مجوزها

25 نکته مهم برای طراحی لوگو که هر طراح گرافیک باید بداند

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 دی 1402 ) 3587 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

طراحی لوگو یکی از چالش برانگیزترین عناصر تبلیغاتی می باشد که قوی یا ضعیف بودن نوع طراحی، تاثیر مستقیم بر ماندگاری نام برند در ذهن مخاطب دارد. درست است که طراحان گرافیک دنیا هر یک برای خود صاحب سبک هستند و راه و روش خاص برای طراحی لوگو، طراحی بسته بندی و غیره دارند، اما در جستجو و تحقیق انجام شده برای طراحی لوگو، 25 نکته ی مهم جمع آوری شده است. رعایت این نکات نقش مهمی در دست یافتن به نتیجه ی مطلوب در طراحی گولو خواهد داشت. در ادامه با ظریف گرافیک همراه باشید.

طراحی لوگو ظریف گرافیک

تهیه پرسشنامه ی جامع قبل از شروع طراحی لوگو

قبل از شروع کار طراحی لوگو، سعی کنید با جلسات متعددی که با صاحب برند برگزار می کنید، سوالات هوشمندانه و مناسبی را مطرح نمایید. با پاسخ های بدست آمده از پرسشنامه باید بتوانید به اطلاعاتی دست پیدا کنید که عبارتند از:

  • آیا داستان خاصی پشت نام برند پنهان است؟
  • در 5 کلمه شرکت و برند را توصیف کنید
  • پیام اصلی که باید به مخاطب منتقل شود چه چیزی می باشد؟

طراحان گرافیک خوش ذوق و برتر در تمام دنیا، با دست یافتن به این پاسخ ها، در همان ابتدای راه تا حد زیادی از طراحی لوگو را در ذهن انجام می دهند. البته لازم است بدانید که این سوالات تنها برای دست یافتن به شکل کلی مورد نظر برای طراحی لوگو می باشد و رنگ و سایر موارد در مراحل بعد مشخص خواهند شد.

طراحی لوگو

تعیین نرخ طراحی لوگو

تصور اشتباه بسیاری از افراد جامعه این می باشد که طراحی گرافیک یک هنر است و چون طراح از نظر اقتصادی برای شروع کار مانند تجارت هزینه و سرمایه گذاری نمیکند، در نتیجه میتوان از وی انتظار طراحی لوگو رایگان یا با قیمت ارزان داشت. این یک تصور اشتباه است و طراح گرافیک برای طراحی زمان که یک ثروت بدست نیامدنی می باشد را برای کار خود از دست می دهد. علاوه براین، طراح گرافیک فردی می باشد مانند سایر افراد جامعه و برای زندگی نیاز به کسب درآمد دارد و لزومی وجود ندارد که ارزش کار و وقت خود را حفظ نکند. در همان ابتدای کار و در طی جلساتی که با سفارش دهنده برگزار میگردد، باید نرخ طراحی لوگو مشخص شود. قطعا هر اندازه برند برای طراحی لوگو بیشتر هزینه کند، طراح گرافیک نیز زمان بیشتری را برای دست یافتن به طرحی خارق العاده اختصاص خواهد داد.

آموزش طراحی لوگو آنلاین را دنبال کنید

یک واقعیت مهم در تمام کسب و کارها در تمام دنیا، بروز بودن و آشنایی با خواسته و سلایق جدید می باشد. یک طراح لوگو نباید به علم و دانشی که در ابتدای راه کسب کرده است، قانع باشد. آموزش های آنلاین که در بسیاری از کانال های یوتیوب و سایر سایت ها ارائه می گردند، فرصتی ویژه هستند تا بدانید که در دنیای امروز چه نوع طراحی لوگو بیشتر مورد پسند بوده و بعد از این طراحی لوگو را بر این اساس انجام دهید. تصور نکنید که این آموزش ها برای افراد مبتدی ضروریست و طراحان گرافیک حرفه ای نیاز به آموزش ندارند، چون در هر سطح که باشید همیشه افرادی هستند که در جایگاه بالاتری از شما قرار دارند و باید از آنها آموخت.

طراحی لوگو خلاقانه

طراحی لوگوهای زیادی را ببینید و الهام بگیرید

در دنیای گرافیک و طراحی هیچ چیز مانند دیدن نمی تواند راه را برای دست یافتن به طراحی لوگو منحصر به فرد و زیبا هموار سازد. قبل از اینکه طراحی لوگو را شروع کنید، زمان بگذارید و در سایت ها و کتاب های مختلف جستجو کنید و نمونه کارهای طراحی لوگو برای حوزه های مختلف را ببینید. ببینید و ببینید، الهام بگیرید، اما کپی نکنید.

روش های طراحی لوگو خلاقانه را بیاموزید

مهم ترین ویژگی طراحی لوگو یونیک و منحصر به فرد بودن آن می باشد. ذهن و چشم انسان خیلی زود از دیدن طرح های تکراری و مشابه خسته می شود و به دنبال متفاوت هاست. به همین خاطر است که همیشه تاکید میشود که به دنبال خلاقیت باشید. داشتن ذهن خلاق در هر کار و حرفه چیز محال و دست نیافتنی نمی باشد و با تمرین و دانش می توانید آنرا در ذهن خود ایجاد کنید. برای مثال با تکنیک DO IT باید ابتدا مساله را برای خود تعریف کنید (define)، سپس با تحقیق و پرس و جو تمام جوانب کار را باز کنید (Open)، بعد از شناخت مساله حال نوبت معرفی ایده  و راه حل های مختلف میرسد (Identify) و در نهایت بعد از چیدن تمام راه حل ها در کنار یکدیگر، بهترین و عملی ترین راه حل را انتخاب کنید (Transform). راه های ایجاد ذهن خلاق زیاد هستن و بهترین راه برای انجام دادن طراحی لوگو خلاقانه، آشنایی با 10 روش برای طراحی لوگو خلاقانه می باشد که قبلا در این سایت معرفی کرده ایم.

طراحی لوگو حرفه ای

مخاطبان اصلی برند را بشناسید

تمام تلاش طراح گرافیک برای طراحی لوگو، بدون شک جلب نظر مخاطب و ماندگاری طرح در ذهن آنها می باشد. در نتیجه نمی توان بدون شناخت مخاطبان هدف انتظار طراحی لوگو ایده آل را داشت. با شناخت مخاطب هست که می توان رنگ، شکل و المان های به کار رفته در طراحی لوگو را با دانش و کاملا هوشمندانه مشخص کرد.

بر روی کاغذ طراحی کنید

هر اندازه هم ابزارهای مختلف برای طراحی معرفی شوند و هر چقدر هم پیشرفته و با امکانات ویژه باشند، واقعیت این است که هیچ کدام نمی توانند جای خود را به طراحی روی کاغذ بدهند. برای طراحی لوگو ایده آل، قلم بردارید و بر روی کاغذ شروع به طراحی کنید.

طراحی آرم

طرح های اولیه لوگو را حفظ کنید

در مراحل ابتدایی طراحی لوگو که شروع به طرح زدن های اولیه بر روی کاغذ می کنید، مسلما طرح های زیادی زده میشوند و اکثر آنها نمی توانند به دل بنشینند. نکته ی بسیار مهم در این شرایط این است که تمام طرح های اولیه برای طراحی لوگو را در نگهدارید و در نهایت کنار هم قرار دهید تا بتوانید به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کنید.

حتی ایده های بد را هم بر روی کاغذ رسم کنید

اصلا جای تعجب ندارد! یک طراح گرافیک موفق در دفترچه ی طراحی شخصی خود طرح های زیادی رسم می کند که از نظر خود و دیگران ممکن است کاملا بد باشد. اما باید کشید حتی اگر خوب نباشد. وقتی طرح و ایده های بد که در ذهن دارید را رسم می کنید، ذهن از پراکندگی راحت می شود و علاوه بر این، همان طرح های اولیه که در ذهن شما شاید بد بنظر برسند، بعد از طراحی بر روی کاغذ می توانند جرغه ای باشند برای رسم و طراحی لوگوهای بسیار مطلوب و ایده آل.

طراحی آرم ظریف گرافیک

برای ذهن خود یک نقشه ی راه ترسیم کنید

بعد از تحقیق و جستجو، حال زمان این میرسد که بعد از طرح زدن های اولیه، یک نقشه ی راه و مسیر ترسیم کنید تا ذهن در یک چارچوب مناسب قرار بگیرد و نیاز به جا به جایی و اصطلاحا از این شاخه به آن شاخه پریدن نداشته باشد.

در طراحی لوگوهای قدیمی خود بازنگری کنید

با توجه به اینکه هر چند وقت یکبار سبک های خاصی برای طراحی لوگو بیشتر مورد توجه قرار میگیرد، در نتیجه بهترین کار این است که نگاهی به طراحی لوگوهای انجام شده توسط خودتان بیندازید و در آنها تغییراتی را ایجاد کنید و با سبک و سلیقه های جدید سازگار سازید. با این روش می توانید در طراحی لوگوهای جدید خود از دانش قبلی نیز استفاده نمایید و در نتیجه کار را برای خود راحت تر کرده اید.

لوگو

طراحی لوگو چند منظوره را فراموش نکنید

ممکن است طرحی که برای طراحی لوگو مد نظر دارید، بر روی کارت ویزیت یا ست اداری کاملا خوب به نظر برسد، اما همان لوگو وقتی در طراحی پوستر استفاده میشود اصلا طرح جالبی ایجاد نکند. یک طراح گرافیک در تمام گام ها طراحی لوگو را به صورت چند منظوره انجام میدهد.

اهمیت سادگی در طراحی لوگو

تفاوتی ندارد بدنبال طراحی لوگو ایده آل باشید یا طراحی پوستر خلاقانه و یا هر نوع طراحی دیگر، در هر صورت حفظ سادگی در جذب مخاطب تاثیر بسیار مهمی دارد. البته این نکته را بخاطر داشته باشید که طراحی ساده با طراحی غیرحرفه ای تفاوت زیادی دارد و شما به عنوان یک طراح گرافیک با تجربه باید بتوانید سادگی را به نوعی در طرح نشان دهید که نشان از حرفه ای بودن باشد.

طراحی لوگو خلاقانه ظریف گرافیک

وکتور بسازید

بعد از اینکه در طراحی بر روی کاغذ توانستید به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کنید، حال زمان این میرسد تا ادامه ی راه را به صورت کاملا حرفه ای پیش ببرید و از وکتورها برای طراحی لوگو استفاده کنید. نرم افزار ایلستریتور در این مرحله می تواند همراه خوبی برایتان باشد.

در انتخاب فونت به کار رفته در طراحی لوگو دقت کنید

فونت به کار رفته در طراحی لوگو از نظر طراحان گرافیک که به تازگی پا به دنیای طراحی لوگو گذاشته اند، زیبایی طرح می باشد، اما یک طراح حرفه ای به فونت تنها برای زیبایی نگاه نمی کند و میداند که هر فونت از نظر روانشناسی تاثیر خاصی بر ذهن مخاطب می گذارد.

طراحی لوگو حرفه ای ظریف گرافیک

از فونت های فانتزی تا حد امکان بپرهیزید

فونت های فانتزی شاید در بسیاری از طرحها مناسب باشد اما در طراحی لوگو نوعی پیچیدگی در طرح ایجاد خواهد کرد. از آنجا که طراحی لوگو باید بتواند پیام اصلی برند را بازگو کند، در نتیجه باید طرح ساده و بدور از پیچیدگی باشد و کاربرد فونت های فانتزی در خلاف این  هدف می باشد.

حداکثر 2 فونت در طراحی لوگو به کار ببرید

این یه قانون همیشگی در طراحی لوگو نیست ولی برای اینکه بتونین طراحی لوگو رو به صورت کاملا تمیز و ساده و بدور از پیچیدگی انجام بدین، نباید بیش از 2 فونت در طراحی استفاده کنین.

لوگو خلاقانه

به فضای اطراف لوگو دقت کنید

در اکثر طراحی لوگوهای انجام شده برای برندهای برتر یک فضای ممنوعه در نظر گرفته شده است و آن فضا، ناحیه ی اطراف لوگو می باشد. در این نوع طراحی سعی میشود اطراف آرم و لوگو هیچ المان و عنصر دیگری قرار نگیرد تا تاثیر گذاری بیشتری از طرح نهایی حاصل شود.

به رنگ به کار رفته در طراحی لوگو دقت کنید

هر یک از عناصر به کار رفته در طراحی لوگو اهمیت ویژه ای در موفقیت طرح نهایی دارند و باید کاملا هوشمندانه انتخاب و طراحی گردند. رنگ از جمله مواردی می باشد که نه تنها برای نشان دادن زیبایی و چشم نواز بودن باید بدرستی انتخاب گردد، بلکه با نوع پیامی که لوگو منتقل میکند نیز باید سازگار باشد. در انتخاب رنگ لوگو فاکتورهای زیادی تاثیر گذارند، مانند گروه سنی، جنسیت و فرهنگ مخاطبان اصلی و نوع فعالیت برند. پیشنها نمی کنیم مطلبی که قبلا در مورد تاثیر و روانشناسی رنگ در طراحی لوگو نوشته ایم، مطالعه کنید.

لوگو حرفه ای

از تقلید بپرهیزید

یکی از بدترین مسائلی که میتواند سابقه و رزومه ی کاری یک طراح گرافیک را خدشه دار کند، تقلید از کار سایرین می باشد. یک طراح گرافیک باید کاملا آگاه باشد که مهم ترین ویژگی لوگو، منحصر به فرد بودن می باشد. در نتیجه طرحی که با تقلید از سایرین بدست آید کاملا رد شده و باطل است.

نمادگرایی را در طراحی لوگو قرار دهید

لوگو یک نمایش بصری از تمام چیزی است که به عنوان برند معرفی میشود. در نتیجه باید پیام، رنگ، تصویر، فونت، متن و خلاقیت را در کنار هم به گونه ای به کار برد که نمادی کامل از برند باشد نه یک تصویر زیبای بی معنا. مطلب معنا و مفهوم پنهان در دل لوگوهای برتر جهان می تواند این نکته را به خوبی نشان دهد.

یک گام به عقب برگردید و استراحت کنید

در هر کار و حرفه ای که مشغول باشید قطعا برای شما هم پیش آمده است که استرس بسیار شدیدی را تحمل میکنید و به بن بست میرسید. دیوید آیری؛ یکی از طراحان گرافیک معروف، استراحت و کنار گذاشتن طرح برای مدتی کوتاه را راه چاره میداند. شما به عنوان یک طراح گرافیک، مانند کارگان معدن مجبور نیستید که 12 ساعت مداوم در شرایط سخت کار کنید، گرافیک و طراحی لوگو نیاز به ذهن آزاد داشته و بدون آن تنها خودتان را خسته کرده اید. در هر مرحله از کار که احساس کردید دیگر توان طراحی ندارید، گوش دادن موزیک و کنار گذاشتن کار و قدم زدن می تواند نیرویی دوباره بدهد.

طراحی آرم

کتاب های الکترونیکی را مطالعه کنید

یکی از بهترین راهکارها برای طراحی لوگو ایده آل و مناسب از نظر بسیاری از طراحان گرافیک، چیزی نیست به جز مطالعه ی مداوم و آشنایی با دانش دیگران از طریق کتاب های الکترونیکی. با جستجویی ساده در اینترنت منابع آموزشی خلاصه و کم حجم بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد که تجربیات طراحان گرافیک مطرح در زمینه ی طراحی لوگو را به اشتراک میگذارند.

پرهیز از زرق و برق های خیره کننده

وقتی صحبت از نوآوری و زیبایی در طراحی میشود، ذهن افراد مبتدی در طراحی گرافیک به سمت طرح های پیچیده و پر از زرق و برق منعطف میشود که کاملا اشتباه است. انتخاب طرح های پیچیده و پر از زرق و برق باعث میشود هدف و پیام برند گم شده و به خوبی نمایش داده نشود.

طراحی لوگو توسط طراحان گرافیک متخصص

در نهایت اگر قصد دارید خودتان طراحی لوگو را انجام دهید و تصور میکنید که در مطالب ذکر شده در بالا تقصی وجود دارد، خوشحال میشویم نظراتتان را برای ما ارسال کنید. اما اگر نیاز به تیمی حرفه ای دارید تا طراحی لوگو کاملا در خور شأن برند و کسب و کارتان انجام دهند، تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک با سابقه ای درخشان در این زمینه می تواند همراه خوبی برایتان باشد. پیشنهاد می کنیم نمونه کارهای طراحی لوگو ظریف گرافیک را مشاهده کنید و خودتان قضاوت نمایید.  

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288