مجوزها

انواع مختلف لوگو و تفاوت بین طراحی تایپوگرام، پیکتوگرام

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 26 شهریور 1402 ) 6651 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

لوگو یا نشان بیانگر و یادآور یک برند می باشند و از آنجا که کاملا خلاقانه می باشد در نتیجه از هر لوگو تنها یک مورد در جهان وجود دارد و تکراری نخواهد بود. همان طور که قبلا در این سایت (ظریف گرافیک) بیان کردیم اولین چیزی که بعد از شنیدن نام یک برند بخاطر می آوریم لوگوی آن می باشد و همچنین گفتیم که طراحی لوگو اصول و نکات مهمی دارد که باید حتما در حین طراحی به آنها توجه داشته باشید. هر لوگو علاوه بر زیبایی که در ظاهر دارد در دل خود نیز مفاهیم پنهانی دارد. برای نمونه می توانید مفاهیم چند لوگو داخلی و لوگو خارجی را که قبلا در مورد آن ها صحبت کردیم مطالعه کنید. بعد از خواندن معنی هر لوگو زیبایی آن را بیشتر حس می کنید. اما با نگاهی گذرا به لوگوهای مختلف متوجه می شوید که برخی از آنها تنها از حروف تشکیل شده و برخی دارای تصاویر و نشانه های گوناگون می باشند. بر همین اساس یک تقسیم بندی کلی در انواع لوگو خواهیم داشت که در ادامه بیان خواهیم کرد. پس ما با باشید.

طراحی لوگو

انواع مختلف لوگو

لوگو را می توان به چهار دسته ی کلی تقسیم کرد

  • لوگوهای نوشتاری یا تایپوگرام

  • لوگوهای تصویری یا پیکتوگرام

  • ترکیب نوشتار و تصویر
     

لوگوهای نوشتاری یا تایپوگرام

اگر به برخی از لوگوها دقت کرده باشید متوجه می شوید که نام یک برند با یک فونت خاص یا فونت هایی که طراح با خلاقیت و هنر خود آن ها را تغییر شکل داده نوشته شده است. در تصویر زیر یک نمونه از آن را مشاهده می کنید. در این نوع لوگو باید به خوانایی توجه ویژه ای داشته باشید. همان طور که قبلا بیان کردیم، با توجه به اینکه کاربرد لوگو در جاهای زیادی می باشد و در هر سایز و اندازه ای ممکن است روی هر نوع سطحی چاپ شوند، در نتیجه باید به راحتی قابل خواندن باشد.

 

لوگو

 

لوگوهای تصویری یا پیکتوگرام

ممکن است طراح یک لوگو پیام یک برند را با تصویر نشان دهد. در این نوع طراحی از هیچگونه حروف و فونت استفاده نمی شود و تمام پیام باید با تصویر مناسب به مخاطب القا شود. برندهای مختلف اغلب ابتدا از لوگوهای نوشتاری استفاده می کنند و بعد از اینکه برند به رسمیت شناخته شد و در ذهن همگان ماندگار شد لوگوی خود را به پیکتوگرام تغییر می دهند. در این نوع طراحی بهتر این است طراح قبل از شروع کار با مفاهیم القایی خطوط، اشکال هندسی و تصاویر و روانشناسی رنگ ابتدا آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند با توجه به نوع فعالیت برند مورد نظر لوگوی خوبی را طراحی کند. یکی از پیکتوگرام های بسیار مشهور که تا بحال عنوان برترین لوگوی جهانی را داشته است لوگوی هواپیمایی هما می باشد. در بین لوگوهای خارجی می توان به لوگوی پژو اشاره کرد. نشان شیر به عنوان لوگو نشان دهنده ی قدرت این شرکت خودروسازی می باشد. با اندکی جستجو می توانید سایر لوگو های دسته ی پیکتوگرام را مشاهده کنید.

 

تفاوت تایپوگرام و پیتکوگرام در چیست؟

به عنوان مثال، در یک لوگوی دکوراسیون داخلی، تایپوگرام می‌تواند از نام برند یا اسمبل کلمات مرتبط با دکوراسیون استفاده کند، در حالی که پیکتوگرام ممکن است از نمادها و آیکون‌ها برای نمایش عناصر دکوراسیون مانند صندلی، میز، چراغ و غیره استفاده کند. در زیر چند مثال از هر یک را می‌بینید:
 

طراحی تایپوگرام

نام برند یا اسمبل کلمات مرتبط با دکوراسیون در یک فونت خاص و آراسته.

مثال: به عنوان یک لوگو دکوراسیون داخلی، از کلمه "Elegance" (شیک بودن) با یک فونت باریک و زیبا و بنداز رنگ موردنظر استفاده می‌شود.
 

طراحی پیکتوگرام

استفاده از آیکون‌ها یا نمادها که عناصر دکوراسیون داخلی را نمایش می‌دهند.

مثال: یک آیکون ساده و زیبا از صندلی یا چراغ که به صورت ساده و قابل تشخیص در لوگو قرار می‌گیرد و با رنگ‌بندی مناسب همراه است.
 

لوگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

لوگوی هما

 

لوگوی پژو

لوگوی پژو

 

لوگوی شرکت خودروسازی جگوار

لوگوی جگوار

 

لوگوهای ترکیبی تایپوگرام و پیکتوگرام

نوع دیگری از لوگو ترکیب دو نوعی که در بالا به آنها اشاره شد می باشد. طراح با ذوق و خلاقیت خود از حروف و فونت های مختلف در کنار تصاویر و نشانه ها استفاده می کند و پیام را به شکل زیبایی در ذهن بیننده ماندگار می کند. یک نمونه از لوگوهای این دسته را می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

 

لوگوی ناسا

 

در تمام این سه دسته طراح باید سعی کند پیام را به ساده ترین شکل و بدور از پیچیدگی به مخاطب نشان دهد. اما این نکته را به خاطر داشته باشید در سادگی طرح باید حرفه ای بودن طراح دیده شود و بیننده با دیدن آن نباید سادگی را دلیل بر تازه کار بودن و آماتور بودن طراح بداند.

شما به عنوان یک طراح ابتدا باید تصمیم بگیرید چه نوع لوگویی را میخواهید طراحی کنید و بعد از آن می توانید با مطالعه ی اصول طراحی لوگو، بهترین طراحی را داشته باشید. همچنین می توانید از بخش نمونه کارها لوگوهای طراحی شده توسط این تیم را مشاهده کنید و ایده های خوبی در ذهن خود بپرورانید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288