مجوزها

یک طراح ux حرفه ای هیچوقت این نکات رو نباید فراموش کنه

  • اشتراک گذاری:
1 خرداد 1397 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 1637 0 طراحی سایت
آنچه در این مطلب می خوانید:

در طول فرآیند طراحی ux یا طراحی تجربه ی کاربری جزئیات زیادی وجود دارن که عدم توجه به اونا باعث میشه نتیجه ی خوبی در طراحی سایت نداشته باشین. به همین خاطر یک طراح ux حرفه ای باید یه لیست کامل از نکاتی که در حین طراحی ux نیاز هست رعایت بشه رو روی میز کارش داشته باشه و بهشون عمل کنه. در ادامه این لیست مهم رو معرفی میکنیم تا بهتر بتونین طراحی ux رو انجام بدین. با ظریف گرافیک همراه باشین.

طراحی تجربه کاربردی

حذف کارهای تکراری کمک خوبی برای طراحی ux حرفه ای

وظیفه ی طراح ux اینه که احساس رضایت و خرسندی رو در کاربر ایجاد کنه و عوامل زیادی در این زمینه  نقش دارن که یکی از مهم ترین نکات، حذف فرآیندهای تکراری (برای مثال پر کردن اطلاعات تکراری در فرم های متعدد) هست. کاربران در دنیای امروز به دنبال انجام سریع کارها هستن و انجام کارهای تکراری احساس خوشایندی به همراه نداره و میتونه یه عامل مهم برای جذب کاربران به سمت رقباتون باشه. یک طراح ux باید بتونه با تجزیه و تحلیل تا جایی که میشه عملیات تکراری رو حذف کنه.
 

بازیابی راحت اشتباهات کاربر

برای همه شرایطی پیش میاد که با ورود به سایت های مختلف، ناخواسته اشتباهاتی رو مرتکب بشن و نتیجه ی مطلوبی نخواهد داشت. یک طراح ux باید با تجربه و دانش بتونه این شرایط رو پیش بینی کنه و امکان برگشت به عقب و بازیابی خطاهای کاربری رو فراهم کنه.

طراحی ux

طراحی سایت مطابق برای کاربران با هر سطح دانش

کاربرانی که وارد یک سایت میشن هر کدوم یک سطح دانش و تخصص دارن و یک طراح ux باید بتونه به گونه ای طراحی سایت رو انجام بده که تمام کاربران احساس رضایت داشته باشن. برای رسیدن به این هدف، در طراحی ux میشه از کلیدهای میانبر برای کاربران حرفه ای و ابزارهای راهنما برای کاربران تازه وارد استفاده کرد.
 

بیشتر از سه رنگ در طراحی سایت استفاده نشه

یکی از نکاتی که طراح ux باید برای جلب رضایت کاربر بهش توجه ویژه داشته باشه، استفاده ی مناسب از رنگ هست. این که از چه رنگی در طراحی سایت استفاده بشه، قانون خاصی نداره و این به تخصص طراح ux بستگی داره که بتونه بهترین انتخاب رو داشته باشه. اما تجربه نشون میده که در طراحی سایت بهتر اینه که بیشتر از 3 رنگ به کار برده نشه.

طراحی ux حرفه ای

محتوا، سلسله مراتب و قابلیت ها نباید تنها با رنگ نشون داده بشن

یک طراح ux باید این نکته رو در نظر داشته باشه که ممکنه افراد با معلولیت های بصری از سایت استفاده کنن و نتونن تفاوت رنگ ها رو بدرستی تشخیص بدن. به همین خاطر برای نشون دادن سلسله مراتب و محتویات سایت نباید فقط به رنگ تکیه کرد و این محدودیت ها رو در طراحی در نظر گرفت.
 

عملیات اولیه از ثانویه قابل تشخیص باشه

داشتن عملیات اولیه و ثانویه قابل تشخیص از هم باعث میشه کاربر راحت تر با بخش های مختلف سایت ارتباط برقرار کنه و کمتر اشتباه کنه. برای مثال باید دکمه های "ارسال" و "لغو" کاملا قابل تشخیص باشن. طراح ux باید با آزمون و خطا و آزمایش، رنگ، اندازه ی دکمه ها و موقعیت سایر عناصر در سایت، انتخاب مناسبی برای نشون دادن این عملیات داشته باشه.

طراحی سایت

فونت های استفاده شده حداقل 12 پیکسل باشه

این یه قانون همیشگی نیست و میشه از فونت های با سایز کوچیک در طراحی سایت استفاده کرد. اما واقعیت اینه که خوانایی متنون با سایز کمتر از 12 پیکسل به شدت کاهش پیدا میکنه. یک طراح ux باید تمام محتوا و متنون موجود در سایت رو برر سی کنه و مطمئن بشه که سایز به کار رفته کاملا مناسبه و کاربر برای خوندن مطالب مشکلی نداره.
 

عدم استفاده از فونت های متنوع در سایت

طراحی ux وقتی با موفقیت انجام میشه که تمام جوانب کار با دقت انجام بشن. یکی از نکات مهم که تاثیر زیادی در جلب رضایت کاربر داره، انتخاب درست فونت هست. در این زمینه هم قانون همیشگی و ثابتی وجود نداره، اما چیزی که تجربه نشون میده این هست که نباید بیش از دو فونت در طراحی سایت استفاده بشه.

طراحی تجربه کاربری حرفه ای

سایز و فونت بین محتوا تمایز داشته باشه

تمایز بین عنوان و سطوح مختلف محتوای سایت اهمیت زیادی در میزان رضایت کاربر و ارتباط برقرار کردن با سایت داره. هر اندازه طراح ux بتونه رضایت بصری بیشتری در کاربر ایجاد کنه، به همون اندازه به موفقیت بیشتری در طراحی سایت میرسه.

مواردی که در بالا بهشون اشاره شد تعداد اندکی از نکات مهم در طراحی ux هستن که با تلفیق دانش و تجربه بدست خواهند آمد. نکات بیشتر برای طراحی تجربه کاربری حرفه ای رو میتونین در سایر مقالات ظریف گرافیک بخونین.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288