مجوزها

مهم ترین اصول یک طراحی بسته بندی بی نقص!

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 4767 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

در طراحی گرافیک و بخصوص طراحی بسته بندی، یک سری نکاتی وجود داره که شاید با خواندن هزاران کتاب اصول طراحی هم یاد نگیرید. و باید این نکات ریز و جزئی رو خودتون با تجربه ای که موقع طراحی کسب میکنین، یاد بگیرین. اما ما توی این مطلب میخوایم بهتون نکات کلی مهم طراحی بسته بندی رو بگیم. در واقع نکات مهم در طراحی بسته بندی به یک طراح می کنه تا بتونه بهتر خواسته مشتری رو درک کنه و چیزی رو که انتظار داره بهش ارائه بده. طراحی بسته بندی حرفه ای زمانی ثابت میشه که فروش بالایی رو داشته باشه. نکات مهم در طراحی بسته بندی رو بهتون می گیم. پس تا اخر این مقاله از ظریف گرافیک همراهمون باشین.

نکات طراحی بسته بندی

نکات مهم در طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی میتونه در شکل ظاهر و قالب بسته بندی صورت بگیره یا در طراحی گرافیک و کاور محصول انجام بشه. توی این مقاله این دو نوع طراحی بسته بندی رو قصد داریم بیشتر بهتون توضیح بدیم تا با نحوه کار و چگونگی طراحی بیشتر آشنا بشین. طراح حرفه ای به خوبی با نکات مهم در طراحی بسته بندی آشنایی داره و اگر قصد دارید با چگونگی کارکردشون آشنا بشین بهتره شگرد و نکاتی رو که به کار می گیرند رو به عنوان یک طراح بدونین.

طراحی بسته بندی خلاقانه در ظریف گرافیک

در ابتدا که یک طرح بسته بندی به شما میرسه (البته باید به همه قوانین چاپ مسلط باشین، تا این نوع سفارش رو قبول کنین)، چند مفهوم رو باید بدرستی درک کنید که در زیر به بیان این مفاهیم می پردازم:
 

قالب بسته بندی

مهمترین و اولین عامل در طراحی بسته بندی تعیین قالب دقیق و خوب برای طراحی محصول مدنظر هست!

هدف شما ایجاد یک جعبه یا محفظه برای زیباتر کردن و آسودگی حمل محصول هست، پس همه این موارد باید در نظر گرفته بشه، یعنی قالب پیشنهادی باید در تعداد بالا، حملش راحت، انبار کردن و نگهداری آسونی داشته باشه! گاهی جعبه طراحی شده شما بهترین کیفیت وعالی ترین برش و قالب رو داره، ولی کارفرما امکان نگهداری اون جعبه رو نداره، بدلیل فضای ناکافی در انبار، برش های شما باید دقیق باشن و قالب بی نقصی رو ایجاد کنید، چون بعد از چاپ امکان تغییرش وجود نداره و شما مسئول پرداخت خسارت کارفرما خواهید بود. 

در نظر بگیرید جعبه هایی رو که به عنوان بسته بندی به فروشنده ارائه میشه اگر زیاد جاگیر باشه ممکنه بعدا دیگه خرید نداشته باشه. بهترین قالب بسته بندی اونیه که وزن و حجم کمی داشته باشه تا نه تنها در فروشگاه به خوبیدر قفسه و بخش های مختلف جای بگیره بلکه مشتری هم بتونه حمل راحت تری داشته باشه.

قالب ظراحی بسته بندی

اگر مشتری اصرار بر داشتن بسته بندی متفاوت هست، که می دونین فروش زیادی نداره بهتر است با ارائه مشاوره های لازم منصرفش کنید و دلایل منطقی رو منطقی و شفاف توضیح بدین. همچنین بسته بندی بعد از تمام شدن محتویات دور انداخته می شود، می توانید با ایده های خلاقانه طرحی ارائه داد که بسته بندی بعد از مصرف کم حجم و فشرده شود. محبوبیت را بدون محدودیت در اختیار مشتری و مصرف کننده قرار دهید تا بداند که به همه بخش های کار دقت لازم را داشته اید تا بهترین ها را در اختیارش قرار دهید.

روش های بسته بندی خلاقانه

جنس بسته بندی

جنس و نوع بسته بندی انتخابی مهمه، اینکه جنسی که قبل از شروع طراحی مدنظر شماست، نباید قیمت نهایی محصول رو به طور چشمگیری افزایش بده و نامعقول باشه، مثلا برای طراحی یک محصول خوراکی، شما باید از جنس های برق استفاده کنید، تا جلوه بهتری داشته باشه و مخاطب رو جذب کنه، یا اگر می خواهید یک محصولی مثل حبوبات رو بسته بندی کنید باید در نظر داشته باشید که این محصول با رنگهای مشکی و تیره، بعد از گذشت مدتی جلوه بسیار بدی رو نشون خواهد داد، پس انتخاب نوع بسته بندی از مهمترین عوامل یک طراحی خوب است. مشتریان اغلب به دنبال خرید محصول هستند تا بسته بندی محصول.

از این رو ظریف گرافیک توصیه می کنه اگر طراحی بسته بندی به گونه ای انجام بشه که هزینه نهایی فروش را افزایش بده بهتره کمی در انتخابتون دقت نظر داشته باشین و در برخی موارد تجدید نظر کنید. با توجه به بازار هدف بسته بندی را به گونه ای استاندارد به تولید کننده ارائه کنید و وی را از معایب استفاده برخی بسته بندی ها مطلع کنین. ممکنه تولید کننده به دلیل زیبایی و شکیل بودن ظاهر بسته بندی از اون خوشش اومده باشه و بخواد برای محصول مورد نظر داشته باشه، این شما هستین که به عنوان یک طراح بسته بندی نقش دارین و امکان چاپ یا هزینه چاپ را به وی اطلاع بدین تا اتخاب جایگزین بهتری داشته باشه.

طراحی بسته بندی مواد غذایی

گاهی جنسی رو شما انتخاب میکنید، که در نزدیکترین شهر ممکن قابل چاپ نیست و یا خرید اون جنس، مشقت زیادی رو خواهد داشت، باید یک نکته همینجا عرض کنم که گاهی مشتری ها یکسری نمونه های از قبل سرچ شده به شما گاها ارائه خواهند داد و میخوان طرحشون مشابه مدل پیشنهادی بشه، ولی متاسفانه آگاهی ندارن که اون طرح در یک کشوی دیگه با دستگاههای دقیق چاپ شده و در ایران چالش هایی در بسته بندی و چاپ داریم و گاهی با یک زاویه خاص در آتلیه به اون شکل دیده میشه (مثل تفاوت همه عکس های آتلیه و طبیعی خودمون).همونطور که گفته شد در ایران دستگاه های بسته بندی روز دنیا زیاد نیستن و در کلان شهر ها فقط امکان ساخت نوع محدودی از آن ها است.

همچنین خیلی از بسته بندی هایی که در جستجوی مشتری در شبکه های اجتماعی و گوگل ظاهر میشن صرفا جنبه تبلیغاتی و جلب توجه دارند و حتی نمونه خارجی، مشابه و اجرا شده هم ندارند. متاسفانه برخی از طراحان گرافیک برای جلب توجه از این روش استفاده می کنن که باعث ایجاد هیجان و نیاز کاذب در تولید کننده میشه که به نظر کار درست و اخلاقی نیست. بهتره آن چیزی رو نمایش بدیم که نمونه واقعی و پیاده سازی شده را داشته باشد.

نکته جالبتر اینجاست، همون طرح رو اگر برای این مشتری بزنید (در صورتیکه ندیده باشه) مطمئنا به طرح شما خواهد خندید! پس باید بدونید چه جنس و طرحی رو به چه شخص و مکانی ارائه میدید

بهترین روش طراحی بسته بندی حرفه ای

طراحی بسته بندی

ابتدایی ترین قدم در این مرحله ،انتخاب یک نرم افزار مناسب برای طراحی خوب مهمه، شما برای بسته بندی بهتره از نرم افزارهای وکتور نظیر کورل و ایلستریتور استفاده کنین، هرچند میشه این کار رو با فتوشاپ هم انجام داد، ولی این عمل ممکنه بعد از چاپ خروجی مات، تار و نامناسبی رو ایجاد کنه. نکات مهم در طراحی بسته بندی ربطی به نوع نرم افزار مورد استفاده نداره این شما هستین که به عنوان یک طراح باید با قواعد و قوانین آن به خوبی آشنایی داشته باشین و چه در سطح برداری و چه پیکسلی قادر به اجرا باشین.

تنها چیزی که کمک می کنه بتونین رضایت مشتریا رو جلب کنین طراحی بسته بندی جذاب و منحصر به فرد هست که برند مورد نظر تمایل داره در فروشگاه های بزرگ و کوچک چشم مخاطب را قبل از هر محصول دیگه ای به خودش جلب کنه.

نکات مهم در طراحی بسته بندی حرفه ای

شروع طراحی

بعد از انتخاب نرم افزار مناسب ، شما با توجه به انتخاب مواد مصرفی بسته بندی (جنس) و رنگهای سازمانی و یا طبیعتا مرتبط با محصول شروع به طراحی کنید، در تمام مراحل طراحی باید نکات خروجی چاپ اعم از: رنگ بندی مناسب ، فاصله از لبه ها، تصویر خروجی طرح، خلاقیت و غیره رو در نظر داشته باشید. همونطور که می دونین در طراحی بسته بندی از چاپ سیستم افست استفاده میشه که رنگ های خاص خودش رو داره. رنگ های CMYK نسبت به رنگ های RGB کمی مات تر هستن و قدرت درخشندگی و شفافیت رو زیاد ندارن. از این رو می تونین با استفاده از خدمات روکشی و سلفون کشی به جذابیت رنگ بیافزاید که چاپخانه ها عمدتا از این روش برای برق انداختن طرح استفاده می کنن.

از جمله نکات مهم در طراحی بسته بندی فاصله طرح اصلی از لبه ها است که به چند دلیل باید حفظ بشه؛ اول اینکه خط برش دستگاه های موجود در ایران ممکنه دقیق نباشن و کمی خطا داشته باشن که بهتره این خطا طرح رو به خطر نندازه که ضرر های جبران ناپذیری رو به بار میاره. همینطور قسمت هایی از طرح روی هم قرار می گیرند و چسب زده میشن، پس بهتره اون قسمتی که چسب قرار میگیره متن یا عکسی قرار ندین.

ترفندهای طراحی بسته بندی

پیشنهاد من به شما این هست که برای طراحی بسته بندی؛ اگر قالب از پیش آماده برای طرح ندارید، حتما بعد از طراحی قالب، از اون یک پرینت با ابعاد واقعی تهیه و ماکت اون رو بسازید و محصول مدنظر رو در اون جا بدید و از صحت قالب اطمینان حاصل کنید، و همین کار رو بعد از اتمام طراحی و قبل از ارسال به چاپ انجام بدید، چون گاها دیده شده طرح در تصور ما درست بوده، ولی در خروجی مثلا یک طرف طرح برعکس چاپ شده که این آزمون کمک میکنه قبل از چاپ اصلی معایب و نقص های موجود رو برطرف کنین. همانطور که می بینین طراحی بسته بندی در تمام ابعاد خودش، ظرافت هایی رو داره که قطعا نیازمند تجربه و مهارت هست و نمیشه بدون هیچ پیش زمینه ای اون را انجام داد. در صورتی که تمایل دارین در این زمینه وارد عمل بشین ظریف گرافیک توصیه می کنه قبل از هر چیز دوره ببینید و مهارت های لازم رو به دست بیارید و با نکات مهم در طراحی بسته بندی آشنا بشین بعد اقدام به فعالیت مستقل کنین.

طراحی و بسته بندی حرفه ای

پس حتما برای طراحی بسته بندی، قالب بسته بندی با توجه به موقعیت و محصول، جنس محصول با توجه به جلوه بهتر و در نهایت طراحی بسته بندی با توجه به صنف و مشتری دقت لازم رو داشته باشید.

نمونه کارهای طراحی بسته بندی، توسط ظریف گرافیک رو می تونین در سایت مشاهده کنید. شما همچنین می تونین برای مشاوره و همفکری در مورد بهتر دیده شدن محصولتون، با طراحان ما بعنوان مشاورانی امین از طریق بخش تماس با ما در این سایت، در ارتباط باشید...

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288