مجوزها

طراحی هویت بصری چیست؟ راهنمای کامل + نمونه کار

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 9 بهمن 1402 ) 4776 2 هویت بصری
آنچه در این مطلب می خوانید:

هر کسب و کاری با ویژگی های خاصی به جامعه معرفی می شود. این ویژگی ها هر یک از مشاغل را از دیگر مشاغل هم رده متمایز می سازد که به آن هویت بصری می گوییم. با طراحی هویت بصری می توان به رفتار های سازمانی جهت داد. اما چطور میتوان هویت بصری را ایجاد کنیم که نقصی در آن نباشد؟ هویت بصری قدرتمند را چطور می توان شکل داد؟

ساختن هویت بصری درست مانند پختن غذا است که در انتخاب و تهیه مواد تشکیل دهنده آن، باید فرهنگ و پیشینه ای از علایق مخاطبان را در نظر گرفت. ممکن است برخی از برندها مایل باشند از مواردی کاملا آشنا و قابل اعتماد برای طراحی هویت بصری استفاده کنند و برخی دیگر هم ترجیح دهند موارد جدید را امتحان کنند. این در حالی است که بعضی برندها نیاز به آماده سازی دقیق دارند و اما بعضی دیگر به راه حل های ساده و موثر اکتفا می کنند. در این مطلب قصد داریم هر آن چه را که لازم است در مورد هویت بصری بدانید را به شما توضیح داده و یک راهنمای کامل و جامع از طراحی آن را به شما ارائه دهیم. در این مقاله آموزش هویت بصری، ما از چیستی و چرایی شروع کردیم و به معرفی اجزای اصلی آن به زبان ساده رسیدیم. با ما همراه باشید.


 

هویت بصری چه چیزی نیست ؟!

گاه دیده می شود تعریف مشترک بین برند، برندینگ و هویت بصری ارائه می شود که این موضوع به کلی اشتباه است. دقت داشته باشید هریک از موارد فوق تعاریف مختلف دارند. درکی که جامعه و حتی دنیا از یک سازمان یا شرکت دارند را برند می گوییم. به فعالیت های سازمان که برند را شکل می دهد، برندینگ یا برندسازی گوییم و در نهایت هویت بصری تمامی عناصر برند تجاری را پوشش میدهد.

اگر دقت داشته باشید هنگامی که یک فرد عادی وارد رستوران یا هتلی شود، چندان مورد توجه پرسنل و مدیریت مجموعه قرار نمیگیرد. اما اگر یکی از سوپر استار ها وارد مکانی شود همه با افتخار و تشریفات، پذیرای حضورش خواهند شد. بنظرتان دلیل چیست؟ علت هویتی است که برای افراد در جامعه، متفاوت تعریف شده است. سوپر استار به نوعی با حرفه، استایل، جایگاه و محبوبیت اجتماعی هویت بصری را ایجاد کرده است که در هرکجا شناخته شده و مورد توجه قرار می گیرد. اما یک فرد عادی به جنبه ظاهری، هیچ وجه تمایز شاخصی نسبت به سایر افراد ندارد که بتوان آن را یک هویت بصری محبوب خطاب کرد.

حالا در مثالی نزدیک‌تر تصور کنید که صاحب اصلی یک کسب و کار هستید و برای این که کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید، زمان زیادی را برای طراحی هویت بصری برند خود صرف کرده اید. رنگ سازمانی و یا همان رنگ استاندارد برند شرکتتان را هم انتخاب کرده و بر مبنای همان رنگ، تمامی سربرگ ها و کارت ویزیت های خود را چاپ کرده اید. اما باز هم آن طور که انتظار داشته اید، دیگران برند شما را نمی شناسند. ممکن است بسیاری از افراد به شما بگویند که احتمالا مشکل از سبک طراحی هویت بصری برند شما است که نمی تواند آن طور که باید هویت کسب و کارتان را به نمایش بگذارد؛ چرا که شما تنها به شاخص های ظاهری برند خود همچون طراحی بصری لوگو، اهمیت داده اید. اشتباه شما دقیقا در همین بخش است. با اینکه در اصطلاح لوگو و هویت بصری تفاوت چندانی ندارند اما طراحی لوگو تنها یک بخش از اقلام اصلی هویت برند است و شما صرفا با طراحی آن، برندسازی انجام نداده اید.
بریس-موبایل

هویت بصری دقیقا چیست؟ تعریف دقیق هویت بصری به زبان ساده

قبل از این که تعریف دقیقی از هویت بصری داشته باشیم، یک تعریف مشترک از برند و هویت برند به شما ارائه می دهیم؛ چرا که در بسیاری از مواقع این تعاریف با یک دیگر اشتباه گرفته شده و باعث ایجاد سوء تفاهم می شوند.

برند شامل احساس باطنی، ذهنیت و ادراک درونی یک شخص درباره محصولات یا خدمات خاصی است اما هویت برند آن چیزی است که استراتژی برندسازی را مشخص می کند و می تواند به خوبی فعالیت های بازاریابی را جهت دهد. به بیان ساده تر طراحی هویت برند شامل تمام المان ها و اجزای برند که ممکن است بصری یا غیر بصری و ملموس یا غیر ملموس باشد، مانند نام، شعار، ماموزیت برند (که قبل از ماهیت بصری تعریف میشوند)، طراحی لوگو، نماد، نوع بسته بندی، موسیقی متن برند، صدا و لحن برند و غیره. یک برند موفق، به منظور درک درست از خود و تثبیت تصاویر ذهنی، این موارد را در نظر می گیرد.

با توجه به توضیحات بالا اکنون بهتر می توان به سوال «هویت بصری چیست؟» پاسخ کاملی ارائه داد. آنچه را که مخاطب در نگاه اول از یک برند می بیند با کیفیت محصول و خدمات مرتبط می سازد که هویت بصری به انگلیسی (Visual Identity) شکل می گیرد. به عبارتی دیگر، هویت بصری یک برند هر آن چیزی از عناصر برند خواهد بود که با حس بینایی مخاطبان در ارتباط است و باعث تقویت ویژگی های بصری برند می شود.

این هویت بصری هرچقدر قدرتمند باشد باعث جذب و معرفی بهتر برند به مخاطب شده و در نهایت آنها را به مشتری وفادار تبدیل می‌کند. زمانی که یک برند با موفقیت هویت بصری خود را ترسیم میکند، میتواند فرسخ‌ها از رقبای خود تمایز پیدا کند.


پوشش-مطب

چرا هویت بصری برای کسب و کار شما از نان شب واجب تر است؟

زمانی که بخواهیم از اهمیت هویت بصری حرف بزنیم همیشه قرار است یک عبارت را بارها تکرار کنیم: برند.

یکی از اساسی ترین و اصلی ترین عواملی که باعث موفقیت در کسب و کار می شود، داشتن هویت بصری قوی است. در واقع هر کسب و کاری که به تازگی راه اندازی شده و هنوز نوپاست، برای پیشرفت و پیشی گرفتن از رقبا نیاز به یک سری ویژگی های ظاهری جذاب دارد. هیچ گاه فراموش نکنید که اولین برداشت ذهنی مشتری با کسب و کار شما، به واسطه یکی از عناصر ظاهری برند شما صورت می گیرد. حال این عنصر ممکن است لوگوی برند یا رنگ خاصی از آن و یا حتی طراحی لیبل روی بسته بندی باشد که شما برای برند خود استفاده کرده اید.

همان طور که گفتیم در بازار پر رقابت امروز، هزاران کسب و کار دیگر مانند کسب و کار شما، وجود دارد. برای ربایش گوی موفقیت از رقبا، (خصوصا زمانی که در حال رقابت با هویت بصری برندهای معروف هستید) نیاز به ماهیت قوی و حرفه ای دارید که البته باید به دست یک طراح کاربلد، ماهر و باتجربه در این زمینه طراحی شود تا به شناخته شدن و معروف شدن برند و کسب و کار کمک کند.

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده اید و یا کارآفرین هستید، توصیه ما به شما این است که به یادگیری مقدمات طراحی هویت بصری بپردازید تا بتوانید کسب و کار خود را به جامعه هدف، معرفی کرده و آن را گسترش دهید.

هویت-بصری-استارباکس

ایجاد هویت بصری قدرتمند برای سازمان

قبل از هر چیز باید بدانید در چه جایگاهی هستید و چه می کنید. بهتر است سوالاتی از خود بپرسید که در شکل گیری این هویت بسیار کارآمد خواهد بود.

  • این کسب و کار چه اهداف و استراتژی هایی دارد؟

  • باورهای شما بعنوان صاحب این برند چیست؟

  • آیا وجه تمایزی با دیگر رقبا دارید؟

  • چه چیزی در کسب و کار باعث محبوبیت آن شده؟

  • چه چیزی بیشتر از همه میتواند باعث رشد هرچه بیشتر شما باشد؟

با این حال بهتر است تعریفی از برند خود داشته باشید سپس اقدام به ایجاد هویت بصری نمایید. اما اگر تعریف و یا توضیح شفاف و خاصی ندارید، ایرادی ندارد. ظریف گرافیک در این زمینه با ارائه مشاوره و دریافت اطلاعات لازم، هویت بصری قدرتمند تجاری یا سازمانی شما را شکل می دهد. ظریف گرافیک با ایجاد شفافیت در زمینه های ذیل با مشارکت صاحبان مشاغل به توسعه یک برند می پردازد:

  • علت و چرایی آغاز کار

  • رسالت و ارزش های یک سازمان

  • وجه تمایز شما از دیگر سازمان یا شرکت ها

  • آنچه که باعث محبوبیت یک کسب و کار می شود

  • سه ویژگی خاص برای توصیف سازمان از سوی مخاطب

  • سه ویژگی برای توصیف سازمان از دیدگاه خود برند

  • پس از یافتن پاسخ این موارد می توان به ساخت هویت بصری کسب و کارتان پرداخت.
     

المان های تشکیل دهنده هویت بصری برند شامل چیست؟

هنگامی هویت بصری یک سازمان یا کسب و کار قدرتمند شکل می گیرد که از پایه خوب تعریف شده باشد. در واقع فوندانسیون های قوی باعث می شود هویت سازمانی بهتر عمل کند. اما چه عواملی کمک می کنند تا هویت بصری یک سازمان گسترش یابد؟ چه چیزی باعث می‌شود تا پایه های سازمان برای ایجاد هویت بصری اماده شود؟ سوالات فوق از جمله سوالات کلیدی هستند که کمک می کند هویت مستحکمی برای کسب و کار خود وصف کنید.

المان های گرافیکی هویت بصری حکم چاشنی برای غذا در ایجاد یک برند را دارد. این المان ها می توانند شامل الگوها و شکل های متنوعی که به کسب و کار شما مربوط می شود و یا نمادها و فیلترهای مختلف باشند. بیشتر افراد مایل هستند تا از عناصر گرافیکی در رسانه های اجتماعی برند و یا صفحات مارکتینگ خود استفاده کنند. بهترین فرصت برای این که خلاقیت خود را به مخاطبان و مشتریان نشان دهید و ارزش خود را به آن ها ثابت کنید.

قبل از این که بخواهید به طراحی هویت بصری بپردازید، ابتدا باید مشتریان و استراتژی بازاریابی برند خود را بشناسید. در واقع باید درک کنید که مشتریان شما دقیقا به چه چیزی احتیاج دارند و رقبای شما هم در بازار چه کسانی هستند و یا می خواهید با برند خود به چه هدفی برسید. داشتن یک ایده شفاف و روشن به شما کمک می کند تا بهتر تصمیم بگیرید و به هدف مشخصی که در ذهن خود دارید نزدیک تر شوید. برای این که به این مرحله از درک برسید، بهتر است قبل از هر چیز با المان های تشکیل دهنده هویت بصری حرفه ای آشنا شوید. در این قسمت این المان ها را به شما معرفی می کنیم.
لوگو-کابینت-داخلی

 

طراحی لوگو

لوگو به عنوان نمادی برای هویت و شناسایی یک برند یا سازمان استفاده می‌شود. این نماد به صورت یک تصویر یا علامت منحصر به فرد طراحی می‌شود و به مرور زمان به یک عنصر بسیار مهم در تبلیغات و بازاریابی تبدیل شده است.

در طراحی لوگو معمولا از یک نماد یا سمبل مرتبط با نام و موضوع برند و یا یک کلمه و علامت استفاده می کنند. هدف اصلی به کار بردن این مشخصات در کنار یک دیگر این است که بتوان برند کسب و کار را به شکلی جذاب و قابل توجه در نظر مشتریان به وجود آورد. بعضی از لوگوها ممکن است شکل توصیفی تری داشته باشند؛ در این صورت می توان به شکل بهتر و قابل درک تری خدمات هویت بصری برند را شناسایی کرد. علاوه بر این لوگوها می توانند مانند نمادی باشند تا در ذهن مشتریان یک داستان جذاب و پر معنا نقش ببندد. هر رویکردی که برای طراحی هویت بصری پیش بگیرید، مطمئن باشید که طراحی لوگو مهم ترین و ضروری ترین بخش آن خواهد بود و اولین چیزی است که مشتریان آن را می بینند و برند شما را یادآوری می کنند، لوگو است.

ظریف گرافیک در این زمینه قبل از هرچیز به اهداف، مخاطبان و نوع فعالیت سازمان اهمیت ویژه می دهد. بهتر است بدانیم قرار است برای چه برندی طراحی لوگو را انجام دهیم. لبه های تیز، دایره ای، صاف و غیره در طراحی لوگو حرفه ای سازمان می توانند جهت فکری مخاطب را تعیین کنند. برای همین در انواع لوگو حالت های انعطافی مختلفی وجود دارد:

طراحی لوگو های دایره ای: اشکال دایره ای شکل حامل پیام های انعطاف، صمیمیت و قابلیت انطباق است.

طراحی لوگو چهار یا سه ضلعی: طراحی لوگو با این اشکال هیچ انعطاف و احساسی در ان ها نهفته نیست و تنها قدرت و اقتدار است که خودنمایی می کند. بهتر است رنگی در خور برای آن ها در نظر گرفت تا تاثیر گذاری آن بیش از پیش افزایش یابد.

طراحی لوگو با خطوط صاف: هرچقدر خطوط صاف عمودی در لوگو بیشتر مشاهده شود نشانه های قدرت و ابهت را بیشتر القا می کند و این خطوط اگر افقی باشند آرامش و امنیت را میرسانند.

بهتر است برای طراحی لوگو قدرتمند با طراحان گرافیک خبره مشورت کنید از ایشان بخواهید بهترین ها را با توجه به موقعیت و اهداف سازمان ارائه نمایند. ما در تیم طراحی لوگو ظریف گرافیک مواردی را زیر ذره بین قرار می دهیم که برای ایجاد ساختار دقیق و هدفمند لازم و ضروری است.

  • یک طراحی لوگو حرفه ای باید بران باشد تا در عین سادگی، ارزش های یک سازمان را به صراحت نشان دهد.

  • جذابیت های بصری خاص خود را داشته باشد.

  • به بازار هدف، رقبای تجاری داخلی و خارجی و استراتژی های طولانی مدت توجه کند.

  • می توان در برخی لوگو ها رگه هایی از نوع فعالیت را نشان داد که مخاطب با دیدن آن پی به نوع فعالیت ببرد.

  • طراحی لوگو ریسپانسیو – این نوع لوگو ها را می توان در ابعاد مختلف بدون افت گیفیت استفاده کرد از کوچکترین تا بزرگترین ابعاد
     

پالت رنگ

یکی دیگر از بخش های هویت بصری که می تواند به تنهایی خود مجموعه ای کامل از موارد تشکیل دهنده باشد، پالت های رنگی است. به طوری که پالت های رنگی باعث می شوند تا تفاوت های یک برند از برندی دیگر به خوبی تشخیص داده شود و سبب ایجاد تمایز در بین برندهای مشابه شود. این در حالی است که اگر از پالت رنگ کمتر استفاده شود، نشان دهنده هویت ساده و قابل تشخیص و ثابتی از برندهای نوپا است. اما به یاد داشته باشید رنگ هایی که بسیار محدود هستند، ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی کسل کننده به نظر برسند. پالت هایی که به صورت کاملا دقیق و متنوع برای طراحی هویت بصری انتخاب می شوند، پیچیدگی و جذابیت را به هویت بصری یک برند اضافه می کنند. این موضوع برای برندهای بزرگ با داستان های پیچیده، بسیار مناسب است.رنگ ها نقش یک بشقاب برای یک غذای کامل را ایفا می کنند که جایگاه ویژه در طراحی هویت بصری دارند و نظم خاصی به آن می دهند. به همین دلیل لازم است تا در تعیین نقش هر یک از رنگ ها، نهایت دقت را داشته باشید.
 

معنای رنگ ها در پالت رنگی

دنیای قدرتمند رنگ ها که عنصری جدی و مهم در ایجاد هویت بصری کسب و کار است. طراحان به گونه ای هنرمندانه از رنگ ها و استراتژی های خاص آن استفاده می کنند و با تضادها، هارمونی و هماهنگی های متناسب آن ها را در کنار یکدیگر به کار میبرند. هر رنگ تعریف خاصی دارد که از نظر روانشناسی تاثیرات مختلف بر مخاطب می گذارد. در ادامه معنای رنگ های را به شما می گوییم:

حس-رنگ-ها-رروانشناسی-رنگها

رنگ سفید می تواند نور را بازتاب دهد و به عنوان یک رنگ خالص شناخته شود. معمولا برندهایی که مربوط به پزشکی و سلامت هستند، به دلیل نماد پاکی که این رنگ دارد، از آن در برند خود استفاده می کنند. در برندینگ و تبلیغات بیشتر برای این که بتوان فضای خالی را پر کرد، از رنگ سفید استفاده می شود.
رنگ زرد هویت بصری شاد و مفرحی ایجاد می کند و مایه هیجان، کشف استعداد و ایجاد خلاقیت می شود. برندهایی که می خواهند نشان دهند که خدمات و یا محصولات آن ها مقرونه به صرفه و قیمت مناسب است، از این رنگ استفاده می کنند. می توانید این رنگ را برای برای سازمان های آموزشی، رستوران و فست فود، انجمن‌ها و دیگر مجموعه‌های دوستانه بکار ببرید.
رنگ نارنجی رنگی شاد و نشاط آور است که احساس صمیمی و خودمانی ایجاد می کند. این رنگ بیشتر در برندهای ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگ قرمز نماد عشق، شور و اشتیاق است و می تواند هویت بصری هیجان انگیزی برای مخاطبان ایجاد کند.
رنگ صورتی معمولا مختص خانم ها و کودکان است و در برندهایی که خدمات و یا محصولات آن ها مربوط به همین دسته می شود، استفاده می گردد. این رنگ در حالی که به عنوان رنگ لوکس شناخته می شود، هیجان و لطافت خود را هم دارد که آن را به صراحت به مخاطب القا می کند.
رنگ آبی آرامش بخش است و بیشتر در برندهایی استفاده می شود که صاحب کسب و کار احساس می کند باید حس اطمینان و اعتماد را به مخاطب خود القا کند.
رنگ قرمز شور و هیجان را می توانید در این رنگ بیابید. هرچه این رنگ در دل سازمان بیشتر بدرخشد شادابی و جوانی را بیشتر القاء خواهد کرد.
رنگ بنفش نماد قدرت و سلطنت است و در برندهای لوکس و گرانبها مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگ ارغوانی هم رنگی پیچیده است که با همه رنگ ها هماهنگی دارد. این رنگ غرور را نشان میدهد و اگر برندی نیاز به این داشته باشد که حس رضایت را به مخاطبان خود القا کند، طراح گرافیک می تواند از ارغوانی استفاده کند.
رنگ قهوه ای که ترکیب رنگ زرد، قرمز و مشکی است، بیشتر برای برندهایی که صاحبین آن جوان هستند و در زمینه کارآفرینی فعالیت دارد، کاربرد دارد.
رنگ مشکی هم که نماد قدرت، استحکام و سنگینی است که می تواند احساس شیک و کلاسیک بودن را به مخاطب القا کند. این رنگ با تمام سادگی خود رنگی قابل اعتماد، درن و لوکس است که در سناریوی درست، نمی‌توان هیچ رنگی را رقیب آن دانست.
و بسیاری از رنگ های دیگر که دنیایی از انرژی و ناگفته ها در پسشان نهفته است. طراحان گرافیک با آشنایی کامل به این رنگ ها، قانونمندانه از آن ها در ایجاد هویت بصری استفاده می کنند تا از حس هر رنگ به نفع ارسال پیام برند شما استفاده شود.

 

تایپوگرافی

تایپوگرافی مانند اضافه کردن ادویه به یک غذا برای افزایش طعم آن است. برای این که یک احساس خاص در یک برند کسب و کار افزایش یابد، از تایپوگرافی استفاده می شود. در واقع تایپوگرافی با هزاران سبک و نوع متفاوتی که دارد می تواند کمک کند تا شما به راحتی لحن و صدای برند خود را مشخص کنید. بنابراین هنگام انتخاب تایپوگرافی در طراحی هویت بصری از خودتان بپرسید که آیا فونت های انتخاب شده، می توانند احساسی را که شما مدنظرتان است، به مخاطب انتقال دهد یا خیر. دقت داشته باشید فونت ها را می توان در ابعاد مختلف کلاسیک و سنتی (Serif)، مدرن و بدون شکستگی (San Serif)، فونت های لوکس و زنانه (Script) و فونت هایی که شما را جسورانه به نمایش می گذارند. دقت داشته باشید، که این فونت‌ها صرفا یک پیشفرض برای ذهنیت بهتر کارفرما است و تایپوگرافی لوگوی شما نباید صرفا یک لوگوی آماده باشد!

creative-typography

اگر فکر می کنید برای تعریف لحن و حالت تایپوگرافی برند خود نیاز به کمک دارید می توانید بهتر است با این موارد آشنا شوید:

History: از این تایپوگرافی برای برندی که منشا آن به زمان های قدیم بر می گردد استفاده می کنند.
Context: بیشتر برای برندهایی که تایپ فیس امروزی دارند کاربرد دارد.
Style: اشکال و حرکات رایج فونت ها هستند که برای هر برندی قابل استفاده است.
Function: عملکرد کلی تایپ فیس دارد.

 

پترن‌ها

پترن ها در هویت بصری به عنوان الگوهای تکراری از عناصر طراحی استفاده می شوند. این الگوها شامل اشکال هندسی، خطوط، رنگ ها و ترکیبات دیگری هستند که در طراحی گرافیکی، طراحی وب و طراحی صفحات نمایشگر مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از پترن ها به طراحان کمک می کند تا یکپارچگی و هماهنگی بین عناصر مختلف سایت، لوگو، برند و موارد دیگر ایجاد کنند. با استفاده از الگوهای پرتکرار می توان به راحتی یک سبک یا تم مشخص را برای یک برند ایجاد کرد که برند را قابل تشخیص و در خاطر مخاطب حک میکند.
بسته بندی زعفران

آیکون‌ها

آیکون ها در طراحی هویت بصری عناصر گرافیکی کوچکی هستند که برای نمایش یک ایده، یک مفهوم یا یک عمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آیکون ها تصاویر ساده و مفهومی هستند که از شکل‌ها، رنگ‌ها و ترکیبات مختلف آن‌ها تشکیل شده‌اند و به عنوان زبان بصری در طراحی هویت بصری استفاده می‌شوند.

به عنوان زبان صریح ترین دنیا، آیکون بسیار ساده تر از لوگوی برند بین فرهنگ‌ها و زبان‌ها قابل فهم و تفسیر هستند و به همین دلیل قادرند ارتباط بین برند و مخاطب را بهبود بخشند و همچنین برای جلب توجه، ایجاد تمایز و تشخیص سریع برند استفاده شوند. زبان آیکون‌ها بدون نیاز به کلمات و متن، می‌تواند احساسات، روحیات برند را در کمال سادگی خوب القا کنند.
 

ساختار و چارچوب

ساختار و چارچوب هویت بصری، نقشه راه اصولی هویت یک برند یا سازمان است. این ساختار برای عناصر اصلی هویت بصری مانند لوگو، رنگ‌ها، فونت‌ها، الگوها و استایل‌های بصری مقرراتی تعیین میکند.

ساختار و چارچوب هویت بصری به برند امکان می‌دهد تا در تمامی مواد تبلیغاتی و ارتباطات خود، یکپارچگی و هماهنگی را حفظ کند و در نتیجه با ارائه یک هویت قوی و قابل تشخیص، در ذهن مخاطبان خود جا بگیرد.

در ادامه به چند مورد از این ساختارسازی‌های جزئی بسیار مهم اشاره خواهیم داشت:

  • حد انعطاف پذیری قابل قبول کلی برای برند

  • تعیین کد رنگ‌های سازمانی

  • حداقل و حداکثر اندازه هر عنصر

  • انتخاب پترن‌های استاندارد برای استفاده در انواع بسته بندی، کاتالوگ، ست اداری و...

  • کاربردهای عمودی و افقی لوگو

  • تعیین پس زمینه‌های مجاز استفاده از لوگو

  • درصدهای فاصله میان المان های لوگو و تایپوگرافی

  • فاصله میان حروف

  • قوائد استفاده و یا عدم استفاده از حروف بزرگ و کوچک

ماهیت-بصری-برند-اوراق-اداری

برندبوک

همانطور که دیکشنری زبان برای کسب دانش و درک درست از یک زبان خارجی استفاده می‌شود، برندبوک نیز برای فهم و استفاده صحیح از برند و هویت بصری آن استفاده می‌شود. دیکشنری زبان شامل کلمات، تلفظ، معانی و نحوه استفاده صحیح از آن در جملات است. به همین ترتیب، برندبوک یا همان دفترچه هویت بصری نیز شامل دستورالعمل‌ها، قواعد و اصول برای استفاده صحیح از اجزای بصری برند است.

این کتابچه معمولاً توسط تیم طراحی برند یا دپارتمان بازاریابی سازمان تهیه و توزیع می‌شود و برای استفاده در تمامی مواد و محصولات ذاتی برند، شامل لوگو، رنگ‌ها، فونت‌ها و الگوهای گرافیکی استفاده می‌شود. برندبوک استفاده درست (و استفاده نادرست) از المان‌های بصری برند، تمامی اجزای ظاهری برند و کاربرد آنها را مشخص می‌کند. یک برندبوک خوب نمونه‌هایی از طراحی‌های اشتباه و متقابلا استفاده درست از المان‌های بصری برند را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد. این نمونه‌ها می‌توانند به عنوان راهنمایی برای ایجاد طراحی‌های جدید و بر همیشگی برند مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین برندبوک باید به‌روز و قابل تغییر باشد، زیرا نیازها و استانداردهای برند ممکن است در طول زمان تغییر کند. بنابراین، برندبوک خوب باید دارای ویژگی آپدیت‌های منظم باشد تا تغییرات جدید را پوشش دهد.
دانلود-کتاب-برند-کوکاکولا

لوگوی حرفه ای یعنی لوگوی جذاب؟ چه چیزی هویت بصری برند شما را کامل می کند؟

بسیاری از کسب و کارهای نوپا و کارآفرینان بعد از این که توانستند معنای دقیق هویت بصری را درک کنند و متوجه اهمیت بالا و مزایای ویژه آن شوند، تصمیم به سفارش یا طراحی هویت بصری می گیرند. اما معمولا این افراد با چالش جدیدی روبرو می شوند که آن آگاهی نداشتن از مراحل طراحی هویت بصری است. در واقع این افراد نمی دانند که چه چیزهایی می توانند هویت بصری را کامل کنند. برخلاف تصور دیگران زیبایی به تنهایی کافی نیست و اثربخشی هویت بصری نیازمند رعایت فاکتورهای بسیار زیادی است که توسط طراح انجام می گیرد. برخی از مهم ترین عواملی که می توانند هویت بصری را کامل کنند به شرح زیر می باشد:
 

متمایز و منحصر به فرد بودن: قبل از هرچیز باید بدانید که هویت برند شما باید به راحتی از سایر رقبا قابل تشخیص و تمایز باشد و توجه عموم مردم را سمت خود جلب کند.
به یاد ماندنی بودن: هویت برند شما باید ساده باشد و پیچیدگی خاصی نداشته باشد تا همه افراد با هر درک و دانشی بتوانند به راحتی برند شما را به خاطر بسپارند.
مقیاس پذیر و انعطاف پذیر بودن: هویت برند باید به گونه ای باشد که بتوان در آینده آن را بروزرسانی کرد و توسعه داد و محدودیتی در این زمینه نداشت. چنین لوگویی علاوه در هر فضا و با هر پس زمینه ای نیز قابل رویت است.

هویت-بصری-دومانو
منسجم بودن: تمامی عناصر هویت بصری طراحی شده باید دارای انسجام و نظم خاصی باشند. تعریف این استانداردها تضمین میکند که لوگو هرگز فاصله یا اندازه‌ای کوچک‌تر یا بزرگتر از حد نخواهد داشت.
اگر هر یک از مواردی که در این قسمت به آن ها اشاره کردیم، به درستی رعایت نشود، مطمئن باشید در آینده ای نزدیک در فرآیند برندسازی با چالش بزرگی روبرو خواهید شد.

قیمت طراحی هویت بصری چگونه محاسبه می‌شود؟

طراحی هویت بصری یک پروژه گسترده و بسیار مهم برای هر شرکت، برند یا کسب و کار است. این پروژه شامل طراحی لوگو، نمایه‌ی بصری، کارت ویزیت، سربرگ، پاکت نامه و بروشور و هر اجزای دیگری است که برای تبلیغ کسب و کار و نمایندگی آنها به کار می‌رود.

نرخ و تعرفه طراحی هویت بصری بسته به چندین عامل متفاوت است، که عبارتند از:
- نوع برندینگ: اگر پروژه شما شامل یک برند جدید است، هزینه طراحی هویت بصری متفاوت از یک کسب و کار قدیمی و موجود است.
- تعداد اجزای مورد نیاز: هر اجزای اضافی که شما برای پروژه خود می‌خواهید، می‌تواند هزینه را افزایش دهد. به عنوان مثال، طراحی کاتالوگ، جلد برای کتاب، تراکت و غیره
- تعداد اتودهای اولیه و نسخه‌ها: تعداد نسخه‌های مختلف طراحی، بسته به نیازهای شما، همچنین هزینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، اگر شما نیاز دارید که از هویت بصری خود در تبلیغات تلویزیونی استفاده کنید ، احتمالاً نیاز به چندین نسخه با کیفیت‌های مختلف دارید که هزینه را افزایش خواهد داد.

از جمله خدمات اضافی مورد نیاز برای اجرای پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیق و بررسی رقبا و شرایط بازار

  • کارشناسی هویت بصری و ارائه‌ی پیشنهادات اصلاحی

  • توسعه‌ی استراتژی برندینگ و راهکارهای بازاریابی

  • هماهنگی با تیم توسعه وب/موبایل برای پیاده‌سازی هویت بصری در وب‌سایت یا برنامه موبایل

در کل، هزینه طراحی هویت بصری، متغیر و بسته به نوع پروژه، کارهای اضافی و سایز کسب و کار متفاوت است.


 

هویت برند خود را در ظریف گرافیک بسازید!

قطعا تا اینجا متوجه شدید که آنچه که باعث می شود در اذهان بمانید و تصویری خوش از یک برند را در سطحی گسترده بجای بگذارید هویت بصری حرفه ای برند است. اما لازم است که بدانید همان قدر که یک هویت بصری حرفه ای و قوی می تواند کسب و کار شما را رونق ببخشد و باعث توسعه و پیشرفت شما شود، به همان اندازه استفاده از هویت بصری غیر اصولی می تواند شما را از رشد برند دور کند و به زمین بزند. بنابراین بهتر است بدانید که برای طراحی هویت بصری و همچنین برندسازی باید تحقیقات زیاد و دقیقی در حوزه کسب و کار خود انجام دهید و به بررسی هویت بصری رقبای خود بپردازید و صدالبته از اطلاعات، تخصص و تجربه طراحان هویت بصری بهره مند شوید. ظریف گرافیک می تواند در این ماجرای پر فراز و نشیب ساخت هویت بصری در کنار شما باشد.

زمینه کاری شرکت ظریف گرافیک، طراحی و پیاده‌سازی هویت بصری برندها است. خدمات هویت بصری شرکت شامل طراحی لوگو، تعریف رنگ، تعیین فونت، طراحی کارت‌ویزیت، نوشته‌های تبلیغاتی و همچنین طراحی و تولید انواع اسناد تجاری و تبلیغاتی مانند پوسترها و بنرها می‌شود.

ما در این زمینه تلاش میکنیم تا چیستی و رسالت کسب و کارتان را به روشنی و وضوح برای مخاطب به نمایش بگذاریم. فراموش نکنید که هویت بصری شما میتواند تا سالیان سال آثار آن باقی بماند. پس باید مطمئن شوید که آن را مطابق با استاندارد ها و نیاز کسب و کار جلو میبرید. در صورتی که می خواهید شرکت، کسب و کار یا سازمان خود را به گونه ای ساده و جذاب معرفی کنید می توانید با شماره های ظریف گرافیک تماس حاصل نمایید تا با یکدیگر هویتی برنده را توسعه دهیم.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (2)

  • سلام لطفا هزینه طراحی هویت بصری رو علام کنید

    ثبت پاسخ
    • سلام هزینه طراحی به موارد زیادی وابسته هست که تا قبل از بررسی کسب و کار و برند شما نمیتوان به طور قطعی اعلام کرد. برای مشاوره و برآورد قیمت لطفا تماس بگیرید. با تشکر

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288