مجوزها

تایپوگرافی چیست و چه تفاوتهای با کالیگرافی (خوشنویسی) دارد؟ 

  • اشتراک گذاری:
21 اسفند 1399 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 17426 0 طراحی پوستر
آنچه در این مطلب می خوانید:

تایپوگرافی امروزه بین جوامع هنری و طراحی گرافیک جایگاه بسیار قابل توجهی دارد و نمونه های  فارسی و سایر زبان ها را می توان در جوامع امروزی مشاهده کرد. پی بردن به اهمیت و کاربرد بالای تایپوگرافی کار سختی نیست. با نگاهی اجمالی به عناصر تبلیغات محیطی همان طور که قبلا در این سایت اشاره شد مانند طراحی پوستر، بنرهای نصب شده در سطح شهر یا بنرهای موجود در وب سایت ها یا اشیای تبلیغاتی مانند لیوان و خودکار و .. و حتی از همه مهم­تر کتب و نشریات مختلف تایپوگرافی را مشاهده خواهید کرد. کاربرد بسیار زیاد تایپوگرافی نشان از اهمیت و تاثیر زیاد آن دارد. چشم انسان با کوچکترین تغییر در فونت و حروف باعث ایجاد ذهنیت خاص نسبت به آن موضوع می شود به همین خاطر تا این حد به این هنر توجه می شود.

اصول یک تایپوگرافی

 

 تایپوگرافی اندکی با خوشنویسی تفاوت دارد. می توان در حالت کلی گفت تایپوگرافی هنر جابه جا کردن نقاط، زیاد یا کم کردن فاصله ی بین حروف، برجسته کردن بعضی از حروف نسبت به بقیه، جابجایی خط کرسی می باشد. هر کدام از موارد بیان شده با توجه به هدف از تایپوگرافی فرق می کند. یک طراح در حین تایپوگرافی ابتدا باید به این نکته فکر کند که از انجام این کار چه هدفی دارد؟ ما با انجام تایپوگرافی می خواهیم منظور و هدف خود را در مورد یک موضوع با استفاده از حروف بهتر به بیننده نشان دهیم. تاثیری که در ذهن بیننده ایجاد می شود گاهی تنها بخاطر برجسته شدن یک حرف در یک متن می باشد.

تایپوگرافی در زبان فارسی با سایر زبان ها کمی متفاوت می باشد و دلیل آن این است که در الفبای زبان فارسی اگر فاصله ی بین حروف کم یا زیاد شود و یا برخی از حروف برجسته تر شوند ترکیب و زیبایی و از همه مهم تر خوانایی تغییر نخواهد کرد. سه تکنیک بسیار مهم در تایپوگرافی وجود دارد که با رعایت آن زیبایی بصری در کنار خوانایی فراهم خواهد شد. این سه تکنیک عبارتند از ایجاد تغییر در شکل حروف (دفرماسیون)، برجسته کردن یا ایجاد اغراق در حروف (Exaggeration) و انجام ساده سازی در حروف . با انجام این تکنیک بر روی حروف با فونت های مختلف پی به تفاوت تایپوگرافی و فونت خواهید برد. نوشتن یک متن یا قطعه شعر با یک فونت خاص مانند نستعلیق دلیل بر انجام تایپوگرافی نمی باشد. جابجایی و برجسته کردن حروف و ... فرآیند تایپوگرافی را تکمیل می کند.

تایپوگرافی زبان فارسی با تلفیق با خوشنویسی زیبایی چشمگیری را ایجاد خواهد کرد که ما به عنوان یک ایرانی باید از هنر خوشنویسی که یکی از اصلی ترین هنرهای ایرانی می باشد استفاده نموده و آثار بی بدلیل را در عصر امروز فراهم کنیم. در ادامه تفاوت این دو را بیان خواهیم کرد.
 

تفاوت تایپوگرافی با خوشنویسی (کالیگرافی)

اشتباه بسیار رایج در بین بسیاری از افرادی که تازه پا به عرصه ی هنر و گرافیک گذاشته اند این باشد که گمان می کنند تایپوگرافی همان خوشنویسی یا کالیگرافی می باشد. اما باید گفت این دو باید هم تفاوت دارند. تفاوت اصلی بین این دو در این است که در تایپوگرافی هدف ایجاد زیبایی بصری در کنار خوانایی است اما در خوشنویسی هدف نشان دادن زیبایی است و خوانایی ممکن است در نتیجه ی کار مشاهده نشود. با تلفیق درست این دو آثار زیبا و چشم نواز زیادی بوجود آمده اند که با اندکی جستجو می توانید نمونه هایی از این کارها را مشاهده کنید. همچنین می توانید از بخش نمونه کارهای تیم طراحی گرافیک ظریف گرافیک در این سایت تایپوگرافی های انجام شده در تیم ظریف گرافیک را مشاهده کنید.

 

کاربرد پوستر تایپوگرافی

 

اصول مهم در تایپوگرافی

از آنجا که تایپوگرافی اهمیت بالایی در تجارت و بازاریابی و تبلیغات دارد شما باید با اصول طراحی آن آشنا شوید لذا ما در ادامه برخی از نکات مهم آن را بیان می کنیم.

  • شناخت فونت های مختلف یکی از مهم ترین کارهایی است که قبل از شروع کار باید انجام دهید. هر اندازه شما بیشتر با انواع فونت آشنا باشید در حین کار راحت تر و بهتر می توانید تصمیم گیری کنید.

  • یکی از اشتباهات رایج این است که اغلب فونت را با سبک حروف یکی می دانند، اما این دو با هم متفاوت می باشند. سبک حروف شکل ظاهری و سبکی است که یک فونت نشان داده می شود. سبک های مختلف هر فونت را ببینید و با آنها آشنا باشید.

  • به فاصله ی بین خطوط متن توجه داشته باشید. فاصله ی بین خطوط باید به درستی تنظیم شوند تا خوانایی متن حفظ شود. برای تمام متن ها در تایپوگرافی فاصله ی بین خطوط یکسان نمی باشند و باید بنا به سلیقه و نظر طراح در مورد آن تصمیم گیری شود.

  • با کم و زیاد کردن فاصله ی بین حروف در تایپوگرافی می توان به زیبایی آن کمک کرد. با توجه به جایگاه و اهمیت حروف در یک متن فاصله بین آن ها را کم یا زیاد کنید. توجه به خوانایی را در این کار در تمام مراحل مدنظر داشته باشید.

  • اندازه یا سایز طرح در نشان دادن اهمیت هر بخش از کار نقش بسزایی دارد. در حین طراحی سایزهای مختلف را امتحان کنید و اندازه ی مناسب را انتخاب کنید.

  • انتخاب رنگ مناسب در تایپوگرافی مانند سایر عناصر تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت می باشد. رنگ باید به گونه ای باشد که جلوه و زیبایی طرح را بیشتر نشان دهد. گاه با انتخاب رنگ نامناسب چشم نواز بودن طرحی که به درستی طراحی شده است از بین می رود.

  • در نهایت دیدن و الهام گرفتن از سایر آثار هنری را فراموش نکنید. مجموعه ی بی بدلیل هنر خوشنویسی ایرانی می تواند منبع بسیار خوبی برای الهام گرفتن باشد. کمی جستجو کنید و الهام بگیرید، اما توصیه ی همیشگی تیم ظریف گرافیک به تمام دوستداران هنر و گرافیک "ببینید، الهام بگیرید، ایده پردازی کنید، اما کپی نکنید."

 

کاربرد طراحی گرافیک نستعلیق

 

مواردی که در بالا ذکر شدند نکاتی هستند که در حین کار با تجربه و دانش بدست آمده اند. امیدواریم با رعایت این نکات شاهد آثار زیبا و چشم نوازی از طراحان عزیزمان باشیم چون ما به عنوان یک ایرانی با پیشینه ی هنری چند صد ساله مسئولیت زیادی در برابر هنر این مرز و بوم بر عهده داریم که هر یک از ما در هر جایگاهی باید سعی در حفظ آن داشته باشیم تا شاهد پیشرفت یکدیگر باشیم. برای آشنا شدن با نکات مهم در تبلیغات و گرافیک همراه ما باشید.   

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288