مجوزها

9 روش طراحی کارت ویزیت و استانداردهای چاپ

  • اشتراک گذاری:
30 فروردین 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 5987 0 هویت بصری
آنچه در این مطلب می خوانید:

در این مقاله از مقاله های آموزشی و کاربردی ظریف گرافیک می خواهیم اصول تجربی و حرفه ای طراحی کارت ویزیت و مواردی که باید برای چاپ و نتایج بهتر خروجی رعایت کنید را در اختیارتان قررا دهیم. طراحی کارت ویزیت جزء مهم ترین و معمول ترین روش های تبلیغات در مورد یک کسب و کار است. از جمله وظایف یک طراح گرافیک رعایت اصول چاپ و طراحی کارت ویزیت، است در صورت رعایت نکاتی که گفته خواهد شد خروجی شما در بهترین سطح و کیفیت ممکن خواهد بود. با ما همراه باشید

کارت ویزیت چیست؟

کارت ویزیت وسیله ای برای معرفی یک کسب و کار و ارائه ی راه های ارتباطی برای استفاده از خدمات و یا محصولات می باشد. کارت ویزیت را نمیتوان مستقیما برای تبلیغات و یا بازاریابی مورد استفاده قرار داد، اما در مرحله ای که به تعاملی با مشتری میرسید می توانید آن را ارائه نمایید. مدیران و صاحبان مشاغل باید در نظر داشته باشند قبل از کارت ویزیت برخورد اول همواره تاثیر گذارتر از هزاران تبلیغات دیگر است. در واقع کارت ویزیت به طور غیر مستقیم وظیفه ی تبلیغ و بازاریابی مشاغل را بعهده دارد.

یکی از مهم ترین نکات در زمینه ی طراحی کارت ویزیت سپردن آن به طراحان گرافیک حرفه ای و جدی گرفتن اهعمیت آن در برندینگ می باشد. بسیاری از تجار و مدیران کارت ویزیت خود را غیر حضوری و بدون توجه به نوع طراحی سفارش می دهند که این سهل انگاری می تواند ضربات جبران ناپذیری را به کسب و کار وارد نماید.

اهمیت طراحی کارت ویزیت

در پاره ای از موارد کارت ویزیت شخصیت اجتماعی و حرفه ای شما محسوب می شود و طراحی کارت ویزیت حرفه ای و خلاقانه می تواند به راحتی در اذهان ثبت شود در واقع طراحی کارت ویزیت را باید فرصتی دانست تا در جلسات، مهمانی ها و نشست ها به مخاطبان مد نظر خود ارائه دهید، با اینکار شما به توسعه شبکه کسب و کار خود کمک خواهید کرد.کارت شما باید حاوی اطلاعاتی در مورد فعالیت شما در کسب و کارتان باشد.

نکات مهم در طراحی کارت ویزیت

قبل از شروع به طراحی کارت ویزیت باید نکات اصلی و چهارچوب طراحی را بشناسید و با رعایت آنها انتظار بازخورد مثبت از سمت مخاطب را داشت. طراحی کارت ویزیت نیز مانند هر نوع طرلحی دیگر اصول و قواعد خاص خود را دارد که عبارتند از:

انتخاب ابعاد مناسب برای طراحی کارت ویزیت

قبل از شروع به کار طراحی کارت ویزیت باید باعاد آنرا به درستی انتخاب نمایید. ابعاد کارت ویزیت در صورت نرمال5/8 در 5/5 و یا 9 در 5 است و میتوان با توجه به سلیقه و خواسته ی مشتری ابعاد آن را تغییر داد. حال برای شروع به طراحی کارت باید بدانید زمانیکه کارت چاپ میشود در مرحله برش احتمال حذف قسمت هایی از کارت در این مرحله وجود دارد. از اطراف کارت 3 میلیمتر از هر طرف با خط کش مشخص کنید و مرز بگذارید تا محتویات اصلی کارت در آن نقاط قرار نگیرند چون احتمال برش و حذف بخشی از طرح زیاد است. در کارت ویزیت های لبه گرد این موضوع را از گوشه ها مد نظر قرار دهید. در برش های لبه گرد نوع برش متفاوت است و باید فاصله ی اشکال، وکتور ها و کلمات از آن حفظ شود.

انتخاب رنگ برای طراحی کارت ویزیت

حال برای استفاده از رنگ ها باید بدانید که چه طیفی از رنگ ها و با چه اصولی می توان بهترین کیفیت و رضایت را به دست آورد. چاپ افست بر اساس CMYK  انجام می شود و هیچگاه نباید عنوان را بر روی RGB  قرار ندهید. زیرا هرچقدر هم از کیفیت رنگ در سیستم راضی باشید باز هم خروجی رنگ هنگام چاپ آنطور که در صفحه نمایش مشاهده می کنید نخواهد بود.

از طیف سه رنگ RGB  برای وبسایت و محیط مجازی و تبلیغات تصویری متحرک و از این قبیل تبلیغات استفاده می شود چون از کیفیت و شفافیت برخوردار است. اما هنگامی که با چاپ افست سرو کار داریم، چاپ چهار رنگ CMYK وضعیت متفاوت است. در این رنگ ها شفافیت و ترکیب رنگ مانند RGB را ندارند و رنگ ها نسبت به سه رنگ درصدی افت و تا حدودی مات بودن دارند. کیفیت چاپ در دستگاه های دیجیتال و افست کاملا متفاوت است. برای استفاده از هریک از این ابزارها باید استانداردهای مخصوص آن ها رعایت گردد تا محصول و خروجی نهایی مورد توجه مشتری قرار گیرد.

در مورد استفاده از رنگ ها باید با درصد استانداردهای رنگ آشنایی داشته باشید، بعنوان مثال برای داشتن رنگ آبی ناب  C=100 بقیه رنگ ها  باید0 در نظر گرفته شود. همینطور خروجی رنگ زرد

Y=100

سبز : C=100     Y=100

قرمز M=100    Y=100

و همینطور این ترتیب و اصول برای سایر رنگ ها باید در نظر گرفته شود. سعی کنید از رنگ ها زیاد استفاده نکنید تنوع و تعدد رنگ ها باعث شلوغی کارت ویزیت و بی میلی مخاطب برای خواندن اطلاعات مفید شما روی کارت میشود.

استفاده از تصاویر در طراحی کارت ویزیت

برای استفاده از تصاویر و اشکال سعی کنید کیفیت ها مطلوب باشند. زمانیکه عکس را در ابعاد خیلی زیاد باید بزرگ کنید و یا در ابعاد خیلی کوچک فشرده کنید نباید به کیفیت تصویر صدمه ای وارد شود. از تصاویر با رزولوشن بالا استفاده کنید هرچقدر هم در استفاده از رنگ ها و چهار چوب و قالب کارت ویزیت دقت کرده باشید، انتخاب تصویر نا مناسب باعث می شود طراحی شما از لحاظ تخصص و حرفه ای بودن زیر سوال رود. از تصاویر زیاد هم استفاده نکنید.

استفاده از لوگو در طراحی کارت ویزیت

لوگوی یک شغل از مهم ترین مواردی است که بسیار میتوان کار کرد. لوگو و عنوان از جمله مواردی هستند که همواره باید در طراحی کارت طوری جایگزاری و ابعاد دهی شوند به طوریکه در 10 ثانیه اول که مخاطب برای شناخت اولیه ی برند به کارت ویزیت نگاه میکند، کاملا واضح و در چشم باشد. سعی کنید رنگ لوگوها را تغییر ندهید چرا که ممکن است طبق رنگ سازمانی، هویت بصری و یا سلایق مشتری طراحی شده باشد. این یک نظر شخصی نیست بلکه احترامی است به حقوق مشتری.

نکته: سعی کنید از حاشیه در کارت ویزیت استفاده نکنید زیرا دستگاه های برش با درصدی خطا این کار را انجام میدهند و با جابجایی یک میلیمتر برش ممکن است نقص و یا ظاهر ناخوشایندی در طراحی شما ظاهر شود. هرچند که طرح شما در صورت اولیه خوب بنظر باید اما در چاپ همیشه برش ها موفق نیستند. برای خروجی گرفتن سعی کنید عکس را با رزولوشن 300 و به صورتjpeg یا png ذخیره کنید.

طراحی کارت ویزیت

خب، تا اینجا به اصول و قوانین طراحی در چاپ پرداختیم، حال باید بدانیم برای چه هدفی، چه مشاغلی، چه افرادی و چرا طراحی کارت ویزیت انجام شود. دانستن جواب این سوالات از سوی یک طراح گرافیکی بسیار با اهمیت است. شما برای دانستن جواب این پرسش ها یا میتوانید از دانش و تجربه خود استفاده کنید و یا با سوالاتی که از مشتری و مخاطب خود میپرسید می توانید به سلیقه، منظور و خواسته اش بهتر و راحت تر دست یابید.

انتخاب فونت مناسب برای طراحی کارت ویزیت

برای استفاده از فونت ها سعی کنید از 3 فونت بیشتر در کار استفاده نکنید، هرچه تنوع و اختلاف رنگ ها بشتر در طراحی کارت ویزیت دیده شود دال بر حرفه ای نبودنتان خواهد بود. سعی کنید از فونت های خوانا و غیر مبهم استفاده کنید. برای عنوان و اسم نام تجاری و یا بازرگانی یک کسب و کار از فونت های بزرگ تر استفاده کنید تا در نگاه اول نام بهتر و بیشتر به چشم اید. برای فونت سایر نوشته ها سعی کنید اندازه فونت از 7 کمتر نشود زیرا در چاپ ناخوانا خواهد شد. مخصوصا برای افرادی که از عینک استفاده میکنند خواندن فونت های ریز بسیار آزار دهنده خواهد بود.

سعی کنید در انتخاب رنگ فونت و ترکیب آن با رنگ زمینه دقت کافی داشته باشید. با در نظر گرفتن زمینه رنگ فونت را انتخاب نمایید. هرچقدر از رنگ های متضاد بیشتری استفاده کنید، بهتر می توانید نوشته و توضیحات را به چشم بیاورید. حدالامکان به فونت ها استروک، سایه و یا گرادینت ندهید.

درج اطلاعات مورد نیاز در طراحی کارت ویزیت

zطراحی کارت ویزیت خلاقانه ظریف گرافیک

از مشتری بخواهید اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد اطلاعاتی از قبیل نام، توضیحات، آدرس، شماره تماس، ایمیل، آدرس شبکه های اجتماعی پر کاربرد و پر مخاطب. هر یک از این اطلاعات در طراحی کارت ویزیت جایگاه ویژه و خاص خود را دارند و برای هریک فونت و رنگ مشخص یکنواخت و مناسبی را باید در نظر گرفت.

با نوشتن آدرس شبکه های اجتماعی کسب و کار مورد نظر می توانید به فروش بیشتر و معرفی خدمات مشتری در فضای نامحدود مجازی کمک شایانی نمایید.

رعایت سادگی در طراحی کارت ویزیت

در طراحی کارت ویزیت حتما سادگی را مد نظر قرار دهید. شما به عنوان یک گرافیست باید بدانید کارت ویزیت تراکت و یا بروشور نیست که مخاطب بخواهد همه موارد ضروری و غیر ضروری فعالیت های خود را در آن قید نماید.

این هنر شماست که ایشان را قانع کنید که کارت ویزیت معرف کسب و کار شماست و تنها میتواند شاخص های مهم شغلی و حرفه ای و آدرس و شماره تماس کفایت میکند. مشتری باید بداند هرچه طراحی کارت ویزیت ساده و خلوت تر باشد، مخاطب او با دقت بیشتری به مطالعه اطلاعات خواهد پرداخت. قرار نیست همه فضاهای خالی در کارت ویزیت پر شود، گاهی فضای خالی القا کننده ی حس خوب و احساس تنفس در کارت خواهد بود.

انتخاب جنس مناسب برای طراحی کارت ویزیت

از جمله مواردی که میتوان یک مشتری را ترغیب کرد تا کارت ویزیت را تا مدت ها نگهدارد نوع جنس کارت است. امروزه از کارت ویزیت های نیمه شفاف، شفاف، پی وی سی، فلزی، چوبی و غیره بسیار استفاده می شود و این نوع کارت ویزیت ها ممکن است در دید مخاطب جالب به نظر آید و کارت را تا مدت ها نگهدارد.

نکات کلیدی در طراحی کارت ویزیت

طراحی کارت ویزیت خلاقانه

اگر مشتری زمینه های مالی مناسبی برای سفارش و تهیه کارت های جدید و گران قیمت را ندارند، می توانید از طرح های خلاقانه و یا ایده پردازی در طراحی کارت ویزیت استفاده نمایید. گاهی میتوان در کارت ویزیت های دو طرفه یک طرف را به علایق مشتری اختصاص داد. اگر یک طرف کارت ویزیت تبلیغات کسب و کار درج میشود در طرف دیگر می توان تقویم همان سال، درصد تخفیفات ویژه برای خرید بعدی مشتری و یا چاپ نام مشتری به عنوان مشتری ثابت یک محصول درج کرد.

همه این ها دلایلی خواهند شد تا کارت شما ماندگاری بیشتری در بین مشتریان داشته باشد. جالب است بدانید بعضی از مشاغل مانند لوازم یدکی های خودرو، شرکت های خدمات پس از فروش و یا این قبیل کارها کارت ویزیت خود را به همین صورت که گفته شد و به حالت آویز ساده و یا معطر در ماشین به مشتریان خود اهدا می نمایند. این ها موارد ریزی هستند که ممکن است بارها و بارها دیده باشید اما توجه نکرده باشید. هر کجا هستید با دقت به اطراف خود و خطوط، نقش ها و خلاقیت در طراحی ها دنگاه کنید. هر نگاه تجربه جدیدی برای شما خواهد بود

.طراحی کارت ویزیت پرسنلی ظریف گرافیک

اگر کسب و کار به گونه ایست که فرد اصلی یک نفر است شما میتوانید تصویر شخص را روی کارت چاپ کنید. یا هر یک از پرسنل می توانند در صورت تمایل عکس خود را روی کارت ویزیت مربوط به شرکت و یا سازمان داشته باشند، اینکار باعث می شود مشتریان با دیدن آن تصویر افرادی که دیده اند بهتر به یاد آورند و به کسب و کار اعتماد بیشتری خواهند کرد. سعی کنید حدالامکان از رنگ های سازمانی و تجاری برند مورد نظر در طراحی کارت ویزیت استفاده کنید، اینگونه طراحی کارت ویزیت ماندگاری بیشتری خواهد داشت. همینطور میتوان از کلیت و ماهیت طراحی کارت ویزیت در طراحی ست اداری و هویت بصری یک سازمان نیز استفاده نمود.کارت ویزیت ممکن است در سال های بعد یا سال های دور دستخوش تغییراتی گردد، این تغییرات را بعد ها باید طوری اعمال کنید که به اصل طراحی و ماهیت سازمان لطمه ای وارد نشود.

سخن آخر ظریف گرافیک درباره طراحی کارت ویزیت

با مواردی که در بالا گفته شد شما می توانید یک طراحی کارت ویزیت حرفه ای و مشتری پسند انجام دهید. در همه ی کارها گرافیکی یا غیر آن همواره رعایت اصول و چهارچوب ها به کار شما انسجام و یکپارچگی خاصی میبخشد. با رعایت اصول و پیاده سازی سبک خود در طراحی می توانید همواره خاص باشید به طوری که اگر افراد طرح های شما را هرکجا ببینند بیاد شما بیفتند. سبک و طراحی خاص خود را داشته باشید. برای بهتر بودن همواره باید با الهام از الگوهای موفق به نقش زدن طرح های خلاقانه و سبک های نو بپردازید. نو بودن نشانه خاص بودن در همه دوران ها خواهد بود. امیدواریم در این مقاله از مجموعه مقالات ظریف گرافیک اطلاعات مفید و کافی را در اختیارتان قرار داده باشیم. نمونه کارهای طراحی کارت ویزیت ظریف گرافیک را میتوانید از منوی نمونه کارها مشاهده نمایید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288