مجوزها

اصول و نکات مهم در طراحی فلت و کاربردهای رایج آن چیست؟

  • اشتراک گذاری:
14 فروردین 1399 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 3290 0
آنچه در این مطلب می خوانید:

در چند سال اخیر طراحی فلت که شیوه ی جدیدی از طراحی می باشد مورد استقبال قرار گرفته است. اگر بخواهیم تعریف مختصری برای آن داشته باشیم باید گفت طراحی فلت نوعی از طراحی است که سادگی را در کنار زیبایی داشته و این دو ویژگی مهم ترین نکته در طراحی فلت می باشد. با نگاهی کوتاه به طراحی های فلت متوجه این دو ویژگی می شوید. سادگی و زیبایی چشم گیر این نوع از طراحی باعث شده است که بشدت مورد استقبال قرار گیرد و روز به روز این محبوبیت شود. اولین طراحی فلت در ویندوز 8 و بعد از آن در ios دیده شد که بازخورد خوبی داشتند و همین باعث شد این روند در طراحی سیتم عامل ها ادامه پیدا کند و همان طور که شاهد نسل جدید این سیستم عامل ها هستیم رنگ بندی به کار رفته در این طراحی نیز با سایر نسخه های آن ها متفاوت بوده و از رنگ های فلت استفاده شده است که در ادامه بیشتر در مورد نکات مهم در این نوع طراحی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

طراحی

در این نوع از طراحی همه چیز به صورت دوبعدی بوده و آیتم سه بعدی در آن دیده نمی شود. هر چیزی که در این طراحی به کار برده می شود باید دوبعدی باشد مانند تصاویر،آیکن، متن ها و ... همین نکته باعث شده است که این نوع از طراحی بشدت سبک بوده و امروزه در طراحی سایت های مختلف شاهد کاربرد آن هستیم. سادگی و سبک بودن این نوع از سایت ها باعث جذب کاربران بیشتر و همچنین سهولت در برنامه نویسی آن ها شده است. به شما توصیه می کنیم به سایتهای با طراحی فلت نگاهی داشته باشید.

 

طراحی فلت

با استفاده از طراحی های فلت مفاهیم را می توانید گویا و خوانا در کوتاه ترین زمان به مخاطب ارائه کنید. سادگی این نوع طراحی باعث شده است در تبلیغات محیطی، طراحی سایت، تولید محتوای تصویری فضای مجازی مانند پوستر و موشن گرافیک و غیره مورد استفاده قرار گیرد و به محبوبیت بالایی برسد. بسیاری از تصاویر اینفوگرافی نیز به واسطه طراحی فلت جایگاه خود را قدرتمند تر از قبل حفظ کرده اند در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
 

نکات مهم در طراحی فلت

حال سوال اینست که چطور می توان طراحی فلت انجام داد و در حین طراحی چه نکاتی را باید راعایت کرد؟ ما در ظریف گرافیک قصد داریم در این مقاله این نکات را بیان کنیم تا راهنمای مفیدی برای شما باشد.

  • در طراحی فلت باید توجه داشته باشید که همه چیز تا حدامکان باید در CSS طراحی شود و از تصاویر تا حدامکان استفاده نشود. 

  • رنگ های به کار رفته در طراحی فلت متنوع و نزدیک به هم باشند و از تضاد شدید و ناگهانی در تغییر رنگ در این تصاویر باید جلوگیری شود. شما می توانید از سایت flatuicolors.com رنگ های فلت را مشاهده و کد رنگ های مورد نظر را برای طراحی هایتان کپی کنید. استفاده از کد رنگ های استاندارد در طراحی فلت اهمیت ویژه ای دارد و می تواند گرافیست را در نمایش آنچه هدف است کمک کند. در واقع با استفاده از تنوع و ترکیب رنگ های متفاوت در این نوع طراحی، تبلیغات و اطلاع رسانی به شیوه ای مدرن در عین حال ساده به مخاطب منتقل می شود با این حال هیچگاه ذهن بیننده را به چالش نخواهد کشید.

  • در طراحی فلت از آیکن های فلت و هماهنگ با طرح استفاده کنید. نمونه های این آیکن ها را می توانید با اندکی جستجو مشاهده و دانلود کنید. از طریق سایت flaticon.com نمونه های زیادی از این نوع آیکن ها را می توانید دانلود کنید. در این سایت بهترین آیکن ها را می توانید به صورت رنگ و تک رنگ فلت بیابید که برخی از تصاویر به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می شوند و موارد هم به فروش می رسند. دانلود از سایت فلت آیکن برای تعداد دانلود های بیشتر مستلزم ورود با اکانت گوگل می باشد که به راحتی دسترسی ها را ممکن می سازد.

  • یکی از مهم ترین نکات در طراحی فلت عدم استفاده از گرادینت یا سایه زدن تدریجی می باشد. دوره استفاده از گردینت و شَدو گذشته است و مینیمالیست ها جای ان را گرفته اند. طراحی های فلت در دوره های جدید این امکان را به گرافیست ها می دهد تا طرح ها را در فضای ساده پیاده سازی کنند و از قدرتمند ترین المان ها و رنگ ها برای انتقال پیام استفاده کنند.

  • از ابتدای طراحی سبک و استایل تخت را برای کار درنظر بگیرید. با اجرای این روش در تمام زمینه های تبلیغاتی موفق خواهید شد از فضای موجود بصورت بهینه استفاده کنید و بخشی از کار را برای جلوگیری از خستگی چشم مخاطب خالی بگذارید.

  • خلوت بودن و فضای باز یکی دیگر از ویژگی های این نوع از طراحی می باشد. همانطور که گفته شد فضای خالی این امکان را به مخاطب می دهد تا روی طرح اصلی متمرکز شود و بهتر مفاهیم را بفهمد. فضاهای خالی امکان تنفس به طرح می دهند و مخاطب را از آشفتگی نجات می دهند. به همین دلیل می توان گفت طرح های فلت از جمله محبوب ترین سبک های طراحی است.

  • فونت های به کار رفته در این طراحی باید ساده و باریک باشند. فونت های San Serif یا لبه دار از خوانایی نوشتار کم می کنند. همچنین فونت های بولد و توپر در این نمونه از طراحی زیاد جذاب و دوست داشتنی به نظر نمی رسند. از این رو توصیه می کنیم از فونت های Serif و بدون لبه در طراحی های فلت استفاده کنید.

  • عدم استفاده از تکسچر و پترن های رنگارنگ به سادگی این طرح کمک زیادی می کند. همانطور هم که در بالا گفته شد شَدو و گردینت نیز مانند تکستچر و پترن منسوخ شده اند و در طراحی های تبلیغاتی، مجازی و سایر موارد جایگاهی ندارند.

  • به طور خلاصه می توان گفت طراحی فلت باید جذاب، زنده ، ساده و بدور از هر گونه پیچیدگی باشد. به همین دلیل در دنیای امروز طراحی گرافیک سمت و سوی سادگی را به خود گرفته است تا از اتلاف وقت افراد جلوگیری کند. در دنیای مدرن امروز استفاده و مدیریت درست زمان بسیار حائز اهمیت است که ارائه طراحی فلت بی شک یکی از بهترین سبک ها طراحی ارائه شده است.
     

کاربرد طراحی فلت

سادگی چشمگیر این نوع از طراحی باعث شد تا در عناصر مختلف تبلیغات، سایت ها و گرافیک جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. در ادامه ما برخی از کاربردهای آن را با تصویر نشان می دهیم.

طراحی سایت فلت چند سالی است که در تمام دنیا و همچنین ایران رواج پیدا کرده است. در این نوع از سایت ها علاوه بر استفاده از رنگ های گوناگون و سبک و طراحی گوشه های تخت از آیکن های فلت نیز استفاده شده است. سایت ظریف گرافیک نیز یک نمونه از طراحی سایت فلت می باشد.

 

طراحی گرافیک

 

کارت ویزیت، کاتالوگ و بروشور، بیلبورد و سایر تبلیغات محیطی و هویت بصری با تنوع بسیار اندک در فونت و تنها در یک یا دو رنگ بدون تصاویر دوبعدی سادگی و جذابیت خاصی دارند که ما به شما توصیه میکنیم از این نوع طراحی در عناصر مختلف تبلیغات خود استفاده کنید.

 

کارت ویزیت

 

کاربرد طراحی فلت در اینفوگرافی تاثیر بسیار زیادی در دید و ذهنیت بیننده ایجاد می کند. شما می توانید نمونه هایی از این نوع طراحی در اینفوگرافی را در بخش نمونه کارهای طراحی فلت در این سایت مشاهده کنید. تیم ظریف گرافیک با بکاربردن سادگی و رنگبندی جذاب نمونه های زیبایی را طراحی کرده اند.

 

طراحی گرافیک

 

به یاد داشتن این نکته در ذهن در هنگام طراحی برای بسیاری از طراحان مفید خواهد بود که همیشه سعی در طراحی ساده در عین حال زیبا داشته باشید. با رواج طراحی فلت بسیاری از طراحان سعی می کنند تا سادگی را در کارهای خود دخیل کنند چون جذابیت و بازخورد بهتری نسبت به طرح های پیچیده خواهد داشت. امروزه همگان به این باور رسیده اند که طراحی ساده نشان از حرفه ای بودن است.

با ما در ظریف گرافیک برای آشنایی بیشتر با نکات طراحی همراه باشید...

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288