبت به روش های طراحی لوگو بازتر کنیم و در انتها با جمع آوری چکیده های مطلب به بررسی تفاوت پیکتوگرام، مونوگرام، لوگو تایپ می پردازیم.
 

انواع طراحی لوگو با ظریف گرافیک

پیکتوگرام چیست؟

پیکتوگرام ها مجموعه ای از علائم تصویری می باشند که  تنها از طریق ارتباط چشمی، پیام هایی را به مخاطب انتقال می دهند، حال این پیام ها می توانند از دسته علائم هشدار دهنده، باز دارنده و راهنمایی کننده باشند. نماد بصری که در پیکتوگرام ها استفاده می شود باید از لحاظ تصویری شبیه به شئ فیزیکی باشد تا مفهوم پیام را به خوبی منتقل کند، بنابراین نیازی نیست برای خلق آثار جدید از تصاویر پیچیده استفاده کنید.

در واقع پیکتوگرام ها در هر جایی که نیاز باشد، جایگاه خود را پیدا می کنند، کاربرد پیکتوگرام ها در گستره ی وسیعی از مشاغل و فعالیت های مختلف مثل تابلو راهنما عمل می کنند، به صورتی که افراد را از موقعیتی که در آن قرار دارند یا باید ها و نبایدهای دیگر مطلع می کنند. طراحی پیکتوگرام بر اساس موضوع مورد استفاده متفاوت است، اما اصول طراحی پیکتوگرام در زوایای مختلف برای تمام موضوعات یکسان می باشد و رعایت آن ها برای طراحی پیکتوگرام حرفه ای الزامی است. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های یک پیکتوگرام حرفه ای می پردازیم:
 

  1. پیکتوگرام ها در جوامع بین الملی کاربرد دارند، بنابراین باید به گونه ای طراحی شود که برای جوامع مختلف قابل درک باشد.

  2. پیکتوگرام به نمادهایی گفته می شود که هیچگونه نوشتاری ندارند، بنابراین یک پیکتوگرام حرفه ای باید تنها از طریق تصاویر و بدون کمک گرفتن از پیام های نوشتاری طراحی شود.

  3. کاربرد پیکتوگرام ها اغلب در فضاهای محیطی است، پس باید آنقدر واضح و ساده باشد که با اولین نگاه پیام را منتقل کنند.

  4. اگر به کاربرد پیکتوگرام و اهمیت آنها در زبان جهانی پی ببریم، به رعایت اصول طراحی پیکتوگرام اهمیت بیشتری می دهیم.

  5. خلاقیت در طراحی پیکتوگرام اهمیت دارد، ولی رعایت اصل واقع گرایی در طراحی مهم تر است، پس زمانی که می خواهید یک پیکتوگرام طراحی کنید، تصاویر نامفهوم یا تخیلات شخصی را حذف کنید و طرح هایی را انتخاب کنید که واقع گرایانه باشند و خیلی سریع مفهوم را منتقل کنند.
     

طراحی لوگو پیکتوگرام ورزشی
 

انواع پیکتوگرام در فضای محیطی

هر سمبل بگتوگرام دارای معنای خاص خود بوده و مشخصا از دیگری متفاوت است. در ادامه با انواع پیکتوگرام آشنا خواهید شد:

پیکتوگرام هشداری یا خطر

پیکتوگرام های هشداری، نمادهای بصری و نشانه های قابل فهم هستند که داستان اتفاقات خطر ساز را در یک تصویر تعریف می کنند. به زبان ساده از این پیکتوگرام ها برای هشدار دادن استفاده می شوند به همین دلیل به آنها پیکتوگرام خطر نیز می گویند. پیکتوگرام های هشدار دهنده بسته به موقعیت خود در جامعه به شیوه های مختلفی طراحی می شوند، برای مثال پیکتوگرام های اخطاری در سازمان راهنمایی و رانندگی بصورت تابلوهای مثلثی با حاشیه قرمز طراحی می شوند که پیام خطر به صورت تصویری سیاه در پس زمینه ی تابلو قرار گرفته می شود، در صورتی که پیکتوگرام های هشداری روی قوطی های سم، مثلث های زرد رنگ با حاشیه سیاه می باشند که اهمیت خطرساز بودن تصویر داخل مثلث را نشان می دهند.

 

پیکتوگرام بازدارنده

پیکتوگرام های بازدارنده، نشانه هایی هستند که به زبان ساده مخاطب را از انجام کارهایی منع می کنند، این پیام می تواند جنبه دستوری داشته باشد و عمل نکردن یا نادیده گرفتن آنها می تواند منجر به خسارت مالی و جانی شود. پیکتوگرام های بازدارنده بسیار قبل فهم هستند و به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب را وادار می کنند به پیام دستوری پاسخ مثبت دهد. پیکتوگرام های بازدارنده اغلب تصاویری هستند که در دایره هایی با حاشیه قرمز و پس زمینه سفید طراحی می شوند. خطی که به نشان ممنوعیت روی تصویر کشیده شده است، مخاطب را از انجام عمل مربوطه باز می دارد، ساده ترین پیکتوگرام بازدارنده تابلوهای ورود ممنوع است که در زمینه های مختلف کاربرد دارد.
 

پیکتوگرام راهنمایی کننده

پیکتوگرام های راهنمایی کننده در واقع مسیر درست را برای رسیدن به هدف و راهنمایی های لازم را برای استفاده صحیح از لوازم مختلف با استفاده از تصاویر نشان می دهند. بی شک با این پیکتوگرام ها زیاد روبرو شده اید، از تصاویر راهنمایی کننده روی طراحی بسته بندی محصولات بهداشتی و مواد غذایی گرفته تا تابلوهای راهنما در فرودگاه ها و غیره همگی بر طبق اصول پیکتوگرام راهنمایی کننده طراحی شده اند. در پیکتوگرام های راهنما می توانید برای جان بخشیدن به تصاویر و افزایش درک مفاهیم از رنگ ها کمک بگیرید.

نظیر پیکتوگرام راهنمایی کننده را زیاد دیده اید، هر جا که نیاز باشد شما اطلاعاتی راجع به نحوه ی عملکرد یا انتخاب مسیر درست داشته باشید، از پیکتوگرام های راهنمایی کننده استفاده می شود. تاحالا شده به وجود پیکتوگرام های راهنما در اطرافتان توجه کنید؟
 

نقش پیکتوگرام و کاربرد آن

  • پیکتوگرام هنری
  • پیکتوگرام دانشگاه
  • پیکتوگرام فرودگاه بین الملل
  • پیکتوگرام کافی شاپ
  • پیکتوگرام هتل
  • پیکتوگرام بیمارستان
  • پیکتوگرام حیوانات
  • پیکتوگرام ورزشی
  • پیکتوگرام غذا
  • پیکتوگرام سایت و نرم افزار
  • انتخاب رنگ در طراحی پیکتوگرام
     

اصول طراحی لوگو پیکتوگرام حرفه ای

شکل و رنگ دو عنصر مهم برای دریافت پیام های تصویری هستند و از این میان رنگ ها ارتباط بیشتری با چشم برای انتقال مفاهیم برقرار می کنند. مفاهیم اجتماعی رنگ ها در جوامع مختلف، متفاوت است، به همین دلیل باید قبل از طراحی پیکتوگرام به جامعه ای که قرار است در آن به عنوان نشانه های محیطی بکار گرفته شوند، توجه کرد. در حالی که برخی رنگ ها سمبولیک هستند و معنای تقریبا یکسانی در کشورهای مختلف دارند و تنها فرق آنها به فرهنگ ها و عقاید دینی ملل بر می گردد مثل رنگ سفید که سمبل صلح و دوستی است. در ادامه رنگ های اصلی مورد استفاده در طراحی پیکتوگرام را بررسی می کنیم.
 

  1. رنگ سیاه یکی از رنگ های پر طرفدار در طراحی پیکتوگرام است، به گونه ای که اگر چندین پیکتوگرام را با هم مقایسه کنید می توانید رنگ سیاه را در اکثر آنها ببینید، حال این رنگ می تواند حاشیه پیکتوگرام یا شکل تصاویر را پوشش دهد. رنگ سیاه به دلیل اینکه تأثیر قدرتمندی که بر مخاطب می گذارد و براحتی با تمام رنگ های دیگر ست می شود در طراحی پیکتوگرام های هشداری و بازدارنده زیاد استفاده می شود.

  2. رنگ قرمز در کشورهای مختلف سمبل خشم و گرماست که در طراحی پیکتوگرام نماد خطر می باشد، مصداق آن را می توانید در تابلوهای راهنمایی و رانندگی ببینید.

  3. زرد در جوامع مختلف سمبول نور، خورشید و بیماری است و به عنوان نماد هشدار در طراحی پیکتوگرام ها استفاده می شود.

  4. رنگ آبی که نشان محبت، آرامش و دوستی در جوامع مختلف است بیشتر در پیکتوگرام های راهنمایی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. در مکان های عمومی مثل فرودگاه یا مجتمع های تجاری می توانید نظیر تابلوهای راهنمایی کننده را ببنید، هر چند که تأثیر رنگ سبز را در پیکتوگرام های راهنمایی کننده نمی توان نادیده گرفت.

کاربرد لوگوهای تصویری در طراحی لوگو حرفه ای

دنیای لوگوها، مجموعه ی بزرگی از برندها و نمادها است که مثل اثر انگشت مشخصات صاحبانشان را یدک می کنند و به دنیا معرفی می کنند. شاید از خود بپرسید که حالا چرا مثل اثر انگشت! از هر لوگو یکی در دنیا وجود دارد، به طوری که اگر لوگوی طراحی شده مشابه لوگوهای برندهای موجود باشد، مالکان آنها می توانند شکایت کنند، پس تمام ایده ها و خلاقیت خود را در طراحی لوگو حرفه ای بکار بگیرید تا طرحی جدید خلق کنید. لوگوهای تصویری یکی از انواع طراحی لوگو می باشد که در آن تنها از تصاویر و نمادها برای معرفی خدمات و جزئیات برند، استفاده می شود و نوشتار در طراحی این لوگوها جایی ندارند.

طراحی لوگو تصویری حرفه ای

آیا پیکتوگرام همان لوگوی تصویری است؟

حال که با مفهوم پیکتوگرام و لوگوهای تصویری آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که آیا پیکتوگرام همان لوگوهای تصویر است؟ این سؤالی است که خیلی ها در آن دچار تردید می شوند، چرا که هر دو تصاویری بصری می باشند.

بهتر است بدانیم این دو از لحاظ بصری به یک روش طراحی می شوند اما تفاوت عمده ای هم دارند که باعث می شود پیکتوگرام از لوگوهای تصویری جدا شود. پیکتوگرام ها نشانه های تصویری هستند که کاربرد های مختلفی در فضای محیطی دارند، این تصاویر و نشانه ها را می توانید حتی در جاده های میان جنگل هم ببینید، در حالی که لوگو هویت بصری یک برند می باشد که به جهت تبلیغات و برند سازی طراحی می شود.

با اینکه پیکتوگرام و لوگوهای تصویری هر دو برای انتقال پیام و مفاهیم طراحی می شوند اما در نحوه ی انتقال پیام و مفاهیم کمی با هم فرق دارند. پیکتورام ها راهنماهای عمومی هستند و باید آنقدر واضح باشند که مفهوم را به سرعت انتقال دهند در حالی که در طراحی لوگو در نظر گرفتن خلاقیت برای ایجاد پل ارتباطی میان تصویر و مفهوم، اهمیت بیشتری دارد.

لوگوهای تصویری نماد تجاری شرکت ها و کمپانی های بازرگانی می باشند که از طیف وسیعی از رنگ ها به جهت أثر گذاری استفاده می کنند، در حالی که پیکتوگرام تصاویر ساده ای هستند که در گوشه و کنار شهر حرفی برای گفتن دارند مثل تابلو پیکتوگرام فرودگاه در مسیر خیابان های شهر که مسیر رسیدن به فرودگاه را نشان می دهد.

لوگو تایپ چیست؟

برای درک بهتر تفاوت پیکتوگرام، مونوگرام، لوگو تایپ بهتر است با مفهوم لوگو تایپ بیشتر آشنا شویم. لوگو تنها یک طرح ساده نیست، بلکه تصویر گرافیکی هوشمندانه است که هویت بصری برند های مختلف را نشان می دهد. آیکون، نماد و تصاویر گرافیکی مفاهیم را بخوبی منتقل می کنند اما نمی توان تأثیر نوشتار را در طراحی لوگو نادیده گرفت. لوگوتایپ یکی از عناصر دخیل در طراحی لوگو حرفه ای می باشد و به عنوان لوگوهای نوشتاری از نام برند، محصول، سایت و غیره برای توصیف نماد برند استفاده می کنند. لوگو تایپ در واقع همان لوگوهای نوشتاری می باشند که نام برند را بصورت کامل نمایش می دهند.

 طراحی لوگوتاپ حرفه ای

در شیوه ی لوگوتایپ کار طراحی لوگو کمی سخت تر می شود، چراکه تنها باید از نام شرکت برای برندسازی محصولات استفاده کنید و طرح نهایی باید آنقدر قدرتمند باشد که بتواند جایگاه خودش را در میان سایر رقبای تجاری بدست آورد. برخی از کمپانی های معروف جهانی نظیر کوکاکولا و زمزم از روش لوگوتایپ در طراحی لوگو استفاده کرده اند.

طراحی لوگو با لوگوتایپ در ظریف گرافیک

لوگوتایپ در طراحی لوگوهای ترکیبی

اینکه در طراحی لوگو حرفه ای از چه شیوه ای استفاده کنید، می تواند به سلیقه ی مشتری باشد، هر چند که به عنوان یک طراح حرفه ای لوگو می توانید تجربه های خود را در اختیار بگذارید تا بهترین ایده ها برای طراحی لوگو انتخاب شوند. لوگوها در سبک های مختلفی طراحی می شوند که شامل، لوگوهای تصویری، لوگوهای نوشتاری( لوگوتایپ)، لوگوهای ترکیبی (تلفیق لوگو تصویری و نوشتاری) و لوگوهای حرف نماد یا لترمارک( مونوگرام) می باشند.

لوگوهای ترکیبی یکی از محبوب ترین شیوه های طراحی لوگو می باشند که مورد پسند اکثر صاحبان برندها می باشد. گاهی متقاضیان دوست دارند علاه بر لوگوی تصویری از نام برند در زمینه ی لوگو استفاده شود تا براحتی مفهوم تصویر را منتقل کند.

لوگوتایپ با اینکه شیوه ای مجزا در طراحی لوگو محسوب می شود، می تواند بنا به سلیقه صاحبان برند با لوگوهای تصویری ادغام و لوگوهای ترکیبی را خلق کنند. اگر به طرحان گرافیک معروف جهان در طراحی لوگو نگاهی بیاندازید می توانید نمونه هایی از طراحی لوگو ترکیبی را مشاهده کنید. برای مثال کمپانی لوازم ورزشی نایک با برندسازی از طریق لوگو ترکیبی، به جهان معرفی شده است. علامت تیک برند نایک نشانی از شرکت نایک می باشد که با دیدن آن یادآور محصولات با کیفیت نایک می شویم، همچنین لوگوتایپ NIKE در بالای علامت تیک بخوبی آن را توصیف می کند.

طراحی لوگو نایک ترکیبی

مونوگرام چیست؟

مونوگرام یا لترمارک به لوگوهایی گفته می شود که بر اساس  حرف اول نام برند، سایت، محصول و غیره طراحی می شوند. بر خلاف لوگوتاپ که در آن نام برند بصورت کامل بکار گرفته می شود در طراحی مونوگرام تنها از حرف اول نام برند استفاده می شود. زمانی که نام برند بسیار طولانی است بکار بردن تمام آن در لوگو بسیار پیچیده و شلوغ می شود در حالی که لوگوهایی مؤثر می باشند که در عین خلاقیت، ساده و قابل فهم باشند نه اینکه مخاطب کلی زمان بگذارد تا بتواند نوشته ی داخل لوگو را که معلوم نیست با چه فونتی طراحی شده بخواند. زمانی که نام برند طولانی است، پیشنهاد می کنیم از روش مونوگرام در طراحی لوگو هوشمندانه استفاده کنید تا قدرت برندسازی افزایش یابد.

برای درک بیشتر مونوگرام بهتر است یکی از لوگوهای معروف جهانی که به سبک مونوگرام طراحی شده را بررسی کنیم. کمتر کسی است که برند ال جی را نشناسد، ال جی نام کمپانیlucky-goldstar  تولید کننده لوازم صوتی و تصویری است که صادرات جهانی دارد. بی شک اگر یکی از این لوازم را دیده باشید نشان لوگو ال جی را خوب تشخیص می دهید.

لوگو ال جی به سبک مونوگرام طراحی شده که در آن حروف اول نام شرکت lucky-goldstar   یعنی ال و جی را با رنگ سفید داخل یک دایره صورتی طراحی شده است. رنگ سفید بخوبی می تواند در پس زمینه صورتی  خود را نشان دهد بطوری که با اولین نگاه در ذهن ماندگار می شود. سال های زیادی است که ال جی به عنوان یکی از قدرتمندین برندهای دنیا به فعالیت خود ادامه می دهد و این موقعیت را از طریق طراحی لوگو حرفه ای به تثبیت رسانده است.

معروف ترین طراحی لوگو مونوگرام

فرق لوگو تایپ، پیکتوگرام، مونوگرام

در این مقاله توانستیم اطلاعاتی را راجع به پیکتوگرام، مونوگرام و لوگو تایپ کسب کنیم، اکنون می خواهیم با بررسی همه آنها نتایج نهایی تفاوت لوگو تایپ، پیکتوگرام، مونوگرام را بصورت خلاصه بیان کنیم.

  1. لوگوتاپ به عنوان یکی از شیوه های طراحی لوگو در لوگوهای نوشتاری مورد استفاده قرار می گیرد و در آن تنها نام برند بصورت خلاقانه و با فونت های جذاب طراحی می شود.

  2. مونوگرام یا حرف نماد از شیوه های طراحی لوگو می باشد که برای شرکت ها و برندهایی که نام طولانی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در شیوه ی طراحی مونوگرام از حرف اول نام برند، محصول، سایت و غیره برای هویت بخشیدن به لوگو استفاده می شود. در این شیوه همچون لوگو تایپ از تصاویر و شکل های نمادین استفاده نمی شود و بیشتر روی طراحی و جذاب شدن حرف اول برند تمرکز می شود.

  3. پیکتوگرام نشانه های بصری هستند که در محیط های مختلف استفاده می شوند و در طراحی آن ساده بودن شکل و شباهت آن به موضوع اصلی مد نظر است. گاهی از پیکتوگرام ها می توان به عنوان ایده هایی برای خلق لوگوهای تصویری استفاده کرد.
     

طراحی لوگو حرفه ای با ظریف گرافیک

لوگو معرف و نشان برند شما است و می تواند آنقدر قدرتمند باشد که شما را به فراتر از مرزها معرفی کند. حال این دست شماست که در سطح شهری معرفی شوید یا با رقیبان بزرگتر در سطوح استانی، کشوری و بین الملی تجارت کنید.

تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک با سال ها تجربه در زمینه ی طراحی انواع لوگوهای تجاری، بازرگانی و سایر کسب و کارها، افتخار این را داشته تا با طراحی لوگو برای برخی از معتبرترین برند های داخلی و خارجی رزومه فعالیت های خود را درخشان تر کند. ظریف گرافیک بهترین و جدیدترین ایده طراحی لوگو را در اختیار شما می گذارد تا قوی تر از قبل وارد عرصه رقابت شوید.  

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288