مجوزها

بهترین رنگ ها برای طراحی جلد کتاب

  • اشتراک گذاری:
4 خرداد 1400 (آخرین بروزرسانی در 27 شهریور 1402 ) 8129 0 طراحی کاتالوگ
آنچه در این مطلب می خوانید:

انتخاب رنگ در طراحی جلد کتاب و هر کار گرافیکی دیگر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نقش مهمی در برانگیختن احساسات و جذب نگاه مخاطب دارد. اینکه بهترین رنگ در طراحی جلد کتاب بر چه اساس بایدانتخاب شود و چه معیارهایی را برای آن در نظر گرفته شود، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که دقت در آن می تواند تا حد زیادی به موفقیت در این زمینه کمک کند. برای آشنایی با شیوه های انتخاب رنگ در طراحی جلد کتاب در ادامه با ظریف گرافیک همراه باشید.

طراحی جلد کتاب ظریف گرافیک

نکات مهم در طراحی جلد کتاب

هر اندازه هم که بشنویم و تبلیغ شود که محتویات یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید، باز هم افراد زیادی هستند که با جذابیت یا عدم زیبایی یک طرح به آن جذب شده یا از آن فاصله میگیرند. این مورد حتی در مورد طراحی کاتالوگ نیز صدق میکند. به همین خاطر باید نکات طراحی جلد کتاب مد نظر داشت تا انتظار بازخورد مثبت از آن منطقی باشد. از جمله مواردی که یک طراح باید در حین طراحی مد نظر داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

موضوع اصلی کتاب

یک طراح گرافیک که متخصص در طراحی جلد کتاب می باشد و یا قصد دارد وارد این حوزه گردد، باید اهل مطالعه و دوستدار کتاب باشد و بدون مطالعه و آشنایی با موضوع اصلی آن شروع به طراحی نکند. با طراحی جلد کتاب به نوعی نماینده و شناسنامه ی کتاب را ارائه می دهید و در نتیجه باید با دیدن آن تا حد زیادی به ژانر و موضوع کتاب پی برد. هر اندازه طراح در کار خود حرفه ای تر عمل کند، قطعا به همان اندازه می توان استفاده از المان های مرتبط با موضوع کتاب را در طرح نهایی مشاهده کرد.

طراحی جلد کتاب حرفه ای

مخاطب

هر کتاب برای گروه سنی خاص با فرهنگ و سلایق و روحیات مختلف نوشته شده است و افراد در گروه های متفاوت ویژگی های محصر به فردی دارند که در انتخاب بهترین طرح روی جلد کتاب میتواند اثرگذار باشد. سن، جنسیت و فرهنگ اصلی مخاطب یک معیار در انتخاب طرح، فونت و رنگ های به کار رفته بر روی طرح جلد کتاب محسوب میگردد. عدم توجه به این فاکتور می تواند برابر با شکست در طراحی جلد کتاب و در نتیجه کاهش زیاد فروش آن باشد.

خلاقیت

یک طراح گرافیک حرفه ای باید بتواند حاصل ماه ها و چه بسا سالها تلاش و تحقیق یک نویسنده را به بهترین شکل عرضه و به بازارو مخاطبین اصلی معرفی نماید. همان طور که محتویات یک کتاب باید کاملا منحصر به فرد باشد، طراحی جلد کتاب نیز باید از ذهن خلاق سرچمشه گرفته باشد. خلاقیت در طراحی نه تنها در انتخاب المان و تصویر باید دیده شود، بلکه استفاده ی درست از رنگ و ترکیب فونت ها نیز می توانند در نهایت می تواند منجر به داشتن طراحی جلد کتاب خلاقانه و البته حرفه ای گردد. خلاقیت تنها به معنای داشتن طرح های متفاوت نیست، بلکه تلفیق هنر و تجربه با ایده های نو را می توان خلاقیت نامید.

زیبایی

چشم و ذهن انسان ناخودآگاه از زشتی و پلیدی دور شده و به سمت زیبایی گرایش پیدا میکند. این ویژگی انسان را باید بتوانید در طراحی جلد کتاب مد نظر قرار دهید تا مخاطب بیشتری را به سمت قفسه های فروش کتاب جذب نمایید. همیشه بخاطر داشته باشید که زیبایی به معنای استفاده ی زیاد از رنگ و تصویر نیست، بلکه سادگی حرفه ای همان چیزی می باشد که می تواند به عنوان زیبایی قلمداد گردد.

طراحی جلد کتاب

نقش رنگ در طراحی جلد کتاب

مهم ترین عامل در جذب نگاه ها رنگ می باشد و زندگی بدون رنگ به معنای کابوسی بزرگ خواهد بود. انتخاب رنگ مناسب در طراحی جلد کتاب می تواند احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و احساس رضایت یا تنفر را در آن بوجود آورد. گاهی با انتخاب درست یک رنگ می توان بدون ایجاد طرح های پیچیده به راحتی پیام و هدف اصلی کتاب را نشان داد و گاهی با انتخاب اشتباه آن می توان خط قرمزی بر نتیجه ی تلاش شبانه روزی یک نویسنده کشید. با توجه به موضوع، مخاطب و فرهنگ جامعه ی هدف باید بتوانید رنگی مناسب را برای طراحی جلد کتاب انتخاب نمایید و شاهد بازخورد مناسب آن باشید.

طراحی جلد خلاقانه کتاب

کدام رنگ برای کدام نوع طراحی جلد کتاب مناسب است؟

زمانی می توان لقب حرفه ای بودن را به یک طراح گرافیک اختصاص داد که دانش کافی درباره ی روانشناسی رنگ و تاثیر هر یک بر ذهن مخاطب داشته باشد و بر همین اساس و با ابزارهای متنوع بهترین رنگ ها را انتخاب کند. هر یک از رنگ ها اثرات مختلفی بر ذهن بیننده ایجاد می کنند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم داشت.

- قرمز: انرژی، احساسات، شور و اشتیاق، قدرت

- قرمز تیره: اعتبار، قدرت، شور و اشتیاق، نفوذ بالا

- نارنجی: مثبت، پویا، اعتماد به نفس، خوش بین

- زرد تیره: دوستانه، گرم، در دسترس

- سبز: سلامتی، محیط زیست، طبیعت سبز

- آبی: اعتماد، آرامش، تفکر

- خاکستری: دانش، اعتبار، خرد

- صورتی: جوان، بی گناه، احساسات

- سفید: پاک، ساده، خودکفا

- سیاه: قدرت، کنترل، رمزآلود

- قهوه ای: طبیعی، راحت، پاک

با توجه به هر یک از این اثرات در نهایت باید بتوان بهترین رنگ را برای طراحی جلد کتاب انتخاب نمود. موفقیت یک نویسنده تا حد زیادی به انتخاب رنگ یک طراح بستگی دارد و نباید بدن توجه و با عدم شناخت و دانش در این مرحله گام برداشت.

طراحی جلد کتاب خلاقانه

طراحی جلد کتاب حرفه ای

رسیدن به موفقیت چه در طراجی جلد کتاب و چه در سایر هنر و کار تنها با تجربه و تلاش بدست خواهد آمد و قطعا چیزی که در حین کار بدست می آید در هیچ دانشگاه و کلاسی به انسان تدریس نمی شود. اگر قصد دارید حاصل نویسندگی و شب زنده داری هایتان به بهترین شکل به ثمر برسد، باید بتوانید متخصصین این حوزه را به کار بگیرید. تیم طراحی جلد کتاب ظریف گرافیک با داشتن تجربه ی کافی در حوزه ی طراحی جلد کتاب در کنار شما و همراهتان برای رسیدن به بهترین ها می باشند. نمونه کارهای طراحی جلد کتاب این تیم را می توانید از منوی نمونه کار مشاهده و از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در قسمت تماس با ما، با این تیم در تعامل باشید

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288