مجوزها

هر آنچه که باید درباره طراحی یک سینماگراف ایده آل بدانید

  • اشتراک گذاری:
27 اردیبهشت 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 1874 0 هویت بصری
آنچه در این مطلب می خوانید:

علاقه ی انسان به تصاویر متحرک و انیمیشن، به زمان های قبل از تاریخ برمی گردد. تصاویر بدست آمده از غارهای پائولیتی، که نشان دهنده ی تکرار حالات حیوانات می باشند، گویای این است که انسان از همان ابتدا به تصاویر متحرک و انیمیشن علاقه مند بوده است. اما با گذشت زمان، با کنار هم قرار گرفتن تصاویر سری، که ابتدا بصورت دستی کشیده می شدند، انیمیشن روی کار آمد. انیمیشن، به خوبی تحرک تصاویر را نشان داد، اما انسان همیشه بدنبال روش های جدیدتر و بهتر می باشد. به طوریکه در چند سال اخیر اصطلاح سینماگراف بسیار شنیده می شود. در ادامه با اصطلاح سینماگراف بیشتر آشنا می شوید. پس با ظریف گرافیک همراه باشید.

سینماگراف

اصطلاح سینماگراف، اولین بار توسط جیم بک، عکاس، و کوین براگ، هنرمند دیجیتال، در سال 2011 بوجود آمد. این دو هنرمند تصمیم گرفتند تا برخی از تصاویرشان را متحرک کنند. عکاسان تا قبل از این برای نمایش تصاویر متحرک ، از انیمیشن استفاده می کردند. اما سینماگراف جذابیت بسیار زیادی نسبت به انیمیشن داشت و به سرعت جایگاه بسیار خوبی پیدا کرد. در کنار سینماگراف، gif بوجود آمد. اما به جرات می توان گفت جذابیت سینماگراف، بخاطر قرار گرفتن تحرک و تصاویر ثابت، خیلی بیشتر از gif میباشد.

طراحی سینماگراف

عنصر کلیدی در سینماگراف، حرکت می باشد. در این نوع طراحی، حرکات به گونه ای می باشند که توهم حرکت دائمی ایجاد می کنند و علاوه بر این، یک فریم ایستا لازم است تا بتوان به خوبی حرکت را در نتیجه ی نهایی کار نشان داد.
 

مقدمات لازم برای طراحی سینماگراف

انتخاب نرم افزار

نرم افزارهای  زیادی در ios، اندروید و ویندوز فون وجود دارند که برای ایجاد تصاویر سینماگراف کاربرد دارند. اگر شما اصطلاح cinemagraphs for windows را در گوگل جستجو کنید، لیست زیادی از نرم افزارهای مختلف برای شما نمایش داده می شوند. Lumia cinemagraph یکی از این موارد می باشد. اگر قصد دارید تصاویر متحرک با نرم افزارهای رایگان بسازید، Cliplets software از آزمایشگاه تحقیقات برنامه نویسی، گزینه ی بسیار مناسبی می باشد. clipest یک برنامه ی تعاملی بوده که قدرت ایجاد cliplets های گوناگونی را به بهترین شکل فراهم میکند.این نرم افزار نوعی تصور، بین عکس و ویدئو را بوجود می آورد. خروجی این برنامه با روشی بسیار ساده، ترکیبی از عناصر استاتیک و دینامیک، ویدئو کلیپ ها می باشد. اما لازم است بدانید، هیچ کدام از این نرم افزارها، بدون شک قدرت فتوشاپ را نخواهند داشت.

فتوشاپ

تصویر برداری

بهترین راه برای کنترل تمام فرآیند، استفاده از نرم افزارهای قوی مانند فتوشاپ می باشد. اما نکته ای که در اینجا در کنار نرم فزار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، تصویر برداری است. درست است که شما می توانید از کنار هم قرار گرفتن تصاویر ثابت، یک ویدئو بسازید، اما برای سینما گراف، تصویر برداری بهترین گزینه می باشد. زمانی که فیلم برداری می کنید شما فریم های بیشتری در اختیار دارید و این یک مزیت بزرگ برای سینما گراف می باشد.

طراحی گرافیک

چرا سینما گراف؟

با نگاهی کوتاه به سایت ها و شبکه های اجتماعی، متوجه می شوید که سینماگراف با شدت بالایی رو به رشد می باشد. اما براستی چرا تا این حد این نوع از طراحی مورد استقبال قرار گرفته است؟
 

حرکت

تصاویر ثابت در نگاه اول زیبا می باشند، اما با گذشت زمان چشم انسان از این نوع تصاویر خسته شده و دنبال تنوع می باشد. حقیقت این است که چشم عاشق تحرک می باشد. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است، چون سینماگراف ترکیبی از تحرک و تصاویر ثابت می باشد، جذابیت بیشتری داشته و همین دلیل محبوب بودن آن می باشد.

تبلیغات

حجم کم تصاویر

ممکن است بپرسید ویدئو و کلیپ، سالها وجود داشته اند و هنوز هم کاربرد دارند، پس چه لزومی که از سینماگراف استفاده شود؟ حجم بالای ویدئو و کلیپ، باعث می شود نتوان همیشه از آنها در بسیاری از جاها مانند سایت، استفاده کرد. به همین خاطر سینماگراف بخاطر حجم بسیار کم، در این شرایط گزینه ی بسیار مناسبی می باشد.
 

جذابیت

در کنار مزایایی مانند حجم کم و برآورده کردن نیاز چشم به تحرک، زیبایی و جذابیت نیز از جمله عوامل مهم در سینماگراف می باشد. با اندکی خلاقیت و تفکر می توان سینماگراف های مفهومی بسیار زیبایی طراحی کرد

طراحی فتوشاپ

ویژگی های یک سینما گراف خوب

زیبایی در کنار سادگی: مهم ترین نکته در طراحی، حفظ سادگی در کنار زیبایی می باشد. طرح های بسیار پیچیده باعث خستگی چشم شده و بازخورد خوبی را در ذهن بیننده ایجاد نمی کند.
 

انتخاب درست قسمت های ثابت طرح

چون سینماگراف ترکیبی از تصویر و ویدئو می باشد، نباید تمام توجه روی قسمت متحرک باشد. انتخاب درست هر دو عنصر در کنار هم طرحی عالی می سازند

طراحی لوگو حرفه ای

انتخاب در نوع تصویر

تحقیقات نشان داده اند، در حالت کلی تصاویری که انسان در آن وجود داشته باشد، همیشه طرفداران بیشتری دارند. در سینماگراف، وجود انسان در تصویر حس زنده بودن طرح را به بیننده القا می کند.

لوگو

اگر قصد دارید در  مورد سینماگراف، بیشتر بدانید، می توانید از بخش ویدئوهای آموزشی ظریف گرافیک، استفاده کنید. علاوه براین، در شبکه های اجتماعی، مانند اینستاگرام و همچنین کانال تلگرام ظریف گرافیک، ما ویدئوهای آموزشی خوبی را در این زمینه فراهم کرده ایم. این آموزش ها می توانند تا حد زیادی به شما در طراحی کمک کنند.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288