مجوزها

تاریخچه نایکی: حقایق جالبی که باید راجب طراحی لوگو نایک بدانید!

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 31 تیر 1402 ) 13837 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

بیاید امروز پا به دنیای آیکانیک برندسازی بگذاریم و همانطور که ماجرای جذاب برند خود را پیدا میکنیم از داستان پشت صحنه یکی از محبوب‌ترین علامت‌های صنعت ورزشی و مد الهام بگیریم: لوگوی نایکی. هر برند معروف یک هویت بصری دارد که به خوبی با مخاطب ارتباط میگیرد. شکل پویا و محرک این تیک روحیه یک برنده را تداعی میکند. این لوگو فراتر از پیام کلیشه‌ای "ما بهترین هستیم" برندها رفته و بجای آن مخاطب خود را تشویق میکند تا به محدودیت‌های خود تسلیم نشود و با شهامت برای رسیده به قله‌های شکوه خود تلاش کند.  برای پی بردن به اهمیت طراحی لوگو کافیست تا نگاهی به برندهای معروف دنیا بیندازید تا متوجه نقش مهم طراحی لوگو در برندینگ شوید. طراحی لوگو نایک حقایقی را در مورد طراحی لوگو نایک بیان خواهیم کرد. با ظریف گرافیک همراه باشید.

طراحی لوگو ظریف گرافیک

تاریخچه ی طراحی لوگو نایک

نایک یکی از شرکت های تولید محصولات ورزشی در واشنگتن می باشد که در سال 1964 توسط Bill Bowerman و Phil Knight تاسیس شد. البته در ابتدای شروع به فعالیت نایک، نام این برند Blue Ribbon بود که در سال 1978 تغییر نام داد و تا امروز با نایک شناخته شده است. لازم به ذکر است که نایک نام الهه ی پیروزی در یونان باستان می باشد. طراحی لوگو نایک در سال 1971 توسط کارولین دیویدسون انجام شد و این لوگو در ابتدا با عنوان “srtip” معرفی گردید و بعد از آن با "swoosh" شناخته شد. (Swoosh به الیافی اشاره دارد که در تولید کفش های نایک کاربرد داشت) این لوگو برای اولین بار در بهار 1972 به نمایش گذاشته شد.

 

معنی لوگو نایک

در لغت Swoosh به معنای صدایی گفته میشود که وقتی چیزی از کنار ما با سرعت عبور می کند می شنویم. قوس به کار رفته در طراحی لوگوی نایک به معنای سرعت و جنبش می باشد.

عناصر اصلی در طراحی لوگو نایک

طراحی لوگو نایک یکی از ساده ترین طراحی لوگوهای انجام شده تا امروز می باشد که تنها از یک نشانه در آن استفاده شده است. ماندگاری لوگوی نایک در ذهن ها به اندازه ای می باشد که این برند به شدت برای نشان دادن هویت سازمانی خود به این آرم و نشان وابسته می باشد.

اشکال هندسی در لوگوی نایک

شکل هندسی و قوس به کار رفته در طراحی لوگو نایک به عنوان یک بال از الهه ی پبروزی یونان باستان می باشد. همان طور که قبلا در مطلب نقش اشکال هندسی در طراحی لوگو اشاره کردیم، استفاده ی هوشمندانه از هر شکل و طرح می تواند احساسات خاصی را در بیننده ایجاد کند و از عوامل مهم در موفقیت طراحی لوگو به شمار می آید.

لوگو nike

رنگ در لوگوی نایک

رنگ ابتدایی به کار رفته در طراحی لوگو نایک سیاه بود که نشان دهنده ی قدرت می باشد و به مرور سایه به طرح اولیه اضافه شد. رنگ نارنجی به کار رفته در این طراحی نمادی از رنگ سازمانی برند نایک می باشد.

لوگو نایک

فونت در لوگوی نایک

طرح اصلی لوگوی نایک یک کمان و قوس می باشد، اما اگر دقت کرده باشید شعار Just Do It و همچنین نام برند در طراحی لوگو به کار رفته است. فونت استفاده شده در طراحی لوگو نایک بسیار ظریف می باشد. البته تا سال 1995 فونت به کار رفته برای این لوگو Futura bold بود.

لوگو NIKE

حقایق جالب درمورد طراحی لوگو نایک

طراحی لوگو نایک با 35 دلار!

طراحی لوگو نایک توسط کارولین دیویدسون انجام شد که در آن زمان دانشجوی داشنگاه طراحی گرافیک دانشگاه ایالتی پورتلند بود. جالب است بداند که دیویدسون برای طراحی این لوگو تنها 35 دلار دستمزد گرفت و شاید کسی باورش نمیشد که این لوگو در لیست بهترین لوگوهای دنیا قرار بگیرد و ارزش آن چیزی فراتر از 35 دلار بود!

 

لوگو نایک نمادی از الهه ی پیروزی یونان باستان

شرکت نایک برای انتخاب نام خود از نام الهه ی پیروزی یونان باستان استفاده کرده است. بر اساس افسانه ها و فرهنگ یونانی، الهه ی نایک تاثیر زیادی بر موفقیت و پیروزی جنگجویان داشته است. بال های این الهه ی swoosh نام دارد و اغلب کارشناسان معتقدند که این بال ها در طراحی لوگوی برند نایک به کار رفته اند.

طراحی لوگو نایک

لوگو نایک به مدت زیادی قرمز رنگ بود!

برخلاف امروز که لوگوی نایک به رنگ سیاه می باشد، در ابتدا و برای مدت طولانی قرمز و سفید بوده است. همان طور که در روانشناسی رنگ در طراحی لوگو اشاره کردیم، رنگ قرمز نشان انرژی، اشتیاق، شادی بوده و سفید نشان نجابت و پاکی و جذابیت می باشد. البته این رنگ به مرور زمان تغییر کرد.

لوگو nike

الهام گرفتن از آخرین کلمات قاتل زنجیره ای در شعار نایک

بسیاری از افراد با شنیدن نام نایک شعار معروف Just do it را بخاطر می آوردند. واقعیت این است که Dan Wieden از صحبت آخر قاتل زنجیره ای در لحظه ی اعدام الهام گرفته و به عنوان شعار نایک مطرح کرد.

لوگو نایک

طراحی لوگو نایک در 17 ساعت

همان طور که در مطالب مربوط به اصول مهم در طراحی لوگو اشاره کردیم، یک طراح لوگو باید زمانی را برای شناخت برند و هدف اصلی آنها اختصاص دهد و در نهایت با دیدن و الهام گرفتن طراحی لوگو را شروع کند. در حالت کلی می توان گفت این یک پروسه ی زمان بر می باشد اما جالب است بدانید که طراحی لوگو نایک تنها 17 ساعت زمان برده است.

طراحی لوگو NIKE

یکی از بهترین کارهایی که می توانید در ابتدای ورود به عرصه ی طراحی لوگو انجام دهید، مطالعه ی روند تغییرات در طراحی لوگوی برندهای مختلف می باشد که دید و شناخت خوبی را در این زمینه برای شما ایجاد خواهد کرد. تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک تغییر طراحی لوگو برندهای نام آشنایی در تمام دنیا را مورد بررسی قرار داده است که در این سایت می توانید مطالعه کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288