مجوزها

تأثیر جنس و متریال بسته بندی در میزان فروش محصول

  • اشتراک گذاری:
21 فروردین 1400 (آخرین بروزرسانی در 18 آذر 1402 ) 2404 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

آیا جنس بسته بندی، تأثیری در میزان فروش کالا دارد؟ طراحی بسته بندی مهم ترین مرحله برای تحویل کالا به مشتری است، اما غافل شدن از انتخاب صحیح جنس بسته بندی، تمام زحمت شما را برای فروش بیشتر کالا به هدر می دهد. بی شک خروجی موفق یک بسته بندی شکیل، وابسته به طرح و جنس بسته بندی می باشد. ظریف گرافیک با شفاف سازی و مقایسه ی انواع متریال های بسته بندی، تأثیر جنس بسته بندی در میزان فروش را بررسی می کند.

جذابیت جنس در طراحی بسته بندی

تاریخچه استفاده از جنس های مختلف در بسته بندی

قبل از اینکه دنیا شاهد تنوع جنس بسته بندی در محصولات مختلف باشد، کالاها در بسته بندی های کیسه ای، ظروف سفالی و تُنگ های شیشه ای خیلی سنگین جابه جا می شدند. بعد ها در طول تاریخ و گسترش علم و تکنولوژی، با روی کار آمدن صنعت بطری سازی، کاغذ سازی و شیشه سازی، بسته بندی های متنوعی روانه ی بازار شد. تاریخچه ی صنعت بسته بندی ایران به نیم قرن پیش باز می گردد، زمانی که بسته بندی برخی از مواد غذایی، نظیر روغن نباتی را در سال 1307 ه.ش با قوطی های فلزی آغاز شد  و سپس در سال 1328 ه.ش با احداث کارخانه کاغذسازی، از کاغذ باطله ها در بسته بندی های کاغذی و مقوایی استفاده نمود. امروزه با گسترش صنعت بسته بندی، قادر به تولید لایه های بیرونی کارتن، کاغذهای کرافت، کاغذهای حفاظتی و لایه های پلیمری برای لبنیات و انواع محصولات استرلیزه هستیم.
 

ثأثیر جنس بسته بندی در محافظت کالا

در واقع هدف اصلی از تهیه ی بسته بندی، ایجاد یک محفظه ی امن برای انتقال محصول می باشد، چراکه کالا یا مواد غذایی برای رسیدن به دست مردم، باید چند مرحله انتقال را طی کند و این شامل جابه جایی محصول از کارخانه به بازارهای فروش عمده و سپس بارگیری در فروشگاه های محله ها و خیابان های مختلف شهر می باشد. بنابراین در ابتدا جنس بسته بندی باید به گونه ای باشد که در طی نقل و انتقالات، علاوه بر حفظ شمایل بسته بندی، از محتویات داخلش محافظت کند، چراکه یک بسته بندی آسیب دیده، ارزش کالا را به شدت پایین می آورد.

درواقع قبل از درنظر گرفتن جنس و متریال در بسته بندی باید بدانید که طراحی در چه محیطی انجام میشود: طراحی روی لیبل یا خودِ بسته بندی.

اگر قصد طراحی لیبل نداشته باشید، باید نوعی بسته بندی انتخاب کنید که بتوانید طراحی خود را روی آن به راحتی چاپ کنید.

 مصداق اهمیت بسته بندی در میزان فروش را می توان در کالاهای گران قیمت دید، برای مثال لوازم برقی در بازار از قیمت بالایی برخوردار هستند، این در صورتی است که گاهی می بینیم برخی از لوازم برقی که بسته بندی آنها آسیب دیده و کارتن ندارند، با تخفیف چشم گیر یا حتی نصف قیمت، فروخته می شوند تا به اصطلاح بازاری رد شوند، چرا که چنین محصولاتی به سختی فروش می روند و اغلب مشتری ها ترجیح می دهند کالا را با بسته بندی سالم خریداری کنند.

طراحی بسته بندی زعفران

 

تأثیر جذابیت جنس بسته بندی در میزان فروش

قبلا در مقاله تاثیر طراحی بسته بندی در میزان فروش، از اهمیت جذاب بودن بسته بندی صحبت کردیم، اما این جذابیت تنها به اشکال و طرح های روی بسته بندی ختم نمی شود بلکه انتخاب دقیق جنس بسته بندی می تواند جذابیت کار را دوچندان کند. تأثیر جنس بسته بندی در میزان فروش، فوق العاده بالاست، به گونه ای که در بازارهای رقابتی، شاهد انواع جدیدتری از جنس بسته بندی در برندهای محصولات مختلف هستیم. برای مثال در بسته بندی انواع چیپس از متریالی استفاده می شود که براق تر باشند، به این گمان که جنس های براق تر، چشم گیرتر هستند، اما برخی کارخانه های تولید چیپس با تولید بسته بندی های مات تر و بررسی تأثیر جنس بسته بندی در میزان فروش محصول، به این نتیجه رسیدند که بسته بندی های مات، جذابیت بیشتری دارند و به اصطلاح با کلاس هستند. امروزه استقبال زیاد مردم از بسته بندی های مات چیپس، باعث شده تا تقاضا، برای تولید این نوع جنس بسته بندی افزایش یابد.

یکی از ویژگی های یک بسته بندی خوب، جلب توجه مشتری است که از طریق طرح، شکل، رنگ و جنس بسته بندی حاصل می شود. جنس بسته بندی همچون فروشنده ای خاموش عمل می کند که با یک نگاه، مشتری را برای بررسی محتویات بسته بندی به سوی خود جذب می کند تا در نهایت منجر به خرید شود. طبق آمار 70 درصد خرید ها بدون پیش بینی و در همان لحظه صورت می گیرند، بنابراین انتخاب صحیح جنس بسته بندی به عنوان یکی از المان های پرفروش محصول، اهمیت بالایی در تصمیم به خرید مشتری دارد. پس هرچقدر جنس محصول چشم گیرتر باشد، تأثیر بیشتری در جلب مشتری و افزایش راندمان فروش دارد و اینگونه تأثیر مثبت جنس بسته بندی را در میزان فروش خواهیم دید.
 

انواع متریال بسته بندی
 

تأثیر انواع بسته بندی های شیشه ای در میزان فروش

ظروف شیشه ای یک از قدیمی ترین بسته بندی هاست که نسبت به سایر بسته بندی ها، قیمت بالاتری دارد و بسته به نوع کالا و محصول مورد نظر استفاده می شود. شیشه با توجه به جنسی که دارد نسبت به محتویات داخلش، هیچ گونه واکنشی نشان نمی دهد، بنابراین رنگ و مزه مواد غذایی در بسته بندی های شیشه ای، تغییر نمی کند. نظیر این بسته بندی، در طرح های متنوع برای نوشیدنی ها، سس مایونز و انواع دیگر مواد غذایی که ممکن است در دراز مدت خراب شوند، استفاده می شود.

حال که نوبت به فروش محصول می رسد، طرح و شکل بسته بندی وارد عمل می شود، بسته بندی های شیشه ای به دلیل قابل رؤیت بودن محصول، خرید آگاهانه تری را نسبت به سایر بسته بندی های فلزی و کاغذی به همراه دارند و هر چقدر طراحی بسته بندی های شیشه ای، خلاقانه تر باشد، میزان فروش محصول بیشتر می شود. شیشه های شفاف، شیشه های مات، شیشه های طرح برجسته، شیشه های رنگی و ... بر اساس نوع محصول بکارگرفته می شوند که اگر این انتخاب با دقت بیشتری صورت پذیرد، منجر به خرید می شود. توجه داشته باشید که در نظر گرفتن تمام المان ها، نظیر هزینه، مزایا و معایب، میزان تأثیر جنس های مختلف بسته بندی در فروش و ... ، در انتخاب نوع جنس بسته بندی کالا تأثیر گذار هستند.

طراحی انواع بسته بندی در مشهد

تأثیر انواع بسته بندی های فلزی در میزان فروش

اکثر کارخانه های تولید کننده مواد غذایی آماده و نیمه آماده، از بسته بندی های فلزی برای کنسرو کردن و کمپوت سازی محصولات خود استفاده می  کنند، بسته بندی های فلزی به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، نشکن بودن و سبک تر بودن، نسبت به بسته بندی های شیشه ای، برای بسته بندی انواع مواد غذایی که در معرض دمای بالا قرار می گیرند مناسب ترند، حال اینکه بسته بندی های فلزی ماندگاری محصولات را به بیش از دو سال افزایش می دهند. در نظر گرفتن ماندگاری محصول و بویژه ارزان بودن این نوع بسته بندی نسبت به بطری های شیشه ای باعث شده تا برخی از برندها نظیر نوشابه کوکولا، از بسته بندی های فلزی برای عرضه محصولات تک نفره استفاده کنند، و این درحالی است که بطری های پلاستیکی را برای نوشابه های خانواده، پرفروش تر می دانند.

تآثیر انواع بسته بندی های پلاستیکی در میزان فروش

اگر در یک فروشگاه هایپر مارکت قدم بزنید، شاهد بسته بندی های مختلفی خواهید بود که اکثر آنها پلاستیکی هستند. امروزه استفاده از پلاستیک در بسته بندی محصولات مختلف، با استقبال خوبی روبرو شده که تأثیر بسزایی در افزایش فروش محصول داشته است. وزن پایین و قیمت نسبتا ارزان پلاستیک باعث شده تا هزینه ی نهایی بسته بندی محصولات تولیدی کاهش یابد، از این رو قابلیت شکل پذیری پلاستیک در دستگاه های مختلف، تنوع بسته بندی های پلاستیکی را بسیار افزایش می دهد، چیزی که در بسته بندی های شیشه ای و فلزی کمتر دیده می شود. برای مثال سس در ظروف شیشه ای تنها در یک شکل و در سایزهای مختلف بسته بندی می شود، حال آنکه در بسته بندی های مختلف پلاستیکی به اشکال موشکی و خرسی، بسیار کاربردی تر  پرفروش تر می باشد. به عنوان مثال زمانی که کودکان بازار هدف باشند، بسته بندی های پلاستیکی با شکل ها و طرح های شخصیت های کارتنی، در فروش بیشتر محصول تأثیر گذار هستند، حال اینکه با توجه به بازیگوشی کودکان اگر بسته بندی از دستشان رها شود نمی شکند.

تاثیر مواد بسته بندی

تأثیر انواع بسته بندی های پاکتی و کاغذی در میزان فروش

بسته بندی های کاغذی با توجه به اینکه از کاغذ باطله و ترکیب نوعی خمیر مصنوعی با کاغذ ساخته می شوند، قیمت ارزان تری نسبت به سایر بسته بندی ها دارند، بنابراین برای بسته بندی محصولاتی که نیاز به شرایط نگهداری خاصی ندارند بسیار مناسب هستند. بسته بندی های کاغذی به دلیل انعطاف پذیری، محدودیت حجمی برای نگهداری محصولات در فروشگاه ها ندارند. چاپ طرح ها، نوشته ها و لوگوهای برندهای مختلف روی کاغذ، این نوع بسته بندی را نسبت به سایر جنس ها خاص‌تر می کند، همچنین بسته بندی های کاغذی قابلیت بازیافت دارند و برخلاف ترکیبات پلاستیکی، در طبیعت تجزیه می شوند، همین امر گرایش صنعت بسته بندی را در جهان به سوی بسته بندی های کاغذی سوق داده است.

حال که به اهمیت و تأثیر جنس بسته بندی در میزان فروش پی بردیم، باید قدمی جدی و هوشمندانه در انتخاب جنس بسته بندی برداریم. شما چه جنسی برای بسته بندی محصولاتتان در نظر دارید؟ تیم طراحی ظریف گرافیک با سال ها تجربه در طراحی حرفه ای بسته بندی، طراحی سایت، تولید محتوا، انواع لوگو تجاری- بازرگانی، بروشور و کاتالوگ، با در نظر گرفتن تمام جزئیات محصول موردنظرتان، مناسب ترین بسته بندی ممکن را طراحی نموده و نمونه کارهای طراحی بسته بندی ظریف گرافیک، گواهی است بر گفته‌هایمان.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288