مجوزها

تفاوت های رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) چیست

  • اشتراک گذاری:
20 تیر 1397 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 2256 0 طراحی سایت
آنچه در این مطلب می خوانید:

یک سایت زمانی می تواند لقب عالی را به خود اختصاص دهد که تیم متخصص شامل برنامه نویس، طراح UI و طراح UX با یکدیگر تعامل داشته باشند. برنامه نویسان اغلب مهندسان نرم افزار هستند که تخصص اصلی آنها راه اندازی و کدنویسی برای سایت می باشند. برنامه نویسان سایت را از نظر منطقی راه اندازی می کنند و کاربر تنها زمانی می تواند نتیجه ی کار برنامه نویس را مشاهده کند که یک رابط کاربری برای آن طراحی شده باشد. اما رابط کاربری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ چرا برخی از سایت ها با اینکه از نظر کدنویسی کاستی ندارند اما کاربر نمی تواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند و حس خوبی از ورود مجدد به آن سایت ندارد؟ برای پاسخ به این سوالات باید دو واژه ی UI و UX را درک کنیم. در این مقاله قصد داریم با این دو بیشتر آشنا شویم پس با ما باشید.

 

طراحی سایت

 

UX چیست؟

در حالت کلی می توان گفت  (User Experience) UX یا تجربه ی کاربری با احساسات یک کاربر نسبت به سایت یا هر محصولی در ارتباط می باشد. تجربه ی کاربر نسبت به هر چیزی تعیین می کند که کاربر مجدد تمایل به امتحان آن داشته باشد یا خیر. طراح UX تلاش می کند تا تجربه ی خوبی را برای کاربر ایجاد کند. UX یا تجربه ی کاربر اولین بار توسط نورمن دان، دانشمند علوم شناختی در اوایل دهه ی 90 که نایب رییس فن آوری پیشرفته شرکت اپل بود مطرح گردید. وی بیان کرد که UX تمامی جنبه های ارتباط و تعامل با کاربر را در بر دارد. برای ایجاد تجربه و حس خوب در کاربر باید در مرحله ی اول تمام نیازهای مشتری یا کاربر در نظر گرفته شود تا کاربر در حین کار و استفاده از محصول اذیت نشود و در مرحله ی بعد زیبایی و شیک بودن طرح باید مورد توجه قرار گیرد.

طراحی سایت

 

UI چیست؟

رابط کاربری یا UI به ظاهر و زیبایی محصول بستگی دارد و تمرکز اصلی طراح UI برآوردن ظاهر مناسب و کاربرپسند برای محصول می باشد و بیشتر با طراحی بخش بصری در ارتباط می باشد. قبلا در مورد زیبایی طراحی سایت مطالبی را در این سایت بیان کردیم و اشاره کردیم که طراحی فلت یکی از پیشنهادات موثر برای داشتن سایت با ظاهر شکیل و ساده می باشد.

 

رابط کاربری یا UI

 

 تفاوت UI و UX چیست؟

رابط کاربری یا UI و تجربه کاری یا UX دو مقوله ی مکمل می باشند که بسیاری از افرادی که به تازگی وارد حیطه ی طراحی سایت شده اند این دو را با هم یکی می دانند. حال لازم است کمی بیشتر در مورد UI و UX صحبت کنیم. فرض کنید وارد یک فروشگاه اینترنتی شده اید. سایت هیچ باگ و مشکل خاصی از نظر فنی ندارد. زمانی که می خواهید خرید انجام دهید متوجه می شوید فرم ها و جداول و تمام کامپوننت هایی که مورد نیاز می باشند در صفحه وجود دارند ظاهر سایت هم بسیار خوب می باشد. اما به محض اینکه شروع به خرید می کنید احساس می کنید سردرگم شده اید و این باعث می شود حس خوبی نداشته باشید و خیلی از اوقات تصمیم به انصراف از خرید می گیرید. در چنین وب سایتی طراح UI کار خود را بدرستی انجام داده است چون ظاهر سایت مرتب و زیبا می باشد، اما طراح UX کار خود را بدرستی انجام نداده است. وظیفه ی طراح UX این است تا ظاهر سایت را به گونه ای تغییر دهد که در کنار زیبایی حس خوب و سهولت انجام کار را برای کاربر همراه داشته باشد. گاهی ممکن است این مثال عکس باشد. یعنی ظاهر سایت اصلا کاربر پسند نبوده اما کار کردن با آن برای کاربر راحت می باشد. اما در این شرایط نیز کاربر مجدد تمایلی به مراجعه به این سایت نخواهد داشت چون زیبایی چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد. به همین خاطر است که می گوییم UI و UX مکمل یکدیگرند. طراح UX برای اینکه احساس خوبی در کاربر ایجاد کند باید در مورد روانشناسی مطالعه داشته باشد و دانش  و شناخت کافی از عواطف و احساسات اقشار مختلف داشته باشد تا بتواند طرحی ایجاد کند که کاربر را به خود جذب کند، اما طراح UI بیشتر با جنبه های ظاهری و عینی در ارتباط می باشد. طراح UI بر اساس سلیقه ی شخصی خود طراحی می کند و تمام تلاشش زیبا ساختن ظاهر کار می باشد حال آنکه طراح UX باید به سلایق کاربر توجه داشته باشد.

 

تفاوت UI و UX

 

حال سوال این است که چرا باید در طراحی محصول مخصوصا سایت به UI و UX توجه ویژه داشت؟ راه اندازی سایت برای افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر می باشد. همان طور که می دانید در روزها و ماه های اول که یک سایت راه اندازی می شود کاربران کمی به آن مراجعه می کنند و دلیل آن کاستی در طراحی نمی باشد بلکه عدم شناخت کاربران نسبت آن می باشد. باید سایت به گونه ای طراحی شود که هر کاربر که وارد آن شد در ذهن خود بسپارد که مجدد به آن سر بزند و اگر خرید یا محصولی نیاز داشت سایت شما را در اولویت قرار دهد و علاوه بر این بخاطر سهولت کار با آن به سایر دوستان خود سایت شما را پیشنهاد می دهد. پس اگر تا امروز در طراحی های خود به این دو مقوله توجه نداشته اید از امروز در تیم خود جای طراحان UI و UX را خالی بدانید و سعی کنید گزینه های مناسبی برای این دو سمت در نظر بگیرید.

ما در ظریف گرافیک هنر و دانش را در کار گروهی قرار داده ایم و طراحی و زیباسازی سایت را به طور حرفه ای انجام می دهیم. شما می توانید از بخش نمونه کارها طراحی و زیباسازی سایت را مشاهده کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288