مجوزها

چگونه بفهمیم یک لوگو کپی است یا نه؟

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 15 مهر 1402 ) 4479 1 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

یکی از سوال هایی که شاید همیشه بحث برانگیز بوده است که واقعا چرا برخی طراحان از لوگو کپی شده استفاده می کنند؟ آیا طراحی لوگو خلاقانه کار دشواری است؟ بسیاری از لوگوهایی که در ایران طراحی می شود سرمنشاء و نمونه خارجی دارد که لوگو کپی شده تلقی می شود. هر طراح گرافیک باید دلایل طراحی خود را به صورت علمی همراه با پرزنت کامل ارائه نماید تا توجیح دقیقی از چرایی انتخاب داده شود. در این صورت کارشناسان گرافیست می توانند اظهار نظر کنند که لوگو کپی است یا خیر.

اما هر شباهتی را هم نمی توان دال بر این دانست که لوگو کپی است. گاه شباهت ها به صورت اتفاقی صورت می گیرد و با وجود هزاران هزار لوگو در سراسر جهان همخوانی و همسویی از جهاتی ناخواسته غیرقابل اجتناب است. در برخی موارد دیده می شود دو لوگو از نظر محتوا، کانسپت و حتی انتخاب رنگ آنچنان شبیه به هم هستند که انتقاداتی را مبنی بر کپی برداری به خود جلب می کند. بهترین راهی که می توان از طریق آن دانست لوگو کپی است یا تنها یک مشابهت اتفاقی است. بررسی و تحلیل جزئیات توسط افراد متخصص و حرفه ای این مهم را مشخص می کند. در حالت کلی هیچ یک از افراد حرفه ای علاقه ای ندارند لوگویی مشابه دیگران به مشتریان خود ارائه دهند لذا بر این باورند همواره باید با خلاقیت، منحصر به فرد ترین ها را ارائه نمود. نمی توان انواع لوگو های طراحی شده جهان را بررسی نمود تا دانست مشابه دیگری دارد یا خیر. تشابه حروف، نمادها و دیگر موارد ممکن است گاه مشابه دیگر نمونه ها بدون هیچ گونه کپی برداری شود که فقط برای کسب و کار های کوچک اتفاق نمی افتند و گاه برند ها نیز برسر این مشابهت به رقابت می پردازند. اگر نگاهی گذرا به لوگوی موتورولا و مارمت بیاندازید شباهت غیرقابل انکاری بین آن دو وجود دارد که بدون هیچ نوع کپی برداری است، این شباهت ها تا جائیکه به برند و ماهیت سازمان ها ضربه ای وارد نکند هیچ ایرادی ندارد.

بررسی کپی بودن لوگو

لوگوهای کپی شده سهم چه کسانی است؟

اگر استارت آپ ها و کمپانی های تازه تاسیس بخواهند هزینه کمی را برای طراحی لوگو در نظر بگیرند و یا آشنایی چندانی به گرافیک و طراحی لوگو نداشته باشند به راحتی در مسیر افراد سودجو قرار خواهند گرفت. امیدواریم اشتباه برداشت نشود، هزینه های گزاف هم دال بر حرفه ای بودن تیم طراحی نیست که برخی طراحان با هزینه های نجومی لوگوهایی بی کیفیت و فاقد جذابیت به مخاطب ارائه می نمایند. تنها کافی است دو گروه اول در مسیر افراد سودجو قرار گیرند آنگاه بسیار دقیق و هوشمندانه با ایجاد تغییراتی جزئی در نمونه های خارجی و افزودن المان های دیگر، لوگو را آماده و ارائه می نمایند که در زمان ثبت یا حتی فعالیت ممکن است گاه با مشکل مواجه شود.

روش های تشخیص لوگو کپی شده

  1. مراقب آسمان و ریسمان بافتن افراد سودجو باشید که برای توجیه طرح، ایده، رنگ و غیره تلاش می کنند. بهتر است در جریان مراحل طراحی لوگو باشید.
  2. اگر در یک نگاه تشخیص دادید که تکراری است و قبلا آن را جایی دیده اید این موضوع را مطرح کنید.
  3. حتما طرح با نوع فعالیت مرتبط باشد و معنی و مفهومی از برند در آن هویدا باشد.
  4. در صورتی که درخواست ایجاد تغییرات دارید و طراح به سختی همراه با ضعف هایی این کار را انجام می دهد هوشیار باشید که طرح اولیه نیز از ایشان نیست. باید تغییرات مورد نظر همراه با حفظ مفهوم اصلی اعمال شود بدون انکه ساختار آن نا متناسب شود.
  5. در صورتی که شک دارید لوگوی شما کپی است یا خیر می توانید در زمینه فعالیت خود یا شکل طرح مورد نظر جستجویی در اینترنت داشته باشید.

لوگو کپی از هوندا

استفاده از لوگوهای کپی شده چه عواقبی برای برند دارد؟

ممکن است در ابتدا به این مساله پی نبرید که لوگو کپی شده است یا خیر و حتی در مواقع نادر افراد با ارائه لوگو به فوتوشاپ کاران درخواست ایجاد تغییرات می نمایند تا از ان برای نام تجاری خود استفاده کنند. استفاده از لوگوهای کپی شده سبب بروز مشکلاتی می شود که در برخی موارد غیرقابل جبران است. ممکن است کسب و کاری با همین لوگو اقدام به تولید مواد اولیه نامرغوب و بی کیفیت کند که باعث افزایش مصرف کنندگان ناراضی و کاهش فروش شود. از این رو مشابهت لوگو باعث می شود هرکجا که حضور داشته باشید بنا به ضعف و کوتاهی برندی دیگر شما نیز از فروش و محبوبیت بیفتید.

همچنین استفاده از لوگوهای کپی شده ممکن است در طی سال های آینده چالش هایی را ایجاد نماید. در صورتی که لوگو به کسب و کار مرتبط نباشد در این زمان بسیاری از انتقادات بر آن وارد خواهد شد که قطعا مجبور به تغییر و ری دیزاین لوگو خواهید شد. اما چه ایرادی در این کار است؟ سال ها است با یک نام و نشان تجاری مشغول به فعالیت هستید، اما اکنون که این درخت پس از سال ها تلاش به ثمر نشسته و معرف همگان است باید نشان تجاری را که بخش مهمی از هویت سازمانی است، تغییر دهد. ممکن است شناخت لوگوی باز طراحی شده برای مخاطب کمی زمانبر باشد و این امر به اعتبار و بازار فروش تان کمی لطمه وارد می کند.

چگونه از کپی لوگو جلوگیری کنیم؟

برندبوک یک مجموعه از دستورالعمل ها، قوانین و استانداردهای طراحی است که برای استفاده در طراحی لوگو و شناسه بصری یک شرکت یا سازمان تهیه می شود. این برندبوک شامل اطلاعاتی در مورد استفاده از لوگو در مختلف رسانه ها، استفاده از رنگ ها، فونت ها، الگوها و سایر عناصر طراحی است.

استفاده از برندبوک به عنوان یکی از روش های جلوگیری از کپی لوگو به این صورت است که در برندبوک، روش های استفاده صحیح از لوگو و شناسه بصری برای اعضای سازمان و همچنین شرکای تجاری و تولیدکنندگان خارجی توضیح داده می شود. این شامل مواردی مانند استفاده در محصولات تبلیغاتی، سایت ها، نمایشگاه ها و موارد دیگر است. با ارائه راهنمایی های دقیق و دستورالعمل های واضح در برندبوک، احتمال کپی کردن یا تغییرات ناخواسته در لوگو و شناسه بصری کاهش می یابد.

لوگو کپی شده بیمه ما

طراحی لوگو خود را به چه کسی بسپاریم؟

تیم های حرفه ای طراحی لوگو که از اعتبار و سابقه درخشانی برخوردار هستند همواره برای افزایش اعتبار و جلب توجه مخاطب سعی دارند صفر تا صد طراحی را یونیک انجام دهند تا بر یگانگی فعالیت های خود صحّه بگزارند. این تیم ها ابتدا اطلاعات مورد نظر را دریافت می کنند تا بدانند رنگ، سایز، المان ها و نوع لوگو چه باشد. سپس در زمان مقرر طرح را ارائه می نمایند در صورت نیاز به تغییرات با توانمندی هرچه تمام اعمال نموده و خروجی جدید را ارسال می نمایند.

لوگوهای کپی شناسایی شده

ما در تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک مفتخر به فعالیت در کنار برندهای معتبر داخلی و خارجی هستیم، که منحصربه فرد بودن نوع طراحی این فرصت را فراهم آورده است که به طور روز افزون مشتریان بیشتری داشته باشیم. همواره در راس همه فعالیت ها صداقت و رعایت جانب امانت را سرلوحه کار قرار می دهیم تا به شما مشتریان گرامی ثابت کنیم برایمان ارزشمند هستید و بهترین ها به شما ارائه خواهیم نمود.

تیم طراحی ظریف گرافیک با سال ها فعالیت در زمینه طراحی لوگو، ست اداری، هویت بصری، پوستر، بسته بندی، کاتالوگ و غیره لبخند رضایت مشتریان را همراه با رأی عالی از آن خود نموده که همچون موتور محرکی، مجموعه را به حرکت درآورده است. برآنیم تا رسیدن به موفقیت با شما بمانیم و مشاوره و راهنمایی های لازم را در خصوص کسب و کارتان ارائه نماییم. در صورت تمایل می توانید با شماره های ظریف گرافیک بصورت 24 ساعته تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید تا در اصرع وقت پاسخگوی تقاضای شما باشیم.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288