مجوزها

برندبوک: سیر تا پیاز کتابچه برند + فایل نمونه

  • اشتراک گذاری:
9 فروردین 1400 (آخرین بروزرسانی در 20 فروردین 1403 ) 5213 0 هویت بصری
آنچه در این مطلب می خوانید:

تصور کنید که تصمیم گرفتید برای اولین بار شیرینی بپزید. اولین قدم شما در اینجا چیست؟ آیا قرار است همان اول آستین بالا بزنید تا موادی که حدس میزنید در پخت شیرینی استفاده می‌شود را با هم ترکیب کنید و آن را بدون تنظیم درست حرارت در مایکروفر بگذارید؟ مسلما میدانید که قرار نیست شیرینی خوبی درست کنید؛ مگر با داشتن یک دستورالعمل واضح و کامل که بتواند در هر مرحله و وضعیت پخت بکارتان بیاید.


تعریف برندبوک نیز میتواند مثل دستورالعمل پخت یک شیرینی خوشمزه باشد؛ منتها در ابعادی بزرگتر و سرنوشت‌ساز برای یک کسب و کار! 
همانطور که در یک دستورالعمل پخت، مراحل و مواد لازم برای تهیه یک شیرینی خاص آورده می‌شود، برندبوک نیز دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های لازم برای ساختن یک برند موفق را فراهم می‌کند. این برندبوک شامل اصول طراحی و استفاده از المان‌های بصری، نحوه استفاده از رنگ‌ها و فونت‌ها، نحوه ارتباط با مشتریان و سبک نوشتاری برند است.
در واقع شما با داشتن این راهنما می توانید تمام استراتژی های بازاریابی و ارتباط با مخاطب را همگام و هماهنگ کنید. به این صورت که وقتی مخاطب در هر جای دنیا رنگی شبیه به لوگوی برند شما را دید، یاد کسب و کار شما بیفتد. این همان هدف اصلی برندبوک است و در این مطلب قصد داریم همانطور که ادعا کردیم سیر تا پیاز آن را به شما توضیح دهیم.

برندبوک یا همان کتابچه برند چیست؟

برندبوک که با نام‌های «کتابچه برند» ، «راهنمای هویت بصری» ، «راهنمای استایل» نیز شناخته می شود، یک راهنمای کامل و جامع برای هویت برند شماست که تمام استانداردها و جزییات مربوط به برند شما را شامل می شود. در واقع برندبوک به مخاطبان شما توضیح می دهد که ماموریت و ارزش های کلیدی برند شما چیست و به توضیح کلیه جنبه های ایجاد و طراحی هویت بصری همچون لوگو، رنگ ها، تایپوگرافی و غیره می پردازد. اگر بخواهیم در به تعابیری دیگر آن را تعریف کنیم باید بگوییم که برندبوک حکم DNA برند شما را دارد چراکه هر دو مهمترین عناصر و شناسه‌های تعیین کننده یک موجودیت هستند یا مانند یک کتاب مقدس برای کسب و کار شماست. برندبوک نیز همانند کتاب مقدس، مجموعه‌ای از اصول و ارزش‌ها را شرح میدهد که ما را در راه رسیدن به هدف‌هایمان هدایت می‌کند. 
اگر هم بخواهیم تشبیه و اصطلاح را کنار بگذاریم میتوان گفت برندبوک در واقع نوعی سند محتوایی بسیار مهم و کامل است که می تواند ساختار پایه ای برند شما را تعریف کند. 


این ساختار شامل رنگ سازمانی، چشم انداز، هویت بصری، لوگو و مهم تر از همه ماموریت برند شما می باشد. فرقی نمی کند شما موسس یک برند هستید یا کارمندی هستید که با یک برند همکاری می کنید؛ در هر صورت با شناخت برندبوک می توانید به شکلی بهتر و بهینه تر ارتباطات حرفه ای با برند مورد نظر را پیش ببرید.
 

برندبوک چه دردی از کسب و کار شما دوا می کند؟

برندبوک به عنوان یک ابزار استراتژیک بازاریابی برای کسب و کار عمل می کند تا شما به شکلی هدفمند بر روی شناسایی و تعریف برند خود تمرکز کنید و آن را برای مخاطب خود قابل فهم و جذاب کنید. با استفاده از برندبوک، می توانید هدف گذاری کرده و ارزش های برند را به صورت واضح تر ارائه دهید و در نتیجه باعث افزایش شناخت برند (Brand Awareness) شوید. در این قسمت اهمیت برند بوک و اینکه چگونه می تواند به نفع کسب و کار شما باشد، را توضیح می دهیم:
 

ایجاد بازاریابی یکپارچه

امروزه با پیشرفت دنیای تکنولوژی، عصر دیجیتال و فضای مجازی، می توان گفت همه صاحبان کسب و کار از هر راهی مانند تبلیغات بنری، تبلیغات ویدئویی، ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی، راه اندازی سایت و غیره برای دیجیتال مارکتینگ و معرفی برند خود به افراد بیشتر، استفاده می کنند. با این حال دنیای دیجیتال تنها نیمی از ماجراست؛ نیم دیگر آن میتواند تبلیغات محیطی و بیلبورد، ست اداری، بروشور، کاتالوگ، طراحی بسته بندی محصولات فیزیکی و... باشد.
 داشتن کتابچه برند می تواند کمک کند تا یک تم و استایل مشخص در این کانال های بازاریابی فیزیکی و مجازی داشته باشید. به شکلی که مخاطب تنها با یک نگاه به برند شما را بشناسد. برای این که بهتر متوجه منظورمان شوید، برند همراه اول یا ایرانسل را برای خود تجسم کنید. اولین رنگی که به ذهنتان آمد چه رنگی بود؟
 نمونه-کتاب-راهنمای-برند

ساخت هویت برند قوی و افزایش آگاهی از برند

این که مواردی مانند لوگو، فونت و رنگ سازمانی برای یک برند اهمیت داشته باشد کاملا درست است؛ اما مهم تر، ارزش ها، ماموریت و هدف یک برند است که می تواند عیار برند شما را تعیین کند. اگر در کتابچه برند همه مواردی که گفتیم به درستی رعایت شود، مخاطبان شما که ممکن است همکار یا مشتری باشند، ارتباط قوی تر و ماندگارتری با کسب و کار شما برقرار خواهند کرد.
 

افزایش بهره وری 

تصور کنید که قرار است با یک نیروی کار جدید به صورت فریلنسری یا پروژه ای شروع به همکاری کنید و یا قرار است کارمند جدیدی را در شرکت خود استخدام کنید. اگر برندبوک نداشته باشید باید زمان طولانی وقت بگذارید تا بتوانید در مورد جزئیات و هدف برند خود به او توضیح دهید. ارتباط با افراد جدید موضوعی است که برای بسیاری از صاحبین کسب و کار اتفاق می افتد. هر فردی که به مجموعه اضافه می شود و می خواهد به صورت دائم یا موقت با یک برند همکاری کند، باید چرخه را از اول طراحی کند.
 اگر کتابچه برند وجود نداشته باشد، هر فرد جدیدی که وارد می شود، برداشت شخصی خود را از کسب و کار شما دریافت می کند و همان را به مشتریان یا مخاطبان دیگر در بازاریابی و تبلیغات ارائه می دهد. همین مسئله باعث وجود هرج و مرج در کسب و کار و صرف هزینه های مالی و زمانی زیادی می شود. در صورتی که اگر برندبوک وجود داشته باشد، همه یک برداشت واحد از برند و کسب و کار خواهند داشت و از همان منبع برای اجرای وظایف خود استفاده می کنند.
برندبوک-هویت-سازمانی

تسهیل همکاری

اصلی‌ترین دلیل وجود برندبوک در حقیقت بسیار ساده است: هر چقدر تصویر روشن تر و مشخص تری از برند خود داشته باشید، مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کنید. 
برای درک این موضوع کافیست خود را به جای فردی بگذارید که قرار است با شما همکاری کند. اگر شما نتوانید تشخیص دهید که برند شما قرار است دقیقا چه خدماتی ارائه دهد، چه هدف و چشم اندازی دارد، لحن آن چیست و مخاطب آن چه کسانی هستند؟ آیا باز هم مایل به همکاری یا خرید محصول از آن برند خواهید بود؟
بنابراین اگر کتابچه برند داشته باشید، به دلیل دید واضحی که این کتاب به شما و مخاطبتان میدهد، افراد بیشتری برای برند شما ارزش قائل شوند و این موضوع باعث بالا رفتن اعتبار کسب و کار شما خواهد شد. در نهایت اگر به دنبال رقابت و محبوبیت میان مخاطبان هستید، باید نشان دهید که ارزش دوست داشته شدن را دارید.
 

هویت برند در برند بوک چگونه تعریف می شود؟

شخصیت شرکت را هویت برند می نامند که در آن ماموریت و چشم انداز ها (Mission, Vision)، وجه تمایز و ارزش های سازمانی تعریف می شود. تمامی عناصر کلیدی و مهم در یک برند با برند بوک به مخاطب معرفی می شود که تفکرات برند را اظهار می دارد. تمامی عناصری که در برند بوک تعریف می شوند ممکن است در دراز مدت دستخوش تغییرات شوند و نیاز به، به روزرسانی داشته باشند. این به روزرسانی ها در راستای اصول و چهار چوب کلی هویت بصری برند اعمال خواهند شد. هویت سازمان در اهداف و نوع مشتریان شکل می گیرد که از سوالات زیر برای کسب اطلاعات در این زمینه استفاده می شود:

اجزای-هویت-برندبوک

•    چه مخاطبی قرار است از کالا یا خدمات استفاده کند؟
•    وجه تمایز شما با دیگر رقبا چیست؟
•    تن صدا و لحن برند با جامعه دوستانه، صمیمانه، رسمی، جدی، فانتزی، متعارف و یا غیر متعارف است؟
•    چگونه می توانید هویت و چشم انداز ها را در هویت برند به نمایش بگذارید؟

 

چرا برندبوک، همان راهنمای هویت بصری برند نیست؟

فراموش نکنید هویت بصری بعنوان یک زیر مجموعه در برندبوک لحاظ میشود؛ نه خود آن! برندبوک بعنوان کتابچه برند فراتر از راهنمای های هویت بصری رفته و به اجزای دیگری مثل مفاهیم نام برند، شعار، ارکتایپ و شخصیت سازمانی و... می‌پردازد. این کتابچه به عنوان یک منبع جامع و کامل برای استفاده صحیح از اجزای بصری و غیربصری برند در تمامی جوانب کسب و کار استفاده می‌شود.

 

عناصر اصلی برندبوک: چگونه برندبوک را طراحی کنیم؟

یک برندبوک برای این کامل و تمام عیار باشد، نیاز به چند عنصر اصلی دارد که باید حتما در آن رعایت شود. در صورتی که قصد دارید برند بوک تخصصی شرکت یا سازمان خود را داشته باشید باید همه موارد و نکاتی که در ادامه به آن می پردازیم را برای داشتن بهترین دفترچه راهنمای هویت برند در نظر بگیرید.
کتاب-مقدس-برندبوک

استخوان بندی برند

پس دیدن نام برند اولین چیزی که شما باید از برندبوک بدانید، هدف و ماموریت برند شماست و تا زمانی که تعریف درستی از آن ها نداشته باشید، هیچ گاه نمی توانید به جزئیات دیگری در این کتابچه بپردازید. این موارد در واقع استخوان بندی کتاب هستند و در همان بخش اول قرار می گیرند و باید آن قدر واضح، جذاب، مختصر و مفید باشند که مخاطب با یک نگاه متوجه چشم انداز برند شما شود. می توانید از چند مشخصه و ویژگی برای توصیف برند استفاده کنید مانند کلاسیک، مدرن، گرم و صمیمی، رسمی، دوستانه و غیره. همچنین اقدامات و تصمیمات مهم را با مخاطبین خود در میان بگذارید و ارزش های خود را بیان کنید تا پرسنل و تیم های کاری هم راستا با آن حرکت کنند.

خلق برندبوک به معنای ایجاد یک ابزار است که بتواند به بهترین شکل ممکن برای جلب مشتریان از طریق تکنیک های مختلفی از جمله ماموریت، ارزش ها و مسیر، استفاده کند.
هر چقدر در معرفی این موارد، عملکرد بهتری داشته باشید، در بخش های دیگر راحت تر پیش خواهید رفت. این نکته را فراموش نکنید زمانی که استخوان بندی برندبوک به درستی ایجاد شود، مخاطبان یا همکاران شما به شکل جدی تری به سراغ عناصر دیگر کتاب می روند.
 

شرح تعاریف (Definitions)

شرح تعاریف در برندبوک به 2 دسته تقسیم می‌شود و برندبوک باید به هر دو این موارد بپردازد:

  1. توصیف برند: برند شما هویت بصری شما را هدایت میکند؛ نه بلعکس! توجه داشته باشید عوامل تصویری وجود دارند تا ماهیت شما را تعریف کنند. برای همین قبل از اینکه ده‌ها حالت بصری برند را نشان دهید، باید بتوانید برند را تعریف کرده و خودتان آن را درک کنید. اگر تازه کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اید، طبیعی است که برند شما نیز کامل پخته نباشد اما بهتر است از همین حالا پایه‌های استراتژی برند خود را با پاسخ به سوالات زیر برای مخاطب برندبوک شرح دهید:
  • ماموریت شما چیست؟
  • چه مزایای رقباتی دارید؟
  • برند شما دقیقا چه کمکی مخاطب میکند؟
  • مخاطب شما اصلا کیست و چگونه قصد دارید با او ارتباط بگیرید؟
     
  1. توضیح مفاهیم و اصطلاحات برندبوک: این تعاریف می‌توانند در قسمت‌های مختلف برندبوک مانند بخش مقدمه، بخش‌های مرتبط با استراتژی برند، هویت بصری، رنگ‌ها، فونت‌ها و غیره قرار گیرند. همانطور که ما در ادامه قرار است به المان های استفاده شده در ایجاد برندبوک پرداخته مفهوم هر یک را توضیح دهیم، برندبوک نیز وظیفه تعریف و توضیح خلاصه این اجزا را دارد. این بخش برای ایجاد یکپارچگی، هماهنگی و درک صحیح از اصول و مفاهیم برند بسیار حیاتی است و به درک هر چه بهتر هویت برند کمک می‌کند.
     

لوگو (Logo)

اولین چیزی که مورد توجه مخاطبین قرار می گیرد لوگوی برند است که بیشترین ارتباط را با جامعه برقرار می کند. بهتر است طراحی لوگو تخصصی و حرفه ای انجام شود، انتخاب رنگ، جایگذاری المان ها، تگ لاین، چهارچوب ها و فونت ها به گونه ای باشند که در مدت زمان کوتاه ناچار به اعمال تغییرات در نشان تجاری نشوید. لوگو تقریبا در هر نوع محتوا یا محصولی از برند خود را نشان می دهد. در نتیجه باید برای سازمان و کارمندان مشخص شود که قرار است چگونه از این لوگو در محتوای خود استفاده کنند. به عنوان مثال ممکن است گاهی لازم باشد تا در قسمت زیرین یا کناری لوگو، نام برند به صورت لاتین یا فارسی نوشته شود. تمام این ها بستگی به دستورالعمل هایی دارد که برندبوک آن را از قبل مشخص کرده است.


لوگو-سنتی-دومانو

شعار برند (Tagline/Slogan)

شاید تا به حال عبارت های کوتاه برندینگ را تا کنون در پایین لوگو مشاهده کرده یا شنیده باشید. مثل همراه اول، هیچکس تنها نیست. به این عبارات کوتاه که هدفمند استفاده می شوند شعار سازمانی یا تگ لاین گفته می شود. این جمله باید قابل یادآوری و قابل شناسایی باشد و به مخاطبان احساس ارتباط و اعتماد را القا کند. با انتخاب کلمات مناسب و جذاب، شعار برند می‌تواند احساسات و ارزش‌های برند را به مخاطبان منتقل کند و با آن‌ها ارتباط برقرار کند. به این شعارهای برندهای محبوب جهان توجه کنید:

•    نایک: فقط انجامش بده (Just Do It)
•    مک‌دونالد: عاشقشم (I'm Lovin' It)
•    اپل: متفاوت فکر کن (Think Different)
•    کوکاکولا: حس رو مزه کن (Taste The Feeling)
•    بی‌ام‌و: برترین ماشین رانندگی (The Ultimate Driving Machine)

این شعارهای سازمانی، با سادگی و واضح بودن، نحوه فکر و مفهوم شرکت را به خوبی به مخاطبان نشان می‌دهند. به صورت کلی، شعارها از دو الگوی اصلی تشکیل شده‌اند: شعارهای تبلیغاتی کوتاه و شیرین و شعارهای ارزش‌محوری که ارزش‌های شرکت را به مخاطبان نشان می‌دهد. با توجه به اینکه برندها می‌توانند تحولات جدیدی در شعارهای خود به وجود آورند و یا شعار جدیدی را با توجه به تغییرات در بازار ارائه دهند، ممکن است شعار یک برند در لحظه‌ای مشخص قابل تغییر باشد.
 

رنگ سازمانی (Colors)

رنگ‌ها به عنوان یک عنصر برجسته در برندسازی، به شکل بصری شناخته شدن سازمان را تقویت می‌کند. انتخاب رنگ سازمانی مناسب در برندبوک، نقش مهمی در ایجاد هویت و تشخیص سازمان در ذهن مخاطبان ایفا می‌کند. در خلق برندبوک، بایستی به انتخاب رنگ سازمانی مناسب توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا برندسازی سازمان را بهبود بخشیم و هویت خاصی برای سازمان خلق کنیم.

 

پالت رنگی در برندبوک باید چیزی شبیه به این باشد:

نمونه-پالت-رنگی-برندبوک

شما باید برای برند خود حداقل دو رنگ و حداکثر پنج رنگ انتخاب کنید. این رنگ ها به عنوان پالت رنگی برند و کسب و کار شما شناخته شده و در برندبوک مکان و نحوه استفاده از این رنگ ها می‌شود. مثلا فونت اصلی و متن باید چه رنگی داشته باشد و کدام رنگ ها برای اشکال مختلف مناسب تر هستند. کدام رنگ هم مخصوص لوگو و کدام یک برای تم و پس زمینه گزینه بهتری هستند. در بیشتر مواقع، کتابچه برند اسم و کد رنگی را به خصوص برای طراحان گرافیک مشخص کرده تا کارمندان بتوانند هنگام تولید محتوا عملکرد بهتری داشته باشند. استفاده از رنگ‌های مناسب و هماهنگ با هویت بصری سازمان، می‌تواند به آن‌ها در ایجاد هویتی قوی و شناخته شده کمک کند. به طور کلی پالت رنگ در برند بوک شامل این موارد میشوند:

•    رنگ لوگو
•    رنگ زمینه
•    رنگ متون و دیگر عناصر
•    رنگ های ثانویه

همانطور که اشاره شد برای تمام این موارد کد رنگ با مود های RGB، CMYK و HEX مشخص می شود. رنگ هایی که برای متن، خطوط و سایر عناصر بکار گرفته می شود رنگ های پشتیبان و رنگ هایی که لوگو مجاز به تغییر در آن ها است اعم از زمینه سیاه، سفید و شفاف را تغییرات رنگ گوییم.
 

تایپوگرافی (Typography/Logotype)

یکی دیگر از عناصر برندبوک، تایپوگرافی است که در آن یک فونت طراحی و تعیین شده برای تمامی محتواهای مرتبط با لوگو و برند مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا کسب و کارها یک یا نهایت دو فونت برای محتواهای خود مشخص می کنند و از آن در تصاویر و بنرهای خود استفاده می کنند تا از نظر بصری، یکپارچگی بیشتری داشته باشند. علاوه بر نوع فونت، استایل، سایز و رنگ فونت هم در کتابچه برند مشخص می شود. دقت داشته باشید تنوع و تعدد فونت به هیچ وجه در برندیگ قابل قبول نیست از این رو بهتر است بیشتر از یک یا حداکثر دو فونت در هویت بصری برند استفاده نشود.
 

تصاویر (Imagery)

جدای از مواردی که تا اینجا در مورد آن صحبت کردیم، نوع استفاده از تصاویر در برند هم باید در برندبوک مشخص شود. به عنوان مثال این که دوست دارید عکس ها و تصاویر منتخب با چه پارامترهایی در برنامه های گرافیکی ویرایش شوند. 
در این زمینه برخی برند ها نوع عکاسی و تصویر گری منحصر به خود را دارند. زاویه عکس، سوژه ها، رنگ و موضوعات خاص به گونه ای به تصویر کشیده می شوند که در هر کجا دیده شوند، به راحتی می توان پی برد متعلق به کدام برند است. در توضیحات تصاویر برند بوک تمامی اطلاعات از نحوه عکاسی و موضوعیت به همه جوانب پرداخته می شود.

عکاسی-صنعتی-تبلیغاتی
مایلید برای هر یک از کانال های ارتباطی اندازه تصویر چقدر باشد یا چه المان هایی باید در تصاویر وجود داشته باشد تا برند شما بهتر معرفی شود و غیره. مثلا اگر مخاطب شما کودکان باشند، احتمالا از تصاویری استفاده می کنید که غنی از رنگ باشد تا کودکان را به وجد آورد. اگر هم کسب و کارتان B2B باشد، بهتر است از تصاویر جدی و رسمی استفاده کنید.
 

سایر نشانه های بصری و گرافیکی مهم برندبوک

برای برند سازی همانطور که گفته شد کلیه ساختارها هدفمند و با یک استایل ارائه می شوند که در برند بوک به همه موارد زیر باید اشاره شود:
•    لوگو، آیکون، پترن، رنگ بندی، اندازه و تغییرات آن به مرور زمان
•    شاخصه های مهم در تبلیغات محیطی و بیلبوردها
•    ست و اوراق اداری
•    طراحی بسته بندی
•    دستورالعمل های عکاسی
•    رنگ بندی خودروهای سازمانی
•    لباس پرسنل
•    دکوراسیون داخلی
•    آیکن ها، بافت ها و ساختار های اختصاصی
•    طراحی و پروژه های چاپی یا تحت وب
•    بروشور و طراحی کاتالوگ ها
•    تابلو های اصلی و نمایندگی های انحصاری
•    تابلو های راهنما
•    ساختار همایش ها و سمنیار ها
•    پرچم های تبلیغاتی و تشریفاتی
•    تیزر های تبلیغاتی و ویدئوها
•    زیرنویس های تبلیغاتی و کپشن نویسی
 

لحن و صدای برند (Brand’s Voice)

برندبوک نه تنها تصویر شما بعنوان یک راهنمای هویت بصری است بلکه در صدای برند شما نیز میباشد. لحن برند هم باید در تمام کانال های ارتباطی که دارید، کاملا یکسان باشد. همچنین صدایی که برای معرفی برند استفاده می شود باید کاملا متناسب و هماهنگ با شخصیت، چشم انداز، ارزش برند و پرسونای مخاطب باشد. برای تعیین لحن برند بهتر است دنبال نقطه اشتراکی بین شخصیت شما بعنوان برند و سلیقه مخاطب باشید. به عنوان مثال شما دوست دارید با مخاطب خود به گونه ای حرف بزنید که انگار دوست صمیمی شماست. شاید هم مایل باشید تا مانند یک همکار، لحن رسمی تر داشته باشید. مشخص کردن لحن برند کمک می کند تا مخاطبان و افرادی که مایل به همکاری با شما هستند، درک بهتری از برند شما داشته باشند.

لحن-برند-از-رسمی-تا-عامیانه

آرکتایپ برند (Brand’s Archetype)

آرکیتایپ یا کهن الگو برند در بهترین اصطلاح شخصیت و ذات شخصی یک برند تعریف می‌شود که به طور مستقل گروه هدف، کاربران و محصولات، هویت و شناسایی برند را به نمایش می‌گذارد. برندبوک اصولی نیز به عنوان یک دفترچه راهنمای برند، این الگوی آرکیتایپ را برای برند شما تعریف می‌کند.

12-ارکتایپ-برندسازی

برای تعیین آرکیتایپ برند، ابتدا باید نگاهی اجمالی به خدمات و محصولات داشته و سپس به سراغ مخاطب هدف برند برویم. در نهایت باید این اطلاعات را با ویژگی‌ها و خصوصیات برند مقایسه کنید تا آرکتایپ برند را پیدا کنید. 
اما برای برند چه نوع ارکتایپ‌هایی وجود دارد؟
1. قهرمان: برندها با این آرکتایپ تمایل دارند خود را به عنوان یک مبارز بزرگی نشان دهند که قرار است به شیوه خود جهان را دگرگون کند. آن‌ها همیشه بهترین راه برای شمایل سازی موفقیت را پیدا می‌کنند.
2. معصوم: چنین برندها اکثرا بر پایه صداقت بوده و مضمونی سنتی و کلاسیک دارند. اشتیاق به القای شادی در این ارکتایپ باعث شده تا آن‌ها عموماً نمادهای خوش بینی و انسانیت باشند.
3. کاوشگر: ایده‌ها و‌نوآوری‌های جدید را جستجو می‌کنند و همیشه به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه و جدید برای مشکلات بازاریابی خود هستند.
4. عاشق: معروف به داشتن رابطه نزدیک با مشتریان خود هستند. آن‌ها از احساسات و ارزش‌های شخصی مشتریان بهره می‌گیرند تا به آنها ارتباط برقرار کنند.
5. حکیم: دوست دارند که بهترین نصیحت‌ها و راهنمایی‌ها را به مشتریان خود ارائه دهند. آن‌ها به عنوان منابع معتبر و قابل اعتماد شناخته می‌شوند.
6. دلقک: ماهیتی بازگوش داشته و میتواند خنده و شادی را چاشنی هر حضورش کند.
7. همه‌پسند: ارکتایپ کاریزماتیکی بدون تلاش زیاد دل هرکسی بدست میاورد و پس از آن هم به سادگی از خاطرها نمیرود. آن‌ها از راهکارهای عمومی و مناسبی برای مشتریان استفاده می‌کنند و همه را می‌پذیرند.
8. پرستار: تمایل دارد به عنوان یک مراقب و مربی مشتریان عمل کنند. آن‌ها سعی می‌کنند در همه لحظات خدمت به مشتریان پاسخگو باشند و نیازهای آن‌ها را برطرف کنند. این نوع ارکتایپ اکثرا در حوزه تدریس، خیریه و به خصوص دارویی-درمانی فعالیت دارند.
9. پادشاه: شمایل حاکمانه و قدرت دارند. نمادها و ویژگی‌هایی که به بزرگی و اعتبار اشاره می‌کنند، بیشتر در برندهای لوکس با محصولاتی گرانقیمت پیدا میشوند.
10. خلاق: این برندها نه تنها با دید هنرمندانه خود تمایل به ساخت و نوآوری دارند بلکه دیگران را نیز به تفکر خلاقانه ترغیب می‌کنند.
11. یاغی: برای این برندها قوانین و چارچوب از قبل تعریف شده تنها یک محدودیت است. یاغی یا قانون شکن همواره به دنبال چالش‌های جدید هستند و حاضرند تمام ریسک‌های انقلاب خود را به جان بخرند.
12. جادوگر: به عنوان فراجادویان و ممکن سازان غیرممکن ظاهر میشوند. آن‌ها از طراحی‌ها و فن‌آوری‌های جدید استفاده می‌کنند تا کارهای عجیب و غریب انجام دهند که حتی از قوی ترین رقبای آنها برنمی‌آید.

 

بایدها و نبایدها (DOs and DONTs)

این ماهیت یک کتاب مقدس است که علاوه بر نشان دادن شیوه‌های درست، نمونه‌های نادرستی هم ذکر کند و به جای نادیده گرفتن اشتباهات مرسوم، از تکرار آن جلوگیری کند. برای همین یکی دیگر از بخش های بسیار مهم در برندبوک باید و نبایدهایی است که همه کارمندان، شرکا، تبلیغ کنندگان و طراحان باید آن را بدانند و به آن پایبند باشند. به عنوان مثال می توان جدول مشخصی برای طراحان ایجاد کرد که در آن ذکر شده به هیچ وجه در محتوایی که تولید می کنند از جملات یا تصاویر خاص که با ارزش های برند تطابقی ندارد، استفاده نکنند.

 

نکات کلیدی در ساخت و طراحی برندبوک

رعایت اصول برندبوک یکی از چالش های بزرگ است که بسیاری از صاحبان کسب و کار برای روبرو شدن و با آن ممکن است دچار نگرانی شوند. اما با نکات طلایی و کلیدی که در این قسمت به شما توضیح می دهیم، طراحی این کتابچه کار را برای شما آسان می کند.

طراحی برند بوک ساده

در ایجاد برندبوک محتوای آن باید به نحوی باشد که خوانش آن برای هر فردی قابل درک باشد. بنابراین باید آن را به زبان کاملا ساده و مفهومی بنویسید تا کارمندان، شرکای تجاری، مشتریان و حتی رقبای شما بتوانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند تا سعی در تقیلد از شما نداشته باشند. برخی از گرافیست ها و تیم های طراحی تصور میکنند با پیچیده ساختن برندبوک آن را حرفه‌ای و تخصصی‌تر کردند؛ درحالیکه عکس این موضوع حقیقت دارد. نوشتن برندبوک به زبان ساده ممکن است کمی دشوار و زمان بر باشد اما در آینده باعث می شود معرفی برند و کسب و کار خود به دیگران را در زمان کمتری انجام دهید.

این سادگی در اصول طراحی برند شامل استفاده از الگوهای ساده، فونت‌های خوانا، تصاویر مینیمال و موثر می‌باشد.

داشتن استایل خاص برای کسب و کار

برندبوک شما باید نشان دهنده کسب و کار شما و همچنین فرهنگ و سبک خاص آن باشد. به عنوان مثال اگر فعالیت شما در زمینه ورزش است و دارای یک محیط مفرح و پرانرژی هستید، کتابچه برند شما نباید خسته کننده، خشک و غیر منعطف باشد یا برندبوکی که مربوط به شرکت مدیریت مالی است باید کاملا شفاف و واضح باشد.

طراحی-برند-بوک

نوشتن محتوای کاربردی 

اطلاعاتی که در کتابچه برند نوشته می شود، باید کاملا مفید و کاربردی و در یک زمینه مشخص باشد. اگر هم یک موضوع مبهم باشد باید در صفحات مجزایی (مثل بخش تعاریف که در ابتدای مطلب گفته شد) راجع به آن توضیح داده شود. در کل نباید هر چیزی که دوست دارید را در برندبوک بنویسید، بلکه هر آن چه را که برای مخاطب شما لازم و ضروری است را درج کنید.
 

توجه به کاربرد برندبوک

کسب و کار شما همواره در حال پیشرفت و توسعه است، بنابراین نمی توانید فقط یک بار برای برند خود کتابچه بنویسید و تا همیشه از آن استفاده کنید. گاهی ممکن است لازم باشد تا یک برندبوک جدید بسازید و در فونت، لوگو، پالت رنگ و تم خود تغییراتی ایجاد کنید. اما قبل از ساخت کتابچه جدید بهتر است که توجه کنید که کتابچه قبلی کجا استفاده شده تا بتوانید نسخه جدید و بروزرسانی شده را جایگزین آن کنید. اگر طرح لوگوی برند را عوض کردید و یا جزئیات آن را تغییر دادید، باید در همه صفحات سایت، شبکه های اجتماعی، پاورقی ایمیل، اسناد و غیره آن را نیز تغییر دهید.

پاسخ به سوالات متداول

ممکن است بعضی از کاربران، همکاران، مشتریان و شرکا پس از خواندن برندبوک سوالاتی برایشان پیش بیاید. بنابراین بهتر است یک بخش تحت عنوان سوالات متداول در کتابچه خود قرار دهید و به سوالات احتمالی پاسخ دهید. 
همچنین می توانید در آخر کتاب اطلاعات تماس و آدرس ایمیل خود و پرسنل شرکت را ذکر کنید تا اگر برای مخاطبان سوالی پیش آمد، بتوانند بدون دردسر با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کنند.
 

در دسترس قرار دادن اطلاعات برندبوک 

برای این که مخاطبان، همکاران و شرکای شما بتوانند به محتوای بروز شده دسترسی داشته باشند و از نسخه قبلی استفاده نکنند، باید فایل های جدید را در اختیار آن ها قرار دهید. برای این کار می توانید یک لینک دانلود در سایت قرار دهید تا دانلود تمام موارد لازم مانند لوگو، تصاویر، فونت و غیره در این قسمت امکان پذیر باشد. آپدیت کردن یک مجموعه لوگو و یا فونت کار بسیار راحتی است و می توان به صورت آنلاین انجام داد.
 

نمونه های ایرانی و خارجی برندبوک

برای درک هر چه بهتر اهمیت برندبوک، چندین نمونه محبوب برندبوک ایرانی و خارجی را برای شما گردآوری کرده‌ایم.


اپل

نمیتوان گفت کسی در جهان باشد که با این برند آشنایی نداشته باشد. اپل یک شرکت فناوری آمریکایی است که در سال 1976 توسط استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد ویین ایجاد شد. شرکت اپل به محصولاتی مانند آیفون، آیپد، مک بوک، آیواچ، آپل واچ و دیگر محصولات مشهور است. طراحی مینیمالیستی و کیفیت بالا برای محصولات اپل، و نوآوری هایی که این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه می کند، در جامعه فناوری شناخته شده است. لوگوی اپل شامل یک سیب است که به عنوان نمادی از تازگی، شکوفایی و کیفیت استفاده می شود. در ادامه میتوانید با دانلود کتاب برند اپل آن را مشاهده کنید.

دانلود برندبوک اپل

 

آمازون

به جرات میتوان گفت که آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتی در کل دنیا است که برندبوک خود که را نیز به عنوان یکی از باارزش ترین دارایی‌های خود به مخاطبان و شرکایش ارائه داده است. این کسب و کار عظیم به تبلیغ کنندگان خود این اجازه را داده است تا از عناصر نام تجاری آمازون در چارچوب و قوانینی که در برندبوک خود ذکر کرده، استفاده کنند. ازجمله قوانینی که در نمونه برندبوک آمازون ذکر شده شامل موارد زیر می باشد:
•    نوع استفاده از دکمه های CTA و یا همان فراخوان به اقدام.
•    استانداردهایی در مورد فونت، سایز و نحوه استفاده از حروف و جای گذاری نقطه ها.
•    عباراتی که در برند استفاده شده است.
•    لوگو، تصاویز و قوانین استفاده از آن ها
•    نحوه استفاده از فضاهایی که خالی هستند.
•    نماد و عناصر سایت و غیره.

دانلود برندبوک آمازون

 

کوکاکولا

یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین برندهای نوشیدنی‌های بدون الکل در جهان کوکاکولا است. این برند در سال ۱۸۸۶ توسط جان پمبرتون، میلیونر آمریکایی در اتلانتا، جورجیا تاسیس شد. کوکاکولا اولین بار به عنوان یک نوشیدنی ضد تلخی و جایگزینی برای مورفین درمانی در نظر گرفته شد و در طول زمان تبدیل به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهان شد. همچنین، لوگو و شعار کوکاکولا از مؤلفه‌های مهم برند است که با تغییرات کوچک در طول سال‌ها حفظ شده و به دلیل شناخت و شناسائی آن با برند، شناخته می‌شود.

دانلود-کتاب-برند-کوکاکولا
دانلود برندبوک کوکاکولا

 

مکدونالد

بخش عظیمی از شبکه های فست فود و رستوران های زنجیره ای دنیا در دستان مکدونالد است. آنها معمولا با نام "ماک دونالد" شناخته می شوند و لوگوی برند آنها شامل دو قوس طلا و نام "مک دونالد" در یک خط قرمز است. این شرکت در سال ۱۹۴۰ توسط دو برادر به نام های ریچارد و موریس ماکدونالد در کالیفرنیا تأسیس شده است.
دانلود برندبوک مک‌دونالد

 

دیجی‌کالا

برند دیجی‌کالا به واسطه کیفیت بالا و همچنین خدمات پس از فروش عالی، به عنوان یک برند با اعتماد مورد توجه بسیاری از مشتریان ایرانی قرار گرفته است.
ارزش‌های برند دیجی‌کالا عبارتند از:
•    ارائه محصولات با کیفیت بالا
•    به روز بودن با آخرین تکنولوژی‌ها
•    پاسخگویی به مشتریان با سرعت و ایجاد تجربه خرید آسان و راحت
•    تمرکز بر ایجاد ارتباط موثر با مشتریان و نگهداری از آنها
دانلود برندبوک دیجیکالا

 

علی بابا

برند شرکت هواپیمایی علی بابا یک شرکت هواپیمایی ایرانی است و هویت آن به عنوان یک شرکت هواپیمایی ملی در ایران شناخته می‌شود. این شرکت در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده و فعالیت‌های خود را در حوزه‌ی حمل و نقل هوایی انجام می‌دهد. برند علی بابا به رویکرد ملی و ایرانی برای ارائه خدمات هوایی متمایز از سایر شرکت‌های هواپیمایی برای مسافران داخلی و بین‌المللی تأکید دارد.

دانلود برندبوک علی بابا
 

تپسی

در برندبوک تپسی هم ابتدا راجع به هدف و ماموریت این شرکت و سپس موارد دیگری هم که لازم بوده به طور کامل توضیح داده شده است. به عنوان مثال فونت تپسی، قوانین مربوط به تصویرسازی، استفاده از لوگو و غیره. 
دانلود برندبوک تپسی
 

ایران خودرو

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۵۷ با هدف طراحی و تولید خودرو در ایران تأسیس شد و در حال حاضر از تولید کنندگان مطرح و معتبر خودرو در ایران محسوب می‌شود.
دانلود برندبوک ایران خودرو

 

هزینه طراحی برندبوک به صورت است؟

قیمت و تعرفه در برندبوک به شدت بسته به موقعیت کسب و کار شما و تیم طراحی که انتخاب میکنید دارد.یک برند قبل از ازائه شدن به مخاطب باید به خوبی نزد خود کسب و کار و مدیران آن تعریف شود. این یعنی اگر از قبل لوگو، هویت بصری و حتی شعار برند خود را خلق کرده باشید این پروسه سریع تر و ارزان‌تر خواهد بود اما اگر کسب و کار شما تا امروز فاقد هویت مشخصی باشد، خلق و طراحی برندبوک و تمام اجزایی که در این مطلب عنوان کردیم میتواند با هزینه‌ای به مراتب بیشتر تمام شود.
 

برندبوک برند شما در ظریف گرافیک 

با برندبوک می توانید یک بار برای همیشه تکلیف کسب و کار خود را مشخص کنید. در غیر این صورت باید برای هر فردی که به تازگی با شما شروع به همکاری کرده است، سیر تا پیاز کسب و کار خود را توضیح دهید تا او را با مجموعه آشنا کنید. درست است که ما گفتیم برندبوک به عنوان کتاب مقدس برند کسب و کار شما شناخته می شود اما این بدان معنا نیست که نخواهید آن را بروزرسانی کنید و ایرادات آن را برطرف کنید و به فکر بهتر شدن آن نباشید.
اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کردید و به فکر پیشرفت در آینده هستید، لازمه شما برندبوک است. اگر فکر می کنید توانایی و یا استعداد ساخت برندبوک اختصاصی خود را ندارید، می توانید از تیم حرفه ای و ماهر ظریف گرافیک کمک بگیرید. ظریف گرافیک اینجا است تا شما را به سمت توسعه و پیشرفت در کار، سوق داده و در این راه حامی شما باشد.
تیم طراحی و ساخت برند بوک متشکل از دپارتمان بازاریابی و برندینگ است که تیم های مدیریتی در تهیه، توسعه، بازنگری و تدوین آن نقش کلیدی دارند. از طرفی طراحان گرافیک و کپی رایتر ها در برند بوک نقش خطیری را بر عهده دارند. جهت برند بوک نویسی برای توسعه و بهبود استانداردها اغلب از مشاوران و متخصصان بازاریابی و شرکت های بازاریابی نیز برای همکاری دعوت می شود. زیرا نحوه تحلیل و تجربیات سایر برند ها در این زمینه نکات ارزشمندی را ارائه می کند که در بهبود فعالیت های آتی اثرگذار است.
آیا شما هم برای شرکت و یا برند خود نیاز به برند بوک حرفه‌ای و اختصاصی دارید؟ در صورت تمایل می توانید با ظریف گرافیک تماس بگیرید تا با مشاوره رایگان بهترین راه‌حل موجود را برای برند شما ارائه کنیم.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288