مجوزها

اصول یک طراحی بسته بندی تخصصی چیست؟

  • اشتراک گذاری:
21 اردیبهشت 1400 (آخرین بروزرسانی در 18 آذر 1402 ) 1376 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

از جمله فاکتورهای مهم در تبلیغات محصولات مختلف، طراحی تخصصی بسته بندی است. بسته بندی نقش یک فروشنده خاموش را ایفا می کند و با اولین برخورد مشتری با محصول، خود را به وی معرفی می کند. در واقع زمانی که طراحی تخصصی بسته بندی را داشته باشیم می توان گفت مشتری با اولین دیدار تصویر ذهنی اش شکل می گیرد و مجذوب خرید می شود که این هنر یک طراح است که با شناخت نیاز مخاطب از محصول، طراحی را انجام  می دهد. هرگز نمیتوان از تاثیر طراحی تخصصی بسته بندی در تبلیغات و فروش چشم پوشی کرد زیرا به منزله ویترین کالا شناسایی می شود که شناسنامه محصول را به مخاطب ارائه می کند. به راحتی می توان با طراحی تخصصی بسته بندی یک محصول یا کالای خوب را تبدیل به یک محصول عالی  کرد و در اذهان حک شد. با ظریف گرافیک همراه باشید تا با ویژگی های یک بسته بندی خوب بیشتر آشنا شوید.
 

طراحی حرفه ای لیبل و بسته بندی عسل زعفرانی

بسته بندی خوب چیست؟

  1. با یک بسته بندی خوب می توان هم بازاریابی محصول را داشت و هم سهم مهمی در فروش آن ایفا کرد. اگر یک بسته بندی، فروش، حفاظت از محصول و معرفی کالا به مشتریان را به بهترین شکل ممکن انجام دهد می توان گفت از طراحی تخصصی بسته بندی برخوردار است.

  2. اطلاعاتی که روی بسته بندی درج می شود از مهم ترین شاخصه هایی است که مشتری در زمان خرید مد نظر قرار می دهد. این اطلاعات شامل، نام برند، شناسنامه محصول، ترکیبات، کارآیی و در برخی محصولات جدول ارزش غذایی است.

  3. بسته بندی محصولات در کسب و کار امروز نقش کلیدی را ایفا می کنند که بسیاری از طراحان به واسطه آن می توانند مشتریان بالقوه بسیاری را جذب نمایند. دو نکته مهم در این زمینه حائز اهمیت است:

  • بسته بندی باید کاربردی باشد. وظایف محافظت از محصول، راحتی در حمل و نقل و انبار را به خوبی انجام دهد و در عین حال هزینه بر نباشد.

  • طراحی خلاقانه، رنگ های جذاب، قالب خاص و درج اطلاعات دقیق، مختصر  و مفید را داشته باشد.
     

چه زمان یک بسته بندی بازاریابی محصول  را انجام می دهد؟

طراحی تخصصی بسته بندی زمانی به عنوان بازاریاب عمل می کند که در مراحل زیر موفق عمل کند.

  1. افزایش فروش محصول نسبت به طرح قبلی

  2. باز شناخته شدن برند شما از سایر رقبا در میان غرفه های فروشگاهی

  3. برقراری ارتباط بصری مؤثر با مخاطب

  4. افزایش سهم زیادی از فروش در بازار نسبت به سایر رقیبان جدی

  5. ماندگاری در اذهان

biolia-saffron-packaging-design

بر روی این نوع بسته بندی چه اطلاعات و چه طرحی پیاده سازی شده که این چنین موفق عمل می کنند؟ سوالی که بسیاری از تولید کنندگان از طراحی بسته بندی محصولات رقیب دارند. زمانی یک بسته بندی تاثیر گذار است که:
 

  1. ظاهر بسته بندی زیبا و جذاب باشد.

  2. به راحتی باز و بست شود.

  3. محتویات معادل با ابعاد بسته بندی باشد نه کمتر نه بیشتر.

  4. ایده های خلاقانه در آن استفاده شده.

  5. دوستدار محیط زیست بوده و بازمانده زباله این محصول هیچ ضرری به طبیعت وارد نمی کند.

  6. هرچه طراحی بسته بندی تخصصی تر انجام شود مشتریان بیشتری را به سمت محصول خود جذب خواهید کرد. استفاده از رنگ ها باید متناسب با محصول، رنگ برند و آنچه که مشتریان به ان علاقه دارند باشد.

  7. قدرت تصاویر را در این زمینه دست کم نگیرید که نتایج شگفتی را به بار خواهند اورد.

  8. لوگو و اطلاعات روی بسته بندی را واضح و خوانا درج کنید. رنگ اولین ابزار در تشخیص یک برند است که به دنبال ان لوگو و نام تجاری است که بر این ادعا صحه می گذارد. لوگو را به گونه ای درج کنید که از فاصله چند متری هم بتوان ان را تشخیص داد.
     

طراحی تخصصی بسته بندی صنایع مختلف

طراحی تخصصی بسته بندی در تمام صنایع کاربرد دارد و بلا استثنا هر کالا و خدماتی برای ارائه باید در بسته بندی خاص خود برای محافظت و نگهداری قرار گیرد. حتی اگر بسته بندی یک بسته پلاستیکی یا کارتن باشد وجود آن اهمیت زیادی در نگاه مشتریان دارد یکی از بیشترین مخاطبان طراحی بسته بندی، محصولات و مواد غذایی هستند که به دنبال طراحی خلاقانه و برتر نسبت به سایر رقبا هستند تا در بازار بهتر دیده شوند و فروش خود را افزایش دهند. بسته بندی شامل انواع کالای یدکی، خوراکی ها و مواد غذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی، شوینده ها و غیره می شوند که برای طراحی هر یک باید نیاز مخاطب، بازار هدف و فعالیت های جهانی را بررسی نمود تا ایده آل ترین ها را به مشتری ارائه نمود. همچنین یک بسته بندی خوب کمترین فضا را اشغال می کند و امکان حمل آسان را نیز فراهم می آورد.
 

smartcaps-packaging-design

ارتباط طراحی تخصصی بسته بندی با مخاطب

همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد طراحی بسته بندی در فروش و بازاریابی محصول نقش بسزای دارد که عوامل مهمی در این زمینه دخیل هستند که از قرار زیر است:
 

متمایز بودن

شاید با ورود به یک فروشگاه در یک نگاه همه شوینده ها، محصولات و مواد غذایی، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی را بتوان نگاه کرد و از کنارشان بدون هیچ توجهی رد شد. علت چیست؟ تکراری شدن طراحی ها، کپی برداری و عدم تلاش محصولات مختلف برای ارائه بسته بندی خلاقانه سبب می شود، شانس برابری نسبت به سایر رقبا در غرفه ها و قفسه ها داشته باشید. اما چه چیزی باعث می شود نگاه ها عوض شود و برای یکبار هم که شده امتحان کالایی نسبت به سایر نمونه های مشابه ترجیح داده شود؟

محصولی که به دنبال نو آوری است می خواهد با روش های مختلف مشتریان و مخاطبان خود را غافلگیر کند. این تولید کننده از هر فرصتی برای فروش بیشتر استفاده می کند و هرگز بیکار نمی نشیند. به عناون مثال با ورود به فصل های جدید محصولات خود را در بسته بندی های تخفیفات فصلی ارائه می کند. همچنین با توجه به یکنواخت شدن بازار سعی می کند طرحی نو ارائه دهد تا مخاطب را متوجه طرح، طعم، خواص و کارایی جدید محصول کند. از این رو این تولید کننده به مخاطب و ذائقه وی احترام گذاشته و بهترین ها را که باب میل ایشان است را ارائه می کند. قطعا مصرف کننده متوجه این امر خواهد بود و برای یکبار هم که شده استفاده از محصول را امتحان می کند. شاید مخاطب امروز مشتری وفادار فردا باشد.

 

ابعاد بسته بندی

شاید اگر در حال طراحی لیبل بودید درنظر گرفتن ابعاد مسئله زیاد مهمی نبود اما در بسته بندی ابعاد از لحاظ مختلف اهمیت دارد. در زمان حمل، انبار، توزیع و خرید بسیار حائز اهمیت است. اگر ابعاد بسته بندی اصولی و کم حجم طراحی نشود:
 

  1. عدم نارضایتی باربران را به دنبال خواهد داشت که نه حمل مطمئنی خواهد داشت و نه به راحتی می توان ان را جابجا کرد.

  2. ممکن است فضای اضافی یا پرت موجود در داخل بسته، باعث آسیب دیدن کالا (شکستنی) و ضربات متعدد موجب تغییر شکل آن شود.

  3. فروشگاهی که تمایل به فروش یک کالا را دارد، اگر بسته بندی بیش از حد بزرگ باشد هرگز اشغال فضای مفید فروشگاه برای فروش این محصول را نخواهد پذیرفت. در حالی که همان محصول را در ابعاد کوچکتر در سبد فروش خود قرار داده است.

  4. از طرفی مشتریان برای حمل باید بیشترین رضایت را از بسته بندی داشته باشند. بسته بندی بهتر است به راحتی در دستان جای بگیرد، در صورت لزوم قسمت هایی به عنوان دستگیره در آن تعبیه شود و کمترین زحمت را برای وی داشته باشد.

بهترین بسته بندی زعفران

از این رو مخاطب یک بسته بندی 4 گروه فوق هستند که همگی باید تیک برتر بودن را به محصول شما بدهند. حتما بازخورد ها و فید بک های طراحی جدید را بررسی کنید و ببینید با ارائه آن چند درصد از بازار از آن استقبال کرده اند و یا چرا تمایل چندانی به استفاده نداشته اند. بازخوردها و نظر سنجی ها به شما کمک می کنند تا نقاط ضعف را شناسایی و اصلاح کنید و روی نقاط قوت وقت بگذارید تا بهتر از قبل شوید.
 

دوست دار محیط زیست

مواد اولیه شیمیایی و تجزیه ناپذیر صدمات جبران ناپذیری را به طبیعت، زندگی نسل های بعد و کلیه موجودات وارد می کنند که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود. این روزها بسیاری از مواد غذایی و محصولات از بسته بندی های سبز (دوست دار محیط زیست) استفاده می کنند تا علاوه بر ارائه خدمت مورد نظر با طبیعت سازگاری و همخوانی داشته باشند و خللی در آن وارد نکنند. از این رو با فرهنگسازی دائمی در رسانه ها و آموزش های لازمی که در جامعه ارائه می شود، مصرف کنندگان از این نوع محصولات استقبال می کنند تا سهمی در زندگی سالم و حفظ محیط زیست داشته باشند. از این رو محصولاتی که تغییری در مواد اولیه بسته بندی خود ایجاد نمی کنند از دوره رقابت عقب می مانند و گاه علت ان را هم تا مدت های طولانی نمی دانند.
 

طراحی خلاقنه بسته بندی

همانطور که محصولات شما در بازار مشتریان خاص خود را دارد، شما نیز به عنوان یک مصرف کننده، مشتری تولیدات و خدماتی دیگر هستید. در یک نگاه خود را جای مخاطب خود بگذارید، اکنون چه انتظاری از از محصول خود دارید؟ بله درست است. در نگاه اول طراحی خلاقانه بسته بندی است که انتظار می رود چشمگیر ترین ها را به مخاطب ارائه نماید. شناخت رنگ ها، استفاده اصولی از تصاویر، درج اطلاعات لازم و کافی همگی سهم مهمی در طراحی بسته بندی محصول دارند که باید مد نظر قرار داد.

طراحی خلاقانه بسته بندی چای هویاتی

طراحی تخصصی بسته بندی در ظریف گرافیک

طراحی بسته بندی در تیم طراحی تخصصی بسته بندی ظریف گرافیک بصورت حرفه ای انجام می شود که کلیه محصولات مواد غذایی، دارویی، لوازم بهداشتی  و آرایشی را برای مخاطبان برندهای سراسر کشور در ایده آل ترین زمان ممکن ارائه می دهد. بر انیم با شناخت مخاطب، رقبای جهانی و بازار هدف بسته بندی را ارئه دهیم که شما را در میان سایر محصولات برجسته کند. از مهم ترین دلایل افزایش فروش در محصول، ارائه ایده های ناب و طرح های خلاقانه است که برای طراحی این نوع بسته بندی باید زمان صرف کرد تا تخصصی ترین ها را ارائه نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شمارره های موجود در پنل ارتباط با ما تماس حاصل نمایید تا مشاوره بسته بندی محصول را به طور رایگان دریافت کنید. طراحی تخصصی بسته بندی محصول شما، همچون سند افتخاری است که در کالکشن بسته بندی ظریف گرافیک ثبت می شود که امتیاز طراحی عالی را از جانب شما دریافت کرده است.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288