مجوزها

بررسی 10 قانون طلایی طراحی رابط کاربری (UI) در ظریف گرافیک

  • اشتراک گذاری:
16 خرداد 1397 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 2345 0 طراحی سایت
آنچه در این مطلب می خوانید:

برای دست یافتن به موفقیت در طراحی رابط کاربری، مسلما نمیشه بی گدار به آب زد و بدون هیچ دانش و تجربه و رعایت نکردن قوانین مربوط به این حیطه، انتظار رسیدن به نتیجه ی مطلوب رو داشت. جاکوب نیلسن و رولف مولیچ با بررسی رابط کاربری گوگل، اپل و ادوبی به 10 قانون طلایی در این زمینه دست پیدا کردن که به نوعی توسعه یافته ی 8 قاعده ی طلایی شنایدرمن هستن. در ادامه قوانین طلایی برای طراحی رابط کاربری یا UI رو معرفی میکنیم. با ظریف گرافیک همراه باشین.

طراحی رابط کاربری ظریف گرافیک

توجه به قابلیت مشاهده وضعیت سیستم در طراحی رابط کاربری

چیدمان المان و بخش های مختلف سایت باید به گونه ای انجام بشه که کاربر براحتی بتونه در نگاه اول از وضعیت سیستم و سایت مطلع بشه. یک طراح رابط کاربری باید بتونه وضعیت منطقی رو از سایت در صفحه ی مانیتور به نمایش بزاره.
 

تطبیق بین دنیای واقعی و سیستم در طراحی رابط کاربری

طراح رابط کاربری باید تلاش کنه تا زبان و مفاهیمی رو که کاربر در دنیای واقعی برای رسیدن به اهداف به کار میگیره رو در سیستم آشکار کنه. به کار بردن ترتیب منطقی و مفاهیم دنیای واقعی در طراحی رابط کاربری باعث میشه کاربر زمان اندکی رو برای ارتباط برقرار کردن با سیستم اختصاص بده.
 

کنترل و آزادی عمل کاربر در طراحی رابط کاربری

به همون اندازه که عملیات کاربر باید قابل کنترل باشه، در طراحی رابط کاربری باید انجام مجدد یک کار، برگشت به عقب و لغو عملیات قبلی امکان پذیر باشه.

طراحی رابط کاربری

سازگاری و استانداردها در طراحی رابط کاربری

طراح رابط کاربری باید در حین طراحی بتونه استانداردها و سازگاری رو در استفاده از المان های گرافیکی و اصطلاحات فنی حفظ کنه. به عنوان مثال، آیکن ها باید به گونه ای باشن که مطابق با استانداردها و مشابه با کاربرد در سایر سایت ها و سیستم ها باشه و مفهوم متفاوتی رو به نمایش قرار نده.
 

پیشگیری از خطاها در طراحی رابط کاربری

در طراحی رابط کاربری باید به گونه ای سیستم طراحی بشه که احتمال خطا به حداقل برسه. به عبارت دیگه کاربر براحتی بتونه با سیستم ارتباط برقرار کنه و کمتر دچار اشتباه بشه. یک طراح رابط کاربری باید این نکته رو در نظر داشته باشه که سیستمی در حال طراحی هست که برای کاربران با هر سطح دانش قابل استفاده باشه. با رعایت این قانون مهم، مطمئنا احتمال به خطا افتادن و اشتباه کردن کاربران کمتر خواهد شد.

طراحی ui

تشخیص بجای فراخوانی در طراحی رابط کاربری

ذهن انسان در بخاطر آوردن و حفظ اطلاعات در حافظه ی کوتاه مدت محدوده و در هر لحظه تنها 5 مورد رو میتونه در حافظه ی کوتاه مدت بخاطر بیاره. در طراحی رابط کاربری باید این نکته رو مد نظر داشت و برای کاهش خطا و راحتی کاربر، برای مثال در طراحی فرم های به کار رفته در طراحی سایت، در هر مرحله نتایج مراحل قبل رو یادآوری کنه و نمایش داده بشه.
 

انعطاف پذیری و بهره وری در طراحی رابط کاربری

یکی از مواردی که کاربران در استفاده ی مکرر از سایت ها انتظار دارن، کاهش تعاملات هست. طراح UI باید بتونه سیستم رو به گونه ای طراحی کنه که کاربر بتونه رابط کاربری رو مطابق با خواسته های خودش تغییر بده و به عبارت دیگه سفارشی کنه. با قابلیت سفارشی کردن رابط کاربری بسیاری از تعاملات غیر ضروری حذف خواهند شد و سیستم کاربر پسندتر خواهد بود.

UI

زیبایی شناسی و مینیمالیستی در طراحی رابط کاربری

چشم کاربر با دیدن به هم ریختگی و سیستم و سایت بدون نظم و زیبایی خیلی زود خسته میشه و به نوعی دچار سردرگمی خواهد شد. یک طراح UI حرفه ای در کنار کسب دانش و تجربه در طراحی، باید در زیبایی شناسی به درجه ی مطلوبی دست پیدا کنه. یکی از بهترین نوع طراحی رابط کاربری که براحتی با خواسته های کاربر تطابق پیدا میکنه، طراحی مینیمال هست. سادگی در عین زیبایی چیزی هست که با طراحی مینیمال نمود پیدا میکنه.
 

کمک به تشخیص کاربران در طراحی رابط کاربری

یک طراح UI باید در تمام مراحل طراحی تصور کنه که کاربر قادر به تشخیص اصطلاحات فنی نیست، در نتیجه پیام های خطا باید کاملا ساده باشن و با زبان قابل فهم برای همه بیان بشه.

طراحی گرافیک

مستندات و راهنما در طراحی رابط کاربری

این کاملا درسته که سیستم باید قابل فهم باشه و کار با اون راحت باشه، اما همیشه این احتمال رو باید بدین که افرادی هستند که به خوبی با سیستم ارتباط برقرار نمیکنن و فرآیند کار با سیستم رو اطلاع ندارن. برای این دسته از افراد و کاربران باید در طراحی رابط کاربری، بخشی رو به عنوان محل قرار گرفتن مستندات و راهنمای استفاده از سیستم در نظر گرفت.

طراح رابط کاربری هست که ظاهر سیستم و سایت رو تعیین میکنه و میتونه در زیبایی و ارتباط برقرار کردن کاربر با اون گام بزرگی رو برداره. برای داشتن طراحی سایت با زیباترین و قابل فهم ترین ظاهر و رابط کاربری، تیم طراحی رابط کاربری ظریف گرافیک در کنار شماست.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288