مجوزها

طراحی پوستر: اصولی که هر گرافیستی نمی‌داند!

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 21 شهریور 1402 ) 19990 2 طراحی پوستر
آنچه در این مطلب می خوانید:

طراحی پوستر همواره در نمونه های تبلیغاتی از دیر باز تا کنون در بین تبلیغات‌های مختلف کسب و کارها و مشاغل مشاهده شده و یکی از تبلیغات ارزان، مؤثر و عمومی است. در زمینه کسب و کار از نفوذ و اثر گذاری پوستر در تبلیغات غافل نشوید. طراحی پوستر اصول و قواعد خاص خود را دارد که اگر طراحان گرافیک آن ها را در طراحی باید رعایت نمایند می توانند طرح موفقی داشته را پیاده سازی کنند. با ظریف گرافیک همراه باشی تا در مورد طراحی پوستر در ابعاد مختلف بپردازیم.

طراحی پوستر با گوشی و برای اینستاگرام

پوستر چیست؟

مانند همه طراحی های دیگر همچون طراحی بروشور، طراحی کاتالوگ و غیره طراحی پوستر نیز کمک می کند تا تبلیغات به گونه ای اجتماعی و عمومی به اطلاع عموم برسد. در این نوع طراحی ارائه دو عنصر مهم تصاویر و نوشته ها نقش مؤثری در آگاهی بخشیدن به افراد دارند. در واقع تصاویر گرافیکی پوستر باید مخاطب را از دور به خود جذب نماید، هنگامی که مخاطب نزدیک تر می شود در صورت ابتکار و خلاقیت در طراحی متن و نوشته های پوستر اطلاع رسانی لازم را انجام خواهد داد. می توان گفت پوستر همان آگهی دیواری است که از اندازه های ابعاد آگهی های معمولی کوچکتر یا بزرگ تر است. برای طراحی پوستر باید بدانیم چه هدفی را می خواهیم دنبال کنیم؟ با چه گروهی از جامعه روبرو هستیم و قرار است این پوستر در چه محل هایی نصب شود. از این رو در هر یک از موارد فوق نوع استفاده از تصاویر، فضای خالی و نوشته ها نسبت به یکدیگر بسیار متفاوت است. ظریف گرافیک پیشنهاد می کند حتما قبل از آنکه بخواهید اقدام به طراحی پوستر گرافیکی موضوعی خاص نمایید از چرایی و چگونگی آن آگاه باشید سپس اقدام به ثبت سفارش طراحی پوستر باشید.

طراحی پوستر سریع با فتوشاپ

تاریخچه مختصری از طراحی پوستر

اولین نمونه طراحی پوستر ها، اعلامیه هایی در قرون وسطی و رم باستان بودند که بر روی دیوارها نصب می شدند. این نوع اطلاع رسانی ها تا اواخر قرن 18 میلادی که حاوی متون و نوشتار بود ادامه داشت، البته در بعضی مواقع عکس کوچکی هم در طراحی پوستر حک میشد. بعضی از این پوسترها با گیاهان تزئین می شدند و دارای کادر و حاشیه بودند. در سال 1871 فردریک واکر اولین پوستر از جنس چوب راارائه کرد. در سال های 1864-1901 میلادی تولوز-لوترک فرانسوی با الهام از نمونه پوستر ژول شره فرانسوی که پدر هنر طراحی پوستر نامیده میشد و با استفاده از سمه های ژاپنی افق های جدیدی را در مقابل پوستر و هنر طراحی پوستر گشود. شره با نقاشان امپرسیونیست آشنایی کامل داشت و در آثار خود از رنگ های درخشان آثار امپرسیونیست استفاده زیادی کرد. بدین خاطر ترکیب هنر نقاشی با آثار شره به دوران روکوکو باز می گردد. اولین طراحی پوستری که بسیار جلب توجه کرد در سال 1981 خلق شد این اثر را مولن روژ طراحی کرد که در آن زمان باعث شهرتش شد.

پس از جنگ جهانی دوم، مراکز دگرگونی پوستر محدود به فرانسه، انگلیس،روسیه و آلمان نماند. در این زمینه لهستان، کوبا، ژاپن و بسیاری از کشورهای جهان سوم به بهترین شکل ممکن در طراحی پوستر ظاهر شدند. ایران در سال 1960 میلادی هنر طراحی پوستر را با آثار مرحوم مرتضی ممیز و استاتید و طراحان وارد مراحل جدیدی شد. در آغاز پیدایش پوستر در ایران بیشتر جنبه مذهبی داشت و حدود 150 سال قبل طراحان و هنرمندان برای تبلیغات مذهبی بنا به تقاضای جامعه با استفاده از نوشتار و تصویر پوستر ها را طراحی می کردند. بطور کلی می توان گفت در سال 1307 شمسی پوستر های فیلم برادران موشخ و ناپلئون سارواری از ارمنستان به ایران مهاجرت کرده بود طراحی شدند و رفته رفته در سال 1337 طراحی پوستر یکی از سرفصل های درسی در دانشگاه هنرهای زیبایی دانشگاه تهران شد.

طراحی پوستر خلاقانه

اهمیت طراحی پوستر حرفه ای

از نمونه های رایج ابزارهای تبلیغاتی که کسب و کارهای مختلف از آن بهره میبرند طراحی پوستر حرفه ای است. اصولا پوستر ها شامل تصاویر، رنگ بندی های خاص با توجه به موضوع طراحی پوستر، سن و یا قشری که مد نظر است همراه با توضیحات و متن نوشته هایی است. پوستر ها از ارزانترین روش های تبلیغات چاپی بحساب می آیند و از تبلیغات در روزنامه ها و مجلات پیشی گرفته اند. پوستر با توجه به اندازه، ابعاد، طراحی و زمانیکه برای طراحی آن صرف می شود هزینه های مختلفی در بر دارد.

محل نصب پوستر ها اصولا اماکن عمومی و محل های پرتردد و شلوغ است. پس مخاطب خیل کثیری از افراد جامعه هستند. در اینصورت میتوان روی اطلاع رسانی و دیده شدن تبلیغات تان از این طریق بیشتر از سایر راه های تبلیغاتی استفاده کنید. بیلبورد های تبلیغاتی اصول طراحی و روش های تبلیغات پوستر را دنبال می کنند و طراحی قالب بیلبورد ها از چهارچوب پوستر پیروی می کنند. همانطور که گفته شد اگر قرار است پوستر در اماکن شلوغ نصب شود، بهتر است با تعداد تصاویر و نوشته های کم و خوانا انجام شود. زیرا در معابر و محل های پر تردد امکان توقف و صرف زمان برای مطالعه پوستر نیست. از این رو برای انکه یک پوستر موفق عمل کند بهتر است از پرداختن به جزئیات خودداری کنید و کسب اطلاعات بیشتر را به تماس های تلفنی و یا مراجعه به شبکه های اجتماعی واحد خاص ارجاع دهید. با این روش خواهید دید طراحی پوستر، حرفه ای عمل کرده است یا خیر...؟!
 

اصول طراحی پوستر و ابعاد استاندارد

همانطور که گفته شد پوستر را میتوان در ابعاد مختلف با توجه به نیاز افراد و محل قرار گیری و نوع اطلاع رسانی طراحی کرد. از جمله ابعاد رایج برای طراحی پوستر می توان به اندازه های A0,A1,A2,A3,A4  ابعاد 50 در 70 و یا قالب های خاص و متغییر به دو حالت عمودی و یا افقی طراحی کرد. پوستر مربعی به دلیل اینکه پرت کاغذی دارند و هزینه های زیادی را می طلبد از جمله ابعاد رایج و مرسوم بحساب نمی آید. اما به علت زیبا و متمایز بودن نسبت به سایر ابعاد می توان مورد توجه قرار داد.

همواره در طراحی پوستر فاصله خطوط برش را در کادر طراحی حفظ کنید. متون ، تصاویر و اجزای اصلی پوستر را با فاصله 1 سانتی از چهار طرف قرار دهید. خطوط برش همیشه دقیق نیست و به این فکر کنید اگر 1 درصد برش جابجا شود عناصر اصلی طرح کلی صدمه نبیند. یک پوستر، نگاه ناظر را از یک سمت به سوی طرح اصلی که مد نظر است باید سوق دهد. سعی کنید از شلوغی طرح و سردرگم کردن مخاطب خودداری نمایید. در قسمت فونت ها و استفاده از تصاویر به این مسائله بیشتر خواهیم پرداخت.

موزش طراحی پوستر و بنر

ویژگی های یک پوستر خوب

حالا که میدانید یک پوستر چه اصولی دارد و تا چه اندازه می‌تواند یک تبلیغ را موثر کند، باید شیوه درست و حرفه‌ای طراحی پوستر آشنا شوید.
 

استفاده از سلسله مراتب در طراحی پوستر

طراحی پوستر خوب باید به گونه ای باشد که مفاهیم را به سرعت انتقال دهد. توجه داشته باشید قرار نیست همه اطلاعات مربوط به یک کسب و کار در طراحی پوستر گنجانده شود. پوستر خوب بعنوان یک گوینده باید سریعا با مخاطبان ارتباط برقرار کند. طراحی پوستر زمانی خوب است که ساده و اثر بخش باشد که میتوان به ان یک پوستر موفق و خوب گفت. مهم ترین اجزاء، متون، تصاویر و فضای خالی هستند که اگر بجا و استاندارد به کار گرفته شود، می تواند مورد توجه مخاطب باشد. تصاویر و ذکر موارد و جزئیات زیاد باعث پیچیدگی طرح و سردرگمی بیننده می شود. اگر متن به کار رفته در طراحی پوستر زیاد است، هم و غم خود را صرف طراحی بهتر متون کنید. اولیت بندی از لحاظ اهمیت مطالب و موارد طراحی پوستر را هرگز فراموش نکنید.

برای طراحی پوستر خوب در بهترین حالت گزیده گویی کنید موارد اضافه را با ارائه مشاوره به صاحبان مشاغل حذف کنید و ایشان را متقاعد کنید، مطالب اضافه باعث شلوغی و کم اهمیت شدن پوستر برای مخاطبان خواهد شد. هنری که یک طراح برای متقاعد کردن مشتریانش باید داشته باشد، روابط عمومی و فن بیان بالا را می طلبد تا آنچه را که شایسته است با دانش و اصول خاص مشتری به او بازگو کند. همیشه هرآنچه مشتری میگوید نباید مو به مو اجرا شود چرا که وی از دیدگاه خود نظر می دهد اما شما که یک طراح گرافیکی هستید که می دانید با بعضی تغییرات، طرح کلی صدمه خواهد دید و نهایتا کیفیت پوستر خوب افت خواهد داشت و بار مفهومی و تاثیر گذاری یک تبلیغات خوب را نخواهد داشت.

 طراحی پوستر تبلیغاتی با فتوشاپ

ایجاد تغییراتی در زاویه های دید پوستر

همواره مشاهده می کنیم، طراحان پوسترها را از دید روبرو و مستقیم طراحی می کنند اما شما برای طراحی پوستر خلاقانه سعی کنید سبک خاصی را خلق نمایید. زاویه های دید را عوض کنید و از گوشه و کنار و یا بالا به موضوع نگاه کنید و شکل جدیدی به طرح دهید. تا مخاطب مشتاق دیدن و درک مطلب و پیام مورد نظرتان شود. توجه داشته باشید طراحی خلاقانه پوستر زیرکانه و درست انجام شود تا مخاطب زیاد به چالش کشیده نشود.
 

استفاده از رنگ ها در طراحی پوستر

از رنگ هایی که تاثیرگذار هستند استفاده کنید. اگر در طراحی پوستر و بروشور ها از رنگی استفاده شود که قدرت نفوذ پذیری بیشتری داشته باشد. سعی کنید به صورت راهبردی از رنگ ها استفاده کنید. به همانصورت رنگ های نابجا اثر برعکس و ناخوشایندی را بر مخاطب خواهد گذاشت. رنگ بندی مناسب، هارمونی، تناسب و تضاد عناصر را بخوبی بشناسید تا پوستر به عنوان یک پوستر خلاقانه شناخته شود.

در طراحی پوستر حرفه ای برای هر قشر و فرهنگی رنگ خاص خود را استفاده نمایید. پوستر های کودکانه دنیای متفاوتی با پوستر اداری و یا سنین نوجوانی دارند. رنگ ها اثر روانی و مهمی در طراحی دارند آن ها را جدی بگیرید. طرح های کودکانه رنگ های زنده و شاد دارد و طرح های رسمی رنگ ها جدی و تعدد رنگ کمتری دارند. مواردی از این قبیل همراه با شناخت سن مخاطبان کمک زیادی در طراحی پوستر خلاقانه خواهد داشت. ظریف گرافیک پیشنهاد میکند مقاله تاثیر رنگ در تبلیغات و طراحی گرافیک را مطالعه کنید.

پوستر ساده با ورد یا پاورپوینت

فونت ها و تایپو گرافی در طراحی پوستر

استفاده از فونت های مختلف می تواند پیام های یک پوستر را به طور کلی تغییر دهد. از فونت های بولد، برای نشان دادن اهمیت و ظرافت یک مطلب از فونت های ایتالیک و برای بیان مطالب غیر رسمی و شوخ از فونت های لوس و فانتزی می توانید استفاده کنید. پیشنهاد تیم طراحی پوستر ظریف گرافیک به شما این است که بیش از 3 فونت در طراحی پوستر استفاده نکنید. عنوان، توضیحات، مطالب و جزئیات ریز هر کدام می توانند فونت مخصوص بخود را داشته باشند و اهمیت هر یک در جایگاه و طراحی خاص خود مشخص خواهد شد. از قدرت و زیبایی تایپو گرافی را حتم غافل نشوید و آن را امتحان کنید. شما می توانید از اشکال، رنگ ها و تصاویر به ترکیب خوبی برای انتقال پیام پوستر استفاده نمایید. دقت داشته باشید هیچگاه از فونت های عجیب و ناشناخته استفاده نکنید، نوشته ها را رمز گونه نکنید و تا می توانید همه عبارات و جملات را با روان نویسی و ساده نویسی ارائه دهید.

اصول پوستر گرافیکی

رعایت سادگی در طراحی پوستر

حد الامکان از سادگی در طراحی پوستر استفاده شود. پوسترها به صورت شگفت انگیزی می تواند اطلاع رسانی در جامعه داشته باشد. گاها در برخی پوستر متنی نمی بینید و فقط تصاویر است که جلوه گری می کنند و خود مامور انتقال پیام هستند. این هنر ما طراحان گرافیک است که بداند چگونه طراحی پوستر کنیم تا اثرات خوب و انتقال پیام راحت تری داشته باشد.

نمونه طراحی پوستر گرافیکی

قوانین کادر بندی در طراحی پوستر

در صورت کلی پوسترهایی که بصورت عمودی طراحی می شود، پوسترهایی خبری هستند که هرچه میزان این کادر باریک تر باشد، حاوی اخبار داغ و تندی خواهد بود. کادر عمودی چهره ای رسمی و عمومی تر به طرح می دهد. کادر های افقی در زمینه های دینی، طبیعت و طراحی هایی که از آرامش خاصی برخوردارند استفاده می گردد و برای انتقال پیام، سریع عمل نمی کنند. در موارد نادر از کادر های مربعی نیز استفاده می گردد و بیشتر برای صلح، کارهای دوستانه و دموکراتیک و طراحی هایی که حامل پیام آشتی هستند از پوستر های مربعی استفاده می شود.

پوستر ها همیشه از نظر کادر یکسان نیستند و اندازه و فرم های متفاوتی را هم می تواند داشته باشد. اندازه آن را می توانید بنا به سلیقه شخصی و یا نیاز مشتری تغییر دهید. چه ایرادی دارد، پوستر های خود را در اندازه و شکل های دایره ای امتحان کنید، نامتعارف ها باعث جلب توجه و خاص بودن طرح پوستر خواهد شد.

ایده برای پوستر زیبا و تخصصی

تصویرسازی در طراحی پوستر

همیشه برای یک طراح گرافیک استفاده از تصاویر در طرز طراحی پوستر امکان پذیر و یا شاید مقدور نباشد. در بعضی موارد یک طراح باید یک عکاس خوب باشد، اما عملا اینکار برای همه طراحان امکان پذیر نیست. در اینصورت باید به خلق تصاویر و ایجاد کاراکتر بپردازید و دنیای جدید را در مقابل خود رسم کنید. سعی کنید در این زمینه از تصاویر خلاقانه، جذاب و ایده های نو استفاده کنید. اینکار باعث ماندگاری و جذابیت اثر خواهد شد. تصویر سازی و خلق ایده های نو از جمله کارهایی است که طراحان انگشت شماری از آن در طراحی پوستر استفاده می کنند. از این رو هرچه جدید ترین ها در طراحی پوستر ارائه شود مطمئن باشید که مخاطبین بیشتری خواهد داشت.

آموزش اصول طراحی پوستر

ایجاد قالب کلی در طراحی پوسترهای سریالی

گاهی بعضی پوسترها را باید در فصول مختلف و یا مناسبت های متفاوت مورد استفاده قرار داد. طبیعتا باید در موقعیت و زمان طراحی به رنگ بندی و ترکیب بندی آن دقت نمایید. در این موارد کلیت پوستر یکی است و تنها رنگ ها است که تغییر می کند و المان ها و اجزا ممکن است جابجا شود. با این حال مخاطبی که قبلا طرح را در رنگ و فرم قبل دیده باشد، طرح جدید را خواهد شناخت و متوجه ارتباط ان با سازمان و یا کسب و کار مورد نظر خواهد شد.

طراحی پوستر با گوشی

نکته مهم در مورد طراحی پوستر

از مزایای طراحی ها گرافیکی باز بودن دست طراح است که بدون هیچ قاعده و قانونی میتوان به خلق تصاویری نو و بدیع پرداخت. طراحان گرافیک اعتقادی به محدودیت ندارند چرا که طراحی کاری بدون مرز است. در طراحی پوستر، طراحی بسته بندی، طراحی بروشور و سایر ابزارهای تبلیغاتی میتوان خلاقانه و غیر متعارف عمل کرد تا طرحی زیبا ایجاد کرد. همیشه در طراحی سبک خاص خود را داشته باشید، متفاوت باشید تا از سایر طراحان گرافیک طرح های شما باز شناخته شود.

ظریف گرافیک در طراحی پوستر های خلاقانه و اثر بخش، سعی بر آن دارد تا قبل از هر چیز با انجام مطاعات و بررسی های لازم این مهم را انجام دهد. هدف اصلی پوستر در جوامع اطلاع رسانی است که باید دقت شود برای چه اهدافی قرار است طراحی شود. از طرفی این روز ها در شبکه های اجتماعی پوستر هایی را شاهد هستید که اغلب در ابعاد مربعی ساخته می شود که برای اطلاع رسانی و جلب توجه مخاطب صورت می گیرد. در پوستر های فضای مجازی بهتر است اطلاعات را در کپشن درج کنید و نیازی نیست هر آنچه که در سر دارید را در پوستر فضای مجازی بیاورید. زیرا هدف اصلی از طراحی پوستر فضای مجازی، جذب مخاطب و ترغیب کردن وی برای دنبال کردن پست در کپشن است. با این حال ظریف گرافیک در تمام زمینه های تبلیغات فضای مجازی و محیطی توصیه می کند اطلاعات دست اول را همراه با تصاویر جذاب به مخاطب ارائه نمایید.

برای دیدن نتیجه ی رعایت اصول طراحی پوستر خلاقانه و حرفه ای، کافیست نمونه کارهای طراحی پوستر ظریف گرافیک را مشاهده کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (1)

  • آموزش خیلی ساده و خیلی کاملی بود ممنون

    ثبت پاسخ

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288