مجوزها

10 تکنیک طراحی که هر لوگویی را خلاق میکند!

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 13 شهریور 1402 ) 18879 1 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

طراحی خلاقانه ی لوگو یکی از ملزومات موفقیت یک برند در فروش بیشتر است. این امر سبب می شود آرم و نشان محصول تکراری و خسته کننده به نظر نرسد و مخاطبان بسیاری را جذب کند. از این رو بهتر است از طراحان گرافیک طراحی خلاقانه ی لوگو را بخواهید تا آنچه را که شایسته است به گونه ای متفاوت به شما ارائه نمایند. ظریف گرافیک در این مقاله قصد دارد تکنیک های مهمی که باید برای طراحی خلاقانه ی لوگو بدانید را در اختیارتان قرار دهد. با ما همراه باشید.

 

آموزش طراحی لوگو کافه

در دنیای امروز که رقابت تنگاتنگی در برندینگ و کسب و کار وجود دارد، عناصر تبلیغاتی، مانند لوگو، هویت بصری، تبلیغات محیطی و غیره، در کنار تبلیغات شبکه های اجتماعی هر روز نقش پر رنگ تری پیدا می کنند. اما واقعیت این است که انسان امروز دیگر حوصله ی خواندن و تحقیق و وقت گذاشتن برای آشنایی با برند یا محصول خاص را ندارد. ذهن انسان امروز به دنبال مرور کوتاه یک تصویر و پی بردن به هدف اصلی برند با دیدن می باشد. اما تا بحال به این فکر کرده اید، که چرا برخی از نشانه های یک برند، برای مثال لوگو، ماندگاری خوبی در ذهن دارند؟ موارد زیادی در این ماندگاری دخیل می باشند، اما خلاقیت در طراحی مهم ترین نکته برای یک برند می باشد. اگر می خواهید ذهنی خلاق داشته باشید و ایده پردازی و خلاقیت را در طراحی لوگو بکار ببرید، می توانید از برخی تکنیک ها کمک بگیرید. در این مطلب ظریف گرافیک قصد دارد این تکنیک ها را معرفی کند.

خلاقیت در تکنیک های طراحی لوگو

تکنیک های طراحی لوگوی خلاقانه

برای خلاقیت هیچوقت یک فرمول و روش یکسان تعریف نمی‌شود. خلاقیت در طراحی لوگو نیز از این قائده مستثنا نیست. برای خلق چنین لوگوی طراح باید علاوه بر بررسی صدها ایده مختلف در ذهن خود، تجربه کافی برای پیاده‌سازی آنها داشته باشد. با این حال تکنیک‌هایی وجود دارند که می‌توانند خلاقیت طراحی را بخصوص برای لوگو تحریک کند. در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم داشت:
 

تکنیک "DO IT"

فرقی نمی کند که شما چه کاری می خواهید انجام دهید یا چه مساله ای را در زندگی حل کنید، برای تمام طراحی ها و مسائل مانند طراحی لوگو خلاقانه مواد غذایی یا هر نوع طراحی لوگو حرفه ای دیگر، در مرحله ی اول باید با تحقیق و پرس و جو، مساله را بدرستی بشناسید. بعد از شناخت مساله (طراحی خلاقانه ی لوگو)، آنرا بدرستی در ذهن خود باز کنید و موشکافانه به مساله و جزئیات آن فکر کنید. بعد از این دو مرحله، با روش منحصر به فرد خودتان، شروع به معرفی راه حل های مختلف برای طراحی خلاقانه ی لوگو کنید.

ایده و نمونه لوگو

این راه حل ها را می توانید روی برگه برای خودتان لیست و اولویت بندی کنید. در نهایت بهترین راه حل ها را انتخاب و عملی کنید. این مراحل تکنیک DO IT می باشد. DO IT مخفف Define: تعریف کردن، Open: باز کردن، Identify:  معرفی و Transform: به معنای تبدیل کردن می باشند. بهترین روش ها برای طراحی خلاقانه در نظر بگیرید و گلچینی از میان آن ها گزینش کنید تا آزمون و خطاهای مسیر را کمتر کنید و در عوض سرعت عمل را افزایش دهید.

تکنیک do it

تکنیک "چرا؟"

تفاوت ذهن انسان های خلاق با بقیه در این است، که چراهایی که از دوران کودکی بدنبال آن بوده اند را تا بزرگسالی حفظ کرده اند و همیشه به دنبال جواب درست برای هر مساله می باشند. برای طراحی خلاقانه ی لوگو این تکنیک کاربرد زیادی دارد. مدام از خودتان بپرسید، چرا باید برای این برند در طراحی لوگو خلاقیت بخرج داد؟ چه المان هایی می تواند به جذابیت آن بیافزاید؟ چرا از این فونت یا رنگ باید استفاده شود و ده ها سوال دیگر، که هر کدام راهی روشن را برای بهترین طراحی خلاقانه ی لوگو پیش روی شما می گذارند. با پاسخ به سوالات فوق و بسیاری از سوالات راهگشا به راحتی در همان ابتدا می توانید مشخص کنید نیاز برند از دیده شدن در نگاه مخاطب چیست؟

تکنیک چرا؟

تکنیک "طوفان ذهنی"

یکی از بزرگترین مشکلات ما در تمام کارها، تمایل به انجام کارها به صورت فردی می باشد. اگر قصد دارید طراحی لوگو حرفه ای و خلاقانه داشته باشید، بهترین تکنیک تشکیل جلسات و اتاق فکر می باشد. در کنار هم قرار گرفتن ایده های کوچک، ایده ای عالی و بی نظیر می سازد. گاه ممکن است ایده ای بسیار عجیب و غریب و حتی خنده دار بهترین الگو ها را در ذهن بسازد که به تنهایی ممکن است قادر به چنین تجسمی را نداشته باشید.

تکنیک طوفان ذهنی

تکنیک "توهم خلاق"

اگر قصد دارید لوگویی متفاوت خلق کنید، بهتر این است به آن مساله و طراحی در ابتدا نگاهی ورای واقعیت داشته باشین. داشتن دید خیالی و دور از واقعیت در ابتدا و تلفیق آن با واقعیت، در نهایت نتیجه ی خیلی خوبی برای شما خواهد داشت. هر آنچه که برای طراحی لوگو از ذهنتان میگذرد را جدی بگیرید و کوچکترین جرقه های ذهنی را در جایی ثبت نمایید تا در زمان مناسب استفاده کنید.

ایده پردازی

تکنیک "چه میشود اگر...؟"

برای داشتن یک طراحی لوگو حرفه ای، هیچ وقت به اولین طرح های خود قانع نباشید. مدام از خود بپرسید چه میشود اگر فلان تغییر ایجاد شود؟ چه میشود اگر این رنگ را هم برای لوگو در نظر بگیریم؟ چه می شود اگر فونت را تغییر دهیم؟ و چه می شودهایی که هر کدام یک نقطه ی مثبت به طراحی لوگو اضافه می کنند. در نظر داشته باشید این چه می شود ها را عملی کنید تا ببنید در طرح و رنگ های مختلف چه برداشت هایی دارید و جلوه های مختلف را در آن به چشم ببینید. این امر کمک می کند با کمترین میزان خطا و در عین حال جلوه های بصری زیبایی طراحی و رضایت مشتری را جلب کنید.

آرم وکتور کافی شاپ

تکنیک "حرکت برخلاف اصول قبلی"

خلاقیت و ایده پردازی در بسیاری از مواقع، به معنای عمل کردن برخلاف روش های قبلی می باشد. اگر همیشه از فونت خاصی در یک طراحی استفاده می شود، این بار شما سعی کنید فونت را به روش هوشمندانه تغییر دهید. این روش را بارها تکرار کنید تا در نهایت طرحی ایده آل داشته باشید. می توان گفت شکستن قوانین در برخی موارد چندان هم بد به نظر نمی رسد و گاهی می توان از شکست چهارچوب ها خالق نمونه های بکر و خاص باشید.

تکنیک حرکت برخلاف روش قبل

تکنیک "سینکتیکس (synetikos)"

در طراحی های گروهی، زمانی که چند ایده ی مختلف مطرح می شوند، برای ایجاد خروجی ایده آل، این ایده ها در کنار هم قرار می گیرند و با اندکی تغییرات به هم متصل شده و در نهایت طرح خلاقانه ایجاد می شود. به این تکنیک، سینکتیکس گفته می شود. سعی کنید این تکنیک را در طراحی لوگو به کار بگیرید، چون بازخورد بسیار خوبی در طراحی دارد. طراحی خلاقانه از پرورش ایده ها به عمل می آید و در هر کاری می توان از این تکنیک بهره مند شد تا ببینید چگونه نتایج به گونه ای خارق العاده در ذهنتان نقش می بندد.

تکنیک سینکتیکس

تکنیک "دلفی"

گاهی اوقات ممکن است در اتاق فکر و جلسات مشاوره برای طراحی، شما اعتماد به نفس کافی برای بیان نظرات و ایده را نداشته باشید. در این مواقع از تکنیک دلفی استفاده کنید. در تکنیک دلفی، مسئول گروه، از کارکنان می خواهد تا طرح و ایده های خود را بدون نام و نشان ارسال کنند و در نهایت مجموعه ی کامل طرح و ایده های گروه برای همه ی اعضای گروه ارسال شده و از همه خواسته می شود تا مزایا و معایب هر طرح و در نهایت یک طرح نهایی را اعلام کنند. جمله معروفی است که می گوید حتی از بیان احمقانه ترین ایده ها صرف نظر نکنید، شاید همان ایده، شروع یک طرح لوگوی هنرمندانه و منحصربه فرد شود.

تکنیک دلفی

تکنیک "استخوان ماهی (Fishbone Diagram)"

تکنیک استخوان ماهی یا ایشیکاوا (نام طراح این تکنیک)، یکی از روش های بسیار مفید برای طراحی به روش گروهی می باشد. در این روش مساله اصلی در دایره ای سمت چپ نوشته شده و به عنوان سر ماهی قرار می گیرد، سپس خطی از چپ به راست به عنوان ستون فقرات رسم شده و در نهایت هر یک از اعضای گروه، ایده ها و مسائلی که باید برطرف شوند را بیان می کنند و روی خطوط به عنوان تیغ های ماهی قرار می گیرند و در نهایت به حل هر یک از مسائل پرداخته می شود. این ایده در خلاقیت و کارآفرینی کاربرد زیادی دارد. می توانید برای طراحی تخصصی لوگو، بعد از جمع آوری ایده های خلاق ایده های مورد نظر را انتخاب نمود.

تکنیک استخوان ماهی

تکنیک "تجزیه و تحلیل مورفولوژیک"

برای اینکه بتوانید یک طراحی لوگو خلاقانه داشته باشید، یکی از روش های مفید، تکنیک تجزیه و تحلیل مورفولوژیک می باشد. در این روش یک جدول رسم کنید و ابعاد مختلف طراحی لوگو را در سر هر ستون بنویسید. مثلا فونت، رنگ، شکل کلی و .. زیر هر ستون حالت های مختلفی که هر یک از ابعاد می توانند داشته باشند را نوشته و در نهایت بصورت رندوم این ستون ها را با هم ترکیب کنید تا طرح ایده آل را بدست آورید.

 

تکنیک مورفولوژیک

راه های طراحی خلاقانه بسیار زیاد می باشند، که در بالا به تعداد اندکی از آنها اشاره کردیم. ظریف گرافیک به شما پیشنهاد می دهد، با زیاد دیدن و مطالعه در مورد انواع مختلف لوگو و به کار گرفتن این تکنیک ها طرحی ایده آل را بوجود آورید و از همه مهم تر اینکه کار تیمی و گروهی را هیچ وقت فراموش نکنید. نتیجه ی رعایت این اصول را می توانید در بخش نمونه کارهای تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک  در عناصر مختلف تبلیغات مشاهده کنید.

 

اصول طراحی لوگو خلاقانه در ظریف گرافیک

ما در تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک طبق چهار چوب ها و اصولی عمل می کنیم تا طراحی لوگو خلاقانه و تخصصی را به مخاطبین ارائه نماییم. به طور خلاصه شرح مختصری از این موارد را بیان می کنیم:

آموزش طراحی لوگو سایت

الهام بخشی

الهام گرفتن از نمونه و الگو های موجود کمک می کند تا خلاقانه ایده پردازی و با ذهن باز طراحی کنیم. ممکن است طرح یا ایده ای را در دل تعاریف یا نمونه هایی بیابیم که شاید نمونه آن را هیچ کجا ندیده باشید، جرقه ای زده می شود و طراحی لوگو خلاقانه صورت می گیرد.
 

افزایش دانش و مطالعات

برای آنکه بتوانیم اقدام به طراحی لوگو خلاقانه کنیم قبل از هر چیز باید مطالعاتی در این زمینه داشته باشیم تا از لحاظ بصری و تصویر سازی بهترین الگو را مطابق با نیاز برند ارائه نماییم.  فراید طراحی خلاقانه بسیار پیچیده و زمانبر است که نمی توان به راحتی و بدون تحقیق از کنار آن گذشت. پشت هر لوگو تاریخچه و داستانی است که پرداختن به آن اهمیت و ارزش ویژه ای در دیدگاه تیم طراحی ظریف گرافیک دارد.

طراحی لوگو گرافیکی

ایده پردازی های خاص ظریف گرافیک

همواره بر آنیم تا سبک و روش خاص ظریف گرافیک را در طراحی تمام آثار با حفظ کیفیت داشته باشیم. از این رو طراحی های ما با رویکرد و نگرش خاص صورت می گیرد:

  1. با مشتری مصاحبه می کنیم تا اطمینان پیدا کنیم تمام اطلاعات را دریافت کردیم و به منظور و هدف اصلی برای طراحی رسیدیم.

  2. تحقیقات لازم را انجام داده و با توجه به تاریخچه، مفاهیم و اطلاعات لازم طراحی را شروع می کنیم.

  3. برای الهام بخشی از طرح هایی کمک می گیریم که از منابع معتبر و حرفه ای باشند.

  4. برای ساخت و طراحی لوگو خلاقانه با مفاهیم ایده پردازی می کنیم.

  5. مخاطب را به تأمل وا میداریم.

  6. با ارائه کامل پرزنت طراحی لوگو، مراحل و چگونگی طراحی لوگو حرفه ای را به مشتری گزارش می دهیم.
     

طراحی حرفه ای و خلاقانه لوگو مشهد

همیشه در تمام مراحل در تلاشیم که نیاز روز برند و بازار هدف، نوع مشتریان، فعالیت دیگر رقبای برند الگو و استاندارد های روز جهان و دنیای گرافیک را تحلیل نموده و با توجه به آن اقدام به طراحی کنیم. در بسیاری از اوقات می توان در دل تمام تحقیقات، ترفند ها و الگو هایی را کشف کرد که ایده هایی را در خود جای داده اند که رمز گشایی آن منجر به طراحی لوگو خلاقانه خواهند شد.
 

حفظ ایده ها و تصویرسازی های ذهنی

ایده ها فرار هستند، به آنی در ذهن جاری می شوند و در کسری از ثانیه ممکن است محو شوند. با این حال در بسیاری از مواقع با به همراه داشتن قلم و کاغذ ایده ها را مکتوب و حفظ می کنیم. این تکنیک به ظریف گرافیک کمک می کند تا برای طراحی در تمام زمینه ها یاری بگیریم و دست به خلق آثار منحصر به فرد بزنیم.

نمونه خلاق در لوگو

اهمیت رنگ ها

اولین عنصری که در لوگو خود نمایی می کند رنگ است، با این حال انتخاب رنگ لوگو در طراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر رنگ پیامی را به مخاطب می رساند که می توان با ایجاد تضاد رنگی، هارمونی و یا یک رنگ خاص به زیبایی های بصری لوگو پرداخت.
 

تایپوگرافی

تایپوگرافی ارزشمند ترین آثار هنری را به دنیای طراحی و گرافیک ارائه داده است که گاه می توان با استفاده از این هنر قدیمی و محبوب اقدام به طراحی لوگو خلاقانه کرد. در تایپوگرافی نام برند یا شخص مد نظر است که می توان به گونه ای متفاوت و نادر طراحی نمود. بسیاری از مخاطبان طراحی لوگو تایپوگرافی هرگز لوگوی خود را تغییر نمی دهند و تا سالیان سال از زیبایی و طراحی خاص آن استفاده می کنند.

لوگوی جالب هدزفری

طراحی لوگو خلاقانه را زمانی می توان از تیم های طراحی درخواست کرد که دارای سوابق کاری درخشان و نمونه های دلخواه باشند. دقت داشته باشید، به طور کلی خلاقیت یک طراح زمانی ظهور می کند که در مهارت، دانش و سابقه را داشته باشد. هر گز از یک طراح آماتور نمی توان انتظار ارائه ایده های خلاقانه داشت. خلاقیت در طراحی مخاطبان را جذب لوگو می کند و آن را تا سال ها در اذهان حک می کند. با این حال یک لوگو خلاقانه به راحتی برند تجاری را ماندگار و فراموش نشدنی خواهد کرد.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288