مجوزها

تاثیر و اصول استفاده از رنگ ها در بسته بندی محصولات و فروش رقابتی

  • اشتراک گذاری:
27 اسفند 1399 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 5397 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

تا حالا شده به بسته بندی محصولاتی که میخرید دقت کرده باشید؟ بسته بندی های خوراکی، پوشاک، لوازم خانگی و یا الکترونیکی؟ علت ثابت بودن برخی رنگ ها در بعضی رنج های کاری چیه؟ چه تاثیری در فروش و یا معرفی محصول در بازار و فروش میتونه داشته باشه؟ استفاده از رنگ ها اصول و قواعد روانشناسی خاص خودش رو داره. با ظریف گرافیک همراه باشید تا در مورد تاثیر رنگ در طراحی بسته بندی محصولات و میزان فروش بیشتر بدانید.

طراحی بسته بندی ظریف گرافیک

همونطور که میبینید در طراحی بسته بندی مثل همه طراحی های دیگه از قبیل طراحی سایت، طراحی لوگو، طراحی تبلیغاتی و سایر طراحی های گرافیکی، ما باید بدونیم بازار فروش برای چه کسانی در نظر گرفته شده و یا این محصول چه حسی رو میخواد انتقال بده و با چه جنسی از جامعه روبرو هستیم. همه این سوال ها جوابهای روانشناسی شده ای دارند که باید طبق اون قواعد عمل کنیم و طرحی رو به بازار ارائه کنیم. اگه از تاثیر طراحی بسته بندی مینیمالیست و رنگی آگاه باشین، براحتی میتونین تصمیم درستی برای انتخاب رنگ دبگیرین. شما هیچوقت نمیتونین از رنگ صورتی برای فروش محصولات مخصوص آقایان استفاده کنید و یا با ترکیب رنگ های تیره کودکی رو متقاعد به خرید یک محصول کنید. قبل از اینکه وقت تون رو برای رنگ یک طراحی بسته بندی بزارید باید در مورد رنگ هایی که باید حرفه ای کار کنید تحقیق و یا مطالعه کنید. در این بخش با هم به تحلیل و تفسیر رنگ ها میپردازیم تا بتونیم بهتون در شناسایی حرفه ای رنگ ها و کاربردشون بیشتر کمک کنیم.
 

رنگ سفید در طراحی بسته بندی

رنگ سفید نشانه پاکی و برابری هست. زمانی که شما از این رنگ در طراحی خودتون استفاده میکنید حس شفافیت و صداقت رو دارید انتقال میدین. زمانیکه در ترکیب رنگ سفید از رنگ های دیگه استفاده می کنید، در واقع دارین پیام های مختلفی رو به مخاطب انتقال میدین. از جمله برندهای معروف که از رنگ سفید توی طراحیاش زیاد استفاده می کنن، میتونیم به لوگو اپل اشاره کنیم که محصول بسیار موفقی است که حس صمیمیت و سادگی را به راحتی به مشتریان خودش انتقال میده .از این رنگ ها در محصولاتی که میخواین حس پاکی و لطافت رو منتقل کنید هم میشه استفاده کرد. برای همه محصولات آرایشی بهداشتی میتونه گزینه خیلی خوبی باشه.

انواع رنگ در بسته بندی

رنگ سیاه در طراحی بسته بندی

سیاه نشانه قدرت، نفوذ، کنترل و لِوِل بالاست. در طراحی بسته بندی هایی که از این رنگ استفاده میشه، میتونیم حس لوکس و قیمتی بودن کالا را انتقال دهیم، در عین حال میتونیم به راحتی بگیم رنگ مشکی رنگیه که توی محصولات آقایان زیاد کاربرد داره و ارتباط مستقیمی با بیشتر خصوصیات مردان داره. در ترکیب رنگ سیاه میتونین از رنگ های طلایی و نقره ای هم استفاده کنید که به جذاب بودن طرح تون کمک میکنه و از طرفی پیام رنگ میتونه تغییر کنه ترکیب این رنگ ها باهم ظرافت خاصی به طراحی میده و میتونه طرح رو چشم نواز تر کنه، در واقع با یک ترکیب ساده مشکی طلایی مخاطب شما میتونه بانوان هم واقع بشن که براشون این ترکیب رنگ بسیار جذاب خواهد بود.

تاثیر رنگ مشکی و طلایی

رنگ آبی در طراحی بسته بندی

آبی تُن های مختلفی داره. شما با به کارگیری هرکدوم از اونها حسی متفاوت رو در رده های سنی و یا جنسی مختلف میتوینن انتقال بدین. در کل میشه گفت آبی نمادی از اعتماد، درستکاری و توانایی های بالاست. بعنوان مثال آبی تیره، محصول تون رو حرفه ای و محافظه کارانه تر نشون میده. در آبی کمرنگ، خلاقیت در محصول بیشتر به چشم میاد. دلیل استفاده از این رنگ در طراحی بسته بندی چیزی نیست جز حس اعتماد و خلاقیت در محصول.

طراحی بسته بندی محصولات

رنگ صورتی در طراحی بسته بندی

صورتی از لطیف ترین و احساساتی ترین رنگ ها به حساب میاد. حس پاکی، آسایش، امیدواری و راحتی رو به راحتی میتونه به مخاطب القا کنه. مخاطب این رنگ دختران جوان، کودکان و حتی بانوان میتونه باشه. این رنگ رو به وفور میتونین توی طراحی بسته بندی های مخصوص این رده های سنی پیدا کنید. حتی در رنگ لباس ها، محصولات آرایشی بهداشتی و خوراکی ها به کار برده میشه.

طراحی بسته بندی خلاقانه

رنگ سبز در طراحی بسته بندی

ممکنه در خیلی از طراحی های پوستری، بسته بندی، لوگوهای مربوط به محیط زیست، روانشناسان و مراکز مربوط به این رده های شغلی از این رنگ زیاد به چشمتون خورده باشه. بنظرتون علت چیه؟ مثل همه رنگ های دیگه رنگ سبز حامل پیام هایی از تعادل، ثروت، امنیت و هماهنگی ذهن و احساسات هست که شما به راحتی می تونین این حس رو با استفاده از این رنگ در هویت و ماهیت کاری خود در این شغل ها منتقل کنید. همچنین از رنگ سبز برای طراحی بسته بندی محصولات و سبزیجات میشه استفاده کرد.

بسته بندی حرفه ای

رنگ قرمز و نارنجی در طراحی بسته بندی

قرمز و نارنجی هر دو از جمله رنگ های هیجانی، پر شور و حرارت هستند و حس حال خوب و انرژی رو به راحتی میتونه به مخاطب برسونه، البته همونطور که قبلا هم گفتیم استفاده از رنگ ها و ترکیبشون باید اصولی و چشم گیر باشه. در اینصورت شما به راحتی میتونین طرحی خلاقانه و مشتری پسند ایجاد کنید. از رنگ قرمز و نارنجی در تبلیغات و طراحی بسته بندی های رستورانی، خوراکی ها و کالاهای مربوط به کودکان نوجوانان از این رنگ برای انتقال حس انرژی، قدرت و عمل به کار برده میشه. اگر میخواین محصولتون حرفه ای و لوکس به نظر بیاد و به اصطلاحی جلب توجه کنه می تونین از قرمز تیره استفاده کنید و اگر برای محصولات جنسی میخواین طراحی خاص و شیکی داشته باشبد میتونین از ترکیب قرمز و مشکی به طرح فوق العاده ای برسید که حتما مورد توجه مشتریان قرار میگیره.

قرمز در طراحی بسته بندی

رنگ بنفش در طراحی بسته بندی

رنگ بنفش از جمله رنگ های خاص و ناب هست که پیام خیال پردازی، معنویت و ایده آل گرایی رو به شما القا میکنه. از این رنگ میتونین برای شیک و لوکس نشون دادن محصولاتتون استفاده کنید و توجه داشته باشید مخاطب این رنگ بانوان هستند. هرچه در روانشناسی ترکیب این رنگ با سایر رنگ ها بیشتر دقت کنید به همون نسبت می تونین نقش و طرح های پر مخاطب و پرفروش تری رو عرضه کنید.

رنگ بنفش در طراحی بسته بندی

رنگ زرد در طراحی بسته بندی 

زرد از جمله رنگ های خاص هست و لازمه توجه داشته باشید از ترکیب زرد برای همه محصولات نمیشه استفاده کرد. مخاطب رنگ زرد بیشتر کودکان و نوجوانان هستند. این رنگ یادآور یک محصول ارزان، نوآورانه  هست و با انتخاب این رنگ و رعایت اصول مهم در طراحی بسته بندی خلاقانه میشه خروجی کار جذابی داشت. در ترکیب اون با سایر رنگ ها بسیار ریزبینانه و دقیق عمل کنید. هدف بازار و فروش تون رو بشناسید تا بهترین و اصولی ترین طرح رو ارائه بدین.

رنگ زرد در طراحی بسته بندی

رنگ خاکستری در طراحی بسته بندی

خاکستری از جمله رنگ های خنثی است و برای طراحی زیاد روی این رنگ حساب نکنید اما بهترین کزینه برای بک گراند و زمینه ای که میخواین روش طراحی کنید میتونه باشه. رنگ خاکستری احتیاط، بی علاقه‌گی، بی طرفی و محافظه کاری رو نشون میده.

خاکستری در طراحی بسته بندی

همونطور که میبینین رنگ ها دنیای خاص خودشون رو دارن در واقع اگر با معنی اونا بیشتر آشنا باشید میتونیم بگیم رنگ ها با ما حرف میزنن و پیام ها و احساسات رو به خوبی منتقل میکنند. از قدرت شگفت انگیز رنگ ها غافل نشید. بعنوان نمونه شما میتونین نمونه کارهای طراحی بسته بندی ظریف گرافیک رو در این صفحه مشاهده کنید تا با طراحی بسته بندیهای متفاوت و رنگ هایی که استفاده میشه بیشترو بهتر آشنا بشید. برای مشاوره و همراهی، مجموعه حرفه ای ظریف گرافیک همواره آماده همکاری با شما عزیزان خواهد بود. امیدواریم این مقاله شمارو به پاسخ سوالهایی که در ذهن داشتین رسونده باشه.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288