مجوزها

دلایل عدم وجود خلاقیت در طراحی و تبلیغات ایران چیست؟

  • اشتراک گذاری:
26 مرداد 1396 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 2080 0 هویت بصری
آنچه در این مطلب می خوانید:

طراحی و تبلیغات یکی از مهم ترین عوامل در برندینگ می باشد که در طول روز بارها و بارها انواع تبلیغات را چه در دنیای واقعی و چه مجازی می بینیم. قبلا بارها به اهمیت خلاقیت در تبلیغات و طراحی اشاره کرده ایم، اما سوال این است بنظر شما چرا در طراحی و تبلیغات ایرانی خلاقیت و ایده پردازی نقش کم رنگ تری نسبت به طراحی های خارجی دارد؟ بنظر شما این دیدگاه که طراحان ایرانی خلاق نیستند صحیح است یا ضرب  المثل "مرغ همسایه غازه" در اینجا هم دخیل است؟  ما در ظریف گرافیک قصد داریم کمی مو شکافانه دلایل این دیدگاه را نسبت به طراحی و تبلیغات ایرانی در ادامه بررسی کنیم، پس با ما باشید.

 

طراحی بسته بندی

 

آیا طراحان گرافیک و تبلیغات ایرانی خلاق نمی باشند؟

 

با جستجوی ساده در اینترنت در مورد تبلیغات و خلاقیت تعداد بسیار زیادی از نمونه کارهای خارجی را مشاهده می کنید که بسیار شکیل و جذاب می باشند. خلاقیت و ایده پردازی در طراحی بسته بندی و طراحی کارت ویزیت و تبلیغات محیطی بسیار زیاد می باشد. اما جای تاسف دارد که در بین این تبلیغات و طراحی ها جایی برای نمونه کارهای طراحان ایرانی نیست و همین امر باعث می شود که اغلب اینگونه تصور کنند که طراحان ایرانی در طراحی و تبلیغات خلاقیت ندارند. اما تجربه ی چندین ساله ی ما و همچنین ارتباط با همکاران در خصوص تبلیغات نشان داده است که این تصور تا حد زیادی اشتباه بوده و دلایل آن چندین مورد می باشد که عبارتند از:

  • دیدگاه مشتری و کارفرما

  • عدم وجود دستگاه های چاپ و برش پیشرفته

  • عدم ارائه ی مناسب کار

  • عدم رعایت کپی رایت در ایران

اینها تعدادی از دلایل دیدگاه منفی در خصوص خلاقیت در تبلیغات ایران می باشد که هر یک را در ادامه به تفصیل بیان خواهیم کرد.

 

طراحی بسته بندی

 

تاثیر دیدگاه کارفرما در  تبلیغات و طراحی خلاقانه

طراحی گرافیک و تبلیغات در ایران از چند فیلتر عبور می کند. در اولین مرحله طراح با خلاقیت و دانش خود طرح موردنظر با خواسته ی مشتری را طراحی می کند. واقعیت امر این است که هر اندازه طراح حرفه ای باشد در نهایت کارفرما تصمیم گیرنده ی نهایی بوده و این امر مشکلات زیادی را برای طراحان بوجود آورده است زیرا طراح نمی تواند هنر و دانش واقعی خود را به درستی به نمایش بگذارد. متاسفانه دیدگاهی که در ایران وجود دارد این است که طراحی بسته بندی شلوغ با رنگ بندی نامناسب می باشد و یا در طراحی کارت ویزیت شاهد این هستیم که بدنبال کارت ویزیت با برش های عجیب و غریب بدون وجود پایه و اساس در انتخاب این نوع طرح ها می باشند. این موارد تا حد زیادی محدودیت برای نشان دادن خلاقیت طراح می باشد.

 

طراحی بسته بندی

 

تاثیر نقص و نبود امکانات چاپ و برش در ایران

بعد از اینکه طراح کارفرما را توجیح کند که چه نوع طراحی و تبلیغات مناسب برند آنها می باشد با مشکل بسیار مهمی مواجه می شود. عدم وجود دستگاه های پیشرفته چاپ و برش در ایران. قبلا در مورد چالش های طراحی بسته بندی در ایران صحبت کردیم. متاسفانه دستگاه های برش و چاپ در ایران با معیارهای جهانی فاصله ی بسیار زیادی دارند و نتیجه این است که خروجی کار یک طراح با طرح واقعی تفاوت بسیار زیادی دارد. طراحان ایرانی چون از محدودیت های برش و چاپ در ایران آگاه هستند در نتیجه نمی توانند خلاقیت زیادی را در طراحی خود داشته باشند و همین امر باعث می شود دیدگاه منفی نسبت به خلاقیت در تبلیغات ایرانی ایجاد شود.

 

طراحی کارت ویزیت

 

عدم ارائه ی مناسب کار چطور نتیجه ی نهایی طراحی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

نکته ی بسیار مهمی که در خصوص تبلیغات وجود دارد این است که آنچه شما در اینترنت به عنوان طراحی بسته بندی، طراحی کارت ویزیت و سایر تبلیغات و طراحی گرافیک مشاهده می کنید با واقعیت تفاوت زیادی دارد. در تبلیغات خارج از ایران بعد از اینکه طراح کار خود را به اتمام می رساند عکاسان حرفه ای با امکانات و دانش بالا وارد کار می شوند که قبلا در مورد نقش عکاسی حرفه ای در تبلیغات مواردی را در این سایت بیان کردیم. نشان دادن طرح از زاویه ی مناسب، نور و دیزاین اطراف تاثیر بسیار زیادی در دیدگاه بیننده ایجاد می کند. متاسفانه طراحان ایران این مرحله از کار را جدی نمی گیرند، اما واقعیت این است که عدم توجه به نحوه ی ارائه ی کار تاثیر بسیار زیادی در دیدگاه بیننده دارد به طوریکه استیو جابز می گوید: نحوه ی ارائه ی هر چیز نشان از ارزش واقعی آن می باشد. اگر در تبلیغات و طراحی به این مرحله از کار توجه شود تا حد زیادی می تواند هنر واقعی طراح نشان داده شود.

 

تبلیغات

 

اثر منفی عدم رعایت کپی رایت در ایران در خلاقیت طراحان

متاسفانه مشکل بسیار بزرگ در تمام زمینه ها عدم رعایت کپی رایت می باشد. اغلب ما کپی کردن از هنر و خلاقیت و دانش دیگران را امری عادی تلقی می کنیم، اما زمانی پی به بد بودن این کار می بریم که از کار و هنر ما که حاصل زحمات زیادی می باشد کپی برداری شود. بسیاری از طراحان ایرانی ترس از کپی شدن هنرشان را دارند و همین امر مانع از به نمایش گذاشتن هنرشان می شود. اگر همه ی ما تصمیم به رعایت کپی رایت بگیریم شک نکنید اولین نتیجه ی خوب و مثبت را خودمان خواهیم دید.

 

طراحی بسته بندی

 

ما در ظریف گرافیک همیشه قبل از عقد قراداد و شروع طراحی و تبلیغات به حرف های مشتری و خواسته های آنها و دیدگاهشان به خوبی گوش می دهیم و سپس سعی می کنیم تمام هنر خود را برای رضایت آنها به کار می گیریم و همیشه به دنبال یک هدف هستیم، بهترین بودن و شنیدن لغت "عالی" از طرف مقابل و همین دلیل موفقیت ما بوده است و این موفقیت را می توانید با دیدن نمونه کارها و همچنین لیست مشتریان ما مشاهده کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288