مجوزها

نگاه جامع بر تاریخچه طراحی لوگو و هر آنچه که باید درباره ی طراحی لوگو دانست

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 7 شهریور 1402 ) 2811 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

یکی از مهم ترین عناصر تبلیغاتی موثر در برندینگ از گذشته تا امروز طراحی لوگو یا آرم بوده که اصلی ترین هدف از طراحی آن، چیزی نیست جز ماندگاری نام برند در ذهن مخاطب. با توجه به اهمیت ویژه ی طراحی لوگو در تبلیغات و دنیای پر از رقابت امروز، بر آن شدیم تا نگاهی جامع به آن داشته باشیم و از گذشته تا امروز سیر تحول طراحی لوگو را بررسی و نکات و اصول مهم در آن را بیان و انواع لوگو را معرفی نماییم. با ظریف گرافیک همراه باشید.
 

تاریخچه ی طراحی لوگو

اغلب افرادی که به تازگی پا در دنیای طراحی گرافیک میگذارند تصور میکنند که طراحی لوگو عنصری نوپا از دنیای تبلیغات و طراحی می باشد که کاملا اشتباه بوده و جالب است بدانید که طراحی لوگو ریشه در دوران یونان باستان دارد. طراحی های انجام شده در آن زمان با نام logos یا "کلمه" شناخته شده بود و صاحبان حیوانات خانگی برای مشخص شدن مالکیت حیوانات از نماد و اسم بر روی بدن آنها به عنوان لوگو استفاده میکردند. با گذشت زمان طراحی لوگو نیز مانند هر عنصر تبلیغاتی دیگر دچار تغییر و تحول زیادی شد و جالب تر اینکه در هر دوره از نمادهای خاصی به عنوان لوگو استفاده میشد. به طوریکه طبقه ی اشراف در قرن دوازدهم تا بعد از قرون وسطی برای نشان دادن اشرافیت خود از طرح های نظامی به عنوان لوگو استفاده می کردند. با رشد صنعت چاپ در قرن بیستم نوع اشکال به کار رفته در طراحی لوگو تغییر یافتند و به مرور نمادهای نظامی برای نشان دادن قدرت و رتبه و نمادهای کشاورزی برای نشان دادن پاکی و صداقت به دنیای پر از تنوع طراحی لوگو وارد شدند. این تغییر و تحولات هنوز هم به راحتی قابل مشاهده است و در هر دوره و زمان شاهد این هستیم که از نوع خاصی از طراحی برای لوگو استفاده میشود. برای پی بردن به این موضوع پیشنهاد می کنیم سیر تحول  لوگوی پپسی یا ادوبی را مطالعه نمایید.

تعریف طراحی لوگو

همان طور که از کاربرد لوگو کاملا مشخص است، طراحی لوگو به کار بردن نماد و اشکال مختلف به عنوان سمبل و نشان یک برند یا رویداد خاص می باشد و یک طراح گرافیک در تلاش است تا با به رعایت اصول مهم در طراحی لوگو، عبارت و یا پیام خاصی را با طراحی لوگو در ذهن مخاطب القا نماید.
 

معرفی انواع لوگو

شرکت ها و موسسات مختلف برای معرفی کسب و کار و نشان دادن نوعی تمایز بین برند خود و سایرین از نماد، نشانه، لوگو، لوگو تایپ و غیره استفاده میکنند که به نوعی معرف هویت آن برند خواهند بود. به همین خاطر است که منحصر به فرد بودن یکی از مهم ترین ویژگی های به کار رفته در طراحی لوگو، لوگو تایپ و غیره می باشد. در حالت کلی میتوان گفت لوگو شامل سه نوع می باشد که عبارتند از :

  • لوگو تایپ یا مونو گرام

  • پیکتوگرام یا آرم

  • لوگوهای نوشتاری یا تایپوگرام
     

طراحی لوگوهای نوشتاری

با کمی دقت در نوع طراحی لوگو انجام شده برای برندهای مختلف کاملا متوجه خواهید شد که برخی از برندها از فونت های خاص و منحصر به فرد برای طراحی لوگو استفاده نموده اند. در طراحی لوگو نوشتاری باید به خوانا بودن نام برند و البته حفظ زیبایی و سادگی طرح تا حد زیادی توجه داشت و خوانایی آنرا در سایزهای مختلف در نظر گرفت.
 

طراحی لوگو تصویری یا پیکتوگرام

سلیقه و خواسته ی افراد مختلف در انتخاب نوع طراحی لوگو متفاوت بوده و برخی از برندهای معروف دنیا تمایلی به استفاده از فونت در طراحی لوگو نداشته و بجای آن از نماد و اشکال مختلف استفاده کرده اند. در این گونه طراحی لوگو تصاویر و نمادها به گونه ای کاملا هوشمندانه انتخاب شده تا بتوانند پیام اصلی برند را نشان دهند. جالب است بدانید بسیاری از برندهای نام آشنا در دنیا، ابتدا از لوگوهای نوشتاری استفاده نموده و بعد از به رسمیت شناخته شدن و ماندگاری در ذهن، از پیکتوگرام یا طراحی لوگو تصویری استفاده می کنند. از مهم ترین طراحی لوگو تصویری که در دنیای امروز کاملا شناخته شده اند، میتوان طراحی لوگو هما (شرکت هواپیمایی ایران) و طراحی لوگو شرکت خودروسازی جگوار را نام برد.
 

طراحی لوگو ترکیبی

در این نوع طراحی لوگو فونت و تصویر با ذوق و خلاقیت طراح گرافیک در کنار هم قرار میگیرند که نشانی کاملا منحصر به فرد را برای معرفی برند و موسسات خلق نمایند. از مهم ترین طراحی لوگو ترکیبی می توان به طراحی لوگو ناسا اشاره نمود که طراحان این نماد تصویر و فونت را به صورت کاملا هوشمندانه با هم ترکیب نموده و طرحی ماندگار را خلق کرده اند.
 

اصول طراحی لوگو

طراحی لوگو تا اندازه ای اهمیت دارد که تصور برند نام آشنا در دنیای امروز بدون آرم و لوگو امری کاملا بی معنا می باشد. قطعا وقتی صحبت از طراحی لوگو میشود، نوعی نماد مد نظر بوده که با رعایت اصول مهم در طراحی لوگو به صورت خلاقانه و منحصر به فرد بدست آمده باشد. یک طراح گرافیک علاوه بر داشتن هنر و دانش باید بتواند با در نظر گرفتن نکات مهم از قبیل موارد زیر، آرم و نشان و لوگو در خور شأن برند مورد نظر انجام دهد.
 

شناخت برند قبل از طراحی لوگو

قبل از شروع طراحی لوگو باید این نکته را مد نظر داشته باشید که هر اندازه زمان بیشتری برای شناخت کامل برند و اهداف و شعار تبلیغاتی آنها بگذارید، تصمیم بهتری برای طراحی لوگو کاملا متناسب با فعالیت آن برند خواهید گرفت.
 

شناخت مخاطبان اصلی در طراحی لوگو

تمام تلاش یک طراح گرافیک برای طراحی لوگو قطعا جلب نظر و رضایت مخاطب می باشد، در نتیجه باید زمانی را برای شناخت کامل مخاطبان اصلی قرار دهد و برای این کار طرح سوالات برنامه ریزی شده برای شناخت رنگ مورد علاقه ی مخاطب و ویژگی های رفتاری آنها می تواند یک راه حل کارا باشد.
 

انتخاب رنگ در طراحی لوگو

به جرات می توان گفت در هر کار و هنر و طراحی رنگ از مهم ترین عناصر می باشد که نقش تعیین کننده ای در موفقیت کار دارد. با توجه به اینکه رنگ ها هر کدام حس خاصی را در ذهن مخاطب القا می کنند در نتیجه باید باید بر اساس حوزه ی فعالیت برند، مخاطبان آن و فرهنگ مردم هر منطقه انتخاب گردد.
 

رنگ آبی در طراحی لوگو

آبی یکی از رنگ های بسیار پرکاربرد در طراحی لوگو بوده که اکثر برندهای نام آشنای دنیا از آن استفاده نموده اند. این رنگ که نشان دهنده ی آرامش و قابلیت اعتماد می باشد به خوبی در طراحی لوگو اچ پی، سامسونگ، پپسی و اینتل به چشم میخورد.
 

رنگ سیاه در طراحی لوگو

سیاه یعنی قدرت و کامل بودن. اکثر طراحان گرافیک که قصد نشان دادن قدرت و اقتدار یک برند را دارند، از ترکیب رنگ سیاه و سفید به صورت کاملا حرفه ای استفاده می کنند. از مهم ترین طراحی لوگو به رنگ سیاه می توان به برند نایک و آدیداس اشاره نمود.
 

رنگ سبز در طراحی لوگو

سبز یعنی امنیت، زندگی و طراوت؛ این رنگ یکی از بهترین انتخاب ها برای طراحی لوگو سازمان ها و شرکت های مالی و حسابرسی، برندهای معروف محیط زیست، مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، نرم افزارهای کامپیوتری و لوازم ورزشی می باشد.
 

رنگ قرمز در طراحی لوگو

قرمز یعنی شور و هیجان، انرژی، عشق و البته پرخاشگری؛ شاید به همین خاطر است که اغلب کسب و کارهایی که با جوانان سر و کار دارند از این رنگ برای طراحی لوگو استفاده می کنند.

برای مطالعه ی نقش سایر رنگ ها در طراحی لوگو می توانید مطلبی که قبلا با عنوان نقش رنگ در طراحی لوگو در سایت قرار داده ایم را مطالعه نمایید.
 

انتخاب اشکال هندسی در طراحی لوگو

طراحی لوگو هنری بسیار پیچیده می باشد که استفاده از هر رنگ، خط، فونت و شکل هندسی در آن باید کاملا هوشمندانه و با دانش کافی به کار برده شود. شاید در نگاه اول طراحی لوگو بسیاری از برندهای معروف دنیا ترکیبی ساده از شکل های مختلف می باشد، اما این یک تصور اشتباه است. یک طراح گرافیک موفق هر گوشه از طرح را با علم بر روانشناسی و تاثیر آن در ذهن مخاطب طراحی میکند. اشکال هندسی به کار رفته در طراحی لوگو هر یک معنای خاصی دارند. برای مثال دایره نشان دهنده ی حس همکاری و استقامت بوده و مربع و مستطیل برای نشان دادن تعادل و قدرت در طراحی لوگو استفاده میشوند. جالب تر اینکه هر یک از خطوط نیز در طراحی لوگو از نظر علم روانشناسی دارای معنا و مفهوم می باشند، به طوریکه خطوط مورب نشان دهنده ی پویایی و تحرک بوده و خطوط عمودی نشان دهنده ی تعادل و ثبات و خطوط افقی بیانگر احساس آرامش هستن. پیشنهاد می کنیم مطلبی که قبلا با عنوان روانشناسی و تاثیر اشکال هندسی در طراحی لوگو در سایت قرار داده شده است را مطالعه نمایید.  
 

طراحی لوگو برای کاربردهای مختلف

طراحی لوگو هر اندازه حرفه ای و خلاقانه انجام شده باشد اما اگر در سایزهای کوچک و بر روی سطوح مختلف قابل درک نباشد در این صورت هیچ کاربردی نداشته و به عبارت دیگر، زحمات طراح به هدر خواهد رفت. قبل از ارائه ی طرح نهایی به کارفرما باید طراحی لوگو را در سایزهای مختلف انجام داد و قابل مشاهده و درک بودن آنرا بر روی سطوح گوناگون تست کرد.
 

تحلیل بازخوردها بعد از طراحی لوگو

یک طراح گرافیک موفق فرآیند طراحی لوگو را بعد از اتمام طراحی تمام شده نمی داند و منتظر بازخوردهای مثبت و منفی و تجزیه و تحلیل آنها خواهد بود. با تحلیل نقاط مثبت و منفی میتوان تغییراتی را در طرح ایجاد نمود تا نواقص کار برطرف شوند و این یکی از مهم ترین گام ها در رسیدن به موفقیت یک طراح گرافیک می باشد.
 

طراحی مجدد لوگو

واقعیت این است که مانند هر طرح و المان تبلیغاتی دیگر، لوگو طول عمر خاصی دارد و با گذشت زمان با تغییر سلایق و خواسته های مردم شاهد تغییراتی در نوع طراحی ها هستیم. از نشانه های یک برند موفق می توان به همگام بودن با خواسته های مخاطبان اشاره نمود. طراحی مجدد لوگو از حساسیت بالایی برخوردار است که گاهی غافل شدن از آن می تواند تاثیر بسیار بدی همراه داشته باشد و طراح گرافیک باید با اصول طراحی مجدد لوگو کاملا آشنا باشد.
 

داشتن معنا و مفهوم پنهان در طراحی لوگو

لوگو یک نماد و سمبل برای معرفی برند و یا رویداد خاص هست و به همین خاطر در کنار زیبایی و تاثیر مثبت آن در ذهن مخاطب، باید معنا و مفهوم خاصی را همراه داشته باشد. مسلما این معنا و مفهوم با تلفیق رنگ، خط، فونت و اشکال هندسی ایجاد خواهد شد. با مطالعه ی معنا و مفهوم پنهان در طراحی لوگوهای برتر دنیا کاملا متوجه این امر خواهید شد. برای مثال طراحان گرافیک که لوگوی بنز را طراحی نموده اند، با استفاده از ستاره ای که در داخل دایره قرار گرفته است، برتری این برند را با نشان داده اند و معنای این لوگو زیر پا قرار دادن زمین، آسمان و دریاها توسط بنز میباشد. چیزی که باعث میشود برخی از طراحی های لوگو نسبت به سایرین در درجه ی بالاتری قرار بگیرند و بیشتر مورد توجه واقع شوند، حفظ زیبایی، سادگی و معناگرا بودن آن می باشد و همین عوامل کار طراحی لوگو حرفه ای را سخت میکنند.
 

ویژگی های یک طراحی لوگو ایده آل

بعد از آشنایی با اصول طراحی لوگو، باید بدانید که در نهایت یک لوگوی ایده آل و موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد. از مهم ترین ویژگی های طراحی لوگو موفق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تناسب با هدف و حوزه ی فعالیت برند

  • طول عمر بالای ده سال

  • داشتن قابلیت تک رنگ بودن

  • کاربرد درست لوگو در تمام سایزها و بر روی سطوح مختلف

  • داشتن انسجام، تناسب و حدالامکان تقارن

  • خلاقیت و منحصر به فرد بودن

  • داشتن معنا و مفهوم مطابق با هدف برند
     

طول عمر لوگو چقدر است؟

لوگو از مهم ترین عناصر تبلیغاتی می باشد که دارای طول عمر خاصی بوده و با گذشت زمان نیاز به تغییر و بروز رسانی براحتی در آن دیده میشود. در حالت کلی می توان گفت با گذشت تقریبا ده سال از عمر طراحی لوگو، موسسات و شرکت های مختلف به فکر تغییر و طراحی مجدد لوگو و آرم خود خواهند افتاد. با گذر زمان سلایق، خواسته ها، سبک طراحی و المان های به کار رفته در آن دچار تغییر و تحول میشوند و تمام اینها عواملی هستند که نیاز به طراحی مجدد لوگو را نشان میدهد. البته گاهی تغییر در روال کاری سازمان ها و برندها و ادغام آنها با سایر شرکت ها و یا تغییر نام تجاری و گسترش یافتن حوزه ی کاری این نیاز را بوجود خواهند آورد که طراحی لوگو کاملا متناسب با شرایط جدید انجام شود.
 

معایب طراحی آنلاین لوگو

با جستجویی کوتاه در اینترنت برای طراحی لوگو با سایت هایی برخورد خواهید کرد که تبلیغات طراحی آنلاین لوگو با قیمت ارزان را ارائه داده اند. شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که اگر طراحی لوگو در کمترین زمان و با کمترین قیمت قابل انجام است پس چه نیازی به سفارش کار طراحی لوگو به طراحان گرافیک حرفه ای و متخصص! واقعیت این است که اینگونه تبلیغات نه تنها شما را به موفقیت نمیرسانند، بلکه با ارائه لوگو کاملا مبتدی که با خواسته های برند شما هیچگونه تناسبی ندارد و حتی اصول اولیه ی طراحی لوگو مانند منحصر به فرد بودن طرح را در نظر نگرفته اند، تاثیر بسیار بدی در ذهن مخاطب ایجاد خواهند نمود. خلاقیت و منحصر به فرد را ذهن انسان با دانش و تجربه درک میکند نه ماشین و نرم افزارهای طراحی! این مساله را همیشه در ذهن خود ثبت کنید که هر اندازه برای طراحی لوگوی حرفه ای بها دهید و آنرا به طراحان حرفه ای بسپارید، به همان اندازه می توانید انتظار بازخورد مثبت داشته باشید.
 

عوامل موثر در تعیین نرخ و قیمت طراحی لوگو

در هر نوع طراحی عوامل مختلفی بر تعیین نرخ نهایی اثر می گذارند که در همان جلسات اولیه باید بررسی و نرخ و قیمت لوگو تعیین شود. اینکه نوع لوگوی انتخابی توسط برند لوگو تایپ باشد یا پیکتوگرام و یا ترکیبی از این دو، مدت زمان مورد نیاز برای طراحی لوگو، تعداد نمونه های اولیه و تعداد دفعات ویرایش طرح همگی عوامل مهم و تعیین کننده ای برای قیمت طراحی لوگو هستند. یک تیم طراحی گرافیک حرفه ای و متخصص با ارائه ی دلایل کافی و تحلیل کامل نرخ برای قیمت طراحی لوگو به توافق رسیده و می داند که جنگ اول به از صلح آخر است.
 

طراحل لوگو ظریف گرافیک

تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک با تلفیق دانش و زیبایی و علم بر روانشناسی المان های مختلف در طراحی لوگو موفق به انجام و ارائه ی لوگوهای موفق شده که می توانید در بخش نمونه کارهای طراحی لوگو ظریف گرافیک مشاهده کنید. شعار ما در ظریف گرافیک شنیدن "عالی" از سمت مشتری میباشد.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288