مجوزها

طراحی بسته بندی جذاب و خلاقانه چه نقشی در تبلیغات دارد؟

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 7856 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

قبل از صحبت در مورد نقش طراحی بسته بندی در تبلیغات و برندینگ از شما می خواهیم یک فروشگاه را تجسم کنید. در اولین تصور از فروشگاه سالن هایی با قفسه های مملو از محصولات با بسته بندی های مختلف به چشم می آید. اما آیا به این نکته توجه کرده اید که چرا مشتریان یک فروشگاه اغلب جذب تعداد اندکی از محصولات می شوند؟ یکی از مهم ترین عوامل تبلیغاتی در محیط فروشگاهی و بازار نوع و رنگ و طراحی بسته بندی می باشد.

هر چقدر بسته بندی خلاقانه تر باشد مشتریان بیشتری را به خود جلب می کند. چشم انسان بدنبال متفاوت ترین ها می باشد. توجه به بسته بندی محصولات دقیقا مشابه با توجه به نوع پوشش در اولین دیدار با افراد خاص در زندگیتان می باشد. همان طور که شما تلاش می کنید تا در نگاه اول ظاهری آراسته و به یادماندنی داشته باشید برای بسته بندی محصولات نیز باید به همین موضوع توجه کنید.

طراحی بسته بندی خلاق آبمیوه

بسته بندی های خلاقانه مانند طراحی لوگو یکی از تاثیرگذارترین عوامل تبلیغاتی می باشند. متاسفانه بخاطر عدم توجه به خلاقیت و ایده پردازی در تبلیغات و بسته بندی در ایران موقعیت های تجاری زیادی را در بازار جهانی از دست داده است. ناگفته نماند که در چند سال اخیر ایران شاهد رشد زیادی در زمینه ی خلاقیت و ایده پردازی در تبلیغات بوده است اما علی رقم این رشد چشمگیر هنوز جای خلاقیت درست و جذاب خالی است.

خلاقیت در طراحی بسته بندی باید به گونه ای باشد که نگاه ها را به خود جلب کند و در میان سایر بسته بندی های ایده جدید ارائه دهد. بسیاری از مصرف کنندگان در زمان خرید محصولات به بسته بندی آن ها دقت می کنند، ممکن است خریدی داشته باشند که هرگز نام برند را هم قبلا نشنیده باشند از این رو بسته بندی همچون بازاریاب خاموش به راحتی سبب جذب مخاطب و ایجاد احساس نیاز به خرید شود.

اغلب افراد در زمان خرید، هیجانی عمل می کنند و حتی چیزهایی را میخرند که به آن نیازی ندارند که این هنر یک طراح حرفه ای بسته بندی است که این انگیزه را در مشتری ایجاد کرده تا خود را ملزم به خرید محصول کند.
 

همانطور که گفته شد در طراحی بسته بندی های ایرانی هیچ نوع ایده و طرح خاصی پیاده سازی نمی شود و بسیاری از طراحان به کپی از نمونه های خارجی اکتفا  می کنند و این هیچ جذابیتی در نگاه مخاطب نخواهد داشت. تکراری ها پیام مشابهی را در فروشگاه به مشتری می دهد و برای خریدار فرقی نمی کند کدام برند را بخرد زیرا طراحی های همه یکسان است و نام برند با این اوصاف زیاد تمایزی ایجاد نمی کند. ما در ظریف گرافیک سعی داریم در ادامه تعریف درستی از بسته بندی و نکات مهم آن داشته باشیم، پس با ما همراه باشید.
 

نکات مهم در طراحی بسته بندی

اگر بخواهیم به اختصار بسته بندی را تعریف کنیم باید گفت بسته بندی مجموعه ی فرآیندهایی است که هدف آنها حمل و نقل درست، انبار کردن صحیح و آسان، توزیع مناسب، فروش و استفاده ی آسان و بهینه­ ی محصولات می باشد. در طراحی بسته بندی باید به نکات مهمی توجه کنید که عبارتند از:

  • توجه به نوع هر محصول - هر محصول شرایط خاصی را از نظر نگهداری و حمل دارا می باشد که باید در طراحی و جنس بسته بندی به آن توجه شود. کیفیت جنس به کار رفته برای طراحی بسته بندی باید به گونه ای باشد که به کیفیت فیزیکی محصولات داخل آن آسیبی وارد نشود.  جنس بسته بندی ها بهتر است از مواد غیرشیمیایی و با کیفیت انتخاب شود تا علاوه بر حفظ و نگهداری محتویات مانع از ورود ذرات و آلاینده های خارجی به داخل بسته بندی شود. در برخی کشور ها از بسته بندی های دوست دار محیط زیست استفاده می شود که در طبیعت باقی نمی مانند و در آب یا خاک بدون ایجاد هیچ نوع آلودگی تجزیه می شوند.
     
  • در نظر گرفتن رقابت بین شرکت های تولیدی مختلف- سعی کنید طراحی را برای بسته بندی یک محصول ارائه دهید که خلاقیت جذاب و گیرایی داشته باشد به طوری که در قفسه های فروشگاه ناخودآگاه مشتری را جذب خود کند. همانطور که گفته شد تکراری شدن و کپی برداری از طراحی بسته بندی های دیگر شانس فروش برابر و حتی کمتر را به محصولات می دهد که برای مشتری اصلا دیدن این محصولات جذاب نیست. اگر می خواهید در غرفه های فروشگاه با شوق و هیجان وافر مصرف کننده روبرو شوید بهتر است طراحی بسته بندی محصولات خود را به افراد حرفه ای بسپارید تا هر آنچه از تجربیات و مهارت های خود را که در سر دارند در اختیارتان قرار دهند. استفاده از طرح های حرفه ای نه تنها سبب جلب توجه مشتری می شود، بلکه در مدت زمان کوتاهی خواهید دید میزان تقاضا افزایش یافته و درآمد های زیادی به دست آورده اید.

    بسته بندی زعفران اصیل ظریف گرافیک
  • توجه به ویژگی های مشتریان هر نوع محصولات- محصولاتی که خاص افراد جوان می باشد باید خلاقیت زیاد و جذابی داشته باشند و برای افراد مسن تر محصول با بسته بندی ساده تر و مرتب تری مناسب می باشد. همواره در زمان طراحی بسته بندی باید بدانید محصول برای چه گروه از جامعه، چه جنسیتی و رده سنی قرار است ارائه شود. انتخاب رنگ، فونت، المان ها و تصاویر برای هریک از موارد فوق دنیای متفاوتی دارد  که قطعا باید این اطلاعات را در اختیار طراح قرار دهید تا بهتر بتواند برای بازار هدفتان طراحی بسته بندی را انجام دهد.
     
  • از دید فنی به بسته بندی توجه کنید. مسائل زیست محیطی، الگوی هندسی طرح را برای کاربردهای مختلف محصول درنظر بگیرید. به نوع انبار کردن محصولات توجه کنید. بسته بندی را طراحی کنید که حمل و چینش راحت تری را داشته باشد. بسته بندی ها باید در زمان جابجایی، انبار و فروش ضد ضربه شوند و محتویات هیچ تماسی با بیرون پیدا نکنند. ابعاد بسته بندی باید طوری باشد که جای زیادی اشغال نکند و در زمان حمل و جابجایی به آسانی جابجا شود. همچنین باز و بست درب بسته بندی به آسانی انجام شود و هیچ سختی در کار مصرف کننده ایجاد نکند. این مورد اگر بخوبی رعایت نشود حتی اگر بسته بندی حرفه ای ارائه داده باشید، فکر باز و بست کردن ان هم مشتری را آزرده خاطر خواهد ساخت و از خرید محصول منصرف می شود.
     
  •  با توجه به اینکه بسته بندی یک محصول دارای نشانه هایی در مورد محصول می باشد پس به چیدمان درست مشخصات محصول روی طرح دقت کنید و نام شرکت که مهم ترین بخش می باشد در جای درستی باید قرار گیرد. در جوامع پیشرفته تر هر محصول که اطلاعات بیشتری روی بسته بندی آن باشد قابل اعتمادتر است. بهتر است و نشان تجاری را در بالا یا مرکز طرح قرار دهید تا دید کافی را داشته باشد. برای درج اطلاعات از کادر ها و دسته بندی های مشخص استفاده کنید و زیاد هم وارد جزئیات نشوید. اطلاعات زیاد باعث سردرگم شدن مخاطب می شود و حس اطمینان را از بین می برد. با درج اطلاعات لازم به صورت خوانا به مشتری این فرصت را خواهید داد طی مدت 5 ثانیه به شناخت کافی از محصول برسد.
     
  • رنگ و عکس های به کار رفته برای طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین عوامل در جذابیت طرح می باشد. رنگ ها نقش بسزایی در فروش دارند، بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که جذاب هستند و از طرفی به گونه ای با محتویات مرتبط باشد. می توانید یکی از رنگ های اصلی و مسلط به طراحی بسته بندی را با توجه به رنگ محصول انتخاب کنید تا حس خوشایند یک خرید را در خریدار ایجاد نمایید.

بسته بندی زیبای نوشیندنی

اما نکته ی بسیار مهمی در برندینگ و تبلیغات وجود دارد و آن توجه همزمان به کیفیت محصولات در کنار نوع تبلیغات می باشد. توجه زیاد به تبلیغات نباید تاثیر منفی روی کیفیت محصولات داشته باشد. یک بسته بندی جذاب و خلاقانه ممکن است در ابتدا مشتریان زیادی را به خود جذب کند اما به مرور کیفیت نامطلوب محصول نقش بسته بندی خلاقانه را کمرنگ خواهد کرد. 

ممکن است بهترین نوع طراحی بسته بندی را به بازار ارائه دهید اما اگر کیفیت محتویات را افزایش ندهید هرگز به فروش بیشتر دست پیدا نخواهید کرد، مشتری زمانی از خرید رضایت خواهد داشت که کیفیت آنچه را که میبیند مطابق با آن چیزی باشد که استفاده می کند. در غیر اینصورت این احساس را در وی ایجاد خواهید کرد که فریب خورده است و جذب زرق و برق طراحی بسته بندی شده است.

ظریف گرافیک در طی سالها تجربه به موفقیت های مطلوبی در زمینه ی طراحی بسته بندی دست پیدا کرده است. توجه به نکات مهم بیان شده در بالا باعث شد تا طراحان ظریف گرافیک موفق به طراحی بسته بندی برای بخش صادرات محصولات شرکت های تولیدی شوند که می توانید به بخش نمونه کارهای طراحی بسته بندی ظریف گرافیک از  سایت ما (ظریف گرافیک) وارد شوید و نمونه هایی از این طرح ها را مشاهده کنید. 

طراحی بسته بندی تجاری و داخلی امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های تولید کنندگان است که با مدرنیته شدن جهان کیفیت تولیدات نیز افزایش یافته و علم و صنعت نیز در زمینه طراحی بسته بندی موفق تر عمل می نمایند. با این حال تولید کننده ای می تواند در بازار داغ جهانی رقابت کند که محصولات مرغوب را همراه با بسته بندی حرفه ای و خلاقانه ارائه کند. به کار گرفتن خلاقیت در کنار هنر و دانش رمز موفقیت ما و رضایت مشتریان ظریف گرافیک می باشد.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288