مجوزها

11 قانون طلایی طراحان حرفه ای لوگو

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 2496 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

لوگو چهره ی یک کسب و کار است که به عنوان اولین تصویر برند به مخاطب ارائه می شود. از این رو طراحی آن بسیار حائز اهمیت است. طراحی لوگو حرفه ای، بخشی از هویت بصری برند است که نمایش آن باید چیزی فراتر از یک طرح گرافیکی را ارائه کند. ظریف گرافیک در این زمینه 11 قانون طلایی طراحی لوگو که باعث موفقیت کسب و کار می شود را مطرح خواهد کرد. طراحی نام تجاری زمانی موفق عمل می کند که با دانش و تجربه طراحان همراه باشد تا قدرتی که برای رقابت در بازار هدف نیاز است را داشته باشد.
 

  1. اتود های اولیه

اولین و کارآمد ترین قانون طلایی طراحی لوگو طرح های اولیه ای است که با قلم زنی های ساده شروع می شود. ممکن است برخی طراحان اتودهای اولیه را در فوتوشاپ یا ایلاستریتور داشته باشند تا به الگوی مورد نظر خود دست یابند. دقت داشته باشید در طراحی نباید عجله داشته باشید یا از مراحل اولیه پرش کنید تا به نتیجه نهایی دست یابید. شاید در ابتدا 20 تا 30 طرح یا ایده برای شروع طراحی در سر داشته باشید که برای ایجاد تغییرات در ایده اصلی کمک کننده باشند. پس همواره در نظر داشته باشید برای موفقیت یک لوگو در کسب و کار باید پایه و فوندانسیون محکمی داشته باشد. یک طراح خلاق از ساده ترین الگو ها به طرحی حرفه ای و منسجم می رسد اما در زمان کافی.
 

طراحی خلاقانه لوگو در ظریف گرافیک

  1. ایجاد تعادل

تعادل در طراحی لوگو بسیار مهم است زیرا ذهن به طور طبیعی یک طراحی متعادل را خوشایند و جذاب می داند. با حفظ و رعایت وزن لوگو در رنگ، اندازه و طرح در هر یک از ابعاد، آرم خود را متعادل نگهدارد. گرچه گاهی اوقات قانون تعادل شکسته می شود اما به یاد داشته باشید که آرم توسط گستره عظیمی از افراد دیده می شود نه افرادی که طراح هستند و نگاهی هنری دارند. بنابراین برای حفظ جایگاه لوگو در دید عموم رعایت تعادل امن ترین روش است.
 

  1. اندازه ها

هنگامی که به طراحی لوگو روی می آورید مهم است که نشان تجاری در همه ابعاد خوب و خوانا به نظر برسد. یک آرم باید به گونه ای باشد که در حروف بزرگ، پاکت ها، اقلام تبلیغاتی و غیره کوچک شود. همچنین هنگام استفاده از قالب های بزرگتر مانند پوستر، بیلبورد ها و تلویزیون، وب و غیره خوب بنظر برسد. مطمئن ترین روش برای تعیین اینکه آیا یک آرم در هر اندازه کار می کند این است که خودتان به عنوان طراح آن را آزمایش کنید.

کوچکترین مقیاس معمولا سخت ترین کار برای درست کردن آرم است بنا براین با چاپ آرم روی سربرگ یا پاکت نامه شروع کنید و ببینید آیا خوانایی خود را حفظ می کند. همچنین می توان با چاپ یک نسخه پوستر در چاپخانه رندر در مقیاس بزرگ را آزمایش کنید.
 

اصول مهم در طراحی لوگو خلاقانه

  1. استفاده هوشمندانه از رنگ

تئوری انتخاب رنگ در طراحی لوگو بسیار پیچیده است، اما طراحانی که اصول را درک می کنند می توانند از این امتیاز به نفع خود استفاده کنند. قوانین اساسی برای استفاده هوشمندانه از رنگ وجود دارد که عبارتند از:

  1. از رنگ های نزدیک بهم در چرخه استفاده کنید به عنوان مثال برای یک پالت گرم از رنگ ها قرمز، نارنجی و زرد استفاده کنید.

  2. از رنگ های زیاد روشن استفاده نکنید زیرا به سختی در چشم نمایان می شوند.

  3. برخی لوگو ها در رنگ سیاه، سفید و خاکستری بسیار زیبا به چشم می آیند.

  4. در برخی مواقع اگر قوانین را نقص کنید اشکالی ندارد، فقط مطمئن باشید که دلیل خوبی برای این گزینش دارید.

11 قانون طلایی در طراحی لوگو

شناخت روانشناسی رنگ برای برانگیختن احساسات و خلق و خو مهم است. به عنوان مثال قرمز می تواند احساس پرخاشگری، عشق، اشتیاق و قدرت را برانگیزد. این نکته را در نظر داشته باشید که ترکیب رنگ های مختلف را حتما امتحان کنید و سعی کنید رنگ را با تناش مختلف تست کنید تا حس مناسب برند را منتقل کند. بازی رنگ در طراحی لوگو همیشه بد نیست در بسیاری از لوگوها مشاهده می کنیم که فقط با رنگ ها قابل تشخیص هستند.
 

  1. طراحی متناسب با کسب و کار

می توانید در هنگام خلق یک آرم از سبک های مختلف طراحی استفاده کنید و برای انتخاب صحیح ترین الگو، بهتر است اطلاعات لازم در مورد مشتری و برند داشته باشید. در طراحی های جدید Web 2.0 دیگر خبری از آرم های سه بعدی با گرافیک های حباب دار، شیب و سایه ها نیست. ممکن است این شیوه برای وبسایت Web 2.0 خوب کار کرده است اما نمی توان گفت برای همه برند ها موفق عمل می کند. پس توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی در مورد مشتری و مخاطب خود تحقیق کنید این امر به شما کمک می کند تا از ابتدا بهترین سبک طراحی را ارائه دهید و مجبور نشوید بارها و بارها آن را تغییر دهید.
 

  1. تایپوگرافی را از یاد نبرید

انتخاب نوع و اندازه مناسب فونت برای طراحی لوگو تایپوگرافی بسیار دشوار تر از آن است که بسیاری از طراحان مبتدی از ان سر درآورند. اگر طراحی آرم شامل متن است یا به عنوان بخشی از آرم در نظر گرفته می شود باید زمان بیشتری را در نظر بگیرید تا مرتب سازی را به سرانجام برسانید. شاید پس از اجرای ده ها قالب نهایتا تصمیم به انتخاب یک نمونه یا ترکیب جدید بگیرید. برای انتخاب نوع فونت بی پروا باشید انواع فونت های اسکریپت، ایتالیک، بولد، جسورانه و غیره را امتحان کنید.
 

طراحی لوگو تایپو گرافی حرفه ای

نکات کلیدی در انتخاب فونت در طراحی لوگو تایپو گرافی
 

  1. استفاده از فونت های متداول ممنوع است در غیر اینصورت طراحی به صورت آماتور و غیر حرفه ای خواهد بود.

  2. اطمینان یابید از فونت یا اسکریپت های خوانا استده کرده اید.

  3. هرگز در تایپو گرافی از دو نوع قلم و فونت استفاده نکنید. ایده آل ترین حالت یک قلم است.
     

اما ظریف گرافیک توصیه می کند یک قلم و سبک خاص برای لوگو، بصورت سفارشی شده طراحی کنید. مانند فونت یاهو، توییتر، کوکاکولا و غیره.
 

  1. شناخت اهداف یک برند

تمام نکته در ساخت لوگو، ایجاد یک برند است. اما چگونه می توان با یک لوگو سهم عظیمی در برند سازی کسب و کار داشت. خوب می توان نتیجه گرفت برداشت ها در نمونه های مختلف متفاوت است اما چرا برند ها تنها با یک آرم به راحتی به ذهن متبادر می کند. نمونه ای از این لوگو ها می توان به کوکاکولا، پپسی، مک دونالد و نایک اشاره کرد که تنها با یک نگاه اجمالی مارک را شناسایی می کند.
 

قوانین مهم در طراحی لوگوی حرفه ای

نکته اصلی ساخت یک آرم محبوب و قابل تشخیص، ترکیب همه عناصر مورد بحث در این مقاله است مانند اندازه ها، سبک، رنگ، تایپوگرافی و اصالت سازمان. مشرف به هریک از این موارد در طی مراحل طراحی، کیفیت طراحی نهایی شما را مشخص می کند. پس اکنون طراحی های خود را بررسی کنید و ببینید آیا همه این معیارها را برآورده می سازد یا خیر؟!

ظریف گرافیک توصیه می کند برای آنکه تشخیص دهید آرم شما به اندازه کافی قابل تشخیص است این آزمایش سریع را روی آن اجرا کنید. این کار را می توانید حتی بدون نرم افزاری خاص هم انجام دهید و ببنید معکوس لوگو باز هم به شناسایی برند کمک می کند یا خبر؟ می توانید به سادگی آرم را آینه کنید و ببینید به باز هم خوانایی خود را حفظ می کند؟

به خاطر داشته باشید که آرم ها همیشه در موقعیت های واقعی و طبیعی واقع نمی شوند. به عنوان مثال آن را روی تابلوی تبلیغاتی یا بدنه اتوبوسی قرار دهید و چشم انداز را بصورت فرضی ببینید. پس حتما قبل از آنکه نمونه را به مشتری ارسال کنید حتما نمونه را در الگو و زوایای مختلف ارائه کنید تا از هر جهت از کیفیت و طراحی خود اطمینان حاصل کنید.
 

  1. متفاوت باشید

برای انکه دست به رقابت بزنید باید خود را با سبک متمایز معرفی کنید و به جای کپی کردن یک طرح و یا سبک دیگر را به نمایش بگذارید. مبتکر باشید و از ایستادگی در مقابل استاندارد ها نترسید. اما چگونه می توان متفاوت بود؟ سعی کنید ریسک کنید و قوانین طراحی را بشکنید. انواع سبک های مختلف را امتحان کنید تا یکی از بهترین الگوهای ایده آل مشتری خود را پیدا کنید. ترکیبی از رنگ های مختلف را امتحان کنید تا زمانی که مورد خاص خود را بیابید و طرح را فاخر پیاده سازی کنید.
 

  1. از ساده ترین ها استفاده کنید

از جمله لوگوهای ساده و قابل تشخیص ترین نمونه ها می توان به لوگوی نایک اشاره کرد. بهتر است در طراحی تمام عناصر غیر ضروری را کنار بگذارید و از بکار بردن ملزومات اضافه خودداری کنید. نرم افزار های Photoshop، Freehand، Adobe Illustrator بسیار قدرتمند هستند که دارای فیلتر و افکت های حرفه ای بوده که می توانید آنچه را می خواهید روی لوگوی مورد نظر اعمال کنید. هرچند این ابزارها، محدود به طراحی لوگو نیستند و کاربردهای فراتر نیز دارند. با حذف و اضافه عناصر مورد نظر می توانید در نهایت، لوگو را بگونه ای ساده اجرا نمایید.
 

11 تکنیک طلایی طراحی لوگو

  1. خط مونتاژ

برای تولید آرم های با کیفیت بالا و ماندگار، باید فرایند طراحی خود را با خط مونتاژ انجام دهید که شامل موارد زیر است:
 

  • مطالعات و پژوهش

  • ایجاد ایده با طوفان مغزی

  • اتود طرح اولیه

  • استفاده از طرح های برداری

  • ارسال به مشتری

  • اعمال تغییرات در صورت لزوم

  • طراحی نهایی و ارسال مجدد به مشتری
     

در همه سفارشات 11 قانون طلایی طراحی لوگو به شما کمک می کند تا مراحل را اساسی دنبال کنید. مراحل فوق تمرکز طراح را حفظ نموده و همراه با کیفیت نتایج ماندگار تری را خواهد داشت.
 

طراحی لوگو با تکنیک های طلایی ظریف گرافیک

  1. از طرح های دیگر الهام بگیرید

و اما اخرین قانون طلایی در طراحی لوگوی کارآمد این است که کپی نکنید. در حالی که هیچ مشکلی در الهام گرفتن از الگوها وجود ندارد اما کپی برداری محض امری غیر اخلاقی و خلاق قوانین است. می توانید برای سهولت در انجام کار از وکتور هایی استفاده کنید که به صورت رایگان در اختیارتان قرار دارد اما ظریف گرافیک توصیه می کند اکیدا از نمونه هایی که مجوز کپی برداری ندارند استفاده نکنید. وبسایت های بسیاری وجود دارند که ایده هایی برای طوفان مغزی دارند اما در بهترین حالت لوگویی منحصر به فرد خواهد بود که طرح اولیه را خودتان شروع کرده باشید و 100% اصل باشد.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288