مجوزها

طراحی بسته بندی محصولات سوغاتی چگونه منجر به فروش آن می شود؟

  • اشتراک گذاری:
22 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 18 آذر 1402 ) 3560 2 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

سوغاتی نام آشنایی است که با شنیدنش به وجد می آییم و از دریافتش قطعا خوشحال خواهیم شد. بنظر شما دلایلی که این خوشحالی را رقم میزنند چه چیزی می تواند باشد؟ قطعا بسته بندی سوغاتی هر یک از شهرها باید مطابق با فرهنگ و سنت های آن منطقه باشد تا معرف خود در بین چندین کالا و محصول مختلف گردد.

طراحی-بی-نظیر-بسته-بندی-زعفران-صادراتی-در-ظریف-گرافیکطراحی بسته بندی لوکس زعفران

تاثیر فرهنگ هر منطقه بر روی طراحی بسته بندی محصولات سوغاتی

آداب و رسوم، علایق و فرهنگ نقش مهمی در طراحی بسته بندی محصولات سوغاتی دارد. با شنیدن نام سوغاتی هر شهر یا کشور اغلب به دنبال نشانی شاخص از آن منطقه بر روی بسته بندی هستیم. نشانی که در طراحی بسته بندی سوغاتی استفاده می شود در واقع هویت محصول است که اصالت آن را میان چندین نوع کالای مختلف به نمایش می گذارد. به عنوان مثال در طراحی بسته بندی زعفران و یا نبات شهر مشهد، حتما نقوش اسلیمی و طرح های خاتم را دیده اید. علت اصلی بکارگیری این طرح ها، مذهبی بودن شهر مشهد است که به پایتخت معنوی معروف است و از طرفی وجود بابرکت بارگاه امام هشتم، امام رضا (ع) تاثیر چشمگیری در طراحی بسته بندی سوغاتی مشهد داشته است. طراحی های بسته بندی سوغاتی در شهر مشهد اصولا با توجه به فرهنگ و ماهیت شهر مشهد در اذهان رقم می خورد. بی شک بسته بندی زیبای سوغاتی ها، دور ریز نخواهند بود و بسیاری از افراد از آن ها به عنوان دکور و زیبایی پس از استفاده محتویات آن بهره خواهند برد. همین موضوع برای شهر اصفهان در نظر بگیرید و فرهنگ و هنر اصفهان را بخوبی می شناسید و می دانید. اصفهان شهری است غنی از هنرو معماری های اسلامی و ایرانی و در جای جای اصفهان می توان آثار هنری ارزشمندی را یافت. طراحی بسته بندی محصولات سوغاتی اصفهان نیز ریشه در فرهنگ مردم اصفهان دارد و نقش و طرح های بسته بندی سوغاتی اصفهان بر همین اساس شکل می گیرد.پس طراحی بسته بندی سوغاتی هرچه هنرمندانه تر انجام شود، محصول را محبوب و بی رقیب تر خواهد ساخت.
 

طراحی قالب بسته بندی محصولات سوغاتی

قالب بسته بندی محصولات سوغاتی با توجه به المان های مختلف انتخاب می شود که عبارتند از:

 ابعاد سوغاتی مورد نظر

  1. وزن

  2. نوع

  3. قیمت محصول و میزان درخواست مشتری
     

خانواده-محصولات-پسته

ابعاد سوغاتی مورد نظر

شکل کلی و چهارچوب محصول در طراحی بسته بندی بسیار مهم است. شکل مربعی، دایره ای و یا سایر اشکال، به طرح بسته بندی شکل می دهد و مشخص می کند چه فضایی باید برای محصول در بسته بندی در نظر گرفته شود.
 

وزن محصول سوغاتی

وزن محصول هر میزان زیاد یا کم باشد جنس و نوع بسته بندی سوغاتی را مشخص می کند. با توجه به وزن محصول باید میزان استحکام و شکل بسته بندی را درست پیش بینی کرد تا هر ضربه و جابجایی باعث فروپاشی و پاره شدن بسته بندی نشود.
 

نوع محصول سوغاتی

نوع محصول می تواند خوراکی مانند زعفران، خشکبار، صنایع دستی و یا زیور آلات باشد. در طراحی بسته بندی سوغاتی محصولات خوراکی قطعا باید بسته بندی، به صورتی طراحی شود که محتویات را در مقابل ضربه، آفتاب، عوامل خارجی حفظ کند تا از فساد و خرابی محصول جلوگیری نماید. در مواردی مانند زیور آلات، صنایع دستی و غیره علاوه بر زیبایی در طراحی و ابعاد مناسب، بسته بندی باید کالا را در مقابل ضربه، جابجایی و زمان نگهداری در انبار حفظ نماید.
 

قیمت محصول

با گشت و گذار در بازارهای سنتی حتما قیمت محصولات و سوغاتی مورد نظر را خواهید پرسید و در صورت نیاز درخواستی از یک نوع خشکبار، فراورده و یا هر نوع کالایی را خواهید داشت. قیمت محصول برایتان مشخص خواهد کرد که چه مقدار از آن را می توانید بخرید. بعنوان مثال محصول گرانقیمتی مانند زعفران را به گرم و مثقال می توانید بخرید و خشکبار و آجیل را به کیلو گرم خریداری می نمایید در این صورت بسته بندی های متفاوت با قیمت های مختلف را در مقابلتان خواهید دید. بسته بندی های آماده ی سوغاتی نیز در بازار وجود دارد که بنا به درخواست مشتری، مقداری از محصول فله در آن ریخته می شود. همه ی اصول و قواعد طراحی بسته بندی سوغاتی در این بسته ها نیز رعایت شده است.
 

نقش رنگ در طراحی بسته بندی سوغاتی

رنگ ها دنیای سرگرم کننده و جذابی را در طراحی بسته بندی به وجود آورده و ترکیب مناسب آن ها جلوه های خیره کننده ای را به وجود می آورند. کاربرد رنگ در طراحی بسته بندی زعفران به عناصر خاص بستگی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • فرهنگ و آداب و رسوم جامعه

  • علایق مردم منطقه

  • نوع محصول


برای هریک از موارد بالا حتما جنبه روانشناسی و زیبایی شناختی رنگ ها را در نظر بگیرید. چون در طراحی لیبل و بسته بندی سوغاتی تنها مردم منطقه مخاطب شما نخواهند بود و این محصول قرار است به شهر و یا حتی کشوری دیگر به عنوان سوغات و یا محصول صادراتی ارسال شود. سعی کنید رنگ های انتخابی را حتما مطابق با فرهنگ و سلایق منطقه و همچنین هارمونی با رنگ محتویات بسته بندی داشته باشد.
 

persiatiles packagingdesign

چطور یک طراحی بسته بندی سوغاتی را جذاب تر کنیم؟

آرم و نشان تجاری برند، اولین گزینه ی انتخابی مشتری است. بسیاری از مشتریان برند محبوب خود را از میان صدها محصول با آرم و نشان تجاری آن می شناسند. سعی کنید آرم و لوگو را بزرگ و خوانا در جلو و یا روی درب بسته بندی سوغاتی قرار دهید. تیم طراحی بسته بندی ظریف گرافیک توصیه می کند اصول و قواعد، کاربرد رنگ ها را در طراحی بسته بندی رعایت نمایید. طرح های اسلیمی رنگ های خاص خود را دارند و محصولی که در بسته بندی قرار می گیرد باید به گونه ای با رنگ بسته بندی ارتباط داشته باشد. نوشته ها و توضیحات لازم در مورد نام محصول، شهر تولید کننده، موارد استفاده، نحوه ی استفاده، ممنوعیت های استفاده و شرایط نگهداری روی بسته بندی درج می گردد. فونت های مختلف در طراحی بسته بندی استفاده نمی شود و نوشته ها هر کدام در جایگاه مخصوص و کادر مخصوص به خود نوشته می شود. علاوه بر رعایت مواردی که گفته شد، ظاهر شکیل و طراحی جذاب بسته بندی سوغاتی، مخاطب را به مشتری تبدیل خواهد کرد.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (2)

  • من می‌خوام چای ایرانی سوغاتی وکادویی بسته بندی کنم

    ثبت پاسخ
    • سلام جناب نادری. بزودی باهاتون تماس میگیریم.

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288