مجوزها

طراحی بسته بندی کالا صادراتی: نکات + نمونه ‌کار

  • اشتراک گذاری:
20 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 4195 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

بسته بندی، عنصری مهم در صادرات کالا های مختلف به سراسر دنیا است که نه تنها بر ایمنی بلکه در هزینه ها، ارتباطات و حتی بازاریابی محصول تأثیر می گذارد. از نظر قراردادی، مسئولیت بسته بندی صادراتی همیشه به عهده صادر کننده است و باید اطمینان دهد که در جابجایی هایی بین المللی، مقاومت لازمه را دارد و به کیفیت و سلامت کالا آسیبی وارد نمی شود. حمل و نقل باید بر اساس دستورالعمل های استاندارد باشد. در غیر این صورت میتواند با مشکلات زیادی مواجه شود.

برای مثال اگر بسته بندی در بدو ورود به بندر مقصد آسیب ببیند و شرکت حمل کننده اثبات کند که حمل و نقل آن باعث خسارت نشده، فروشنده یا صادر کننده مسئول هرگونه خرابی خواهند بود. با این حال عملکرد طراحی بسته بندی کالا صادراتی محدود به محافظت از بار در نقل و انتقالات بین المللی نیست. طرح بسته بندی در بازاریابی کالا تاثیر به سزایی دارد. در این راستا، طراحی بسته بندی باید به شرکت این فرصت را بدهد تا تصویری از برند خود را به وضوح و به طور جذاب به مشتریان ارائه کند.

بسته بندی پسته ، آجیل و خشکبار

بسته بندی ها همچنین باید با واحدهای باری مستقر نیز سازگار شوند تا استفاده از بار به خوبی بهینه شود. به عنوان مثال، اگر محصولات در جعبه هایی بسته بندی شود که اندازه مناسبی برای پالت های مورد استفاده نداشته باشد، فضای موجود در واحد بار هدر می رود. به عنوان مثال ، اتلاف حداکثر 20٪ از فضای یک ظرف می تواند هزینه اضافی تا 4٪ روی قیمت محصول را نشان دهد (به عنوان مثال، اگر در نظر بگیریم که هزینه حمل و نقل می تواند 20٪ از ارزش کالا باشد که 20٪ آن هدر رفته که این 4٪ ارزش واقعی بار را نشان می دهد).

همچنین از نظر دستورالعمل ها و سایر اطلاعات مربوط به نحوه ارجاع بسته بندی اهمیت بالایی دارد. افرادی که محصولی را حمل می کنند، برای اطلاع از نحوه رسیدگی به بار از علائم روی بسته بندی  پاسخ خود را دریافت می کنند. در بیشتر موارد کالاهای صادراتی که مشتریان از یک صادرکننده شکایت کرده اند حول موضوعات مختلفی چون عدم وجود هیچ گونه راهنمایی در مورد کالا می باشد. برخی از جعبه ها در طی مراحل انبار، وارونه قرار می گیرند و در نتیجه محصول آسیب می بیند در نتیجه هنگامی که کالا صادراتی به دست مشتری می رسد مشتریان بلافاصله از تولید کننده آن کالا شکایت می کند. پس چنین طراحی بسته بندی در صادرات نمی تواند یکی از مهم ترین اهداف اصلی تولیدکننده را برآورده کند و صادرکننده چاره ای جز پذیرفتن مسئولیت و جبران ضرر و زیان را ندارد.

کارتن بسته بندی محصولات

مثال فوق نشان می دهد که موارد مهم و کاربردی در طراحی بسته بندی کالای صادراتی باید رعایت شود که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

  • از کالا در زمان حمل و نقل صادرات بین المللی و بازار هدف محافظت شود.
  • المان و نشانی از بازاریابی در طراحی بسته بندی کالا گنجانده شود.
  • امکان قرار دادن کالا در واحدهای بار از قبل تعیین شود.
  • ارزش های فرهنگی مشتریان مورد توجه قرار گیرد.
  • نحوه مصرف محصول به طور جامع و کامل بیان گردد.

بسته بندی صادراتی میوه

طراحی بسته بندی کالای صادراتی

به منظور استانداردهای طراحی بسته بندی صادراتی با توجه به موارد فوق، شرکت های طراحی بسته بندی باید نکات زیر را در نظر بگیرند:

  1. اطمینان حاصل کنید از کالا به درستی محافظت می شود

برای بدست آوردن اطلاعات فنی بسته بندی مانند مقاومت، عایق حرارت و رطوبت، وزن، ضخامت و سایر مشخصات کلیدی باید با تولیدکنندگان بسته بندی تماس گرفته شود تا مطابق با نوع و ویژگی های کالا طراحی بسته بندی انجام گیرد. بر اساس این اطلاعات شرکت تولید کننده کالا صادراتی درخواست نمونه می کند و مواد بسته بندی را در شرایط مختلف آزمایش می کند. به یاد داشته باشید که آزمایشگاه هایی برای بسته بندی و مواد آزمایشگاهی بسته بندی وجود دارد که می توان عملکرد صحیح بسته ها را آزمایش کرد. در صادرات، بسته به حمل و نقل مورد استفاده و مسافت طی شده، ممکن است لازم باشد از انواع مختلف بسته بندی برای سفارشات و بازارهای مختلف هدف استفاده شود.

به عنوان مثال، شرکت هایی وجود دارند که با توجه به شرایط دمای شدید که محموله در مسیر تا مقصد را تحمل می کند را مورد آزمایش قرار می دهند تا اطمینان حاصل کنند کالا در این شرایط آسیب نمی بیند. بسته بندی های صادراتی هنگام حمل ممکن است که از طریق دریا و از خط استوا عبور کنند به همین دلیل آزمایش شرایط دمایی یکی از موارد مهم به شمار می رود. موارد دیگر بسته بندی کالای صادراتی که عامل کلیدی محسوب می شود مربوط به چیدمان جعبه ها هنگام بهینه سازی فضا در واحدهای باربری است.

انبار کالا صادراتی ممکن است به بسته بندی آسیب برساند و همه چیز باید قبل از بارگیری بار آزمایش شود. در این راستا، همیشه جعبه ها را روی پالت ها قرار دهید، زیرا این کار باعث می شود که کمتر به کالا دست زده شده و می توان گفت روش خوبی برای انبار کردن بسته بندی کالاهای صادراتی می باشد. در حالی که مأموران حمل از پالت بار استفاده می کند باید از قبل تولید کننده کالا، اطمینان پیدا کند که در هنگام جا به جایی با پالت بسته بندی ها آسیب نمی بینند، علاوه بر این سالم بودن بسته بندی هنگام ورود به بار بسیار ضروری است.

ایده خلاقانه بسته بندی صادراتی

  1. از ارتباطات تجاری اطمینان حاصل کنید

ارتباطات تجاری عنصری است که با طراحی بسته بندی ویژگی های محصول را به مصرف کننده نهایی منتقل می کند و آن را به یک ابزار مهم بازاریابی تبدیل می کند. تصمیم برای خرید یک کالای صادارتی به شرایط بسته بندی بستگی دارد و این باید هنگام طراحی در نظر گرفته شود. به همین دلیل، در هنگام طراحی بسته بندی باید اجزای فنی (مقاومت ، محتوا ، ضخامت و غیره) مورد توجه قرار گیرند تا با عملکرد تجاری شرکت صادرکننده کالا متعادل بوده و و از دید مشتری نیز قابل اطمینان باشد. قبل از انجام عملیات صادرات، نوع مشتریان و مصرف کنندگان در بازار هدف باید ارزیابی شوند تا اطمینان حاصل شود که بسته بندی انتظارات آن ها را به خوبی برآورده می کند.

بسته بندی زعفران

  1. اندازه و مواد بسته بندی به فضای بار و تعداد واحدهای حمل بستگی دارد

برای صادرات، اندازه و مواد بسته بندی را باید طراحان گرافیک به گونه ای انتخاب کنند تا حداکثر استفاده را از واحدهای بار تولید کنندگان کالا داشته باشند. برای انجام این کار، باید به گونه ای طراحی انجام شود که بیشترین تعداد بسته ها را در هر جعبه جای داده و اندازه گیری جعبه ها باید چندین برابر پالت ها باشد. پالت مورد استفاده در تجارت خارجی معمولاً EUR است که اندازه آن 1200 در 800 در 144 میلی متر است. بنابراین، اگر جعبه های استفاده شده چندین برابر پالت ها باشند، صادر کننده می تواند حداکثر استفاده را از پالت ها کرده، علاوه بر این، هنگامی که قرار است کالا در کانتینر های بار قرار گیرند، محاسبه اندازه بسته بندی با توجه به نوع کانتینر، برای بهینه سازی فضا بسیار مهم و ضروری است.

خرما و ادویه جات صادراتی

  1. طراحی بسته بندی صادراتی نحوه رسیدگی به محصول را به مشتری ارائه کند

بهتر است که طراحی بسته بندی کالا نحوه مصرف آن را به وضوح به مشتریان بیان کند. نشانه هایی مانند " با دقت حمل شود"، "حداکثر ارتفاع بار" و نشانه های دیگر که باید در خارج از بسته بندی دیده شود. سایر موارد نیز در مورد محصول تولیدکننده در بسته بندی اعمال می شود باید در نظر گرفت تا اقدامات احتیاطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رطوبت یا درجه حرارت شدید اطلاع داده شود تا کالا طی مسافت طولانی را بدون هیچ گونه آسیب دیدگی و با دقت بگذراند.

  1. حتی الامکان طراحی بسته بندی مطابق با نیاز بازار هدف انجام شود

کلیه بسته بندی ها باید شامل علائم و برچسب های مورد نیاز کشور مقصد باشد. الزامات محلی معمولاً بیانگر وزن و حجم با توجه به سیستم اندازه گیری مورد استفاده کشور مقصد است. به عنوان مثال، سیستم اندازه گیری امپریال در مقابل سیستم اندازه گیری متریک. اطلاعات تغذیه ای برای واردات مواد غذایی، اطلاعات ایمنی در صورت هرگونه خطرات سلامتی، مارک محصول و در نظر گرفتن تمام جنبه هایی که به دفاع از مصرف کننده اشاره دارد. این موارد یکی از جنبه های مراقبت کالای صادراتی است که شرکت ها معمولاً با کمک طراحان بسته بندی می توانند به صورت اصولی و صحیح طراحی بسته بندی کالای صادراتی را انجام دهند تا همه موارد مهم در ان اعمال شود.

بسته بندی کالای میوه و کیوی

  1. ارزش های فرهنگی مشتری را بشناسید

مانند عملکرد بازاریابی بسته بندی، باید به زبان محلی، رنگ ها، اشکال، اندازه ها و جنبه های دیگر هر کشور هنگام طراحی بسته بندی توجه کرد، زیرا فرهنگ هر کشور با ملل دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در چین بسته بندی ها حاوی رنگ ها قرمز و زرد مورد توجه است، زیرا رنگ هایی هستند که در فرهنگ مردم چین با حق امتیاز تجارت کالا مرتبط است. در حالی که رنگ سبز در بلژیک، فرانسه یا ژاپن به طور گسترده ای پذیرفته نیست در ترکیه و اتریش، رنگ سبز یک رنگ کاملاً پذیرفته شده است. همه این ها بدان معناست که باید تجزیه و تحلیل فرهنگی مناسبی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که بسته بندی توجه مشتریان را به خوبی به خود جلب کرده و آنها را ترقیب به خرید می کند.

بسته بندی پسته صادراتی در چین

طراحی بسته بندی کالا صادراتی در ظریف گرافیک

ظریف گرافیک خدماتی در زمینه طراحی بسته بندی کالا صادراتی را که برای توسعه تجارت موفق محصولات و تولیدات ایرانی در خارج از مرزها و جلب مشتریان برون مرزی را ارائه می دهد. کارشناسان ما برای بسیاری از برند ها در این زمینه بسته بندی های خلاقانه و جذاب را طراحی کرده اند که موفق به جلب توجه تولید کننده و رقبای برند در هر جای دنیا شده ایم. تیم طراحی ظریف گرافیک توصیه های لازم برای طراحی بسته بندی مناسب جهت محافظت از محموله های، فروش فزاینده، افزایش ارزش کالا در بین مشتریان و غیره را در اختیار شما قرار می دهند تا بهترین و مناسب ترین بسته بندی را برای کالای صادراتی خود داشته باشید.

انواع بسته بندی سبزیجات

بر آن بودیم موارد مهم و کاربردی طراحی بسته بندی کالای صادراتی که بسیار حائز اهمیت است را به شرکت های تولیدکننده ارائه دهیم تا با آگاهی کامل اقدام به سفارش طراحی بسته بندی کالای صادراتی خود نمایند. با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله بیان شد می توان گفت صادرکنندگان قادر خواهند بود مشتریان بسیاری در سراسر دنیا مجذوب برند و محصول خود نمایند.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288