مجوزها

طراحی لوگو و هویت بصری قدرتمند مک دونالد

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 22 شهریور 1402 ) 5091 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

تابحال فکر کرده اید که طراحی و هویت بصری قدرتمند مک دونالد چه اندازه در تبلیغات و جهانی شدن مک دونالد مؤثر بوده است؟ شاید زمانی که ریچارد و موریس مک دونالد اولین رستوران فست فود در کالیفرنیا را افتتاح کردند، گمان نمی کردند که نامشان به بزرگترین رستوران زنجیره ای دنیا تبدیل شود. بی شک برای وارد شدن به عرصه های بین المللی راهکارهایی وجود دارد که باب آشنایی و معروف شدن در میان کشورهای مختلف را باز می کند و قطعا طراحی لوگو و ثبت برند بهترین مسیری بود که مک دونالد را در عرصه ی تجارت جهانی به موفقیت رساند. در این مقاله ابتدا با معرفی کامل مک دونالد، شما را با تاریخچه لوگوهای مک دونالد آشنا می کنیم و در انتها نقش طراحی لوگو و طراحی بسته بندی مواد غذایی در موفقیت مک دونالد را بررسی می کنیم.
 

متفاوت ترین طراحی لوگو مک دونالد
 

مک دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره ای جهان

غذاخوری مک دونالد در سال 1940 میلادی در شهر سن برناردیو، کالیفرنیا تأسیس و به نام ریچارد و موریس مک دونالد، نام گذاری شد. منوی غذاخوری مک دونالد، فست فودهایی مثل همبرگر، چیز برگر، سیب زمینی، مرغ سرخ شده، نوشابه بود که کم کم با افزایش شعبه ها در مناطق مختلف و با توجه به سلیقه و فرهنگ های گوناگون ساندویچ های دیگر، سالاد، نوشیدنی های مختلف و همچنین بستنی معروف مک دونالد هم به آن اضافه شد. اگر بخواهیم مک دونالد را در یک جمله توصیف کنیم، بزرگترین فست فود زنجیره ای دنیا است که حدود 37 هزار شعبه در 119 کشور جهان دارد. امروزه برند و لوگوی مک دونالد شهرت جهانی دارد و کمتر کسی است که مک دونالد را نشناسد.
 

اصول طراحی لوگو مک دونالد
 

تاریخچه طراحی لوگو مک دونالد

قبل از اینکه به جنبه های مخلتف بصری مک دونالد بپردازیم بهتر است کمی به عقب برگردیم و تاریخچه ی لوگو مک دونالد را مرور کنیم و ببینیم که طراحی لوگو و قدرت هویت بصری چطور باعث برجسته سازی نام تجاری فست فود مک دونالد در جهان شد. مؤسسان مک دونالد برای برند سازی و طراحی لوگو بیشتر از تولید غذاهای سریع ارزش قائل هستند، بطوریکه در دنیا نماد مک دونالد را به " کمان های طلایی" می شناسند.

در طراحی لوگو گاهی می توان از داستان های مربوط به برند الهام گرفت، همین ایده ها در خلق طراحی و هویت بصری قدرتمند مک دونالد بکار گرفته شده است. داستان الهام بخش طراحی هویت بصری معروف ترین فست فود جهان در سال 1937 شروع شد، درست زمانی که پاتریک مکدونالد بزرگ یک رستوران بین راهی برای رانندگان جاده احداث کرد. در سال 1940 ریچارد و موریس مکدونالد رستوران پدرشان را به برناردینو منتقل و نام آن را مک دونالد گذاشتند. استقبال پرشور مردم از غذاهای مک دونالد باعث معروف شدن نام تجاری آن شد و همین موفقیت برادران مک دونالد را مجبور کرد تا تجارت خود را تغییر دهند و این کار را از تغییر معماری رستوران شروع کردند.

Stanley Clark Meston در طراحی معماری رستوران از دو قوس به شکل کمان های طلایی استفاده کرد که بعد ها به تصویر آرم مکدونالد تبدیل شد. اما زمانی که برادران مک دونالد، شخصی به نام ری کروک را به عنوان مدیر فروش استخدام کردند، اوضاع تغییر کرد. ری کروک توانست در مدت کوتاهی کسب و کار مک دونالد را در سراسر کالیفرنیا گسترش دهد و این موفقیت باعث شد تا در 1961 به مبلغ 2.7 میلیون دلار امتیاز مک دونالد را فروخته شود و اکنون ارزش نام تجاری مک دونالد به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده است.

از آمریکای لاتین گرفته تا جنوب صحرای آفریقا، خاورمیانه و نقاط مختلف دنیا، لوگو مک دونالد قابل شناسایی است. لوگوی مک دونالد در طی سال های شهرت خود چندین بار اصلاح شده اما کمان طلایی در طول 50 سال همچنان بخش جدایی ناپذیر هویت مک دونالد است و در طراحی لوگو این برند مهمترین نماد را تشکیل می دهد. در ادامه تاریخچه برخی از معروف ترین لوگوهای مک دونالد را بیان می کنیم.
 

معروف ترین طراحی لوگو مک دونالد
 

لوگو مک دونالد در سال 1948:

در سال 1948 طراحی لوگو مک دونالد بر اساس تغییرات در سیستم کاری صورت گرفت. در این سال سیستم خدمات رسانی سریع هدف اصلی مک دونالد بود به همین علت در طراحی لوگو از تصویر یک سرآشپز که در حال چشمک زدن است استفاده شده که نشان می دهد غذا در یک چشم به هم زدن آماده است. در طراحی لوگو مک دونالد از روش طراحی لوگو ترکیبی استفاده شده است و می توان عبارت  Speedee Service System را داخل لوگو دید.
 

طراحی لوگو مک دونالد در سال 1948
 

لوگو مک دونالد در سال 1961:

زمانی که "رای کروک" امتیاز مک دونالد را خریداری کرد به همراه "فرد ترنر" و "جیم شیندلر" مدلی را طراحی کردند که به عنوان اولین لوگوی کمان معروف مک دونالد شناخته شد. لوگو کمان طلایی در سال 1961 با الهام از طرح اولیه استنلی کلرک ماستون(Stanley Clark Meston) طراحی و بصورت دو کمانی که همپوشانی دارند و یک تیر طلایی که از میانشان عبور کرده به جهان معرفی شد.
 

طراحی لوگو مک دونالد در 1961
 

لوگو مک دونالد در سال 1968:

همزمان با رونق کسب و کارها در سال 1968ری کروک تصمیم گرفت تا با نام تجاری مکدونالد به تجارت خود ادامه دهد که این منجر به تغییر در طراحی لوگو شد. در طراحی جدید لوگو از دو کمان های طلایی به گونه ای استفاده شد که دوتا خلال سیب زمینی خم شده به صورت حرف ‘M’ را نشان می داد تا بصورت نامحسوس یکی از محبوب ترین آیتم های غذایی مک دونالد را تبلیغ کند.  لوگوی M با رنگ طلایی و نام McDonald‘s با رنگ قرمز به عنوان نماد مک دونالد تاکنون شناخته شده است و آنقدر قدرتمند بود که تا سی سال هویت تجاری مک دونالد را پوشش می داد.
 

معروف ترین طراحی لوگو مکدوناللد
 

لوگو مک دونالد در سال 2003:

در طی سال های 1968 تا 2003 ری کروک از روش های بازاریابی مختلفی استفاده کرد اما با بررسی کلی متوجه شد که هیچکدام به اندازه کمپین " من عاشقش هستم" در بازاریابی محصولات موفق نبوده است. همین امر باعث شد تا ری کروک در سال 2003 در طراحی لوگو مک دونالد تغییر اساسی دهد. طراحی لوگوی جدید مک دونالد را فردی به نامHeye & Partner GmbH  بر عهده گرفت. در تغییرات طراحی لوگو 2003 ، حرف ‘M’ بصورت استوانه ای سایه دار در نظر گرفته شده که عبارت  “I’m lovin’ it’  (من عاشقش هستم) در زیر آن خودنمایی می کند.
 

طراحی لوگو مک دونالد در سال 2003
 

تأثیر لوگو مک دونالد در آینده

لوگوها به عنوان نام تجاری شرکت، محصولات برندهای مختلف را درطول زمان یادآوری می کنند، این نوعی تبلیغ بصری و پنهان است بگونه ای که با یک هدف گذاری طولانی مدت منجر به جذب مشتری و افزایش راندمان فروش می شوند. در واقع لوگوها در همان نگاه اول در ذهن تأثیر می گذارند اما باعث خرید نمی شوند بلکه این تأثیر لوگو در دراز مدت است که مخاطبان را در آینده برای خرید محصول ترغیب می کند. گاهی طراحی لوگو فراتر از تبلیغ و افزایش فروش هدف گذاری می شوند، بطوریکه باعث تغییر فرهنگ ها در جوامع مختلف می شوند. نظیر چنین تأثیراتی را می توان در لوگوهای قدرتمند جهانی مثل مک دونالد یافت.

لوگوی مک دونالد در طول زمان تأثیر زیادی در ایجاد ارزش های نسل جدید و رونق روز افزون صنعت فست فودها داشته است، بطوریکه سیب زمینی سرخ شده و انواع همبرگر در منو تمام فست فودی ها جای گرفته است و افرادی که ظهرها بیرون از منزل هستند ترجیح می دهند برای نهار از غذاهای آماده و فست فودها لذت ببرند.
 

طراحی لوگو مکدونالد
 

المان ها در لوگو مک دونالد

دو کمان طلایی اولین شکلی بود که در طراحی لوگو مک دونالد استفاده شد و این به جهت معماری قوسی شکل رستوران های اولیه مک دونالد بود که بعد ها این دو کمان به هم متصل و به شکل M  در آمد و تاکنون نماد جهانی مک دونالد می باشد.
 

رنگ ها در لوگو مکدونالد

در طراحی لوگو مک دونالد از رنگ های اصلی قرمز و طلایی استفاده شده است، استفاده هوشمندانه دو رنگ متضاد جلوه ی بیشتری به کمان های طلایی می دهد. همکاری این دو رنگ به خوبی هویت برند مک دونالد را به دنیا معرفی می کنند، بطوریکه در هر جای دنیا وقتی رنگ زرد و قرمز را کنار هم ببینید، لوگو مک دونالد را به خاطر می آورید. انتخاب رنگ در طراحی لوگو مک دونالد سلیقه ای نبوده بلکه هویت فعالیت مک دونالد را در پشت خود پنهان کرده است. جالب است بدانید که رنگ طلایی نشان دهنده کمان معروف مک دونالد در اولین طراحی رستوران می باشد و رنگ قرمز طبیعت جسورانه و قدرت شرکت را نشان می دهد و به خوبی بیانگر صنایع غذایی مکدونالد می باشد که شامل انواع همبرگر گوشت، سیب زمینی و غیره است.
 

فونت در لوگو مک دونالد

در طراحی لوگو حرفه ای باید به گونه ای از فونت ها استفاده کرد که طرح نهایی لوگو در عین جذاب بودن ساده باشد. در طراحی لوگو مک دونالد، از فونت ساده McLawsuit استفاده شده و همین سادگی باعث شده تا نام مک دونالد با جذابیت بالا در سراسر دنیا نمایش داده شود.
 

ویژگی های طراحی بسته بندی محصولات مک دونالد

1- بروز رسانی در طراحی بسته بندی مک دونالد

لوگو معرف نام تجاری محصول می باشد اما آنچه در دید بازتری با مخاطب ارتباط برقرار می کند شمایل بسته بندی است. پس می توان گفت که بعد از طراحی لوگو، طراحی بسته بندی مهمترین قدم برای بازاریابی و افزایش جذب مشتری است. رعایت اصول طراحی بسته بندی فست فود در برند مک دونالد باعث شده تا بسته بندی ها بخشی از هویت این برند را نمایش دهند. از زمانی که مک دونالد وارد بازار کالیفرنیا شد تا به امروز که در سطح جهانی مطرح شده است، برای طراحی بسته بندی محصولات غذایی اهمیت ویژه ای قائل بوده، بطوریکه هر چند سال یکبار برای طراحی و تولید بسته بندی های جدید و بروز که متناسب با لوگوی همان سال بودند اقدام می کرد.

بهترین طراحی بسته بندی مک دوناک

2- تنوع در بسته بندی های مک دونالد

بی شک یکی ازعوامل موفقیت مک دونالد در بازارهای جهانی، بسته بندی های متنوع محصولات غذایی است، سیاست ری کروک در طراحی بسته بندی به گونه ای بود که مخاطب نتواند بسته بندی غالب را پیدا کند. به همین جهت هر وقت که گمان می کرد کارایی بسته بندی در زمینه فروش و جذب مشتری کاهش یافته از تیم طراحی بسته بندی می خواست تا مدل های جدید تری ارائه دهند و سپس مواد غذایی را در بسته بندی های تازه روانه بازار می کرد. در بسته بندی های اخیر مک دونالد، کیسه های حمل و نقل، جعبه های ساندویچ و لیوان های درب دار برای نوشیدنی و چای به نمایش گذاشته شد.

تنوع در طراحی بسته بندی حرفه ای مک دونالد

3- رنگ ها در طراحی بسته بندی

همانطور که می دانید رنگ زرد و قرمز نماد هویت مک دونالد می باشند که در انواع لوگو و طراحی بسته بندی مک دونالد بکار گرفته می شوند اما با توجه به تأثیر رنگ های مختلف، شاهد بسته بندی های رنگارنگ مک دونالد در بازارهای جهانی هستیم. در بسته بندی های جدید از رنگ های پر شور و جذاب مثل پرتقالی، بنفش، آبی و سبز برای جلوه دادن به فونت McDonald‘s استفاده شده است، همچنین پاکت های حمل و نقل محصولات مک دونالد بگونه ای طراحی شده که نام مک دونالد را با فونت بزرگ و رنگ های شاد وجذاب روی پاکت های قهوه ای رنگ نشان می دهد.

رنگ ها در طراحی لوگو و بسته بندی مک دونالد

4- دلقک مک دونالد، خلاقیت در طراحی بسته بندی

همانطور که می دانید رنگ زرد و قرمز نماد هویت مک دونالد می باشند که در انواع لوگو و طراحی بسته بندی مک دونالد بکار گرفته می شوند. تصویر دلقک معروف مک دونالد یکی دیگر از شاخص های نمادی این شرکت می باشد که به جهت جذب کودکان برای فروش بیشتر محصولات غذایی مک دونالد روی بسته بندی ها طراحی شده است. این دلقک با لباس های راه راه قرمز و زرد بخوبی یادآور لوگو مکدونالد می باشد، همچنین در شعبه های مک دونالد در سراسر جهان از دلقک های واقعی با لباس مخصوص مک دونالد برای بازاریابی و تبلیغ محصولات غذایی این برند استفاده می کنند.

طراحی بسته بندی با دلقک مکدونالد
 

کوچکترین McDonald's در جهان

کوچکترین شعبه McDonald‘s یک کندو زنبور عسل است! خلاقیت در ایده پردازی های تیم طراحی بسته بندی مک دونالد موج می زند و این بار طرفدارانش را با جدیدترین محصول بسته بندی مک دونالد غافلگیر کرده است. این بار مک دونالد برای تولید عسل های مرغوب و معروفش از ماکت رستوران مک دونالد به عنوان کندوی زنبورعسل در طبیعت استفاده می کند.

 ماکت رستوران مک دونالد یک کندوی واقعی با صفحاتی برای تولید موم عسل است و می توانید شاهد ورود و خروج زنبورها از بخش های ورودی رستوران باشید. در بسته بندی ماکت رستوران زنبورها، آرم مک دونالد در بالاترین قسمت ساختمان قرار می گیرد به گونه ای که برند مک دونالد را تبلیغ می کند و به عنوان یکی از بسته بندی های جذاب عسل، به نمایندگی ها و فروشگاه های عرضه کننده عسل مک دونالد هدیه داده می شود، بطوریکه فروشندگان عسل هایی را که سفارش داده اند را در داخل ماکت رستوران مک دونالد دریافت می کنند.
 

طراحی بسته بندی عسل مک دونالد


لوگوی قدرتمند مک دونالد، رای کروک را به رؤیای ثروتمند شدنش رساند اما شما چه اهدافی برای طراحی لوگو دارید؟ پیشنهاد می کنیم طراحی لوگو و بسته بندی محصولات تولیدی خود را با هدف گذاری های هوشمندانه طراحی کنید، هر چند که نیاز به پشتیبانی تیم حرفه ای طراحی لوگو و بسته بندی دارید.

تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک، حرفه ای ها را برای طراحی لوگو و بسته بندی در اختیارتان می گذارد تا قدرت واقعی لوگو را در بازار داغ تجارت، حس کنید. همچنین می توانید بازاریابی مارکتینگ از طریق طراحی سایت و تولید محتوا را به ظریف گرافیک بسپارید تا بهترین نتیجه را در میزان فروش محصولات و خدمات مورد نظر کسب کنید.

 

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288