مجوزها

جایگاه ایران در صنعت بسته بندی و چالش های موجود در آن

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 4626 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

با نگاهی گذرا به دوران شروع زندگی اجتماعی انسان  متوجه خواهیم شد که انسان اولیه تنها به فکر غذا و ذخیره ی آن بوده است. از همان ابتدا به دنبال ظرف برای قرار دادن مواد غذایی در آن بوده و در نتیجه با کمک چوب، برگ و تنه ی پوک درختان مواد غذایی و مایحتاج خود را ذخیره و نگهداری می کرد که البته این شیوه ی نگهداری با کمک برگ و پوست درختان و مواد طبیعی موجود در جنگل ها هنوز در برخی از کشورهای آسیای شرقی و آفریقا رواج دارد. با شروع انقلاب صنعتی بسته بندی و ذخیره سازی مواد غذایی مانند سایر حوزه ها دستخوش تغییر و صنعتی شدن شد و تا امروز شاهد این تغییرات هستیم.

متاسفانه روند رشد صنایع بسته بندی برخلاف سایر صنایع از سرعت و تغییر و تحول چشمگیری برخوردار نبوده است هرچند در چند سال اخیر این روند بهبود بیشتری داشته است. اما لازم به ذکر است که صنایع بسته بندی ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و همین امر باعث از دست دادن بازار رقابتی بین المللی برای بسیاری از فعالان اقتصادی کشور ما شده است. سالانه ایران هزینه بسیار زیادی را برای واردات بسته بندی متحمل می شود که با سرمایه گذاری و برنامه ریزی درست می توان این صنعت را در کشور توسعه داد و علاوه بر ورود به بازارهای جهانی باعث اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی متنوع در کشور شد. باورش کمی سخت است اما صنعت طراحی بسته بندی و چاپ ایران محصولاتی مانند پاکت آبمیوه، برچسب چای کیسه ای و پاکت لبنیات را از کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات وارد می کند و همین امر باعث شده است امارات ایران را از نظر بسته بندی محصولات اصلی ترین هدف خود قرار دهد. ما امیدواریم که این صنعت نیز تغییر خوبی را ببیند و باعث رونق بازار و کسب و کار جوانان و فعالان اقتصادی شود. اما تا اینجا از کم بودن امکانات صحبت کردیم. حال سوال این است آیا تمام اشکال از سمت صنعت بسته بندی می باشد؟ آیا از دست دادن بازار بین المللی زعفران و پسته بخاطر نبود دستگاه های پیشرفته می باشد؟ باید گفت اینها بی ارتباط به هم نیستند، اما متاسفانه فعالان اقتصادی ایران به اندازه ای که برای تولید یک محصول سرمایه گذاری و توجه می کنند به اصلی ترین بخش کار یعنی نحوه ی ارائه ی محصولاتشان توجه ندارند. یک بخش تولیدی موفق در کنار مهندسین، تاسیسات و .. یک تیم قوی و حرفه ای تبلیغات باید داشته باشد. امروزه در بسیاری از برندهای معروف بین المللی و البته داخلی در تمام زمینه ها و مراحل کار طراحان تبلیغات نقش بسیار مهمی دارند. دلیل این امر این است که در برندینگ نحوه ی ارائه ی یک محصول اهمیت بسیار بیشتری از کیفیت محصول دارد. اگر محصول خوب به درستی معرفی نشود با بی توجهی مواجه می شود.

خلاقیت و ایده پردازی در بسته بندی

ما قبلا در مورد اصول مهم در بسته بندی و نقش آن در تبلیغات صحبت کردیم و توصیه می شود قبل از شروع به طراحی بسته بندی حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید. با مطالعه ی مقاله ی مربوط به بسته بندی متوجه می شوید که خلاقیت یکی از اصول بسیار بسیار مهم می باشد که با ایده ی درست می توان فروش یک محصول را چند برابر کرد. پس وقتی می گوییم تیم حرفه ای تبلیغاتی و طراحی یعنی گروهی از خلاق ترین طراحان که به هر چیزی چاشنی خلاقیت را اضافه می کنند. در زیر یک نمونه بسته بندی گوجه فرنگی در لهستان را مشاهده می کنید. لازم به ذکر است بسته بندی این محصول موفق به اخذ رتبه ی اول در طراحی بسته بندی رددات (Reddot) 2012 شد.  در این بسته بندی علاوه بر اینکه هر جعبه خود دارای طرح زیبایی می باشد، چیدمان آنها در کنار یکدیگر نیز طرح بسیار زیبایی را بوجود می آورد. علاوه بر خلاقیت در طرح، جنس و رنگبندی و نحوه ی نگهداری محصولات نیز بسیار دقیق بررسی شده است و باعث فروش بسیار مطلوب این مزرعه شده است. بهتر است ما نیز کمی به بسته بندی محصولاتمان دقت نظر داشته باشیم. موفقیت براحتی بدست خواهد آمد. شک نکنیم.

 

طراحی بسته بندی

 

طراحی بسته بندی

 

طراحی بسته بندی

 

طراحی بسته بندی زیبایی است. اینطور نیست؟ این بسته بندی را با بسته بندی بازار گوجه فرنگی ایران مقایسه کنید؟ بنظر شما کشور ما توانایی تولید محصولات کشاورزی با کیفیت را ندارد؟ آیا به آمار تولید زعفران ایران توجه کرده اید؟ سهم ایران در صادرات زغفران در سطح بین المللی چطور است؟ بنظر شما مشکل کجاست؟؟؟

قبلا در همین سایت نمونه هایی از خلاقیت در تبلیغات و طراحی بسته بندی را نشان دادیم. در ادامه چند مورد دیگر را نشان خواهیم داد.

بسته بندی آدامس

 

طراحی بسته بندی

 

بسته بندی ماکارونی

 

طراحی بسته بندی

 

بسته بندی چای کیسه ای

 

طراحی بسته بندی

 

با نگاه کردن به این نمونه ها سادگی را کاملا احساس می کنید. سادگی در کنار خلاقیت زیبا و جذاب. باید گفت طراحان تبلیغات و بسته بندی کشورمان به اندازه ی سایر مسئولین مقصر می باشند، چون ما تغییر و تحول را در برنامه ی کاری خود قرار نداده ایم. پس از همین امروز برای رونق بازار کسب و کار جامعه باید بفکر تغییر و تحول باشیم...

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288