مجوزها

مصاحبه زنده ظریف گرافیک با رادیو جوان (صدا و سیما)

  • اشتراک گذاری:
10 شهریور 1401 (آخرین بروزرسانی در 26 شهریور 1402 ) 886 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

روز سه‌شنبه 08/06/1401 کارشناس برنامه خط آزاد رادیو جوان با ظریف گرافیک بعنوان یک فعال در حوزه طراحی بسته بندی و جعبه درخواست یک مصاحبه کوتاه داشت. در ساعت 18:11 بعدازظهر مصاحبه تلفنی مجید ظریفی سرپرست بخش طراحی ظریف گرافیک با مجری برنامه خانم صارمی بصورت زنده صورت گرفت. در ادامه میتوانید فایل صوتی مصاحبه را گوش دهید یا اگر در حال حاضر قادر به گوش کردن آن نیستید، محتوای متنی بازگردانده شده آن را مطالعه نمایید.
 

 

مصاحبه کننده:

"متشکرم از همراهی شما؛ اینجا خط آزاد رادیو جوانه. اینجا 18:11 دقیقه هست و در این لحظه ارتباط تلفنی ما برقرار شده با جناب آقای مجید ظریفی مدیر مجموعه ظریف گرافیک. آقای ظریفی سلام و درود بر شما!"

مجید ظریفی:

"سلام؛ وقتتون بخیر؛ خسته نباشید به شما و همه شنوندگان عزیزتون. در خدمتتون هستم."

مصاحبه کننده:

"سلامت باشید؛ خیلی متشکرم؛ اول یه ذره توضیح بفرمایید که توی این مجموعه دقیقا چه میکنید."

مجید ظریفی:

"ما تخصصمون طراحی لوگو، هویت بصری و بسته بندی هست"

مصاحبه کننده:

"آها! چه عالی؛ چون ما داریم راجب جعبه صحبت میکنیم که فکر میکنم یکی از چیزهایی هست که شما در شغل خودتون و در مجموعه خودتون زیاد دارید. حالا میخوایم شما به ما بگید آقای ظریفی؛ محتوای بسته مهمتره یا خودِ بسته؟"

مجید ظریفی:

"بله؛ ببینید هم محتوا هم بسته بندی جفتش مهمه."

مصاحبه کننده:

"درود بر شما. امیدوارم خیلی‌ها اینو بشنون الان"

مجید ظریفی در ادامه:

"اگر بسته بندی خوب باشه سبب میشه که مخاطب اون بسته بندی رو انتخاب کنه و بره سمت محتواش و اگر محتواش خوب باشه، باعث میشه که دفعات بعد هم اونو انتخاب بکنه. این دوتا هرکدوم که خوب باشن دلیلی میشه که دومی رو هم انتخاب بکنن و مکمل هم هستن."

مصاحبه کننده:

"دقیقا؛ کاملا درسته. چرا گفتم دوست دارم خیلی‌ها اینو بشنون؟ بخاطر اینکه خیلی از تولیدکنندگان عزیز برای تولید یک محصول یه عالمه زحمت میکشن و حالا از لحاظ کیفیت واقعا کم نمیذارن ولی اون چیزی که در نهایت تولید میشه بسته بندی خوبی نداره. حالا از لحاظ گرافیک بگیرید تا مثلا اندازه تا اون از اینجا باز شود هایی که هیچوقت باز نمیشه. اینا ای کاش لحاظ بشه توسط تولیدکنندگان عزیز و بدونن که چقدر بسته بندی مهمه"

مجید ظریفی:

"درست میفرمایید و مشکل و ضرری که ما توی سال های گذشته توی کشورمون - برای مخصوصا محصولاتی که تولید خود ایران و اختصاصی ایران هست – کردیم، این بود که محصول رو خام فروشی میکردیم، فله فروشی میکردیم و این در کشورهای دیگه بسته بندی میشد و با قیمت‌های چندین برابر فروخته میشد و دیگه به اندازه کافی ضرر کردیم و تولیدکنندگان هم اینو فهمیدن و الان داره به سمت و سویی میره که این بسته بندی‌ها تخصصی‌تر بشه و نگاه جامعه و تولیدکنندگان داره عوض میشه به این موضوع."

مصاحبه کننده:

"کاملا درسته؛ اصلا بخش بسته بندی توی صعنت یک بخش بسیار بسیار مهمیه. البته از حق نگذریم که توی برخی از محصولات هم خیلی خوب دارن عمل میکنندر حوزه بسته بندی. قبول دارید که اینم یک راه موفقیت در هر صنعتیه؟"

مجید ظریفی:

"بله بله؛ قطعا همینطوره و الان یک رشد خیلی خیلی خوبی کرده مخصوصا توی خیلی از محصولات مواد غذایی که بسته بندی های خیلی با کیفیتی تولید میشه. ما حتی توی کشور خودمون طراحان بسیار زیادی داریم که سفارش های بین المللی میگیرن و برای کشورهای دیگه هم طراحان ما طراحی میکنن و این خیلی جایِ امیدواری داره که توی سال های آینده افق‌های روشنی توی این حوزه داشته باشیم."

مصاحبه کننده:

"انشاءلله. حالا از هر چه بگذریم سخن بسته بندی چیپس ها و پفک ها خوش‌تر است آقای ظریفی. بعضی از این چیپس‌ها چندتا دونه برگه چیپس داره بعد با یک بسته بندی به چه گندگی. آدم مثلا میره یه عالمه پول میده یک بسته بزرگ میخره بعد میبینه 10 تا دونه برگه چیپس توشه. بنظرتون اینو باید چیکارش بکنیم. چیپس رو بیشتر بکنن؟ یا بسته بندیشو جمع و جورتر بکنن؟ ما تکلیفمون روشن شه."

مجید ظریفی:

"درست میفرمایید؛ ببینید این چندتا عامل داره؛ علت اصلیش برای اینه که خرد نشه چیپس. دلیل بعدیش این هست که گاز نیتروژن یا ازوت با حجم خلوص بالا در بسته بندی چیپس باعث میشه ماندگاری محصول بیشتر باشه. علت دیگری هم که داره باعث فروشه دیگه؛ وقتی شما حجم بزرگی از پفک رو میبینید باعث میشه اون فروشنده بیشتر بفروشه."

مصاحبه کننده:

"خب این کم فروشی نیست؟"

مجید ظریفی:

"نه ببینید کم فروشی حساب نمیشه. فقط داره حجم رو بیشتر نشون میده ولی در واقعیت وزنش همونه."

مصاحبه کننده:

"خطای دید ایجاد میکنه بیشتر"

مجید ظریفی:

"بله خطای دیده و یک نکته دیگه اینه که فروش سلفون تنها گزینه هست. مثلا توی کشورهای دیگه اگر ببینید از قوطی یا چیزهای دیگه استفاده میکنن اما توی کشور ما تولید اون‌ها برای چیپس بسیار هزینه برداره برای تولیدکننده و هزینه تمام شده خیلی درمیاد. برای همون سلفون بهترین راه‌حل هست برای چیپس و پفک"

مصاحبه کننده:

"آقای ظریفی بزرگوار؛ خیلی از جوونا، خیلی از خانوما، کسب و کارهای خونگی دارن، یک سری محصولاتی رو خودشون دارن. توی خونه تولید میکنن؛ توی فضای مجازی هم میفروشن. حجم کارشون خب خیلی بالا نیست و حالا نمی‌تونن خیلی وارد صنعت بسته بندی بشن. بنظرتون اینا چطور میتونن یک بسته بندی خوب با قیمت مناسب برای محصول خودشون داشته باشن؟ پیشنهادی دارید واسشون؟"

مجید ظریفی:

"درسته. ببینید ما توی مجموعه‌مون روزانه تماس‌های خیلی زیادی داریم از مجموعه‌هایی که تازه دارن استارت میزنن و میخوان بسته بندی‌ها در سایز های مختلف برای محصولات مختلف داشته باشن. با توجه به قیمتی که انجمن صنفی طراحان گرافیک اعلام کرده و اینکه افراد قیمت‌های متفاوتی ارائه میدن، عملا خیلی سنگین درمیاد این هزینه‌ها براشون. من راه‌حلی که بهشون ارائه میدم اینه که از شرکت ها و مجموعه‌هایی که مراجعه میکنن بخوان که براشون طراحی هویت انجام بدن. یعنی یک خط و مشی از این هویت رو بهشون بدن که خودشون بتونن با هر اپراتور فتوشاپ یا ایلستریتوری که در ارتباط هستن با توجه به اون راهنما بقیه مسیر رو پیش ببرن. این میتونه خیلی از هزینه هاشون رو کم کنه"

مصاحبه کننده:

"خیلی هم عالی بسیار پیشنهاد خوبی بود. متشکرم از شما آقای ظریفی بزرگوار. امیدوارم توی کارتون همیشه موفق باشید و درود بر شما."

مجید ظریفی:

"خواهش میکنم؛ مرسی از شما و همه عزیزان. سلامت باشید و خداحافظ شما."

*پایان مصاحبه*
 

حرف آخر!

تحولی که در این صنعت شاهدیم را مدیون فرهنگ سازی در هویت بصری و برندینگ هستیم. زمانی وجود داشت که وقتی حرف از بسته بندی می‌شد، اولین و شاید تنها تصویری که در ذهنمان شکل میگرفت یک کارتن مقوایی ساده بود. اما خب همه دیده‌ایم که بخاطر این ذهنیت چه ضربه ای خورده‌ایم. سودی که میتوانستیم با یک بسته بندی جذاب از طریق فروش جزئی در بازار جهانی به دست بیاریم را متاسفانه به واسطه ها باختیم. اما خبر خوب اینجاست که زمانه حداقل در ایران عوض شده است.

خوشبختانه حالا تولیدکنندگان می‌دانند که بسته بندی نه تنها نقش محافظ را دارد بلکه برای خودش یک فروشنده مستقل می‌باشد و تنها زمانی میتوانید بسته بندی خود را به یک فروشنده حرفه ای محصولتان تبدیل کنید که اول آن را حرفه ای نشان دهید. چون یک ظاهر جذاب و حرفه ای بسته بندی، محصول داخلش را نیز با کیفیت میکند.

در پایان میتوانید از نمونه های طراحی بسته بندی ظریف گرافیک بازدید کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288