مجوزها

اینفوگرافیک چیست و در آن چه نکاتی باید رعایت شود؟

  • اشتراک گذاری:
21 اسفند 1399 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 2969 0 طراحی پوستر
آنچه در این مطلب می خوانید:

برای هر یک از شما ممکن است تا به حال پیش آمده باشد که برای ارائه ی یک موضوع یا سخنرانی متن آماده کرده باشید و نکات کلیدی و گاها تمام متن سخنرانی را در آن نوشته باشید. اما گاهی کلمات قادر به بیان موضوع اصلی و رساندن منظور سخنران یا ارائه دهنده نمی باشند. در چنین شرایطی بهترین گزینه استفاده از تصاویر و نمودارها می باشد. اینفوگرافیک یعنی تلفیق اطلاعات و تصاویر و به عبارت دیگر به تصویر کشیدن اطلاعات و یا "اطلاع نگاشت"می باشد. استفاده از اینفوگرافیک چیز جدیدی نیست و انسان های اولیه با رسم تصاویر روی دیوار غارها اولین کسانی بودند که از اینفوگرافیک استفاده کرده اند و نسل به نسل این وسیله ی ارتباطی استفاده شده و بهبود یافته است.

با رواج پیدا کردن الفبا و نوشتن استفاده از تصاویر کمتر شد و جای خود را به حروف دادند. در سال 1400نقاش معروف آن زمان، لئوناردو داوینچی از تصاویر استفاده کرد تا ایده های خود را بهتر به دیگران نشان دهد. بعد از آن نیز افراد زیادی برای نشان دادن موضوعات مختلف از اینفوگرافیک استفاده کردند و در نهایت اوج محبوبیت اینفوگرافیک دهه ی 1990 بود. در این دوران سازمان های خبری به اهمیت تصاویر برای نشان دادن مفاهیم پی بردند. امروزه نیز شاهد محبوبیت اینفوگرافیک در محافل علمی، سایت ها و فضای مجازی و غیره هستیم.

اولین استفاده از اینفوگرافیک در رسانه های ایران در سال 1377 و توسط روزنامه کیهان بود. اما با گذشت زمان اینفوگرافیک تغییراتی داشته است به طوری که در گذشته بیشتر متن در اینفوگرافیک استفاده میشد و امروزه بیشتر از تصاویر و نمودارها استفاده می شوند. با استفاده از اینفوگرافیک مفاهیم بیشتر در مدت زمان اندک به بیننده القا می شود و همین باعث محبوبیت آن شده است.

 

طراحی گرافیک

 

در حالت کلی اینفوگرافیک دو هدف اصلی دارد که عبارتند از:

  • نمایش و ارائه ی سریع موضوعات پیچیده

  • انتشار اطلاعات به صورت تصویری
     

ویژگی های مهم یک اینفوگرافیک ایده آل

اما نکته این است که اینفوگرافیک چه ویژگی هایی داشته و باید طراح مدنظر قرار دهد؟ ما در ادامه این نکات را بیان خواهیم کرد.

  • مهم ترین ویژگی اینفوگرافیک سادگی آن می باشد. طراحی اینفوگرافیک باید موضوعات اصلی را در کمترین حجم به تصویر بکشد. استفاده از طراحی فلت برای طراحی اینفوگرافیک یک گزینه مناسب می باشد. برای آشنایی بیشتر با طراحی فلت به مقاله ی که قبلا در این سایت قرار دادیم مراجعه کنید.

  • ارائه ی آسان اطلاعات. سخنران یا شخصی که موضوعی را با اینفوگرافیک نشان می دهد باید به راحتی بتواند موضوع اصلی را به بیننده القا کند.

  • ارائه ی سریع اطلاعات. بیننده باید با نگاهی اجمالی به تصاویر متوجه منظور و مفهوم موضوع شود.

  • طراحی اینفوگرافیک باید به گونه ای جذاب، خلاقانه و جالب باشد. خلاقیت در اینفوگرافیک یکی از نکات مهمی است که طراح باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

  • بیان اطلاعات زیاد در مدت زمان کم. زمان ارائه ی مطالب از طریق اینفوگرافیک نباید طولانی و خسته کننده باشد.

  • برقراری ارتباط آسان بین اجزای مختلف آن باعث سادگی و پیچیده نبودن آن و در نتیجه قابل فهم بودن می شود.

 

طراحی گرافیک

 

در حالت کلی باید گفت که کاربرد اینفوگرافیک تنها در سخنرانی ها برای بیان موضوع و مفهوم مورد بحث نمی باشد. با نگاهی کوتاه به محیط پیرامون متوجه کاربرد وسیع آن خواهیم شد. تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی، کتب و نشریات، سایت های اینترنتی و شبکه های مجازی همه و همه پر از تصاویر و اینفوگرافیک هستند. که در ادامه چند نمونه از اینفوگرافیک های مختلف را خواهید دید.

اینفوگرافیک بازیهای المپیک

 

طراحی گرافیک

 

اینفوگرافیک اینستاگرام

 

طرحی گرافیک

 

اینفوگرافیک فیسبوک

 

طراحی

 

یکی از کاربردهای مهم اینفوگرافیک سایت های اینترنتی می باشند. متن های پیچیده در سایت های مختلف تنها باعث خستگی و عدم توجه بیننده می شود. به همین خاطر شاهد استفاده از تصاویر و نمودارها و در حالت کلی اینفوگرافیک در سایت های مختلف هستیم.
 

مراحل طراحی اینفوگرافیک

طراحی اینفوگرافیک کار سختی نیست و کافیست مراحل آن را به درستی پیش بروید. در ادامه این مراحل را بیان خواهیم کرد.

  • در اولین مرحله باید موضوع را کاملا تبیین و مشخص کنید. جزئیات کامل موضوع را درنظر بگیرید.

  • بعد از مشخص شدن موضوع با تحقیق و پژوهش اطلاعات جامعی از موضوع بدست آورید.

  • اطلاعات بدست آمده را سازمان دهی و طبقه بندی کنید.

  • با توجه به اطلاعات بدست آمده و مشاهده ی اینفوگرافیک مختلف طرحی خلاقانه و جذاب را برای آن ترسیم کنید.

  • با ابزارهای مختلف و استفاده از طراحی فلت طرح خود را اجرا و پیاده سازی کنید.

حال که با اهمیت و مراحل پیاده سازی یک اینفوگرافیک ایده آل آشنا شدید شاید سوال این باشد که چگونه میتوانیم اینفوگرافیک های خلاقانه و جذاب طراحی کنیم. امروزه سایت های زیادی هستند که به شما در طراحی کمک می کنند. برخی از آن ها تصاویر و نمودارهای جذاب را در اختیار شما قرار می دهند مانند  infogr.am و piktochart. برخی دیگر برای شما به صورت آنلاین و در کمترین زمان اینفوگرافیک های سفارشی می سازند مانند visualy.ly. برخی مانند Pixlr یک ویرایشگر قوی تصاویر بوده که می تواند کمک خوبی برای شما در طراحی هایتان باشد. برای استفاده از آیکن های مختلف و جذاب می توانید از iconArchive استفاده کنید.

 

با دانستن این نکات شما به راحتی می توانید اینفوگرافیک های جذاب و مفیدی را طراحی کنید. برای آشنایی بیشتر با سایر عناصر تبلیغاتی و نکات مهم در طراحی با ما باشید و از وبلاگ ظریف گرافیک دیدن کنید. هدف ما اشتراک گذاشتن تجربیاتمان با دیگران می باشد چون معتقدیم با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه اولین نفراتی که رشد خواهند کرد خود ما هستیم...

 

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288