مجوزها

نکات مهم در طراحی جلد کتاب که هر طراح گرافیک باید رعایت کنه

  • اشتراک گذاری:
11 اسفند 1396 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 5982 0 طراحی کاتالوگ
آنچه در این مطلب می خوانید:

طراحی گرافیک دنیای بزرگی داره و در هر کاری که بگین، نمیشه رد پایی از اون پیدا نکرد. از طراحی لوگو حرفه ای و طراحی بسته بندی گرفته تا تبلیغات محیطی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی، همه به طریقی وابسته ی طراحی گرافیک و دنیای گرافیک هستند. یکی از مهم ترین کارهایی که در حوزه ی دنیای گرافیک وجود داره، طراحی جلد کتاب هست. طراحی جلد کتاب، مثل طراحی سایر عناصر تبلیغاتی اصول خاص خودش رو داره و برای موفقیت در این زمینه باید رعایت بشن. در ادامه با ظریف گرافیک همراه باشین تا با این نکات آشنا بشین.

طراحی جلد کتاب

یه جمله ی معروف هست که میگه "هیچ وقت کتاب رو از روی جلد اون قضاوت نکنین". این جمله نشون میده که تا چه اندازه طراحی جلد کتاب میتونه در جلب نظر مخاطب اهمیت داشته باشه. درسته که مطالب داخل کتاب هم باید مفید باشن، اما همیشه این نکته رو بخاطر داشته باشین که، نحوه ی ارائه ی یک کار خوب، به اندازه ی خود اون کار مهمه و نباید راحت ازش بگذرین.

قدرت واژه ها رو در طراحی جلد کتاب فراموش نکنین

اولین چیزی که باعث جذب مخاطب به کتاب میشه، عنوان اون کتابه. پس در اولین مرحله عنوان درستی رو انتخاب کنین و بعد از اون شروع به طراحی کنین. درسته که همیشه شنیدیم تصاویر جذاب تر از لغات هستن، اما عنوان مناسب مخصوصا برای کتاب های غیر داستانی از اهمیت بالایی برخورداره. البته انتخاب عنوان کتاب خیلی در حیطه ی کار طراح گرافیک نیست، اما میتونه برای بهتر دیده شدن کار خودش، به نویسنده پیشنهاد بده.

طراحی گرافیک

رنگ زمینه درست انتخاب بشه

یک طراح گرافیک باید در تمام طراحی ها مانند طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی بسته بندی و سایر عناصر تبلیغاتی، روانشناسی رنگ رو بدونه و به کار ببره. در طراحی جلد کتاب، علاوه بر در نظر گرفتن روانشناسی رنگ، باید رنگی انتخاب بشه که باعث بشه عنوان کتاب بیشتر جلب توجه کنه.

تبلیغات

فضای خالی جلد رو هوشمندانه انتخاب کنین

یه خبر خوب برای طراح گرافیک اینه که، هیچ استانداردی در محل قرار گرفتن فضای خالی، محل قرار گرفتن تصاویر و یا رنگ فضای خالی جلد وجود نداره و همه به هنر طراح بستگی داره. شما به عنوان طراحی باید بهترین نقاط رو برای فضای خالی طرح انتخاب کنین. انتخاب هوشمندانه ی فضای خالی روی جلد کتاب، مخاطب رو راحت تر به خودش جلب میکنه.

طراحی لوگو

تصویر روی جلد کتاب رو بدرستی انتخاب کنین

گاهی یک تصویر به تنهایی میتونه مفهوم بزرگی رو برسونه. یک حلقه، کروات، مهره های شطرنج یا یک نقاب و یا خیلی از چیزای دیگه که متناسب با موضوع کتاب میتونن انتخاب بشن، ذهن مخاطب رو درگیر موضوع میکنه و وسوسه میکنه تا صفحه ی بعد کتاب رو باز کنه و بخونه. پس هیچ وقت قدرت تصویر روی جلد رو دست کم نگیرین.

طراحی

طرح هر اندازه اسرارآمیزتر، جذاب تر

یکی از راه هایی که میشه فروش یک کتاب رو افزایش داد، طراحی جلد کتاب اسرارآمیز هست. اصول طراحی گرافیک رو به گونه ای به کار ببرین که طرحتون ذهن بیننده رو درگیر کنه و برای خوندن موضوع کتاب مشتاق بشه. البته نباید در این زمینه افراط کنین و زیبایی رو فدای مرموز بودن طرح کنین. جلد کتاب های بسیار پرفروش آگاتا کریستی یک نمونه طراحی جلد کتاب اسرارآمیز و البته زیبا هست.

گرافیک

خلاقیت، رکن اصلی طراحی گرافیک

فرقی نمیکنه شما به عنوان طراح گرافیک بخواین طراحی پوستر انجام بدین یا طراحی بسته بندی و یا طراحی جلد کتاب، در هر صورت باید خلاقیت و نوآوری رو در راس کارهاتون قرار بدین. وقتی به قفسه ی کتابفروشی ها دقت کنین، خیلی وقتا کلی کتاب می بینین که اغلب رنگ و طرح های مشابهی دارن. مطمئنا در این بین اگه یه طرح متفاوت باشه، مخاطب به سمت اون جذب میشه. پس همیشه در هر کار خلاقیت داشته باشین، مخصوصا در طراحی گرافیک و تبلیغات.

سادگی، رمز موفقیت در طراحی جلد کتاب

گاهی اوقات یک فرد به عنوان طراح گرافیک که به تازگی پا به عرصه ی طراحی و تبلیغات گذاشته، پیچیدگی رو با خلاقیت در طراحی اشتباه میگیرن. سادگی همیشه جذاب بوده و هست. طراحی ساده که بتونه هدف اصلی کتاب رو به بهترین شکل نشون بده، خودش یک هنره و به راحتی بدست نمیاد.

طراحی کتاب

ظریف گرافیک، با داشتن تیم حرفه ای طراحی تونسته علاوه بر طراحی لوگو، طراحی بسته بندی و سایر عناصر تبلیغاتی، در طراحی جلد کتاب هم به موفقیت دست پیدا کنه. برای دیدن نمونه کارها می تونین وارد منوی نمونه کار بشین و از این طریق طراحی جلد کتاب رو مشاهده کنین. مواردی که در بالا بهشون اشاره شد، تنها بخشی از نکات مورد نیاز برای داشتن طراحی جلد کتاب عالی هستن و با تجربه کسب کردن در این زمینه می تونین هر روز به جایگاه بهتری در این زمینه دست پیدا کنین.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288