مجوزها

انواع لوگو: سبک آرم کسب و کار شما چیست؟

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 28 فروردین 1403 ) 3548 3 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

به دنیای انواع لوگوها خوش آمدید! جایی که هنر طراحی و داستانِ برند هوشمندترین و زیباترین ترکیب خود را دارند. ولی لوگو تنها یک نشان گرافیکی زیبا نیست بلکه نماینده بصری هر برندی برای به نمایش گذاشتن شخصیت، ارزش‌ها و ماموریت او بعنوان یک کسب و کار است.
از کمانه های نماد سیب زمینی در مک‌دونالد گرفته تا تیک محبوب در لوگوی نایکی، لوگوها قدرتِ الهام بخشی، جذب کردن و حک شدن در ذهن‌های زیادی را دارد. در این مسیر قصد داریم همراه شما به سرزمین جذاب انواع لوگو بپردازیم و هر کدام را در دسته بندی خاص خودش بشناسیم. 
طراحی-انواع-لوگو
به دلایل کاربرد وسیع آن، انواع مختلف لوگوها میتوانند به اشکال متفاوتی تعریف شوند. اما در آخر باید بدانید که استفاده از هر نوع لوگو بسته به نوع برند و جذابیتی که می‌خواهید برای مخاطبان خود ایجاد کنید، متفاوت است.
بدیهی‌ست که هر شرکت بزرگ یا کوچکی که در بازار فعالیت می‌کند، باید برندسازی خود را جدی بگیرد. اولویت و قدم اول هر شرکت و برند نیز باید شناخت ماهیت و ماموریتش باشد. برندی که وجودش زیر سوال برود در بازار نیز به چشم مخاطب نخواهد آمد. اما بگذارید کمی به عقب برگردیم؛ این نیاز از کجا می‌آید؟
 

چرا کسب و کار شما به لوگو نیاز دارد؟

همانطور ما بعنوان انسان شناسه‌های بخصوصی مثل حالت صورت، صدا، چشم، اثر انگشت و شخصیت منحصربه‌فرد داریم، برند هم برای ایجاد تمایز بین خود و موج عظیمی از رقبا به نام و نشان بخصوصی احتیاج دارد که لوگو در محوریت آن قرار دارد. یک لوگو حرفه‌ای که در یاد و خاطر مخاطب بماند، مانعی برای کپی کردن و کاربران رقیب شما می‌شود و از طرفی دیگر برای شما بازاریابی کارآمدتر و کسب و کاری موفق‌تری به همراه خواهد داشت.

مطالعات بازاریابی نشان می‌دهد که طراحی حرفه ای یکی از انواع لوگوی تاثیرگذار برای برند، نقش بسزایی در جذب مشتریان و شناخت برند دارد. لوگو نه تنها به عنوان یک نشانه مهم و قابل شناسایی برند عمل میکند، بلکه با استفاده از تصویرسازی و طراحی خاص خود، موجب افزایش بازاریابی و فروش می‌شود. در واقع، یک لوگو کاملاً طراحی شده به عنوان نشانه ای از محصولات و خدمات برند برای مشتریان معرفی می‌شوند و میتوانند نقش بزرگی در جذب و حفظ مشتری ایفا کند.
آشنایی با انواع لوگوهای مختلف به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای برند خود لوگویی مناسب انتخاب کنید. از آنجایی که هر نوع طراحی لوگو حرفه ای تمایلات و شخصیت متفاوتی را برای برند منتقل میدهد، مهم است که بدانیم کدام یک به ارتقای شناخت و هویت برند شما کمک می‌کند. برای همین در این مقاله، به بررسی روش‌های طراحی لوگو برای برند می‌پردازیم.

 

انواع لوگو در ظریف گرافیک

لوگوی برند، نمادی کوچک است که می تواند نشان دهنده پایه‌ها و ارزش‌های برند شما باشد. یک لوگو موثر باعث آگاهی‌برند بسیار سریع مشتریان شده و دلیل تمایز برجسته شما در بین رقبا خواهد بود. به عنوان صاحب برند، شما باید نوعی لوگو را انتخاب کنید که نشان دهنده چیستی برندتان باشد. اما انواع لوگو چیست؟ با اینکه انواع لوگو برای شرکت های طراحی دیگر تعاریف متفاوتی دارد، از تعبیر و نظر مجموعه ظریف گرافیک، 3 نوع اصلی لوگو وجود دارد که شما می توانید به سبک و کیفیت آنها اعتماد کنید:
 

# لوگو تصویری

لوگوهای Apple، Nike و Twitter از معروف‌ترین نمونه‌های لوگوی تصویری هستند. در میان انواع لوگو این نوع بصری‌ترین حالت در لوگو را دارد و معمولاً شامل یک عکس و یا آیکون منحصر به فرد است که شناسایی برند را برای مشتریان فراهم می کند. در مجموعه ظریف گرافیک، لوگو تصویری، با استفاده از طراحی های خلاقانه و منحصر به فرد، برای شناسایی سریع و دقیق برند شما کاربرد دارد.
وقتی صحبت از بیان یک ایده ناب در طراحی لوگو بدون استفاده از کلمات باشد، نماد تجاری یک روش خوب برای تبدیل برند شما به نماد یا تصویری است که به خودیِ‌ِخود بتواند آن را توصیف کند. این دسته از لوگو ها برای برندهای جهانی مفید بوده، زیرا به راحتی می توانند از موانع زبان عبور کرده و نام برند تجاری خود را به تمام مردم جهان معرفی کنند. به طور کلی این نوع از لوگو شامل عناصر تصویری و نمادین مانند آیکون ها، نشان شرکت، یا اشکال گرافیکی است، که به صورت مستقل یا به تنهایی با نشان شرکت بکار می‌رود. به عبارتی دیگر لوگو تصویری معمولا متن ساده را به عنوان جزئی از خود شامل نمی‌کند اما اکثرا برای شناخت بیشتر نام برند به لوگوی تصویری اضافه می‌شود. این لوگوها همیچنین میتوانند انتزاعی یا (abstract) باشند. لوگو انتزاعی یک نوع لوگو است که از اشکال، نمادها یا الگوهای غیر واقعی و انتزاعی تشکیل شده است. این نوع لوگوها معمولاً برای ایجاد یک تصویر یا احساس خاص استفاده می‌شوند و بر خلاقیت و تفکر انتزاعی طراح متمرکز است. این لوگوها معمولاً برای شرکت‌ها، موسسات یا برندها استفاده می‌شوند تا شناخت بصری و هویت برند خود را ارائه دهند. به عنوان مثال، لوگوهایی که از الگوهای هندسی، فرم‌های خطی یا نمادهای انتزاعی تشکیل شده باشند، به عنوان لوگوهای انتزاعی شناخته می‌شوند.


 

## لوگو مسکات (Mascot)

مسکات بعنوان یک زیرمجموعه لوگوی تصویری محبوب شناخته میشود. در طراحی مسکات، با اصول و قواعد خاصی یک شخصیت یا کاراکتر (Character) منحصر به فرد و جذاب ایجاد می‌شود. این اصول شامل استفاده از رنگ‌ها، فرم‌ها و جزئیات کوچک در طراحی مسکات است. طراحی لوگو مسکات یا همان "مسکات برند"، یکی از مهمترین انواع طراحی لوگو برای شناسایی برند است که به شکل شخصیتی درک می‌شود. اصول طراحی مسکات حاوی سبک‌های مختلفی است که باید با توجه به نوع و ماهیت برند، استفاده شوند. برخی از این سبک‌ها شامل سبک کلاسیک، مدرن، کارتونی، و سه بعدی هستند (که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت). مسکات معمولا برای آن دسته از افرادی بیشترین جذابیت را دارد که میخواهند به هر قیمتی خود متمایز نشان دهند. لوگو مسکات با استفاده از شخصیت‌ها و کاراکترها، به برند شناخت و هویتی منحصر به فرد می‌بخشد. این شخصیت‌ها می‌توانند به طور مستقل نماینده برند باشند و باعث ایجاد ارتباط عاطفی و تشویق به خرید در مخاطبان شوند.

لوگوی-مسکات-معروف-ایرانی-چیتوزمسکات-های-معروف-برند

از طرفی، استفاده از لوگو موشن نیز می‌تواند در طراحی لوگوی مسکات مورد استفاده قرار گیرد. لوگو موشن به معنای استفاده از انیمیشن و حرکت در لوگو است و می‌تواند به طراحی مسکات جذابیت و پویایی بیشتری ببخشد. در طراحی لوگو مسکات، می‌توان از مسکات های معروف الهام گرفت اما به هیچ وجه نباید ماهیت آنها را کپی کرد. این مسکات ها معمولاً برای برندهای معروف و پرطرفدار طراحی شده‌اند و به عنوان نمادهایی برای شناسایی برند استفاده آنها خلق شدند. این لوگوها به شدت سفارش سازی شدی میباشد و هر مورد جزئی آن با توجه به شخصیت آن برند طراحی شده است؛ برای همین پیشنهاد میشود طراحی چنین لوگویی را به متخصصان هویت برند و طراحی کاراکتر بسپارید.

مسکات-جام-جهانیMascots-logo-world-cup.

چه لوگوی انتزاعی، چه مسکات در مجموعه ظریف گرافیک، طراحان با توجه به خلاقیت و ایده‌های نوین خود، تصویری نمادین و جذاب را جهت شناسایی سریعتر برند شما ایجاد می‌کنند. این عناصر نشانه‌ای، با بکارگیری رنگ‌ها، شکل و اجزاء مختلف، به خوبی یاد برند شما را در ذهن مخاطب زنده نگه‌ می‌دارد. انواع لوگوهای تصویری خصوصا در مهارت داستان‌سرایی خودنمایی می‌کنند. برای مثال لوگوی اپل را درنظر بگیرید. اولین لوگوی این برند داستان نیوتون و افتادن سیب روی سر او را بعنوان نقطه عطف علم نشان میداد اما کمی بعد با توجه به شباهت عبارت گاز زدن (Bite) و بایت (واحد 8 باینری دیتای دیجیتال) با مینیمال کردن طرح لوگو، آن را به شکل یک سیب گاز زاده تغییر داد.

 

انواع لوگوهای تصویری طراحی شده در ظریف گرافیک

لوگو حرفه ای

# لوگو نوشتاری یا لوگوتایپ

میتوان گفت که انواع لوگوی اسم، نوشتاری یا تایپوگرافی (Logo type) یک فرم از لوگو است که اغلب از حروف و کاراکترها تشکیل شده و خلاف مورد قبلی بدون تصویر است. در این نوع لوگو نه تنها نام برند به وضوح مشخص خواهد بود بلکه چیستی و هویت آن نیز به شیوه‌هایی مستقیم یا غیرمستقیم به مخاطب نشان داده می‌شود. اما اشتباه نکنید! طراحی انواع لوگوتایپ یک پروسه زمان‌بر و نیازمند خلاقیت و دانش فنی (حتی بیشتر از طراحی لوگوی تصویری) معمولا از حوزه تخصصی طراحی گرافیک است که نباید به ترکیب فونت‌ها خلاصه شود. کسی که فقط به تغییر یک فونت اماده و یا ترکیب حروف فرآیند پایه‌ای و ساده بسنده کند، طراح نیست؛ چرا که طراح حرفه ای میداند که باید با توجه به نیازهای برند، از خلاقیت و دانش وی در زمینه گرافیک و برندینگ فعالیت کند تا لوگویی منحصر به فرد و متمایز برای برند ایجاد کند.

انواع لوگو تایپوگرافی
اما همین مدل لوگو خود به 2 نوع دیگر تقسیم می‌شود. انواع لوگوهای نوشتاری به صورت زیر است:
 

## تایپ کلمه (Word mark)

این نوع برای شرکت هایی که تازه، کار خود را شروع می کنند مناسب بوده، زیرا به طور صریح در یک کلمه نام برند تجاری یک کسب و کار را معرفی می کند و مشتریان هدف، دیگر نیازی به حدس و گمانه زنی راجع به آن برند را ندارند. اگر نام تجاری برند شما کوتاه و به یادماندنی باشد، مطمئن باشید بهتر از سایر لوگوها عمل می کند. Google، Coca cola، Facebook و Disney مثال‌هایی از این نوع لوگو هستند.

 

انواع لوگوتایپ های Word mark طراحی شده در ظریف گرافیک

طراحی لوگو تجاریPhoto studio logo design by zarifgraphicطراحی تخصصی لوگوی زعفران در ظریف گرافیکطراحی حرفه ای لوگو نوشیدنی و نوشابه نوشک در مشهد با ظریف گرافیک

## تایپ حرف یا مونوگرام (Letter mark)

اگر نام تجاری شما طولانی و یا دارای کلمات دشوار از نظر تلفظ می باشد بهتر است علایم اختصاری (Lettermark) را برای لوگو در نظر بگیرد. برای کوتاه کردن نام، حرف اول کلمه یا کلمات را انتخاب کنید و با نقطه و یا به صورت پشت سر هم حروف را در لوگو به کار ببرید تا از لحاظ بصری و شنیداری برای مخاطب قابل فهم باشد. به طور مثال اگر نام برند شما از دو کلمه کوتاه و یک کلمه طولانی تشکیل شده، با قرار دادن علامت اختصاری کلمات در کنار هم اهمیت هر یک را برابر کنید تا از نظر بصری موزون باشد. لوگوی IBM که از International Business Machines گرفته شده مثال خوبی در لوگوی علایم اختصاری (Lettermark) می باشد. این لوگو تقریباً برای همه مردم جهان شناخته شده است. در معرفی انواع لوگو گاهی به این لوگو مونوگرام نیز گفته می‌شود.
به طور کلی، طراح در انواع لوگو حرفه ای باید به دنبال ایجاد یک شناسه برای برند باشد و باید از تخصص و دانش خود در زمینه‌های طراحی، رنگ‌شناسی، شکل‌دادن و ترکیب اجزاء بهینه و حتی روانشناسی استفاده کند تا یک لوگوی ارزشمند خلق کند.
 

# لوگو ترکیبی

در طرح لوگو ترکیبی، لوگوی نوشتاری با تصویری به شکل هماهنگ ترکیب می‌شوند تا یک ماهیت منسجم برای برند به ارمغان آورد. به عبارتی دیگر این نوع لوگوها شامل ترکیبی از نوشتار و نماد یا نوشتار و آیکون است. این مدل از طراحی لوگو در بین شرکت های تجاری برتر دنیا محبوب‌تر است، زیرا نام برند را در کنار یک تصویر ارائه می دهد و موجب می شود مشتریان اطلاعات جامعی را در کمترین زمان با دیدن لوگو به دست آورند. همچنین دیدن نام شرکت و نماد تصویری آن برای برقراری ارتباط با آن برند تجاری برای مردم بسیار آسان تر است. مهم این است که تعادل درست بین متن و نماد برقرار شود، این بدان معنی است که برای ایجاد یک لوگو ترکیبی زمان بیشتری را باید صرف کنید.
مزیت این دسته از لوگوها این است که در صورت بروز شرایط خاص، می توانید علامت و نماد را از هم جدا کرده و به صورت مستقل از آن ها استفاده کنید. زمانی می توانید نماد را به تنهایی به کار ببرید که، آگاهی و شناخت جامعه و مخاطبین از برند شما بالا باشد، زیرا همان طور که قبلاً هم اشاره شد استفاده از نماد به خودی خود شناخت برند را دشوار می کند.
اما لوگوهای ترکیبی هم به یک نوع محدود نمی‌شوند! انواع طراحی لوگو ترکیبی شامل معمولی و امبلم هستند:
 

## لوگوی ترکیبی معمولی

در این نوع، نام برند و مارک آن جدا از یکدیگر (اما همچنان نزدیک به هم) نمایش داده می‌شوند. این نوع لوگوها معمولاً شامل یک نماد یا آیکون منحصر به فرد است که با نام برند همراه می‌شود. در این نوع لوگوها استفاده از فونت یا سبک نوشتاری خاصی برای نمایش نام برند ممکن است اما الزامی نیست. استفاده از روش‌های معمول و استاندارد انواع لوگو در گرافیک در ایجاد لوگوی ترکیبی مهم است. معمولا لوگوی ترکیبی معمولی در یکی از این دو شکل نشان داده میشود:

  • نماد، تصویر یا آیکون به صورت سمت چپ لوگو و نام برند به صورت سمت راست.

  • نماد، تصویر یا آیکون به سمت بالا و نام برند یا لوگوتایپ در پایین آن.
     

انواع لوگوهای ترکیبی معمولی طراحی شده در ظریف گرافیک

iblo-Logo-visual-identityلوگو-سرمایشی-گرمایشیتابلوی-لوگوی-دانیاملوگوی-جواهرات-مدالیانانواع لوگو فست فود

Adidas و Jaguar از دیگر نمونه های شناخته شده این نوع لوگو می باشد.
 

## لوگوی امبلم (Emblem)

این ترکیب را میتوان از جمله لوگوهای خاص و جذاب نام برد که در آن متن یا کلمه درون تصویر لوگو قرار می گیرد و جزئی از آن می شود. این باعث می شود که لوگو و آرم شما بیشتر شبیه امضای آن برند تجاری باشد. emblem متراکم بوده و یک مزیت عالی برای این لوگو به حساب می آید، زیرا می تواند در فضاهای محدود جا بگیرد. این نوع لوگوها معمولاً شامل یک شکل هندسی یا نماد خاص هستند که نام برند درون آن قرار می‌گیرد.

انواع لوگوهای امبم طراحی شده در ظریف گرافیک

طراحی حرفه ای نوازنده موسیقی رها زوبین در ظریف گرافیک

انواع لوگو رستوران

این نوع لوگوها میتوانند ظاهری کلاسیک و سنتی به خود بگیرند و برای سازمان‌ها، مدارس و نهادهای دولتی معمولاً استفاده ‌شوند. در لوگوی امبلم، هماهنگی متن نام برند، فونت یا سبک نوشتاری با مارک لوگو اهمیت زیادی دارد. با این حال احتمال دیدن شدن مارک لوگو قبل از خوانده شدن نام داخل آن کم است. بنابراین، اگر تصمیم دارید که از این نوع لوگو برای برند تجاری خود استفاده کنید، باید به حجم متن یا جزئیاتی که در لوگو و آرم طراحی به کار می برید دقت داشته باشید تا با مشکلات خوانایی مواجه نشوید.
 


سبک‌های لوگویی بر اساس مضمون

تا اینجا هر یک از انواع طراحی و پیاده‌سازی استاندارد لوگو را معرفی و راجب هرکدام بحث کردیم. اما هویت لوگو تنها به 3 مورد پیش خلاصه نمی‌شود؛ چراکه صاحب برند پس از انتخاب نوع طراحی و ساختار لوگوی خود باید راجب مضمون و تم آن تصمیم بگیرد. در ادامه چند مضمون رایج را معرفی میکنیم.
 

# لوگوهای سنتی یا کلاسیک

لوگوی سنتی شامل نمادهای به تصویر کشیده شده‌ای است که مرتبط با مفاهیم و آداب و رسوم سنتی یک شهر، منطقه و یا کشور هستند یا به فضا، استایل یا باور خاصی محدود می‌شوند. این لوگو‌ها ممکن است از نشان‌های بومی فرهنگی و طبیعی، طرح‌های الهام‌گرفته از نقوش و طرح‌های معدنی و حتی بومی که به واسطه طبعیت حیات بوده باشد، استفاده کنند. در یک توصیف ساده میتوان گفت که لوگوی کلاسیک بیش از هر سبک لوگوی دیگر ماندگار است. برخی از موفق‌ترین کسب و کارهای جهان طی گذشت سال‌ها و حتی ده‌ها به استایل اولیه لوگوی خود وفادار مانده‌اند.
گاهی این لوگوها به شکل امبلم ظاهر میشوند و گاهی دیگر به صورت مونوگرام. شاید بگویید چنین لوگویی با برند و لوگوی "مدرن" کاملا تضاد دارد اما لوگوهای سنتی بسته به قدمت و حوزه فعالیت کسب و کار شما شاید بهترین گزینه شما باشد و بتواند بهتر از هر نوع لوگوی مدرن با مخاطب ارتباط بگیرد. یکی از اولین لوگوهای سنتی مشهور، لوگوی الهام گرفته از برج ایفل بود که برای نمایش زیبایی برج و شهر پاریس طراحی شده بود. به دنبال آن، بسیاری از شهرهای دیگر در سراسر جهان التزام به استفاده از لوگوهای سنتی کردند.

طراحی-لوگو-خلاقانه-گردشگری

طراحی-لوگو-مارجان-موکاپ
نکاتی برای طراحی لوگوی سنتی یا کلاسیک:

  • در این لوگو القای حس نوستالژی همه چیز است. دقت کنید که بهتر است لوگوی شما تصویری را نشان دهد که مردم را با مفهوم و تاریخچه شهر، منطقه، مناظر طبیعی یا داستان خاصی یادآور برند سازد.

  • با استفاده از رنگ‌های سنتی میتوانید طرحی منعطف با روحیه‌ای سنتی در ذهن مشتریان خود ایجاد کنید.

  • فراموش نکنید که لوگوی کلاسیک همان قوائد لازم برای طراحی لوگوی حرفه‌ای را دنبال میکند و حتی میتواند مینیمال باشد. پس این نوع لوگو همچنان باید عناصر جذاب و چشمگیر خود را به رخ مخاطب بکشد.


گاهی هم پیش میاید که برند شما ظرفیت تلفیق مدرن و کلاسیک را خواهد داشت. به عنوان مثال، شما می‌تونید لوگویی با الهام از سبک لوگوی سنتی، و با اضافه کردن المان‌هایی از طراحی مدرن، مانند سبک زیبا و ساده طراحی، نوع نوشتاری خاص و رنگ بندی مدرن، لوگویی را خلق کنید که تضاد این دو در آن بعنوان بزرگ‌ترین نقطه قوت و تمایز برند دیده شود. این تلفیق مدرن و کلاسیک در طراحی لوگو، به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که این برند دارای تاریخ و سابقه‌ای قدیمی است، اما همچنین با زمان رفته، باز هم در جریان طراحی‌ها و مد روز قرار دارد.
 

# لوگوهای مینیمال

در انواع آرم لوگو، طراحی لوگوهای مینیمال همیشه برای طراح گرافیک یک چالش جالب است. اصلی‌ترین نکته این نوع طراحی استفاده از المان‌های ساده و کمیاب است که به‌ شکل بهینه‌ای با هدف و هویت کسب‌وکار شما هم راستا باشد. یعنی محدودیتی ایجاد کرده باشد که نه تنها اولولیت و ارزش‌های برند را در چشم مخاطب کم نکند بلکه با جسارت خاصی نشان دهد که حتی با منبع کمتر میتوان نهایت اثربخشی را داشت.
یک لوگوی مینیمال ویزگی های برجسته‌ای دارد:

طراحی حرفه ای لوگو آژانس مسافرتی جیسا در مشهد با ظریف گرافیک

•    سادگی: احتمالاً برترین ویژگی لوگوی مینیمال، سادگی آن است. المان‌های به‌کار‌رفته در طراحی لوگو به حداقل رسیده و به‌گونه‌ای خلق شود ‌که لوگو براحتی قابل شناسایی و قابل درک باشد.
•    رنگ: میتوان گفت زیباترین لوگوهای مینیمال تنها از یک رنگ استفاده می‌کنند. در صورتی‌که بیش از یک رنگ در لوگو استفاده شود، باید ترکیب رنگ‌ها باملاحظه به‌صورت هماهنگ باشد.
•    حاصل طوفان‌فکری: یک لوگوی مینیمال حرفه‌ای - چه با یک تیم کامل و چه با یک طراح - نتیجه دست کم ده‌ها ایده پیشین بوده که با یک توسعه و تلفیق هوشمند در جلسه‌های طوفان فکری بدست آمده است. شاید این لوگو از نظر مخاطب آن ساده به نظر برسد اما همین هوشمندی بی‌آلایش حاصل نمونه بسیار پیچیده‌تر قبلی آن است.
•    اصالت: ایده هسته و مغز اصلی یک لوگوی مینیمال است. تقریبا همه لوگو های مینیمال، یک نوع اصالت طراحی دارند که با نوع هویت و برندشان همخوانی دارد. به نظر شما کپی این ایده آیا برای برند دیگری ارزش خواهد داشت؟
•    خلاقیت: خلق هر نوع لوگو دشوار است، ولی طراحی یک لوگو مینیمالی که مضامینی با استفاده از المان های شکل، رنگ، فاصله و نوع تایپ را با ابتکار بخصوصی ترکیب کند، کار هر کسی نیست.
 

# لوگوهای فانتزی

لوگوهایی هستند که المان هایی جادوئی، شگفت انگیز و خلاقانه دارند. این لوگوها برای شرکت‎هایی که برند خلاقی داشته باشند، و به دنبال توجه بیشتر هستند، بسیار مناسب هستند. این مدل لوگو برای کسب و کارهای مرتبط با محصولات فانتزی، هنری، بازی و سرگرمی، برخی محصولات غذایی، کسب و کارهای مورد توجه کودکان گزینه مناسبی است.
ویژگی های لوگوی فانتزی شامل مولفه‌‎هایی مانند رنگ خیره کننده، طرحی بی پرده و گاها ناشناخته، المان‌های غیرواقعی، فونت و تایپ‌های خلاق و خیالی است. در اینجا طراح فارغ از فضای رسمی و سازمانی به قوه تخیل خود اجازه میدهد تا فراتر از میزان متعادل همیشگی رفته تا برای کسب و کاری که خود را به خوبی میشناسد تصویر معینی ترسیم کند. برای همین به جرئت میتوان گفت که لوگوی فانتزی، فرصتی برای استخراج خلاقیت و ایده‌های تازه در زمینه طراحی و نشان دادن شخصیت و هویتی با روحیه قوی برای برند شماست.
 

# لوگوهای سازمانی

شاید بتوان گفت نقطه مقابل لوگوی فانتزی در لوگوهای سازمانی وجود دارد. این سبک لوگو معمولاً دارای المان‌های هوشمند با خطوط قویای هستند که احساس اعتماد و قدرت را به مخاطبین انتقال می‌دهند. لوگوهای سازمانی برای شرکت‌های بزرگ، دولتی، آموزشی، نظامی و دیگر سازمان‌هایی که به دنبال تأییدیه و وصول شناخت بیشتر از جامعه هستند، بسیار ایده‌آل می‌باشد.
لوگوهای سازمانی باید خود تضمین کننده و قابل اطمینان باشند و معمولا در رنگ‌هایی از قبیل سیاه و سفید یا درجات رنگی سرد طراحی می‌شوند. به طور کلی، این لوگوها برای یک ایده پایدار، راه حل موثر و طولانی مدت، ارائه محصول یا خدمات راهبردی با پشتیبانی، آموزش و مشاوره طراحی می‌شوند.

طراحی حرفه ای لوگو تولیدات شیمیایی در مشهد با ظریف گرافیکenrgy food logo design
ویژگی‌های لوگو سازمانی شامل المان‌های منظم، شفاف و قوی، رنگ‌های یکنواخت و اجزایی نشانگر ضمانت، اعتماد، قدرت، ثبات، راهنمایی و... هستند. طراحی چنین لوگویی برای نشان دادن هویت، شخصیت و شناخت شرکت شما به جامعه مخاطب شما است.

# لوگوهای سه بعدی

لوگوهای سه بعدی معمولاً دارای المان‌هایی هستند که بعد و حجم بیشتری از المان‌های دو بعدی دارند. این لوگوها با نشان دادن نور، سایه و لایه های مختلف در المان‌ها احساس مجسم و دیدنی بودن را به مخاطبین منتقل می‌کنند و مناسب برای شرکت‌های فناوری، بازی‌های ویدئویی، شبکه‌های اجتماعی و دیگر سازمان‌هایی هستند که به ارائه تجربه بصری فوق العاده برای مخاطبینشان علاقه دارند. ویژگی های لوگوی سه بعدی شامل المان‌های حرکتی، روشنایی و سایه، نمایش پویایی و تجسم قوی هستند.
این نوع لوگوها در اوایل اوج گرفتن اولین کسب و کارهای بزرگ بسیار پرطرفدار بود. جالب است بدانید انواع لوگوهای معروفی مثل فایرفاکس، اپل، گوگل، مایکروسافت، آدیداس، مک‌دونالد، ایکس‌باکس و بسیاری دیگر از کسب کارهای مشهور در ابتدا به شکل 3 بعدی بوده است.

/gamboo-fast-food-cups
با این همه توجه داشته باشید شما برای طراحی لوگوی خود به هیچ قالب و چارچوب خاصی محدود نیستید و میتوانید با ابداع سبک جدیدی در لوگو، انحصار خاصی را در برند خود نشان دهید. این همان کاری است که ما سعی داریم در تمامی پروژه های هویت بصری و لوگوی خود در مجموعه ظریف گرافیک انجام میدهیم.
 

چه عواملی نوع لوگو رو مشخص میکند؟

تا اینجای کار انواع مدل‌ها و سبک‌های مختلف لوگو معرفی کرده و شرح دادیم اما هنوز این سوال بی‌جواب باقی مانده است: چه نوع لوگویی مناسب برند من خواهد بود؟ لذا در ادامه به 4 فاکتور اصلی در تعیین این موضوع اشاره میکنیم.
 

1.    نوع صنعت و مشتریان هدف

صنعتی که برند در آن فعال است، می‌تواند بر نوع لوگوی آن تأثیر بگذارد. مشخصا طراح برای خلق لوگو در حوزه خودرو؛ پوشاک و پزشکی نمیتواند ذهنیت یکسانی داشته باشد. به عنوان مثال، در صنعت فناوری و شرکت‌های استارتاپی، استفاده از لوگوهای مدرن و فشرده معمولاً رایج است. در حقیقت، لوگوها می‌توانند به صورت متنی یا تصویری باشند و بر اساس نیازهای برند و هدف از استفاده از لوگو، طراحی می‌شوند. نمونه‌های مختلفی از لوگوها وجود دارد که هرکدام بسته به راهنمای استفاده از برندبوک و طراحی برند بوک خاص خود، شناخته می‌شوند.

همچنین، شناخت مشتریان هدف نیز در تعیین نوع لوگو تأثیرگذار است. برندهایی که به سوی یک جمعیت جوان و متفکر هدف می‌کنند، ممکن است از لوگوهای جذاب و خلاقانه استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: طراحی لوگو در مشهد

 

2.    محتوای برند و ارزش‌های آن

ارزش‌ها و محتوای برند نیز می‌توانند در تعیین نوع لوگو تأثیرگذار باشند. برندهایی که تاکید بر پایداری و حفاظت از محیط زیست دارند، ممکن است از لوگوهای با المان‌های طبیعتی و سبز استفاده کنند.به طور کلی ، لوگو باید با ارزش‌ها و پیام برند سازگاری داشته باشد.

3.    اهداف و مأموریت برند

یک کسب و کار جدی و حرفه ای دیدگاه و چشم انداز خاص خود را داراست و ماموریت سازمانی منحصر به فردی را دنبال می‌کند. این پیام ممکن است با لوگوی ساده و منحصر به فردی القا شود و گاهی دیگر در برندهایی که به دنبال خلاقیت و نوآوری هستند، ممکن است از لوگوی شگفت‌انگیز و بازیگوشانه‌ای استفاده کنند و پیام خود را انتقال دهند.

4.    رقابت و تمایز

برندها همواره در تلاش هستند تا از رقباشان تمایز داشته باشند. تعیین نوع لوگو نیز می‌تواند در این تمایز به برند، کمک کند. برخی برندها از لوگوهای ساده و حداقلی برای تأکید بر سادگی و آرامش استفاده کرده و برخی دیگر از لوگوهای شگفت‌انگیز و تخیلی برای جلب توجه و شگفتی بازیگوشانه بهره می‌برند.

همانطور که مشاهده کردید لوگوهای مختلف دارای شخصیت خود هستند. لذا هیچ انتخاب درست و غلطی واقعاً در انتخاب و طراحی لوگو مخصوص کسب و کار ها وجود ندارد، فقط این که انتخاب کدام لوگو برای برند شما بهترین عملکرد را دارد مهم است. در نهایت این شما هستید که باید تعیین کنید کدام لوگو متناسب با قالب برند شما بوده و میتواند بهتر با مخاطب ارتباط بگیرد.
 

انواع لوگوهای معروف

لوگوها به عنوان نمادهای تجاری شناخته می‌شوند و به شناسایی و تشخیص برند از بقیه رقبای موجود در بازار کمک می‌کنند. در ایران نیز چندین برند معروف و قدرتمند وجود دارد که هر یک از آنها دارای لوگویی منحصر به فرد هستند. در ادامه با برخی از انواع لوگوهای معروف ایرانی و خارجی آشنا می‌شویم:

لوگوی-معروف-ایرانی

انواع-لوگوی-بانکها

لوگو-ها-لوکس-خودروها
 

ما آماده هستیم! شما چی؟!

حالا که تا اینجای پست آمده‌اید میتوانید به خود اطمینان دهید که میدانید چه چیزی از لوگوی برند خود میخواهید و از طراح آن چه توقعاتی دارید. شما حالا آماده آغاز ماجرای هویت بصری برند خود هستید؛ پس میتوانید بسته به استراتژی خود اقدام به سفارش لوگو برای کسب و کار خود کنید.
 

اما چرا مجموعه خلاق ظریف گرافیک؟

ما به عنوان یک استودیوی طراحی گرافیک حرفه‌ای، برای طراحی انواع لوگو حرفه ای از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی استفاده می‌کنیم. اگر به دنبال طراحی حرفه‌ای و با کیفیت لوگویی برای نام تجاری خود هستید، می‌توانید با یکبار برای همیشه با اعتماد به ظریف گرافیک تجربه‌ای متفاوت و برندساز برای کسب و کار را با نهایت کیفیت و خدمات حرفه‌ای به دست بیاورید. خدمت ما شامل انواع لوگو ایرانی، شرکتی، تبلیغاتی میابشد. در هر مرحله از فرآیند طراحی، از شما بازخورد گرفته شده و با توجه به نظرات شما، طرح در جهتی که برای شما مطلوب است، پیش خواهد رفت. ما در تیم طراحی ظریف گرافیک به اهداف تجاری کسب و کارهای مختلف آشنا هستیم، با این حال لوگوی منحصر به فردی را برای برندهای تجاری مختلف ارائه می دهیم تا علاوه بر آن چه که در این مقاله بیان شد، بتوانیم نشان برندی فراتر از انتظار شما تحویل دهیم.
درنهایت هدف ما در تیم طراحی ظریف گرافیک، ارائه یک لوگوی منحصر به فرد و جذاب است که پس از جلب توجه، به خوبی خود را معرفی کرده و البته نام شرکت و محصولات شما را به خوبی در ذهن مخاطبان حک کند.
 

سوالات متداول شما

برای تعیین بهترین نوع لوگو برای شما، به درک کاملی از هویت برندتان نیاز داریم. برای همین نمیتوان بدون داشتن اطلاعات کافی و شناخت کسب و کار شما نسخه پیچید. لذا پیشنهاد میکنیم با تماس و دریافت مشاوره رایگان از تیم ظریف گرافیک شروع کنید.
از میان تمام انواع لوگوهای معرفی شده، لوگوی مونوگرام یا Lettermark بیشترین رواج و کاربرد را دارد. با اینکه این لوگو نام کامل برند را بیان نمیکند اما نمادی برای خود خلق کرده که برای مشتریانش به راحتی قابل تشخیص است.
لوگوهایی که در ظریف گرافیک طراحی میشود تنها در 3 نوع تصویری، نوشتاری و یا ترکیب این دو خلاصه میشود. با این‌حال این لوگوها میتوانند سبک‌های مختلفی نیز داشته باشند.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (3)

  • مقاله گاملی بود ولی یکم گیج شدم... فرق انواع لوگو و سبک های لوگو چیه؟

    ثبت پاسخ
    • ممنون از لطف شما. سبک لوگو شامل نوع ظاهر و طریقه طراحی و اجرای آن است که میتواند در ده ها شکل مختلف وابسته به ماهیت، طرز تفکر و مضمون یک برند متغیر باشد؛ در صورتیکه هر لوگویی صرف نظر از سبک خود همیشه یکی از 3 نوع اصلی تصویری، نوشتاری و یا ترکیب این دو خواهد بود.

  • چند سایت دیگه هم مطالعه کردم. محتوای شما غنی تر و کاملتر بود. ممنون

    ثبت پاسخ

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288