مجوزها

نسبت طلایی و عدد فی در طراحی لوگو چیست؟

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 22 مهر 1402 ) 6802 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

نسبت طلایی از جمله قاعده هایی است که در فعالیت های هنری، معماری، سازه های مهندسی، طبیعت و حتی در خلقت انسان مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از مهندسان حتی بدون اطلاع از این قاعده بصورت غریزی از آن در ساختمان سازی و معماری بنا استفاده کرده اند. چرا که طراحی زیبایی های بصری با توجه به نسبت طلایی به صورت ذاتی در نگاه و دید انسان وجود دارد. ظریف گرافیک قصد دارد از مزایای بکارگیری نسبت طلایی در طراحی لوگو با شما صحبت کند تا با جزئیات این قانون شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.
 

نسبت طلایی چیست و چه ارتباطی با طراحی لوگو دارد؟

هرگاه در یک طرح هندسی، هنری و معماری نسبت قسمت بزرگتر به کوچکتر با مجموع آن ها به بخش بزرگتر برابر باشد Golden Ratio یا همان نسبت طلایی را به دست خواهیم آورد. این عدد به طور تقریبی 1.618 است. خب اینبار ظریف گرافیک موضوع شگفت انگیز نسبت طلایی را در طراحی لوگو حرفه ای توجیه خواهد کرد که چرا از این قاعده بهتر است در لوگو استفاده شود؟ همانطور که گفته شد چشم انسان به طور غریزی با چیدمان و ترکیب نسبت طلایی آشنایی دارد، اما ممکن است اطلاعات علمی از آن نداشته باشد. بصورتی که در طول تاریخ و حتی قبل از میلاد معماری هایی مشاهده شده که با استفاده از قاعده نسبت طلایی اجرا شده اند که در آن زمان خبری از این دانش نبوده است.

طراحی تخصصی لوگو با نسبت طلایی و عدد فی

در این زمینه می توان اشاره کرد به برترین پیکرتراش یونانی بنام فیدیاس که در آثار هنری وی این نسبت به طور مشهودی وجود دارد. می توان مشهور ترین آثار وی را در نیایشگاه آتنا و تندیس زئوس مشاهده کرد که 500 سال قبل از میلاد ساخته شده است. چنین پدیده ای انسان را به حیرت می آورد. از این رو اگر می خواهید از نسبت طلایی در طراحی لوگو استفاده کنید، بهتر است با این نسبت بیشتر آشنا شوید و زیبایی هایی که تمایل دارید در بخش های اصلی لوگو دیده شود را در قسمت های مورد نظر قرار دهید. اما قبل از هر چیز اجازه دهید شما را با عدد فی نیز آشنا کنیم تا با آمادگی بیشتر و ذهن باز به سراغ انواع لوگو با نسبت طلایی برویم.
 

طراحی لوگو با استفاده از نسبت طلایی در ظریف گرافیک

کاربرد عدد فی در طراحی لوگو چیست؟

انسان زمانی طرحی را در زیباترین حالت ممکن می بیند که شبکیه چشم عدد فی یا همان نسبت طلایی را در آن تشخیص دهد همانطور که گفته شد حتی بدون دانش هم قابل تشخیص است. می توانید در هر بخش از اهرام مصر این عدد را ببینید که چگونه از آن در ابعاد مختلف به کار گرفته اند. اگر جای دوری نرویم و بخواهیم مثالی ملموس بزنیم نسبت قد انسان، نسبت به فاصله شکم تا پاشنه پا عدد فی خواهد بود. مقدار این عدد 1.618 تعیین شده است که در معماری ارتفاع سردرهای تخت جمشید به عرض آن ها نیز می شود آن را به دست آورد.

استفاده از عدد فی در طراحی لوگو

ارتباط نسبت طلایی و عدد فی به طراحی لوگو که در زیر به مثال های مشهور و محبوب اشاره می کنیم که قطعا برایتان جالب توجه خواهد بود. طراحی خلاقانه لوگو هایی که با استفاده از نسبت طلایی موفق شده اند به ساختاری قدرتمند دست یابند که زیباتر و جذاب تر در چشم مخاطب خودنمایی کنند. در این رابطه ابتدا نگاهی می اندازیم به لوگو محبوب گوگل، اپل، توییتر و پپسی که چگونه از این قاعده در طراحی های خود به کار گفته اند. هرچند نمیتوان گفت به طور قطع باید در طراحی تمامی لوگو ها از این قانون استفاده کرد اما می توان گفت عدد فی کمک شایانی در خلق اثری هنرمندانه به طراح خواهد کرد. اما بدون استفاده از عدد فی هم می توان لوگوهای جذاب و خلاقانه ای را ایجاد نمود که بسیار چشمگیر و ماندگار هستند.

طراحی تخصصی لوگو با استفاده از عدد فی و نسبت طلایی در ظریف گرافیک

گرافیست ها و طراحان معماری با استفاده از این عدد به راحتی می توانند طراحی و تجسم های خلاق ذهن خود را عملی نمایند و طرحی دقیق و منظم را ارائه نمایند. عدد فی در طراحی لوگو اپل همانطور که می بینید این طرح در یک مربع گنجانده شده که به همراه دایره هایی طراحی شده است که با نادیده گرفتن مرزهای دایره ای می توانید لوگو اپل را به این شکل ببینید. لوگوی توییتر نیز همانطور که می بینید از مربع و دایره هایی تشکیل شده که تقسیم بندی ها به گونه است که به مقدار 1.618 خواهید رسید.

طراحی لوگو با استفاده از نسبت طلایی و عدد فی در مشهد

با استفاده از فرمول عدد فی می توان حس هنری و چشمگیر بودن یک اثر را افزایش داد. در واقع نسبت طلایی در طراحی های گرافیکی یا هر زمینه ای به لحاظ داشتن جنبه زیبایی شناختی، هماهنگی و تناسب را به خوبی در تمام بخش ها برقرار می کند.
 

چطور می توان از نسبت طلایی استفاده کرد؟

  1. به عنوان مثال طرحی با عرض 960 پیکسل دارید آن را بر 1.618 تقسیم کنید که حاصل 594 می شود که باید این مقدار را برای ارتفاع در نظر گرفت.
  2. با استفاده از نسبت طلایی طرح را به دو ستون تقسیم کنید و در قسمت هایی که قبلا اشاره شد طراحی کنید. این هماهنگی و نظم در انتها شما را شگفت زده خواهد کرد.

بسیاری از سایت ها نیز از این قاعده در طراحی های خود استفاده کرده اند که برای اطمینان می توانید به سایت نشنال جئو گرافیک مراجعه کنید که چگونه با استفاده از نسبت طلایی همه بخش ها منظم و گویا در جاهای مختلف سازماندهی شده اند.  

استفاده از نسبت طلایی در طراحی لوگو

 

ایجاد طراحی های موفق با استفاده از نسبت طلایی

موفقیت یا شکست هر طرحی با توجه به استفاده از فضاهای مثبت و منفی صورت می گیرد. اگر فکر می کنید هویت بصری، سایت و دیگر موارد نیاز به اصلاحیه دارند می توانید با استفاده از چهارچوب نسبت طلایی فضا سازی دقیق و استاندارد را انجام دهید که مربع ها به شما خواهند گفت هر یک از عناصر در چه جایگاه هایی باید قرار گیرند. مطمئن باشید هر حرکت هرچند کوچک که با استفاده از نسبت طلایی انجام می شود تفاوت های بی بدیلی را در طراحی ایجاد می کند.

طراحی لوگو با استفاده از نسبت طلایی و عدد فی

کمی به این طراحی که در زمینه هویت بصری برند انجام شده دقت کنید که در آن از لوگو و نقاشی کولاژ استفاده شده است. فضاهای خالی و بخش هایی که طراحی در آن انجام شده را ببینید، می توان دریافت نسبت طلایی به درستی در این طراحی به کار گرفته شده است.

استفاده از نسبت طلایی در طراحی لوگو

کاربردهای مختلف عدد فی (نسبت طلایی)

  1. از عدد فی معماران و هنرمندان گذشته تا امروز بسیار کمک گرفته اند و موفق به خلق آثار مانا و بی نظیری شده اند که نمونه بازری و مثال زدنی آن برج زادروز می باشد.
  2. رسم بسیاری از اشکال هندسی با استفاده از این عدد صورت می گیرد. اگر کمی در طراحی مستطیل، مثلث، دایره و غیره دقیق شوید می توانید به سر نخ هایی از وجود عدد فی برسید.
  3. این پدیده را می توانید در مارپیچ های طوفانی، جهت حرکت کهکشان ها، حلزونی ها، چیدمان تخم ها گل های آفتابگردان درون گل و پدیده های شگفت انگیز دیگر ببینید.
  4. استفاده از نسبت طلایی و عدد فی در طراحی لوگو که می توان از کنار هم قرار دادن اشکال هندسی و ترسیم لوگو در زوایای خاص بخش های مختلف لوگو را جذاب و زیبا به نمایش گذاشت.

آموزش نسبت طلایی

چرا بهتر است از نسبت طلایی و عدد فی در طراحی لوگو استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد نسبت طلایی (عدد فی) ساختاری منظم و زیبایی را به لوگو می بخشد که توصیه می شود در صورت امکان از این روش در طراحی لوگو استفاده شود. مزایایی را می توان در این زمینه در نظر گرفت که در زیر به آن اشاره کرده ایم:

  1. طراحی لوگویی دقیق و منظم

  2. افزایش سرعت عمل در مراحل طراحی

  3. ایجاد زیبایی های بصری قدرتمند

  4. امکان ایجاد لوهای متنوع در زمینه های مختلف

  5. ریسپانسیو و قابلیت تغییر سایز لوگو در ابعاد مختلف

 

چند نمونه از کاربرد های نسبت طلایی در طراحی

  • ایجاد هویت بصری

استفتاده از عدد فی در طراحی لوگو

  • برند سازی برای یک کارخانه تولید نوشابه

استفاده از عدد فی در گرافیک

ظریف گرافیک با توجه به استاندارد ها و قواعد اصولی حاکم بر طراحی لوگو، الهام گیری از مدرن ترین نمونه های روز دنیا و در نظر گرفتن رقبای بین المللی و داخلی یک کسب و کار طراحی لوگو را انجام می دهد. استفاده از قاعده نسبت طلایی نه تنها در طراحی لوگو کاربرد دارد بلکه از آن می توان در طراحی پوستر، جلد کتاب، کارت ویزیت و غیره نیز استفاده کرد. از دیدگاه ظریف گرافیک بکارگیری عدد فی (نسبت طلایی) کمک شایانی به زیبایی طرح ها داشته است و می توان میزان رضایت بیشتری را از مشتریان دریافت کرد. در صورتی که تمایل دارید یکی از استاندارد ترین لوگو ها را برحسب پژوهش ها و تجربیات یک تیم حرفه ای داشته باشید، می توانید با تیم طراحی و پشتیبانی ما بصورت شبانه روزی تماس بگیرید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288