مجوزها

طراحی بسته بندی خرما، اصولی که باید به کار بگیرید + نمونه کار

  • اشتراک گذاری:
24 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 21 آبان 1402 ) 9993 9 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

خرما از جمله میوه هایی است که ارزش غذایی فراوانی دارد و مواد قندی بالایی حدود 70 درصد را دارا می باشد. از انواع فراورده های آن می توان به شیره خرما، لواشک خرما، شکلات منجمد خرما، سس، رب، ترشی، چیپس خرما، حلوای خرما، کلمپه، عصاره نوشابه و... اشاره کرد. هر کدام از موارد فوق بسته به نوع جامد و مایع همانطور که در مقاله طراحی بسته بندی مواد غذایی که قبلا به آن اشاره شد بسته بندی های خاص خود را دارند.

طراحی بسته بندی خرما چه اهمیتی دارد؟

خرما به عنوان یک محصول غذایی ارزشمند با مزیت‌های بینظیر در جهان شناخته شده است. این میوه علاوه بر ارزش غذایی بالا، در برخی مناطق جهان به عنوان تعبیری از بهار، تداوی و نشاط شناخته می‌شود. خرما در خاک‌های گرمسیری رشد می‌کند و سهم قابل توجه ایران از این مناطق، آن را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع خرما جهان تبدیل کرده است. 
از سویی دیگر بسته بندی خرما نیز به عنوان یک اصلی ترین عامل در توسعه تجاری و بهبود کیفیت خرما در بازار جهانی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بسته بندی خرما علاوه بر حفظ کیفیت و عمر مفید خرما، باعث جذب مشتریان برای این محصول ارزشمند می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر اهمیت بسته بندی مناسب در صنعت خرما می‌پردازیم.

 

  1. جذابیت بیشتر: طراحی زیبا و جذاب بسته بندی خرما، مشتریان را به سمت خرید آن جذب می‌کند و فروش را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، طراحی بسته بندیی که شامل تصویری زیبا و جذاب از خرما باشد، احساس توجه بهتری در مشتریان به محصول ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که خرما به عنوان یک محصول ارزشمند در ذهن مشتریان بماند. از آنجایی که خرما محصولی غذایی و شیرین است، رنگ‌های روشن و شیرین می‌تواند ظاهر زیبایی به بسته بندی ببخشد. علاوه بر این، از تصاویر مرتبط با خرما، مانند تصاویر خرما، درختان خرما، ساحل‌های خرما و غیره، در بسته بندی استفاده کنید.
     

  2. ارزش افزوده بیشتر: طراحی بسته بندی مناسب، به تبلیغات رایگان برای خرما تبدیل می‌شود. با این کار، برند خرمای شما قابل شناسایی تر می‌شود و محصول در بازار رقابتی خود قرار خواهد گرفت. اثر گذاری بسته بندی بر محصول به این امر اعتبار و ارزش اضافه می‌کند. فراموش نکنید که کالایی بدون هیچ نوع بسته بندی، شناسنامه و ماهیتی از خود ندارد. بسته‌بندی به عنوان واسطه ارتباطی بین مشتریان و تولید کننده، رقابت را برای برندها و رستوران‌ها از خود برجسته می‌کند و در نهایت می‌تواند باعث درآمدزایی بیشتر برای تولید کننده شود؛ چرا که بسته‌بندی باعث بهبود قیمت محصول شده و بازارپسندی آن را افزایش می‌دهد.

    نمونه-بسته-بندی-خرما

  3. حفظ کیفیت و عمر مفید خرما: بسته بندی مناسب باعث می‌شود تا خرما هنگام حمل و نقل دچار ضربه‌ها و خراش‌های زیاد نشود و کیفیت محصول پایدار بماند. محصولی رضایت مخاطب را به خود جلب میکند که از بسته‌بندی محکم و مقاوم مانع از نفوذ آب، هوا و بو برخوردار باشد خرما را در هر شرایطی نامساعدی تازه و خوش طعم نگه دارد. 
     

  4. حفاظت از محیط زیست: کیفیت خرما و محصول نهایی، به طور مستقیم در مستندات تولید و بسته بندی نهفته است. طراحی بسته بندی سبز، روشی مناسب است که باعث کاهش اثرات مخرب بر روی محیط زیست شود. استفاده از بسته بندی قابل بازیافت و با کیفیت بالا می تواند به کاهش زباله های پلاستیکی در محیط زیست کمک کند. با کاهش مصرف پلاستیک و استفاده از بسته بندی دوباره قابل بازیافت، می توان به تولید کمتر زباله و نگهداری از محیط زیست کمک کرد.

از انواع خرما می توان به خرمای پیارم، خرمای مضافتی، خرمای گنتار، خرمای استعمران، خرمای شاهانی، خرمای زاهدی، خرمای کبکاب، خرمای ربی، خرمای خضراوی، و... اشاره نمود.

در انتهای مقاله می توانید تحیل تیم طراحی ظریف گرافیک از طراحی بسته بندی شرکتهای تولید کننده خرما در نمایشگاه گلفود 2023 دبی را بخوانید
لیبل-خرمای-پیارم

طراحی خرمای صادراتی

انواع طراحی بسته بندی خرما

خرما را می توان در دو نوع مختلف بسته‌بندی ها ارائه داد:

  • منگنه ای

  • چسبی

در نمونه بسته بندی خرما مضافتی میتوان این نمونه طرح را مشاهده نمود که قسمت های مختلف بسته با منگنه بهم متصل می شوند.

نمونه های چسبی را می توان به نمونه بسته بندی هایی اشاره کرد که کبریتی هستند و حالت کشویی جعبه در کاور یا رول بسته قرار می گیرد. این نوع بسته بندی ظاهری زیباتر نسبت به نوع منگنه ای دارد.

بسته بندی هایی که برای خرمای صادراتی مورد استفاده قرار میگیرد، نیازمند ظاهری جذاب و منحصر به فرد دارند که طراحی یک دست و یکپارچه داشته باشد. در این نمونه ها از منگنه و چسب استفاده نمی شود.

طراحی-جعبه-خرما-صادراتی

 

خرما را به صورت بسته های فله ای و کوچک هم میتوان عرضه کرد بسته های کوچک را می توان به نوع fishbone و بنام glovebox معرفی نمود.

خرماهای شیرین و شهد دار فله ای قالبا در جعبه های کارتنی بزرگ آماده و ارائه می گردد.

در طراحی بسته بندی خرما و یا انواع بسته بندی های خوراکی سعی کنید قسمتی را جهت قابل مشاهده بودن محصول برای مشتریان قرار دهید. مخاطب کالا و یا خوراکی های تازه را در بسته بندی های هرچه قابل مشاهده تر، بیشتر می پسندند و مهمتر اینکه همین کار کوچک و در ظاهر بی اهمیت میتواند به طور خاصی اعتماد مشتریان را به شما و محصول تان جلب کند.

اگر بنا به استفاده از لیبل باشد، طراحی لیبل خرما باید جذاب و زیبا باشد تا مشتریان را جلب کند. همچنین بهتر است از مواد با کیفیت و مقاوم برای چاپ لیبل استفاده شود تا از آسیب‌های خارجی محافظت کند و اطلاعات محصول به خوبی خوانا باشد.

طراحی بسته بندی کادو خرما چگونه است؟

در بسیاری از موارد، مخاطب هدف، شخصی نیست که از خرما برای مصراف معمول روزانه استفاده کند بلکه او این محصول را به عنوان هدیه ای سالم و خوشمزه برای عزیزان انتخاب کرده است. در این وضعیت نمی‌توان گفت که جعبه های ارزان و بازیافتی گزینه مناسبی هستند؛ در عوض جعبه‌های خرما با طرح‌های متنوع و زیبا برای اهدای هدیه به دوستان، خانواده و همکاران شما عالی هستند. این جعبه‌های خرمایی علاوه بر استفاده در موارد کادویی و صادرات، برای فروش در فروشگاه‌های خرما نیز قابل استفاده هستند. 

طراحی-کارتن-هدیه-خرما
خرما از جمله محصولات تشریفاتی و پذیرایی است که در بسته بندی های مختلف به بازار ارائه می شود. یکی از مرسوم ترین روش های فروش خرما در بازار داخلی و بین المللی، فروش خرما در جعبه های بسته بندی مرسوم است که خرما به صورت دستچین و منظم در جعبه چیده و عرضه می شوند. جنس جعبه از مقوا یا کارتن است که در طرح و نقش های مختلف طراحی می شود.


 

 

  1. بسته بندی کشویی یکی از انواع بسته بندی خرما است که نسبت به نمونه های ساده کمی هزینه بر است. این بسته بندی از زیباترین جعبه ها به شمار می رود که باز و بست کردن آن حس مثبت و رضایت بخشی را در مشتری ایجاد می کند و نسبت به جعبه های مرسوم شکیل تر است.

  2. جعبه های بسته بندی فلزی خرما از انواع بسته بندی های لوکس به شمار می رود که نسبت به سایر بسته بندی ها گرانقیمت تر است. می توان برای بسته بندی خرمای سوغاتی و هدیه از آن استفاده کرد. همینطور در بسته بندی زعفران نیز از ظروف فلزی به وفور استفاده می شود که بخاطر جلوه زیبا و طراحی سنتی جعبه برای خریدار بسیار جذاب تر است. استحکام بالای این ظروف کمک می کند تا محتویات در جابجایی و حمل ضربه نخورند و مانع از له شدگی یا شکستگی شود.
     طراحی حرفه ای بسته بندی خرما صادراتی در مشهد

  3. ظروف شفاف و شیشه ای از انواع دیگر بسته بندی خرما است که می توان استفاده از آن را به تولید کنندگان پیشنهاد داد. در نظر داشته باشید این نوع ظروف که کمیاب و نادرند برای محصول ارزش افزوده ایجاد می کنند و در قیمت فروش تاثیر گذارند. مهم ترین ویژگی ظروف شفاف قابل رؤیت بودن محصول برای مصرف کننده است که با اطمینان خاطر از کیفیت محصول اقدام به خرید می کند.

  4. با این همه طراحی بسته بندی خرما به صورت بسته بندی های روبان دار که جزو محصولات سوغاتی و هدیه هم بشمار می روند و به ندرت تولید کنندگان از آن استفاده می کنند از جمله نمونه های بسته بندی است که برخی برندها برای مشتریان خاص پسند ارائه می کنند.

  5. بسته بندی های پلاستیکی خرما پیشینه طولانی ندارند ولی با استقبال گسترده مواجه شده گزینه مقرون به صرفه و پرطرفداری است که امکان استفاده چندین باره را پس از تمام شدن محتوبات دارد. همچنین می توان بسته بندی را همچون نمونه های کاغذی به چرخه بازیافت بازگرداند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنند.

نکات مهم در طراحی بسته بندی خرمای ایرانی

از جمله روش های صادرات خرما، فروش به صورت فله است که در کشور مقصد، خرما با نام تجاری برندهای بیگانه بسته بندی و به فروش می رسد. در زمان انبار، حمل و نگهداری خرمای فله باید استانداردها رعایت شود تا خرما در مرحله بسته بندی طعم و مزه خود را حفظ کند. متاسفانه تولید کنندگان ایرانی به دلیل تورم، تحریم ها و یا با فکر اینکه، بسته بندی هزینه اضافه است و فروش به صورت فله صرفه اقتصادی دارد، خرما را به صوت فله به کشورهای عربی صادر می کنند که نامی از ایران در این میان برده نمی شود.

 

جعبه خرما صادراتی

از بازارهای هدف خرمای ایران (بدون هسته) می توان استرالیا، نیوزلند، کانادا و کشورهای اروپای شرقی(لهستان و روسیه) و بخصوص بسته بندی خرما در اروپا (انگلستان، آلمان، هلند, سوئد و بخصوص طراحی بسته بندی خرما در سوئیس) را نام برد و در مقابل خرمای هسته دار ایران بیشتر برای ملت های اسلامی از جمله اندونزی، مالزی، هندوستان، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، اوکراین و کشورهایی از اروپای شمالی مانند سوئد، نروژ و دانمارک ارائه می شوند. این کشور ها که هر کدام به نوعی خاص، نیاز های خاصی از جامعه خود طلب دارند. طراحان حرفه ای ظریف گرافیک، شناخت و رفع این نیاز ها را با توجه به بیشترین نیاز یک جامعه، آن کشور و مردمان متفاوت از مردمان ایران را یکی مهم‌ترین وظایف خود میداند. ایران بدلیل داشتن قیمت و کیفیت مناسب مبادلات خرما خود، در میان کشورها از محبوبیت خاصی برخوردار است. از این رو شناخت کامل مشتری و بازار هدف و صد البته یک طراحی خاص میتواند نقشی کلیدی در افزایش فروش و از آن مهمتر رضایت مشتری داشته باشد.

همانطور که گفتیم مشتریان بازار خرمای ایران کشور های مسلمان و غیر مسلمان هستند. دو گونه متفاوت با حجم و محتویات مختلف را تقاضا دارند. بعنوان مثال در کشورهای عربی جعبه های خرما در حجم ها بزرگتر و از سوی دیگر کشورهای اروپایی تمایل به استفاده از خرما به صورت وعده ای و تهیه مقدار کمتری دارند. پس باید در این ممالک بسته بندی های خرما کوچک و به میزان نیاز روزانه مصرف کننده در نظر گرفت.
 

ایجاد جذابیت در بسته بندی خرما

آنچه باعث ایجاد جذابیت در بسته بندی خرما می شود استفاده از رنگ و طرح های حرفه ای است که طراحان خلاق به بهترین شکل از آن در طراحی بهره می برند. استفاده از تصویر درخت نخل، لوگوی برند، استفاده از خرما در کنار نوشیدنی های دلچسب و خوشمزه و غیره تصویر یک بسته بندی را در نگاه مخاطب جذاب و چشمگیر می کند. همینطور می توان از الگوی طراحی جعبه های کوچک خرما در طراحی بسته بندی جعبه مادر نیز استفاده کرد و طراحی آن را منحصر و یکتا کرد. هر کارتن جعبه مادر معمولا حاوی 10 الی 12 بسته خرما است که در زمان حمل و جابجایی به راحتیِ کار، کمک می کند تا مراحل ارسال به سرعت انجام شود. خرمای ایرانی که طرفداران بسیاری دارد و از لحاظ کیفیت در رتبه های بالا دسته بندی می شود در انواع خرمای پیارم، مضافتی، کبکاب، شاهانی، زاهدی، خاصویی و ربی شناخته شده و به فروش می رسد.

 

رنگ های گرم و تیره پیشنهاد مناسبی برای طراحی بسته بندی خرما هستند که به خواص و شکل خرما هم نزدیک اند. طبع گرم، خاصیت درمانی و رنگ تیره این محصول اولین عناصری هستند که مخاطب به آن توجه می کند. بهتر است از شلوغ و پیچیده کردن طرح روی جعبه خودداری کنید و سبک بسته بندی را به سوی طراحی مینیمال سوق دهید.

اگر به دنبال طراحی بسته بندی خرمای برند خود هستید می توانید کمی از طراحی های مرسوم و رایج در بازار فاصله بگیرید و از طراحان زبده بخواهید تا پیشنهاد های خاص و خلاقانه به شما ارائه نمایند. در بررسی کلی ممکن است هزینه تولید طرح و قالب جدید بسته بندی، امری غیر ضروری به نظر آید اما در ادامه خواهید دید مخاطب از دیدن نمونه های جدید و کمتر دیده شده بیشتر استقبال می کند و از استفاده آن احساس رضایت می کند. در صورتی که خرمای شما صادراتی است حتما این گزینه را پیشنهاد می کنیم تا تغییرات جدید را در سطح بازار جهانی برای مخاطب خارجی مشاهده کنید و شاهد آن باشید که تجربه های جدید چطور می توانند سهمی بزرگ در فروش برند داشه باشد.
 

اصول رنگ بندی در طرح بسته بندی خرما

سعی کنید قبل از اقدام به هر کاری در زمینه طراحی فرهنگ مردم آن کشورها را در نظر بگیرید. وقتی یک طراح ایرانی برای جامعه خود و مردم که از نژاد و فرهنگ او هستند طراحی می کنید کاملا به ویژگی های خواستاری و نیازهای مشتریان واقف است. او مطمئنا بهتر می تواند در این زمینه گام بردارد و شروع به طراحی کند و در نهایت طرحی با خروجی مطلوب و رضایت بخش ارائه نماید. اما زمانیکه که هدف شما بازاری غیر از فرهنگ خودتان است، داستان فرق میکند.

در اینجا طراح موظف است تا با مطالعه، تحقیق و یا مشاهده کافی نمونه های مشابه درک خوبی از شخصیت و فرهنگ مشتری پیدا کند. این اطلاعات قرار است در زبان، لحن، ابعاد، شمایل و خیلی دیگر از ویژگی ها به داد بسته بندی شما برسد. اما بیشتر از همه قرار است به رنگ های بسته بندی شما کمک کند.

جعبه-خرمای-مضافتی-صائم

رنگ ها از انرژی و فرکانس های بالایی برخوردارند. نفرت، دوست داشتن، جذابیت یا چشمنوازی میتواند قبل از هر چیزی در طراحی گرافیکی بسته بندی شما به وضوح احساس شود. با دانستن این موارد شما قبل از شروع به طراحی 50 درصد راه را رفته اید و به مراتب از طراحان در زمینه کاری خودتان جلوتر خواهید بود.

بعنوان مثال چینی رنگ سفید، هندوستان رنگ سبز،ژاپن طلایی و نقره ای، مالزی طلایی و سبز، پاکستان سبز و نارنجی، سنگاپور رنگ زرد را به صورت سمبلیک نمادین استفاده می نمایند. پیشنهاد می کنیم هر چه به علاقه و فرهنگ ها بیشتر توجه داشته کنید موفق تر خواهید بود. توصیه ظریف گرافیک به شما قبل از طراحی بسته بندی خرما مطالعه روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی است .

 

هدف از صادرات خرمای بسته بندی چیست؟

  • معرفی خرمای صادراتی ایران به بازارهای جهانی

  • میتوان در زمینه ای غیر از صادرات نفتی به سود آوری قابل توجهی دست یافت

  • افزایش زمینه اشتغال از مرحله تولید تا فروش

  • ایجاد موقعیت مناسب در سطح بین المللی
     

چاپ بسته بندی خرما در ایران

حالا که طراحی جذابی برای محصول خرمای خود دارید، دیگر جای نگرانی نیست؛ میتوانید با خیال آسوده یک گوشه بشینید و شاهد فروش از همیشه بیشتر محصول پر شکوه خود باشید. درست است؟ خیر.
بسته بندی درواقع با چاپ مناسب است که معامله را می‌بندد و مشتریان را به خرید ترغیب می کند. طرح هایی که در بسته بندی چاپ می شوند، نقش بازاریابی برای محصولات شما را دارند اما این چاپ طراحی بسته بندی خرما شما در حقیقت امری بسیار مهم و ضروری در اهداف فروش شماست. چاپ بسته بندی است که آن را به درک بصری خریداران القا می‌کند.

 

 

ضعف های بسته بندی و نگهداری در ایران

متاسفانه در ایران طراحی بسته بندی و همچنین حفظ و نگهداری خرما در بسته بندی در انبارها اصولی اجرا و رعایت نمی شود. یکی از دلایل اصلی آن میتواند کوچک بودن انبارهای نگهداری خرما باشد. همین اشکال مواقع زیادی باعث تلنبار شدن و ماندگی محصول و در نهایت دور ریز شود.

سعی کنید در طراحی بسته بندی خرما و یا کلیه خوراکی ها و محصولات در درجه اول از طراحی سبز (قابل بازگشت به طبیعت-قابلیت تجزیه شدن) و یا بسته بندی هایی که قابلیت استفاده از آن ها را مشتریان به شیوه های مختلف داشته باشند را ارائه نمود. به بیانی دیگر بسته بندی هایی را ارائه نمایید که ارزش افزوده داشته باشند.
 

ابعاد بسته بندی خرما

ابعاد کارتن خرما برای مصارف و تعداد خرما در هر جعبه مختلف و متفاوت است. شما می توانید در انواع کارتنی بزرگ، کوچک جهت مصارف روزانه و یا متوسط جهت مصارف دوره ای طراحی نمایید.
 

قیمت طراحی بسته بندی خرما چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت بسته بندی خرما با توجه به متریال بسته بندی، نوع قالب، میزان تولید، چاپخانه مورد نظر، بازار هدف،  هزینه های طراحی بسته بندی و غیره سنجیده می شود. به طبع بسته بندی مقوایی و کارتنی ساده، کمترین قیمت را از میان دیگر نمونه ها دارند و نمونه های فلزی، شفاف و پلاستیکی رقم های جدید را به خود اختصاص می دهند. برای اطلاع از قیمت طراحی بسته بندی می توانید با ظریف گرافیک تماس بگیرید و با توجه به نیاز برند است قیمت های روز بسته بندی را دریافت کنید.

تحلیل اختصاصی تیم ظریف گرافیک از طراحی بسته بندی خرما در بازدید از نمایشگاه گلفود دبی(2023)

نمایشگاه بین المللی گلفود دبی بزرگترین نمایشگاه صنایع غذایی درجهان می باشد که هر ساله در شهر دبی برگزار می شود، در این نمایشگاه بیش از 5000 شرکت از سراسر دنیا غرفه دارند که البته حضور در چنین نمایشگاهی آمادگی های خاص خود را می طلبد آمادگی هایی مانند داشتن بسته بندی هایی با طراحی و چاپ متفاوت، داشتن محصولاتی با کیفیت و تمرکز بر روی قراردادهای تجاری با برخورد و رفتاری حرفه ای؛ پس با این اوصاف می توان گفت بهترین شرکتهای خلاق و آماده رشد در این نمایشگاه حضور دارند و با اطمینان خاطر می‌شود آن را آینده طراحی بسته بندی و صنعت خرما خواند.

در صنعت خرما چه در کشور عزیزمان و چه در نقاط مختلف دنیا فقر طراحی، بسته بندی و سرمایه گذاری درست و بهینه وجود دارد، محصولی با ارزش، خوشمزه با قابلیت فراوری به محصولاتی مختلف و گران قیمت! اما چه کشوری بهتر از بقیه کشورها در حوزه خرما فعال بوده است؟ کشور ما در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا مخاطب باعث وجود این فقردر تولید و خلاقیت می شود یا تولید کننده و طراحان؟ در ادامه به تک تک این مسائل می پردازیم.

نا گفته نماند تمام این بخش؛ گزارشی ست از یک بازدید! ممکن است نوع نگاه ما متفاوت و شاید نادرست باشد اما بر خود لازم می دانیم آنچه دیده ایم را به مخاطبانمان انتقال دهیم و  سعی کرده ایم بدور از جانب داری و هرگونه نگاه شخصی به موضوع بپردازیم.

طراحی بسته بندی خرما


بخشی از اهداف تیم طراحی ظریف گرافیک در بازدید از نمایشگاه گلفود دبی

  1. بروز و آگاه بودن از طراحی سایر کشورها و بازارهای هدف مشتریانمان

  2. باز شدن دیدمان نسبت به خلاقیتهای طراحی بسته بندی که در دنیا اتفاق میفتد.

  3. بررسی دقیق صنعت بسته بندی در کشورهای مختلف و به خصوص صنایع مختلف مانند خرما که در کشورمان به آن نیاز ویژه ای داریم.

  4. یافتن جایگاهمان و کشورمان در بخش های مختلف صنایع غذایی

 اینها مهمترین دلائل ما برای بازدید از بزرگترین نمایشگاه صنایع غذایی دنیا بود.

به طور کلی آنچه در حوزه خرما در دنیا رخ می دهد فاجعه است، محصولاتی با کیفیت از سراسر دنیا اما عدم تمرکز بر روی بسته بندی های با کیفیت و متفاوت! بسته بندی هایی محدود شده به کمترین خدمات چاپ و طراحی های خلاقانه.

انگار تمام ایده های طراحی بسته بندی خرمای ایرانی در این صنعت گرانبها خشکیده! خرج نکردن تولید کنندگان برای ترس از دست دادن بازار در رقابت با دیگر شرکتها و عدم خلاقیت طراحان و پیمودن مسیری تکراری که منجربه عادت کردن مشتریان خرما شده، اما قطعا تغییر در بسته بندی خرما و وجود خلاقیتهایی در آن و یا تغییر در ساختار محصول و سوق دادن آن به سوی محصولات فرآوری شده می تواند ارزش افزوده هایی ایجاد کند که باعث رشد چند برابری کسب و کار تولید کنندگان و به طبع طراحان بسته بندی شود!

اگر دقت کرده باشید جدیدا در بین بسته بندی های ایرانی گاها شرکتهایی را می بینید که از خدمات ساده چاپ ماننده طلاکوب و برجسته استفاده کرده اند و فروش فوق العاده ای بدست آورده اند (این مطلب در اسفند ماه 1401 نوشته شده است و مربوط به بازار تا این لحظه است).
 

یعنی ترس از دست دادن بازار و پیشی گرفتن رقبا بدلیل هزینه و بهای تمام شده بیشتر بی مورد است، مخاطب تشنه دیدن زیبایی است، تشنه توجه و احترام است. زمانیکه شما در بین تمام بسته بندی های ساده و یکنواخت در این حوزه یک محصول با طراحی متفاوت و چاپ و خدمات چاپ متفاوت می بینید قطعا به سمت آن جذب می شوید و این یعنی ساده بودن کار برای پیشرفت و افزایش فروش، چون متفاوت بودن در این حوزه بسیار ساده است و عموما رقبا در این حوزه ریسک هزینه کردن را به جان نمی خرند.

اما در بین تمامی کشورهای حاضر در نمایشگاه می توان به تفاوت بسته بندی های خرما در کشور عربستان اشاره کرد، کاملا مشخص بود که در بازار خرما و به ویژه طراحی بسته بندی خرما سرمایه گذاری و هزینه کرده اند؛ طراحی هایی متفاوت، شیک، ساده و دارای هویت بصری یکتا و بدور از شلوغ کاری و تصویر های مرسوم و کپی شده. به عبارتی دیگر تا چشم کار میکرد بسته بندی شیک خرما وجود داشت!

در کنار این موارد به روی باز و خوش برخورد بودن غرفه داران، دادن هدیه هایی از تست محصولاتشان به بازدیدکنندگان و با لباس محلی کشورشان حسی متفاوت داشت!

در تمامی شرکتها می توانستید دقت به جزئیات و درک هویت سازمانی را ببینید خلق هویتی ساده و شیک با توجه به اینکه ممکن است در ذهنمان، مخاطبین خرما درعربستان را عاشق طرح های شلوغ و پر رنگ و لعاب تصور کنیم، اما آنها به درستی مسیری در پیش گرفته اند که هم رقابت در آن با طراحی های ساده و دم دستی سخت است و هم تصویری به مخاطب ارائه داده اند که زیبایی و توجه را می توان در آن دید.

تحلیل تیم طراحی ظریف گرافیک از حوزه زعفران را می توانید در مقاله "طراحی بسته بندی زعفران: مواردی که باید بدانید + ویدئو نمونه کار" بخوانید

 

در این بین کشورهای دیگری از جمله امارات، قطر و ... نیز فرآوری های متفاوتی از محصول با ارزش خرما ارائه داده بودند، محصولاتی را در معرض نمایش گذاشته بودند که فرآوری محصول پایه شرکتشان یعنی خرما بود و شما هیچ اثری از یک دانه خرما در غرفه شان نمی یافتید! محصولاتی گران قیمت در بسته بندی هایی متفاوت؛ حاصل فرآوری خرما!

در عوض در نمایشگاهی با این عظمت هیچ اثری از شرکتهای ایرانی تولید کننده خرما وجود نداشت(در بخش های دیگر بسیاری از شرکتهای ایرانی حضور داشتند).

طراحی بسته بندی در کشور ما نشان داده است در جایگاه خوبی قرار دارد و رو به رشد است؛ اما چرا تولیدکنندگان و طراحان در ایران از خلق تفاوت، ایده پردازی و متفاوت نگاه کردن به موضوع می ترسند در صورتی که این ترس در مخاطب برای خرید محصول با کیفیت وجود ندارد.
پاکت-بسته-بندی-خرما

شما در هنگام خواندن این مقاله درهر جایگاهی که هستید (طراح بسته بندی، تولید کننده خرما ، صادر کننده خرما و یا خریدار خرما) می توانید انتخاب کنید، خلق کنید، خلاقیت داشته باشید و متفاوت ببینید این خلاقیت قطعا سودآوری خواهد داشت. سود آوری در هویت سازمانی شما، در رقابت شما در بازارهای داخلی و خارجی و در همه جنبه ها!

انتخابی که مخاطب در فروشگاه انجام می دهد از بین طراحی های ما و تولیدات شماست، گزینه ی دیگری به جز این وجود ندارد و مخاطبی که محصولی را انتخاب می کند دارد رای می دهد به تصمیم تولید کننده برای تکرار مسیرش، هر انتخابی که صورت میگیرد تاثیرگزار است و بر آینده یک صنعت تاثیر مستقیم می گذارد.

این را فراموش نکنید مخاطب از بین انتخاب های من و شما ، انتخاب می کند.
 

کلام آخر

می توانید در ادامه از نمونه های طراحی بسته بندی دیدن نمایید. ما در ظریف گرافیک همواره تلاش میکنیم تا خدمات طراحی و تبلیغاتی را با بهترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان ارائه نماییم.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (9)

  • جالب و اموزنده مطلبتون

    ثبت پاسخ
  • سلام وقت بخیر. تعرفه طراحی بسته بندی خرمای پیارم رو میخواستم بدونم

    ثبت پاسخ
    • وقت بخیر. شماره گذاشتید به زودی تماس میگیریم باهاتون

  • مثل شرکت های بسته بندی خرما ظرف محصول رو هم تهیه میکنید؟

    ثبت پاسخ
    • سلام خیر - خدمت ما طراحی بسته بندی هست

  • سلام. وقت شما بخیر برای محصولات خشک برندم (که شامل خرما هم میشه) بسته بندی میخواستم

    ثبت پاسخ
    • سلام جناب توفانی عزیز. لطفا با ما تماس بگیرید. 09331003288

  • سلام وقت بخیر لطفا تعرفه طراحی بسته بندی پاکتی و مادرکارتن برای خرمای مضافتی رو اعلام کنید

    ثبت پاسخ
    • سلام آقای بهادرزاده. امروز حتما باهاتون تماس میگیریم

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288