مجوزها

پوستر تبلیغاتی ساده: ضروریات طراحی که نباید به شوخی گرفت!

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 18 آذر 1402 ) 5618 0 طراحی پوستر
آنچه در این مطلب می خوانید:

هدف از طراحی هر پوستر تبلیغاتی را از همان ابتدا برای خود مشخص کنید. بهتر است بدانید پوستر در چه زمانی و برای انتقال چه حسی قرار است طراحی گردد. ممکن است سفارش طراحی پوستر برای تبلیغات سمینار، کنسرت های موسیقی، نقاشی های خیابانی، پوستر های اجتماعی و موضوعات دیگر باشد. با توجه به شور و هیجانی که قرار است در هر زمینه ای در مخاطب ایجاد نمایید از عناصر مفید و مختلف در طراحی پوستر بکار بگیرید. حتی ممکن است طراحی پوستر تبلیغاتی با یک جمله یا فقط یک تصویر گویای همه چیز باشد و در کنار آن بکارگیری روانشناسانه رنگ ها به جذابیت آن خواهد افزود.
 

استفاده از رنگ در طراحی پوستر تبلیغاتی ساده

اگر با برند و سازمانی کار می کنید که قرار است فقط از رنگ هویت بصری برند استفاده شود، بهتر است از دخالت دادن سایر رنگ ها در طراحی پوستر خودداری نمایید. رنگ ها مهم ترین شاخصه در برجسته کردن ماهیت و یک نام در ذهن هاست. بکار گیری رنگ ها می تواند به عنوان رنگ زمینه همراه با نوشته و تصویر باشد. می تواند در زمینه ای سفید همراه نوشته های رنگی با رنگ مد نظر باشد و یا می توان از تصاویری با تم رنگ مورد نظر استفاده کرد و شناخت بصری را در مخاطب را تقویت نمود.

حالا اگر مشتری شما سازمان و یا کسب و کاری است که رنگ خاصی را مد نظر ندارد و در عین حال پوستر تبلیغاتی ساده ای از شما می خواهد، حدالامکان از رنگ هایی استفاده نماید تا به موضوع پوستر نزدیک باشد. تعدد رنگ در پوستر از سادگی و صراحت مفموم پوستر کم خواهد کرد. اگر قرار است دو یا سه رنگ را در کنار هم قرار دهید سعی کنید تداخل و همراهی رنگ ها باعث آشفتگی ذهن و شلوغ شدن پوستر نشود. رنگ نوشته ها، تصاویر، زمینه، وکتورها و همه اجزای یک پوستر می تواند در رنگ آمیزی یک پوستر دخیل شوند، پس رنگ ها را به جا و به اندازه استفاده نمایید.
 

کاربرد فونت در طراحی پوستر تبلیغاتی

یک طراح حرفه ای زمانی که به طراحی پوستر ساده فکر می کند، هیچگاه به فونت های پیچیده، فونت های نامعقول و سختی در نوشتار فکر نمی کنند. بعنوان مثال برای پوسترهای تبلیغاتی که هدف آن ها باید جدی و رسمی انتقال یابد می توان از فونت های بولد و درشت و برای موضوعات غیر رسمی و اجتماعی از فونت های کشیده، ایتالیک و فانتزی استفاده کرد. بهترین راه برای بکارگیری فونت در پوستر ابتدا انتخاب فونت ساده و پس از آن چیدمان و نحوه قرار گیری فونت ها در کنار یکدیگر است.

سعی کنید بیش از دو الی سه فونت در طراحی استفاده ننمایید چرا که تنوع فونت در نوشته ها باعث زشت شدن چهره ی کار خواهد شد. عنوان پوستر حتما فونتی متفاوت تر نسبت به توضیحات و یا مشخصات پوستر داشته باشد تا مخاطب را بیشتر به خود جذب نماید. در ادامه اگر موضوع برای مخاطب جذاب و جالب توجه باشد حتما برای خواندن سایر اطلاعات جذب پوستر می شود. پس دقت داشته باشید فونت نوشته های اطلاع رسانی خوانا، درشت و جمله بندی ها نیز روان باشند تا مخاطب در یک بار خواندن متوجه کل ماجرا گردد.

زیاده گویی و کم گویی در پوستر ایجاد ابهام و سردرگمی خواهد کرد و مخاطب برای خواندن توضیحات تمایلی نشان نخواهد داد. یکی از پرطرفدارترین نوشتار در طراحی پوستر استفاده از تایپور گرافی است که همیشه علاقمندان خاص خود را در دوره های مختلف طراحی پوستر داشته است. اگر توانایی و یا خلاقیت لازم در ایجاد تایپوگرافی های منظم و کادر بندی شده را دارید حتما از این امتیاز برای زیبا و جذاب شدن پوستر استفاده نمایید.
 

بکارگیری فضای مناسب در طراحی پوست تبلیغاتی ساده

بهترین فضایی که در پوستر در نگاه اول خودنمایی می کند قسمت بالا از سمت راست تا وسط پوستر است و یا اگر پوستر را به 9 قسمت برابر تقسیم کنید حتما بیشتر طرح پوستر در خانه وسط پوستر متمرکز شده باشد که دید بیشتری دارد. پرتی ها و فضاهای نا لازم پوستر را نیاز نیست پر کنید.
 

رعایت فاصله طراحی پوستر از خط برش چاپ

در طراحی پوستر تبلیغاتی حدود 1 سانت از هر طرف فاصله راحفظ نمایید تا نوشته ها، تصاویر و اجزای اصلی پوستر به آن محدوده نزدیک نشوند. رعایت فاصله ها باعث می شود طرح اصلی در زمان برش پوسترها در دستگاه آسیب نبیند و خسارت و ضرری متوجه آن نشود.
 

ایجاد هارمونی در طراحی پوستر تبلیغاتی ساده

ایجاد تناسب و هارمونی در میان عناصر تشکیل دهنده پوستر یکی از نشانه های ذوق و خلاقیت طراح است که در نتیجه بازخوردی مثبت و راضی کننده از سوی جامعه خواهد داشت. اگر جای سوال دارد که؛ چگونه می توان از هارمونی و تناسب بین فونت، نوشته و رنگ ها استفاده کرد؟ باید عرض کنیم کار خیلی سختی نخواهد بود اگر از تصاویر مرتبط با موضوع، بکارگیری فونت های مناسب با رده سنی و رسمی و غیر رسمی بودن مخاطبان پوستر را در نظر بگیرید و به طراحی بپردازید.

اگر سفارشی با عنوان طراحی پوستر تبلیغاتی ساده با موضوع جشنواره ی موسیقی به شما داده شود، همه ذوق و سلیقه خود را به کار خواهید بست تا از فونت هایی که فانتزی و ساده هستند استفاده کنید و یا نوشته ها را با رسم الخطی که خود تداعی کننده ملودی و موسیقی هستند بکار گیرید. هنرمندان و یا موسیقی مد نظر حتما در انتخاب تصاویر تاثیر می گذارند و در نهایت با رنگ ها می توان به هیجان مخاطب افزود و جذاب بودن جشنواره را در ذهن ایجاد کرد.

 

اثر عکاسی حرفه ای در طراحی پوستر

استفاده از عکاسی حرفه ای و عکاسی صنعتی در پوسترها می تواند به شکل های مختلفی به تبلیغات و تبلیغات کمک کند. در ادامه چند ایده برای استفاده از این نوع عکاسی در پوسترها آمده است:

تبلیغ محصول: از عکاسی حرفه ای و صنعتی برای عکسبرداری محصولات استفاده کنید و آنها را در پوسترها نمایش دهید. این کار می تواند به مشتریان نشان دهد که محصول شما با کیفیت و قابل اعتماد است.

تبلیغ خدمات: با استفاده از عکاسی حرفه ای و صنعتی، تصاویری از خدماتی که ارائه می دهید را بگیرید و در پوسترها استفاده کنید. این کار می تواند به مشتریان نشان دهد که خدمات شما حرفه ای و با کیفیت هستند.

تبلیغ رویدادها: اگر یک رویدادی مانند کنسرت، نمایشگاه یا مراسم ویژه دارید، از عکاسی حرفه ای و صنعتی برای گرفتن تصاویر زیبا و جذاب از رویداد استفاده کنید و آنها را در پوسترها نمایش دهید. این کار می تواند به مخاطبان نشان دهد که رویداد شما جذاب و بی نظیر است.

تبلیغ مکان ها: اگر یک مکان گردشگری، رستوران یا هتل دارید، از عکاسی حرفه ای و صنعتی برای گرفتن تصاویر زیبا و جذاب استفاده کنید.
 

استفاده از تصاویر و نوشته های ناقص در طراحی پوستر تبلیغاتی ساده

گاهی می توان قبل از شروع دوره، فصل و زمان یک تبلیغات، مخاطب را با جملات و تصاویری که گویای همه جزئیات نیستند کنجکاو کنید. مثلا قسمتی از تصویر را شطرنجی کنید یا بخش مهم تصویر را در حالت انتظار و لودینگ نمایش دهید و یا نوشته ها را جذاب و نصفه بنویسید. اگر زمان یک تخفیف ویژه از برند خاصی نزدیک است، توضیحات را بدون تاریخ یا بدون مکان ارائه دهید. در استفاده از این موارد مخاطب اگر علاقمند به موضوع مورد نظر باشد حتما آن را دنبال خواهد کرد و یا در مورد ان از سایرین جویا خواهد شد. در زمان مناسب حتما اطلاعات تکمیلی و حذف شده را در پوستر قرار دهید.
 

استفاده از تصاویر غیرطبیعی در طراحی پوستر تبلیغاتی

گاهی قوه تفکر افراد پس از دیدن تصاویر غیرطبیعی، در یک طراحی به کار خواهد افتاد و ذهن ها به چالش کشیده می شود و دائم باخود کلنجار می روند تا تصاویر و یا نوشته ها را بهم ربط دهند. بعنوان نمونه پوستر تبلیغاتی جشنواره غذا را در نظر بگیرید؛ جشنواره غذاهای محلی دایر شده که به بهترین غرفه و بیشترین امتیاز، سفر کیش همراه با بلیط کنسرت هوروش بند اعطاء خواهد شد. ممکن است دیدن چهره مهدی دارابی روی تزئینات یک غذا، بخارهایی که از یک غذای داغ در محیط به اسم هوروش بند پخش شده و یا هواپیمایی که به شکل یک پرس غذاست که عازم کیش است، همه شما را به خنده می اندازد و یا به فکر فرو می برند. این هنر یک طراح حرفه ای است که بازی حروف و تصاویر بپا کند و جمعی را به خود مشغول.
 

اشتباهات رایج در طراحی پوستر تبلیغاتی ساده
 

  1. استفاده از تصاویر زیاد و نامرتبط

  2. استفاده از تصاویر بی کیفیت یا کوچک: تا جایی که امکان دارد از تصاویر HD و درشت استفاده نمایید.

  3. استفاده از فونت های متنوع و بی ربط که باعث ایجاد آشفتگی در طرح می شود.

  4. کاربرد رنگ های بسیار تیره و یا بسیار روشن در کنار هم و یا ترکیب ناموزون آن ها، که خوانایی اطلاعات پوستر را کم خواهد کرد.

  5. اصرار به پر کردن همه فضاهای خالی در  پوستر: در بعضی پوستر های سطح شهر گاهی دیده می شود طراح اصرار عجیبی به پر کردن همه فضای موجود در پوستر را داشته است. ممکن است با حذف یک تصویر و یا المان، کم کردن نوشته ها و درشت کردن عنوان به جذابیتی رسید که اطلاعات و تصاویر قدرت ان را نداشته باشند.

  6. درنظر نگرفتن سن مخاطب، سطح اجتماعی، فرهنگ، رده ی شغلی و سایر موارد که ممکن است باعث بی احترامی به مخاطب و یا ایجاد ابهام شود.
     

ظریف گرافیک و تجربه طراحی پوستر تبلیغاتی ساده

تجربه ی تیم طراحی پوستر ظریف گرافیک در زمینه ی طراحی پوستر تبلیغاتی ورزشی، هنری، روانشناسی، پزشکی و همچنین در طراحی کاتالوگ است. خوانایی نوشته ها، استفاده از فونت های مناسب و بکارگیری فضای مفید، از ویژگی های طراحی پوستر در ظریف گرافیک است. برآنیم تا به تک تک طراحی های شما عزیزان زمان و دقت کافی را صرف کنیم تا عالی ترین های دنیای گرافیک را به شما ارائه دهیم. 

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288