مجوزها

اشتباهاتی که هر طراح لوگوی حرفه‌ای را زیر سوال می برد!

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 2759 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

طراحی لوگو حرفه ای، نسبت به سایر عناصر تبلیغات و برندینگ مانند، کارت ویزیت، کاتالوگ و بروشور، ست اداری و غیره، از حساسیت بالاتری برخوردار می باشد. رعایت نکردن اصول طراحی لوگو، سبب می شود در دراز مدت برند مجبور به بازسازی لوگو شود، به همین خاطر باید مسئولیت طراحی لوگو حرفه ای را به کسی محول کرد که علاوه بر تخصص در طراحی لوگو، با علم و تکنیک های آن آشنایی داشته باشد و نکات مهم در طراحی لوگو را بداند. متاسفانه، گاهی طراحی لوگو حرفه ای، جدی گرفته نمی شود و افراد و صاحبان برند باید هزینه دوباره برای طراحی نشان تجاری خود بپردازند. ظریف گرافیک در ادامه قصد دارد شما را برخی اشتباهات رایج در طراحی لوگو بیشتر آشنا کند.

گرافیک کار حرفه ای

عدم شناخت درست برند

لوگو، باید هدف یک برند را در دل خود پنهان داشته باشد. طراح گرافیکی که قصد دارد لوگویی را طراحی کند، باید جلسه معارفه ای با صاحبان برند داشته باشد و تا حد امکان با محیط کار آنها از نزدیک آشنا شود. متاسفانه، با رشد روز افزون اینترنت و دسترسی آسان آن، بسیاری از قرارهای حضوری به جلسات آنلاین و ارتباط در شبکه های اجتماعی تبدیل شده اند. در این جلسات بهتر است تمامی اطلاعات در اختیار طراح قرار گیرد و خواستگاه ها مطرح شود تا با همفکری و اشتراک نظرات به نتیجه ای واحد و استاندارد برای طراحی لوگو رسید. پس تا زمانی که به خوبی با برند آشنا نشده اید، طراحی لوگو را شروع نکنید. هر اندازه قبل از شروع کار وقت بیشتری برای شناخت برند بگذارید، به همان اندازه نتیجه ی مطلوب تری خواهید گرفت. تمام نکات، موارد و عناصر مهمی که مشتری در نظر دارد را باید یادداشت کنید، سوالات ایشان را پاسخ داده و سوالاتی را عموما برای طراحی حرفه ای لوگو در نظر دارید را بپرسید. هر چه این میزان اطلاعات بیشتر باشد راحت تر می توان تجسم اولیه از طرح ایده آل داشت.

طراحی حرفه ای لوگو

استفاده از فونت های معمول و استاندارد

یکی از مهم ترین اصول در طراحی لوگو حرفه ای، رعایت سادگی است. اما گاهی برخی از طراحان تازه کار به اشتباه برای نشان دادن سادگی طرح، از فونت های معمول مانند Time New Roman، Arial یا سایر فونت های استاندارد استفاده می کنند. اما باید این نکته را بدانید استفاده از این نوع فونت ها تاثیر بسیار بدی در خروجی طرح شما خواهند گذاشت، زیرا منحصر به فرد بودن طرح را از بین می برند.

یک طراحی ماهر به خوبی می داند فونت یک لوگو باید منحصر به فرد باشد و با هیچ یک از فونت های رایج مطابقت نداشته باشد. در واقع طراحی تخصصی فونت برای برند فرصتی را ایجاد می کند تا یونیک ظاهر شود و مشابه هیچ یک از رقبا نباشد. شاید در ابتدا زیاد مهم بنظر نرسد اما به مرور زمان تفاوت ها را احساس خواهید کرد. در نظر داشته باشید فونت هایی که برای محصولات، کالا و خدمات بانوان، کودکان، آقایان و غیره در نظر می گیرید مطابق با روانشناسی شناخت مخاطب انجام گیرد. به عنوان مثال برای طراحی اختصاصی فونت کودکانه می توان از فونت های پفکی و فانتزی استفاده کرد. در مورد محصولات آقایان فونت های بولد و لبه دار و برای بانوان فونت های نازک، بدون لبه و فانتزی می توانند گزینه های مناسبی باشند. همه ابعاد طراحی، وابسته به نوع دیدگاه طراح است که چه ایده ای را در نظر دارد که پیاده سازی کند.

در صورتی که هیچ ایده ای در سر ندارید جای هیچ نگرانی نیست، با کمی جستجو در نمونه های داخلی و خارجی انواع فونت را روی محصولات و بسته بندی مورد نظر ببینید تا با الهام از نمونه های بیشتر، بهترین و خلاقانه ترین ها را ارائه دهید. هرگز نمی توان انتظار داشت بدون الگو یا تمرین و حتی اتود های مختلف در همان ابتدا به طرح و ایده مورد نظر دست یافت. با این حساب زمان صرف کنید و با پیاده سازی الگوهای مختلف ذهنی فونتی خاص برای طراحی لوگو، ارائه کنید تا به گونه ای متمایز سبب جلب توجه شود.

طراحی گرافیک

پیچیدگی طرح

طراحی لوگو تایپوگرافی، در طراحی لوگو بسیار رایج می باشد. طرح های بسیار خلاقانه می توان با تایپوگرافی بدست آورد، که زیبایی طرح را دو چندان می کنند، اما بخاطر داشته باشید، که لوگو باید بدور از هر گونه پیچیدگی باشد. پس نیاز به استفاده از تایپوگرافی های نفهموم و سقیل برای بدست آورن یک لوگوی خاص و زیبا نمی باشد. رسالت لوگو انتقال پیام برند به مخاطب است که باید در یک نگاه در چند ثانیه کوتاه این مهم را انجام دهد. برخی مشتریان در نظر دارند طراحی لوگو مطابق با عملکرد سازمان صورت گیرد، در موارد دیگر نام برند مورد توجه است که با تایپوگرافی انجام می شود. همچنین طراحی لوگو ترکیبی، انتزاعی، مفهومی و غیره نیز طرفداران خاص خود را دارد. سادگی را در تمام مراحل طراحی مد نظر داشته باشید تا در فونت، المان ها و چینش آن را داشته باشید.
 

استفاده نادرست از رنگ

درست است که رنگ باعث زیبایی طرح می شود، اما نمی توان تمام رنگ ها را کنار هم استفاده کرد و همچنین نمی شود رنگ های زیادی را در یک طرح بکار گرفت. یکی از مهم ترین نکات در طراحی لوگو حرفه ای، استفاده ی صحیح از رنگ می باشد. با نگاهی بر لوگوهای معروف و موفق، متوجه خواهید شد که اغلب از یک یا دو رنگ استفاده کرده اند. می توانید با توجه به نوع فعالیت، رنگ سازمانی، رنگ مورد علاقه مشتری و غیره رنگ لوگو را تکنیکی تخصیص دهید. در نظر داشته باشید ممکن است افراد به رنگ هایی تمایل داشته باشند که هیچ سنخیتی با کسب و کار ندارد بهتر است. در همان ابتدا به وی نکاتی پیرامون رنگ و کارآیی آن ارائه دهید تا با دلایل منطقی انتخاب رنگ را در نوع استاندارد داشته باشید. رنگ لوگو، اولین عنصری است که با مخاطبان ارتباط برقرار می کند، اگر رنگ لوگو با نوع فعالیت هماهنگی داشته باشد بیشتر و بهتر شناخته خواهد شد و این انتخاب شایسته مورد توجه همگان قرار خواهد گرفت.

برندینگ

استفاده از حروف اختصاری نام برند

یکی از رایج ترین نوع طراحی لوگو، استفاده از حروف اول نام برند می باشد. اما این حروف باید به گونه ای بکار گرفته شوند که معنا و مفهوم داشته باشند. استفاده از حروف را برای طراحی لوگو می توانید در کنار المان های مرتبط داشته باشید تا به زیبایی لوگو کمک کند و از خامی طرح را خارج کند.
 

نداشتن اختیار کامل طراح

یکی از بزرگ ترین مشکلات اغلب طراحان، نداشتن اختیار کامل در فرآیند کار طراحی می باشد. متاسفانه گاهی کارفرمایان و مشتریان به نظر طراح توجه نمی کنند و سعی می کنند تا طرحی را مطابق با سلیقه ی خود بدست آورند. 

اگر قصد دارید سفارش طراحی لوگو داشته باشید و این مقاله را مطالعه می کنید لطفا اجازه دهید طراحان گرافیک با توجه به تجربه و آنچه را که طی سال ها آزمون و خطا کسب کرده اند در اختیارتان قرار دهند. مطمئنا این مهارت باعث می شود لوگو پیش از آنکه انتظارش را داشته باشید بازخورد های مثبت به شما دهند.

 

لوگو حرفه ای

 

کپی کردن

طرح های کپی، مخصوصا در طراحی لوگو، تاثیر و بازخورد بسیار بدی برای یک برند خواهند داشت. همیشه، در هر کاری، باید طرح های دیگران را دید و الهام گرفت. الهام گرفتن هرگز به معنای کپی برداری نیست، حتی ایجاد تغییرات در نمونه های موجود هم ایده جالبی نیست. آنچه که یک طراحی لوگو را حرفه ای می کند ارائه تکنیکی ترین ها است که مورد مشابه یا نمونه قبلی نداشته باشد. افراد هزینه ای را برای طراحی لوگو خلاقانه پرداخت می کنند که شایسته است جانب صداقت رعایت شود و لوگویی فاخر و درخور ارائه گردد.
 

عدم توجه به سایز لوگو

لوگو در جاهای مختلفی چاپ و استفاده می شوند. گاهی روی یک بیلبورد و گاهی روی بدنه ی خودکار. طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که روی هر سطح و با هر سایز، تمام جزئیات طرح کاملا قابل تشخیص باشد. چنین لوگویی را ریسپانسیو می گوییم که در هر ابعادی کیفیت خود را حفظ می کند. این ابعاد می توانند به کوچکی Favicon وبسایت یا بج سینه باشد یا به بزرگی بیلبورد و دیگر تبلیغات محیطی. در هر صورت کارایی لوگو باید در تمام ابعاد یکسان و قابل درک باشد تا هیچ خللی به برند در طولانی مدت وارد نشود.

طراح لوگو

استفاده از برنامه های پیکسلی

نرم افزاری که طراح برای طراحی لوگو استفاده می کند، باید حتی الامکان برداری باشد تا با کوچک یا بزرگ کردن طرح، پیکسل های زائد اطراف آن وجود نداشته باشند. ادوبی ایلستریتور گزینه ی خوبی برای طراحی لوگو می باشد

با استفاده از نرم افزارهای برداری، تصاویر به هر میزان که کوچک یا بزرگ شود باز هم کیفیت اولیه خود را از دست نمی دهند و نگرانی برای خروجی چاپ نخواهید داشت. طراحی لوگو حرفه ای خروجی حرفه ای نیز باید داشته باشد تا افراد با خاطری آسوده بتوانند در ابعاد مختلف از آن استفاده کنند. همانطور که می دانید یک طراح باید توانایی ها و قابلیت های خود را افزایش دهد تا با شناخت نرم افزار های مختلف مطابق با نیاز روز بهترین ها را به مشتریان خود ارائه کند.

 

تبلیغات حرفه ای

مواردی که در بالا بیان شدند، اشتباهات رایج در طراحی لوگو بوده و نمی توان تمام اشتباهات را به همین چند مورد خلاصه کرد. هر کدام از ما اشتباهاتی در حین طراحی و کار داریم که با کسب تجربه به مرور از بین می روند. بهترین کار برای موفقیت در هر زمینه، استفاده از تجارب دیگران می باشد. برای موفق شدن در طراحی لوگو، هیچ چیز بهتر از کسب تجربه و سعی در برطرف کردن کاستی  های کار نیست. ما در ظریف گرافیک در طول سال ها تلاش و ممارست، به موفقیت و هدفمان دست پیدا کردیم و امروز هیچ چیز به اندازه ی لبخند رضایت مشتریانمان خوشحالمان نمی کند. برای اثبات این ادعا، می توانید نمونه های طراحی لوگو ظریف گرافیک که توسط ظریف گرافیک طراحی شده اند را ببینید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288