مجوزها

آیا طراح لوگو باید تایپوگرافی بداند؟

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 7 شهریور 1402 ) 2964 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

تایپو گرافی این روز ها در میان هنرمندان بسیار به گوش می خورد که اغلب با کالیگرافی اشتباه گرفته می شود. طراح لوگو باید تایپوگرافی را به عنوان یکی از انواع لوگو بداند و با اصول نوشتار و طراحی آن به خوبی آشنا باشد. یک طراح لوگو باید تایپوگرافی را خوانا انجام دهد، زیرا این تکنیک قدیمی برای اطلاع رسانی و طرح موضوع بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. با این مقاله از ظریف گرافیک اصول نوشتار و قواعد تایپوگرافی را بیشتر خواهید شناخت.

 

کالیگرافی چیست؟

در کالیگرافی حروف با چینش و چیدمان در هم قرار می گیرند و ترکیب بندی خاصی را به وجود می آورد که خط و سایه در آن بسیار مطرح است. نستعلیق، ثلث و دیگر فونت ها در کالیگرافی فارسی قابل استفاده اند که از محبوبترین هنر ها شناخته شده است. اما آنچه مهم است معنای کالیگرافی است که در ایران به آن خوشنویسی گوییم و در غرب کالیگرافی می نامند. کالیگرافی را در دو نوع سنتی و مدرن دسته می توان کرد که نوع سنتی آن بسیار تکنیکی با قدمتی صد ساله است که همراه با قلم و مرکب رسم می شد. اما کالیگرافی مدرن به اصول سنتی پایبند نیست و قواعد متفاوت و خاص خود را در اجرا و پیاده سازی دارد.

طراحی لوگوتایپ در ظریف گرافیک

تفاوت تایپوگرافی با کالیگرافی

در برخی موارد اصطلاح تایپوگرافی با کالیگرافی اشتباه گرفته می شود و به جای هم استفاده می شوند. اما بهتر است بگوییم کالیگرافی همان خوشنویسی است که کلمات به زیبایی و با تنوع بالا نوشته می شوند که خوانایی در نوشتار کمتر مطرح است و بیشتر روی زیبایی ان مانور داده می شود. اما در تایپوگرافی خوانایی اهمیت زیادی دارد، همانطور که گفته شد از این هنر برای اطلاع رسانی استفاده می شود.

تایپوگرافی ارتباط تصویری با مخاطب برقرار می کند که به منظور تنظیم کردن کلمات و حروف به کار می رود. یک طراح لوگو به خوبی می داند در تایپوگرافی اندازه نقطه ها، طول خطوط، فاصله خط و حروف و غیره باید در چه موقعیتی از هم قرار گیرند. خوانایی و زیبایی در تایپوگرافی حرف اول را می زند، از این رو یک طراح لوگو می تواند از آن بدون محدودیت برای زیبایی حروف، اعداد و نماد ها استفاده کند و لوگوی جذاب و خلاقانه ای را ایجاد کند.

اهمیت استفاده از تایپوگرافی در طراحی لوگو

تاکنون بارها لوگوهای تایپوگرافی شده را مشاهده کرده اید که به زبان انگلیسی یا فارسی انجام شده است. تایپوگرافی ها اغلب به صورت اختصاصی برای برند های مختلف انجام می شود که گویایی طرح ان را دوست داشتنی و قابل استفاده می کند. از این رو در طراحی لوگو، تایپوگرافی اهمیت ویژه ای پیدا می کند:

  1. زیبایی طرح های تایپوگرافی احساسات مخاطب را بر می انگیزد و باعث جلب توجه می شود. پیامی که در این هنر نهفته است به راحتی قابل درک است و نیازی به کنکاش و تامل ندارد. همچنین اگر فونت ها در طراحی لوگو تایپوگرافی به درستی انتخاب شود و تنظیمات دقیق صورت گیرد قطعا یکی از بهترین ها خواهد بود.

  2. رعایت سلسله مراتب در ابعاد و اندازه حروف کمک می کند تا مخاطب را به درستی از متنی به متن دیگر ارجاع دهید تا ترتیب خواندن را رعایت کند و به سرعت پیام را دریافت نماید.

  3. هر طرحی را تناسب زیبا می کند همانطور که در مقاله نسبت طلایی و عدد فی گفته شد، شناسایی تناسب و چینش صحیح طراحی های معماری، گرافیکی و غیره از جمله قابلیت هایی است که در ناخوداگاه همه افراد وجود دارد و میتواند به راحتی درست یا نادرست بودن تناسب طرح را تشخیص دهد. بهتر است در تایپوگرافی از یک فونت واحد استفاده شود و زیاد طرح را به سوی پیچیدگی و تعدد فونت سوق ندهید. سادگی حرف اول را در زیبایی یک لوگو تایپوگرافی می زند.

طراحی لوگوتایپ حرفه ای در ظریف گرافیک

قدمت هنر تایپوگرافی در ایران

می توان به جرات گفت تایپوگرافی حدود 50 سال در ایران قدمت دارد که همواره یکی از بحث های جذاب در تیم های گرافیکی و فعالان این زمینه بوده است. خطاطی و خوشنویسی از جمله پیشه های اصیل ایرانیان است که سابقه درخشانی نیز در این زمینه داریم که قدمت آن به صدها سال می رسد و می توان گفت ریشه تایپوگرافی نیز در فرهنگ ایرانی است و به همین دلیل جنبش اولیه آن از فرهنگ غرب سلب می شود. در غرب از تایپو گرافی صرفا در آثار گرافیکی استفاده می شود که در ایران برای استفاده از آن محدودیت خاصی تعریف نشده است.

اصطلاحات کاربردی و رایج در تایپوگرافی

  1. پایکا: خطوط متن با پایکا اندازه گیری می شود که هر پایکا معادل 12 پوینت و 6 پایکا برابر است با یک اینچ. شناخت پایکا در نرم افزار ایندیزاین کارآمد است، زیرا پیش فرض اندازه گیری در این نرم افزار است.  هر چند می توان این مقیاس را به پوینت و اینچ هم تغییر دهید اما شناخت پایکا از آن جهت مهم است که پرینترهای زیادی با سیستم پایکا کار می کنند.

  2. پوینت: برای اندازه گیری فونت ها از پوینت استفاده می کنیم که شاید 24 پوینت و 12 پوینت و غیره را شنیده باشید. هر 72 پوینت معادل 1 اینچ است که برابر است با 6 پایکا.

  3. لدینگ: طراح لوگو تایپوگرافی به خوبی با لدینگ آشنایی دارد و از آن بسیار استفاده می کند. در واقع به فاصله دو خط، متن و یا عبارت لدینگ می گوییم که با پوینت اندازه گیری می شود.
     

  4. ترکینگ: ترکینگ را با کرنینگ بسیار اشتباه می گیرند. فضایی که بین کاراکتر ها در یک بلوک متنی باشد را ترکینگ می گوییم. اما کرنینگ چیست؟

  5. کرنینگ: به فضای بین دو کاراکتر کرنینگ می گوییم شاید بگویید چه فرقی کرد؟ هر دو به یک مفهوم هستند! نه اشتباه نکنید...! ترکینگ در یک بلوک متنی است و کرنینگ برای دو کاراکتر.

  6. گلیف: طراحان لوگو که تایپوگرافی را در فضای ایلاستریتور یا ایندیزاین انجام می دهند با گلیف به خوبی اشنا هستند. با گلیف می توان شکل هر کاراکتر را در تایپ فیس مشخص نمود و نحوه اتصال حروف با یکدیگر را انتخاب کرد. در دو نرم افزار نام برده شده پنلی وجود دارد که می توان گلیف های موجود در هر تایپ فیس را مشاهده نمود و در تایپوگرافی از آن استفاده نمود.

اصول و قواعد تایپوگرافی

یک طراح لوگو باید تایپوگرافی و اصول و قواعد آن را به خوبی بشناسد تا بهترین خروجی ها را به مشتری ارائه کند. از طرفی عدم شناخت قوانین باعث می شود طراحی لوگو به گونه ای آماتور و غیرحرفه ای به نظر برسد. فونت هایی که در تایپوگرافی به کار گرفته می شوند دارای استاندارد و آناتومی های خاص خود هستند که در این بخش به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

تایپوگرافی حرفه ای در مشهد با ظریف گرافیک

  1. تنظیم فاصله در تایپوگرافی بین دو حرف بسیار حائز اهمیت است که این امر با تنظیم فاصله بین کلمات کاملا متفاوت است. در طراحی لوگو تایپوگرافی برای ایجاد تعادل و تنظیم فاصله باید بسیار هوشمندانه عمل کرد. ادوبی ایلاستریتور به شما کمک می کند تا فاصله میان حروف را به خوبی تنظیم نمایید.

  2. اگر می خواهید برای وبسایت فونتی را انتخاب کنید تنها به سلایق اکتفا نکنید و قوانین را در نظر بگیرید. همخوانی فونت و مفهوم کلمه از لحاظ ظاهری بسیار مهم است، بهتر است از فونت های غیر جذاب در انجام پروژه ها خودداری کنید. برای آنکه بدانید چه فونت هایی برای موضوعات مختلف بکار ببرید این مهم نیازمند تجربه و مهارت در طراحی گرافیک است که با چشم بسته هم می توان نوع آن را تخصیص داد.

  3. به ترتیب نگارش و اندازه فونت ها در نوشتار دقت کنید و نسبت بزرگی و کوچکی حروف را سلسله مراتبی رعایت کنید. مهم نیست متنی که درج می کنید، چپ چین، راست چین یا وسط چین است، ترتیب نگارش و اندازه فونت ها مهم تر از مکان متن است.

  4. اگر برخی کلمات از دیگر بخش های متن درشت تر هستند، دقت کنید چینش به گونه ای باشد که متن بزرگتر جلب توجه کند، سپس چشم را به سوی ادامه متن راهنمایی کند.

 

طراحی لوگو تایپوگرافی ، یکی از پر مخاطب ترین لوگوهایی است که افراد علاقمند هستند داشته باشند. این لوگو می تواند مختص کسب و کار، سازمان، شخص و یا هر برندی باشد. ظریف گرافیک با شناخت کامل قوانین حاکم بر لوگو تایپوگرافی، طراحی را انجام می دهد و با شناخت فضای بین کلمات و حروف چیدمانی چشمگیر و جذاب ایجاد می کند. طراحی لوگو تایپوگرافی، تنها یک نوشتار ساده نیست همانطور که مطالعه کردید باید در نظم، چیدمان و ترتیب حروف به گونه ای عمل کنیم که سلسله مراتب و خوانایی متن حفظ شود تا نه چشم خسته شود نه مخاطب.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288