مجوزها

5 مرحله طراحی یک لوگو فراموش نشدنی

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 2 مرداد 1402 ) 2130 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

لوگو، آرم و یا نشانه خاص یک شرکت مهم ترین ملاک برای برقراری ارتباط تصویری ماندگار با مشتریان به شمار می رود، از طرفی لوگو شرکت که توسط یک برند ایجاد می شود می تواند در معاملات خود با مشتریان، یک شخصیت اساسی محسوب شود که بدین منوال، اهمیت آن دو چندان به نظر می رسد. در مبحث طراحی حرفه ای، هر عنصر، رنگ، نوشته و شکل های طراحی شده باید بیانگر موضوعی خاص باشند، در این صورت همین اجزای ساده برای یک طراحی حرفه ای و تولید یک لوگو موفق بسیار پر اهمیت جلوه می کنند.

برای متمایز شدن در تجارت باید رویکرد مناسبی را در پیش بگیرید و با برنامه ریزی و تفکر قدرت مند، دست به تولید یک لوگوموفق برای شرکت مورد نظر بزنید، همچنین در نگرش خود جسور باشید، هر چند نتوانید برای شرکت خود یکی از معروف ترین لوگو های جهان مانند نایک  را ایجاد کنید، اما با رعایت نکات طراحی لوگو می توانید همواره در تولید و  طراحی لوگو موفق، پیشرفت چشمگیری را داشته باشید.
 

هویت شرکت شما در گرو طراحی لوگو موفق

نکته غیر قابل انکار حک شدن لوگوهای موفق در ذهن نه تنها مشتریان یک برند خاص، بلکه در ذهن اکثریت یک جامعه است، که می تواند مهر تاییدی بر اهمیت ویژه طراحی یک لوگو موفق باشد. از طرفی در این زمینه تحقیقات علمی گسترده ای نیز صورت گرفته که نتایج آن شگفت انگیز است. در آزمایشی از 150 شهروند آمریکایی خواسته شد که برند 10 آرم معروف را در ذهن خود ترسیم کنند، بدین منوال یک مجموعه ی گرافیکی 1500 تایی به دست آمد که نتایج آن فوق العاده بود. در مجموعه ده تایی اکثر شهروندان آمریکایی آرم اپل وجود داشت، هر چند بسیاری از آن ها تا به حال موفق به خرید لوازم الکترونیکی تولید شده توسط شرکت اپل نشده بودند. در شکل زیر نحوه تعامل مردم با آرم اپل نمایش داده می شود.
 

لوگوی اپل که توسط مردم کشیده شده

با توجه به درک اهمیت و تکنیک های طراحی لوگو موفق تا به این جای کار، قصد داریم در ادامه مقاله؛ چند مرحله مهم و ضروری را بررسی کنیم که با بهره گیری مناسب از آنها در طراحی لوگو، بتوانید حرفه ای عمل کنید و با طراحی یک لوگو ساده و ایده آل هویت کاری خود را  در ذهن مشتری حک کنید:
 

  1. یک اصل اساسی: استفاده از طرح ساده

متاسفانه هنوز هم عده ای گمان می کنند که طراحی لوگو پر زرق و برق می تواند جذابیت های خاصی را برای مشتریان به همراه داشته باشد، در صورتی که تجربه نشان می دهد استقبال مشتریان کمتر با طراحی های شلوغ و پر زرق و برق همراه  بوده است.

از این رو لوگوهایی با طراحی ساده، کلاسیک و قابل فهم برای اکثریت مشتریان در زمره ی بهترین و محبوب ترین لوگوها قرار گرفته است. به عنوان مثال به لوگو شرکت های پر آوازه مانند گوگل و مک دونالد دقت کنید،  از جمله ویژگی های مشترک این لوگو ها می توان به محتوای آن اشاره کرد. یک لوگو ساده در کنار یک نام شرکت می تواند مسبب آن باشد که مردم در هر جای دنیا با مشاهده یک نمایندگی بلافاصله نام شرکت را به خاطر آورده و لوگو آن را در ذهن خود تداعی کنند.

اضافه کردن اطلاعات زیاد، اشتباهی است که بیشتر طراحان بنا بر سلیقه خود و یا خواسته سفارش دهندگان لوگو انجام می دهند، چرا که وقتی اطلاعات ارائه شده در طراحی لوگو زیاد شود، اطلاعات و علامت ها اعتبار خود را از دست می دهند. به مثال لوگو نایک (Nike) که یک نمونه فوق‌العاده از یک لوگوی ورزشی ساده اما جذاب است، توجه کنید. طراحی نایک با یک تیکه (چکمه) ساده شناخته می‌شود که به‌طور نمادین نمایانگر حرکت، سرعت و پویایی است. این لوگو در سه سبک اصلی و کلاسیک، ساده و حرفه‌ای استوار است و در طول سال‌ها تغییرات بسیار کمی مستقر شده است..

لوگوی نایک

برای اطمینان خاطر از این که در طراحی لوگو مورد نظر برای شرکت خود، سادگی را مد نظر قرار داده اید پیشنهاد می کنیم که دستور العمل های زیر را حتما اجرا کنید.
 

  1. فقط از دو و یا سه رنگ متفاوت استفاده کنید.

  2. در طراحی لوگو، بیش از 4 کلمه(30 حرف) استفاده نکنید.

  3. در طراحی لوگو تنها مجاز به استفاده از یک شکل می باشید.

 

  1. نمادی از محصول خود را ارائه دهید:

همواره یک طراح حرفه ای باید این نکته را مد نظر داشته باشد که لوگویی که قصد دارد آن را طراحی کند باید نمایشی دقیق از شرکت و محصولی که شرکت مربوطه ارائه می کند باشد، به گونه ای که این لوگو طراحی شده به تنهایی توانایی این را داشته باشد که از هویت بصری محصول خود دفاع کند و برای مشتریان خود محتوای معنایی خاص، مرتبط با محصول باشد.

بنابراین لازم است که یک طراح زبردست با خود بیاندیشد که چگونه با استفاده از رنگ ها و اشکال محدود، عناصری را خلق کند که بیشترین تاثیر مطلوب را بر مشتریان داشته باشد و زمینه فعالیت کلی شرکت را به صورت کاملا شفاف بیان کند و از طرفی در طراحی یک لوگو، نا خواسته تصویر غلطی از شرکت و محصول خود به جامعه ارائه نکند. برای تحقق این امر مهم لازم است یک طراح حرفه ای سئوالاتی را در مورد لوگو طراحی شده برای خود مطرح کند که:

آیا لوگو طراحی شده توانایی نشان دادن کاری که انجام می دهید و یا کالایی که می فروشید را دارد؟

آیا اگر لوگو طراحی شده را بدون کالای مورد نظر، در معرض دید عموم قرار دهیم، لوگو به تنهایی می تواند استفاده شود؟

 در یک دسته بندی ساده در مورد نوع طراحی لوگوهای گوناگون داریم:

  • طرح های قدرت مند دارای اشکال هندسی هستند.

  • طرح های دوستانه اغلب اشکالی را شامل می شوند که تماس و روابط گرم افراد با هم را نمایش می دهد.

  • برای طرح های نوآورانه بهترین گزینه انتخاب قلم های ارگانیک خواهد بود.

  • برای طرح های مدرن و سرگرم کننده، تصاویر می توانند در موفقیت یک طراحی حرفه ای نقش بسزایی را ایفا کنند.
     

  1. استفاده هوشمندانه از رنگ ها

یکی از ابزار های قدرتمند و تاثیر گذار که شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اثر رنگ هاست. امروزه علم روانشناسی تاثیر شگرفی را توسط رنگ های مختلف بر ذهن مخاطب به اثبات رسانیده که اهمیت موضوع را دو چندان می کند، از این رو یک طراح حرفه ای باید به این اطلاعات تخصصی آگاهی پیدا کند و هچنین به مهارتی دست یابد که بتواند رنگ های مناسب را برای طرح های خود برگزیند.

برای بکار گیری رنگ ها باید دقت شود که:

  1. الگو های طراحی لوگو، سادگی و وضوح خود را حفظ کنند.

  2. در استفاده از جلوه های رایج شده امروزی مانند لبه های کج  افراط نشود.

  3. سایه ها و همچنین سایه های پیچیده به صورتی طراحی نشوند که اصالت و چارچوب طراحی را تحت الشعاع قرار دهند.
     

لذا در طراحی لوگو برای خلق طرحی که سال ها زیبا جلوه کند و با گذر زمان کیفیت آن افولی نداشته باشد باید  رنگ های مرسوم و مد روز استفاده شود و علاوه بر آن الهام گرفتن از طرح های متریال، همراه با رنگ های روشن ایده ای جذاب به نظر می رسد چرا که اگر در استفاده از رنگ های روشن افراط صورت نگیرد، این رنگ ها می توانند توجه مشتریان را به لوگو طراحی شده جلب کنند.

تغییر لوگوی مسترکارت

  1. از کلیپ آرت استفاده نکنید

استفاده از کلیپ آرت ها امروزه بسیار رواج یافته و  شما حتما تا کنون بسیاری از آن ها را بر روی کارت های دعوت، کارت های تبریک، عکس ها، پوستر ها و ... مشاهده کرده اید. اما در یک تعریف ساده از کلیپ آرت می توان گفت: مجموعه ای از کارهای هنری که در غالب های تصویر سازی، عکس، حروف و ... با فرمت های گوناگون ارائه می شود.

حال که به طور کامل با کلیپ آرت ها آشنا شدید؛ می پردازیم به این که چرا در طراحی لوگو باید از استفاده از کلیپ آرت ها پرهیز کرد:  اول اینکه ما برای تولید یک آرم ایده آل به یک اثر هنری واقعی احتیاج داریم که بتواند با مشتری ارتباط برقرار کند و به گونه ای خود و شرکت و فعالیت های آن را در حد مختصر بیان کند، اما استفاده از کلیپ آرت در یک طراحی حرفه ای مانع از حفظ رسالت اصلی لوگو مورد نظر می شود. از طرفی برای تولید یک لوگو فراموش نشدنی، یک طراحی منحصر به فرد می تواند پای محصول را به عرصه رقابت باز کند. اگر چه استفاده از کلیپ آرت ها آسان و سریع است اما در میدان رقابت ودر برابر طرح های سایر رقبا قطعا حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

بنا براین اگر طراح هستید تاکید می شود که این جزئیات تخصصی را برای مشتریان خود نیز مطرح کنید و چگونگی ماندگاری و مطرح بودن یک لوگو مناسب را برایشان توضیح دهید.
 

  1. طرحی انعطاف پذیر را برگزینید.

برای جای گرفتن یک طراحی اصولی در زمره ی طرح هایی که فراموش نشدنی جلوه می کنند، باید ظرفیتی در آرم تولید شده وجود داشته باشد که ایجاد تغیرات مختصر به چارچوب کلی آن صدمه ای وارد نکند، زیرا یک طراحی ایده آل ممکن است دارای نسخه های گوناگون باشد که اتفاقا همه ی آن ها توسط مشتریان قابل تشخیص می باشد.

در انتها باید گفت برای دست یابی به یک طراحی آرم مناسب و ماندگار برای سال های سال، یک شبه نمی توان موفقیت چشمگیری را کسب کرد، چرا که با توجه به رقابت قابل توجهی که روز به روز بر شدت آن نیز افزوده می شود، نقش یک تیم طراحی حرفه ای بسیار پر رنگ جلوه می کند. البته در کنار خلاقیت و مهارت های لازم برای یک طراح، شناخت کامل و علمی از مخاطبانی که قرار است در آینده در بازارِ هدف قرار بگیرند، آگاهی کامل به علم روز و توجه ویژه به مدرن ساختن ایده ها و همچنین توجه ویژه به سلایق مشتریان، به یک طراح کمک می کند که در طراحی لوگو خلاقانه برای یک شرکت، موفق عمل کرده و در میان رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.
 

شرکت طراحی و تبلیغاتی ظریف گرافیک تحقق بخش ایده های نو

دانستیم که موفقیت و یا عدم موفقیت یک برند و یا یک شرکت می تواند تنها در گرو بهره مندی و یا فقدان یک لوگو مناسب و در ورای آن یک تیم طراحی حرفه ای و بروز باشد لذا این امر، همکاری با یک تیم زبر دست را برای طراحی لوگو مناسب می طلبد.

شرکت طراحی و تبلیغاتی ظریف گرافیک با توجه به سابقه ی درخشانی که در جلب نظر مشتری از خود بجای گذاشته همواره کوشیده تا با بروز رسانی اطلاعات خود و همچنین بهره مندی از مدرن ترین شاخص ها و مدل های بین المللی  در امر مهم طراحی لوگو، وظیفه ی خود را نسبت به اعتماد مشتری بجا آورد. گواه این موفقیت، استفاده از طراحی و بسته بندی هایی است که امروزه جزو برگزیده ترین کالا های ایرانی درخارج از کشور بازارهای بسیاری را از آن خود کرده اند. لذا می توانید نمونه های طراحی و لوگوهایی که به سفارش شرکت های بنام و شناخته شده تولید شده اند را بازدید کنید و در صورت تمایل با تماس با ما سفارش خود را ثبت کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288