مجوزها

طراحی بسته بندی دارویی: اصول اولیه + نمونه کار

  • اشتراک گذاری:
21 اردیبهشت 1400 (آخرین بروزرسانی در 19 آذر 1402 ) 2438 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

صنعت طراحی و چاپ بسته بندی دارویی حساسیت خاصی داشته و با بسته بندی دیگر محصولات بسیار متفاوت است. داروها باید در برابر انواع آلودگی‌های محیط خود ایمن باشند و از رطوبت، اکسیژن، نور، دما و... دور بمانند. در غیر اینصورت، تغییرات به وجود آمده می‌تواند از لحاظ فیزیکی، شیمیایی و درمانی، به خاصیت دارو آسیب وارد کرده و منجر به ایجاد میکروب شود.
 

از این رو رساندن دارو به دست مخاطب با بسته بندی مناسب، بهداشتی و البته جذاب از اهمیت زیادی برخوردار است و در این مقاله ما قصد داریم شما را با این اصول طراحی بسته بندی‌ دارو آشنا کنیم.

در صنایع دارویی استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های زیادی وجود داشته که باید در طراحی بسته بندی دارو به طور دقیق و جزئی رعایت شوند. برای همین بررسی و تجدید نظر در طراحی آن می‌تواند تا چند مرتبه به طول انجامد.

 

ظرف یا لیبل استفاده شده برای دارو، معمولا فضای زیادی را برای طراحان باقی نمی‌گذارد. دستور مصرف، ترکیبات دارویی، توصیه‌های پزشک، ویژگی‌های دارو، اثرهای جانبی احتمالی، برچسب اصالت، بارکد،‌ وزن، تعداد و... همه و همه از جمله اطلاعات ضروری بوده که طبق آیین‌ نامه‌های دارویی باید روی بسته بندی هر محصول به وضوح ذکر شود.

طراح حرفه ای و خلاق باید بداند که چطور بهترین استفاده را از این فضا کرده و بتواند تمامی اطلاعات و دستورالعمل‌های مربوط به دارو را با حفظ یک جلوه خوب، جای دهد.

به همین دلیل داشتن دقت و توجه کامل به جزئیات و محتوای طرح برای طراحی جعبه دارویی تا این اندازه اهمیت دارد.

کپسول

چرا طراحی بسته بندی دارو مهم است؟

یک طراحی نامناسب دارو می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. وجود طرح‌هایی مشابه از دلایل اصلی اشتباهاتی است که می‌تواند رخ دهد. برخی از افراد طراحی بسته بندی را اضافه کاری می‌دانند درصورتی که یک طراحی بسته بندی جذاب مخاطبان را ترغیب کرده و کیفیت محصول را نشان می‌دهد.

طراحی بسته بندی ماهیت شما را مشخص می‌کند و به برند، هویت خاص خودش را می‌دهد که باعث ایجاد تفاوتی بزرگ بین برند شما و دیگر رقبا می‌شود.

 

انواع بسته بندی دارویی

متریال و نوع بسته بندی دارو گونه‌های مختلفی دارند که متداول ترین آن‌ها عبارتند از بطری، کیت، بسته‌های قرص، آمپول، سرنگ و... . اما همه اینها شامل بسته بندی اولیه دارو بوده که تمرکز بالاتری در حفظ بهداشت دارند.

نمونه بسته بندی دارو

برای حمل راحت تر بسته بندی‌های دارویی از صفحات یکپارچه مقوایی استفاده می‌شود که محل خط تا و برش آن مشخص شده است. ویژگی این صفحات علاوه بر آسانی حمل، امکان باز و بسته کردن راحت جعبه است.

مصرف کننده دارو باید آن را تا حد امکان از دسترس کودکان خارج کند اما ظروف بسته بندی دارو نیز باید به طوری طراحی شود که در برابر باز شدن و مصرف توسط کودکان مقاومت لازم را نشان بدهد.

از این رو، یکی از بهترین راه‌حل‌های ممکن، استفاده از درپوش‌هایی است که بتواند باز کردن بسته بندی را برای کودکان دشوار سازد. چنین بسته بندی‌هایی معمولا با فشار به اهرم در کنار کلاهک باز می‌شوند. هر چند این مکانیسم در داروهای افراد مسن نباید به گونه ای باشد که دسترسی به دارو را برای آنها هم سخت کند.

zarigraphic-smartcaps-labelsmartcaps-herbal-pills


طراحی و بسته بندی دارویی

بسته بندی دارو علاوه بر نگه‌داری و محافظت از محصول، وظایف تبلیغاتی داشته و برای اهداف بازاریابی برند نیز حیاتی است. بسته بندی دارو باید جذاب و گیرا بوده تا به راحتی توجه مخاطب خود را جلب کند.

بسته بندی‌ها، بسته به نوع دارو، تنوع زیادی دارند و جالب اینجاست که این طیف به خاطر پیشرفت در توسعه و تحقیقات، تا به امروز در حال گسترش است. اما رایج ترین متریال‌های استفاده شده در بسته بندی داروها همیشه از نوع شیشه‌ای یا پلاستیکی بوده‌اند. البته نوع هر بسته بندی، بسته به عواملی از جمله مقدار مصرفی، درجه محافظت‌های بهداشتی، سهولت در مصرف برای مخاطبان هدف، قیمت دارو، شیوه پر کردن و... مختلف است.

بسته بندی‌ داروی شیشه‌ای به دلیل کاربرد خوب آن سالیان درازی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بسته بندی مقاومت خوبی داشته و برای دیدن محتویات دارو شفاف است. شیشه‌های قوطی برای لیبل گذاری نیز کاملا مناسب می‌باشند. چنین بسته بندی‌هایی قابل شتسشو بوده و در انواع و اندازه‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند.

 

تیراژ بسته بندی‌های دارویی

بسته بندی دارو در تعداد و تیراژ مثل هر بسته بندی دیگر محدودیتی ندارد اما ظریف گرافیک به شما پیشنهاد می‌کند بسته بندی داروی خود را در تیراژهای پایین درنظر بگیرید.

قانون‌های مربوط به بسته بندی دارویی همواره در حال تغییر بوده و به همین دلیل چاپ بسته بندی آن با تیراژهای بالا در بازه زمانی کوتاه، کار خیلی هوشمندانه‌ای نیست. چون به دلیل به این تغییرات زود هنگام شاید مجبور شوید، محتویات متنی بسته بندی را پس از چاپ دوباره تغییر داده و متحمل ضرر شوید.

pharma-cartons

تاثیر کیفیت طراحی و چاپ در فروش

به دلیل وجود رقابت زیاد در این حوزه، امروزه داشتن اعتبار و ماهیت برای برندهای دارویی بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده. لوگو، رنگ بصری، کیفیت طراحی و چاپ بسته بندی و حتی کاتالوگ موجود در محصول می‌تواند به طور شگفت آوری در رشد برند و افزایش فروش محصولات موثر باشد.

برای همین اگر شما در کار تولید و یا عرضه محصولات دارویی هستید، داشتن طراحی بسته بندی و هویت بصری مناسب و گیرا که مخاطب را در داروخانه جذب خود کند، برای برندسازی و پایه‌های هر کسب و کار موفق یک ضرورت است.

 

ویژگی‌های طراحی درست بسته بندی دارو

رنگ‌های روشن و ساده که معمولا در طراحی بسته بندی دارویی دیده می‌شوند، اتفاقی نیست! نام محصول دارو و اطلاعات روی جعبه آن باید به طرز بسیار رسا و خوانایی طراحی شوند. چنین شفافیتی باید پایه و مبنای هر بسته بندی دارویی باشد.

رنگ استفاده شده در بسته بندی در انتقال حس درست به مخاطب تاثیر بالایی دارد. رنگ‌های سفید و کمرنگ عموما برای بسته بندی‌های دارویی رایج استفاده شده در صورتی که رنگ‌های تیره‌تر گاها برای مکمل‌ها و محصولات انرژی زا کاربرد دارد.

طراحی-لوکس-بسته-بندی-زیبایی-در-مشهد

طراحی بسته بندی دارو در ظریف گرافیک

طراحی بسته بندی دارویی باید در عین مینیمالی و سادگی به مخاطب خود ترکیبی از احساست سلامتی، نشاط و امیدواری را انتقال دهد. استودیوی طراحی بسته بندی ظریف گرافیک، متشکل از طراحانی مجرب پذیرای سفارشات شما در خصوص طراحی و چاپ جعبه بسته بندی‌ یا طراحی لیبل دارویی می‌باشد.

برای مشاوره رایگان یا ثبت سفارش می‌توانید همین حالا در قسمت تماس با ما در سایت، با ظریف گرافیک ارتباط بگیرید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288