مجوزها

سئو موبایل چیست و چه تاثیری در رتبه سایت دارد؟

  • اشتراک گذاری:
15 اردیبهشت 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 1478 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

سئو و نحوه ی نمایش مطالب سایت در دستگاه های تلفن همراه کاملا وابسته به یکدیگر می باشند و به عبارت دیگر می توان گفت این دو فاکتور با همدیگر در رتبه بندی نتایج گوگل، به نوعی ستون فقرات می باشد. سئو موبایل که از سال 2015 برای اولین بار توسط گوگل مطرح گردید و به مرور هر روز به اهیمت آن افزوده شد، در حال حاضر تاثیرگذارترین عامل در افزایش یا کاهش رتبه ی سایت در لیست نتایج گوگل می باشد. در ادامه ابهاماتی که در سئو موبایل وجود دارند و نکات مهمی که در این زمینه باید رعایت شوند را معرفی خواهیم کرد.

سئو موبایل

در اطلاعیه ای که در 14 ژوئن 2018 در گوگل وبمستر (@googlewmc) ارائه شد، مشخص شد که گوگل در زمان جستجوی نتایج، با توجه به نوع دستگاهی که کاربران استفاده می کنند، پیشنهادات را دسته بندی می کند. به عبارت دیگر، اگر کاربر با دسکتاپ در حال جستجوی مطالب مورد نیاز خود باشد، url نسخه ی دسکتاپ را نمایش خواهد داد و در صورت استفاده ی کاربر از دستگاه تلفن همراه، url موبایل را پیشنهاد می دهد. با mobile first indexing، گوگل آدرس یا url نسخه ی موبایل را شناسایی و ثبت خواهد کرد و در زمان جستجوهای مختلف آنها را در صورت نیاز به کاربر پیشنهاد می دهد.

سئو ظریف گرافیک

آیا mobile first index جایگاه رتبه بندی ما را تغییر خواهد داد؟

یکی از سوالات و نگرانی هایی که ممکن است برای اغلب مدیران سایت ها بوجود آید این است که، آیا با mobile first index ممکن است جایگاه و رتبه ای که در حال حاضر داریم را از دست بدهیم؟ پاسخی که گوگل در این زمینه در تاریخ 14 ژوئن 2018 اعلام کرده است، نشان می دهد که برای گوگل هنوز mobile friendly بودن سایت اهمیت دارد و mobile first index هنوز به عنوان شاخص رتبه بندی سایت ها نمی باشد. واقعیت این است که گوگل تلاش می کند تا سایت ها همان طور که در نسخه ی دسکتاپ بهینه و کاربرپسند می باشند، در سمت موبایل نیز از ux خوبی برخوردار باشند.

سئو موبایل

آیا سایت من mobile friendly میباشد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در حال حاضر برای هر مدیر سایت ممکن است بوجود آید، اطمینان از کاربرپسند بودن آن در سمت موبایل یا mobile friendly بودن می باشد. برای یافتن پاسخ درست در این زمینه ابزارهای زیادی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • Mobile friendly test

  • Test my site

  • Fetch as google

  • Pagespeed Insights

  • BrowserStack

طراحی سایت سئو محور

بهترین روش ها برای سئو موبایل SEO Mobile

برای اینکه بتوانید سایت را در سمت تلفن همراه نیز کاملا بهینه و کاربرپسند کنید و مطابق با معیارهای گوگل پیش بروید، راه های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:
 

تولید محتوای بهینه و جذاب

تفاوتی ندارد که در حال بهینه سازی و سئوی سایت در سمت دسکتاپ باشید یا تلفن همراه، در هر صورت این نکته را همیشه باید بخاطر داشته باشید که، تولید محتوای جذاب و ناب همیشه حرف اول را می زند و بهترین روش برای جذب مخاطب و افزایش ترافیک به سمت سایت می باشد. با رعایت اصول محتوانویسی حرفه ای که قبلا به آن اشاره کرده ایم، می توانید مطالبی را تولید و انتشار دهید که خود به خود مخاطب را به سمت خود جذب نمایند. تولید محتوای متنی، ویدئویی و صوتی در سالهای اخیر به شدت در دست یافتن سایت به جایگاه مطلوب در نتایج جستجوی گوگل اهمیت پیدا کرده و روز به روز به اهمیت آن افزوده می شود.

سئو

افزایش کارایی سایت در سمت موبایل

ارائه ی محتوا و مطالب مفید در روی سایت ها نیاز به نحوه ی ارائه ی صحیح و جلب رضایت مخاطب دارد و تولید محتوای صحیحی و بهینه به تنهایی نمی تواند مفید باشد و باید آنرا به شیوه ای درست نمایش داد. یک توسعه دهنده ی سایت باید  نکات مهم و تاثیر گذار در طراحی سایت بر اساس اصول سئو را کاملا رعایت کند تا بازخورد خوب و ایده آلی را شاهد باشد. از جمله راه هایی که برای طراحی سایت در سمت موبایل وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طراحی سایت واکنش گرا

  • وب سایت سازگار

  • طراحی جداگانه نسخه ی موبایل سایت

طراحی سایت ظریف گرافیک

طراحی سایت واکنش گرا

در این نوع طراحی، همان طور که در مطالب قبل مربوط به موارد مهم در طراحی سایت واکنش گرا اشاره کردیم، مطالب و محتوای موجود در نسخه ی دسکتاپ سایت، به درستی و کاملا واضح در سمت موبایل نیز نمایش داده شوند. با توجه به افزایش کاربرد دستگاه های تلفن همراه در زندگی امروز، این فاکتور اهمیت بسیار زیادی در میزان رضایت کاربر داشته و متعاقبا باعث جلب رضایت کاربر و افزایش بازدیدهای روزانه از سایت خواهد شد.
 

طراحی وب سایت سازگار

در این نوع طراحی سایت، برای نسخه ی موبایل، دسکتاپ و یا تبلت از url های مشابه استفاده می شود، اما با توجه به نوع دستگاهی که کاربر از آن استفاده می کند، نسخه های متفاوتی از HTML و CSS ارسال می گردد. سایت آمازون یکی از بارزترین نمونه ها در این زمینه می باشد.
 

طراحی جداگانه موبایل سایت

در برخی از سایت ها، نسخه ی کاملا جداگانه برای سمت موبایل سایت طراحی می گردد که تمام اصول مهم در نحوه ی طراحی سایت مطابق با اصول سئو در آن رعایت میشود. البته اصول سئو در این نوع طراحی کمی با نسخه ی دسکتاپ متفاوت می باشد.

طراحی سایت

طراحی سایت بر اساس سئو موبایل با ظریف گرافیک

از آنجا که گوگل هر روز به سئو موبایل توجه بیشتری دارد، در نتیجه باید در طراحی سایت علاوه بر رعایت اصول مهم در طراحی سایت سمت دسکتاپ، به تلفن همراه و نحوه ی نمایش آن توجه داشت. تیم طراحی سایت ظریف گرافیک، آماده ی مشاوره و طراحی سایت های مختلف کاملا سئو محور می باشد. برای برقراری ارتباط با این تیم می توانید از منوی تماس با ما استفاده نمایید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288