مجوزها

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چه تاثیری در سئو دارد

  • اشتراک گذاری:
16 مهر 1397 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 1350 0
آنچه در این مطلب می خوانید:

با توجه به تغییر رفتار کاربران اینترنتی و استفاده از دستگاه های تلفن همراه برای مرور صفحات مختلف سایت ها، گوگل الگوریتم first mobile indexing را معرفی کرده است و برای برخی از سایت ها فعال شده است. سئوکاران و مدیران اغلب سایت ها برای حفظ جایگاه خود در نتایج موتورهای جستجو باید کامل بروز باشند و مطابق با تغییرات الگوریتم های گوگل و سایر موترهای جستجو گام بردارند. در ادامه قصد داریم در مورد الگوریم فرست موبایل ایندکس (Mobile First Indexing) صحبت کنیم و بررسی کنیم که سایت ها چه تغییراتی را باید برای پیش رفتن با این تغییر جدید بر روی ساختار و استراتژی سایت اعمال کنند. با ظریف گرافیک همراه باشید.

الگوریتم فرست موبایل ایندکس

الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Indexing) چیست؟

این الگوریتم دقیقا همان چیزی می باشد که از نام آن به ذهنتان میرسد! یعنی بعد از این نسخه و چیزی که از سایت شما بر روی تلفن همراه به نمایش گذاشته میشود، اولین چیزی می باشد که گوگل به آن توجه میکند و در فهرست خود ایندکس می کند و بعد از این، رتبه بندی ها نیز بر همین اساس انجام خواهد شد. به این خاطر در نام این الگوریتم از موبایل فرست استفاده شده است تا تصور نشود این الگوریتم تنها معیار برای ایندکس کردن و شناسایی آن توسط گوگل نمی باشد. سایت هایی که فقط نسخه ی دسکتاپ دارند، با روی کار آمدن این الگوریتم هنوز هم می توانند ایندکس شوند، اما نبود نسخه ی موبایل مناسب در تجربه ی کاربری تاثیر منفی داشته و در نتیجه ترافیک سایت به مرور کاهش خواهد یافت و این یک بازخورد بسیار بد برای سایت ها در سئو خواهد بود.

لازم به ذکر است که با روی شروع فعالیت الگوریتم موبایل فرست ایندکس، سایت هایی که نسخه ی دسکتاپ و موبایل را در کنار هم و همراستا با هم اداره و مدیریت می کردند، نگرانی زیادی بابت تغییر رتبه نخواهند داشت.

الگوریتم فرست موبایل ایندکسینگ

برای پیش رفتن با الگوریتم موبایل فرست ایندکس چه کاری باید انجام داد؟

اولین چیزی که لازم است در این باره بدانید، این است که اصلا جای نگرانی نیست و نیاز نیست که وحشت زده و نگران کاهش رتبه ی در موتورهای جستجو باشید. گوگل اعلام کرده است که اگر تمام استانداردهای لازم در پیاده سازی نسخه ی دسکتاپ و موبایل را رعایت کرده باشید، اصلا نیاز به نگرانی در این زمینه نیست و الگوریتم فرست موبایل ایندکس میتواند یک گام بزرگ برای بهبود رتبه بندی سایت ها باشد.

first mobile indexing

رعایت اصول مهم در طراحی سایت واکنش گرا یا responsive، داشتن سرعت و زمان بارگذاری ایده آل در موبایل از جمله فاکتورهای مهم برای گوگل می باشند که در نتایج رتبه بندی اثرگذار خواهند بود. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، اگر نسخه ی موبایل و دسکتاپ سایت مشابه هم باشد، جای نگرانی نیست، اما سایت هایی که برای دسکتاپ و موبایل نسخه های جداگانه طراحی میکنند، لازم است برخی از موارد را مدنظر داشته باشند تا بتوانند با سیاست های جدید گوگل و معرفی الگوریتم موبایل فرست ایندکس پیش بروند. از مهم ترین نکاتی که در این باره باید به آن توجه داشت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

تولید محتوای حرفه ای در موبایل

گاهی اوقات ممکن است سایت هایی که نسخه ی دسکتاپ و موبایل متفاوت دارند، به تولید محتوای سمت موبایل توجه نداشته باشند. این دسته از سایت ها ممکن است تا امروز در رتبه های خوبی از موتورهای جستجو قرار گرفته باشند، اما باشروع کار الگوریتم موبایل فرست ایندکس قطعا دچار افت شدید رتبه خواهند شد. سعی کنید تولید محتوای سمت موبایل نیز به اندازه ی دسکتاپ حرفه ای و جذاب باشد و از تصاویر و فایل هایی استفاده کنید که قابل ایندکس شدن باشد.

الگوریتم فرست موبایل ایندکس گوگل

داده های ساختاریافته

شما به عنوان یک طراح سایت یا فردی که مدیریت سایت را بر عهده دارد، باید ساختار داده ها را به همان صورت که در نسخه ی دسکتاپ به کار گرفته اید، در موبایل نیز به همان صورت استفاده نمایید و از اضافه کردن داده های ساختار یافته ی غیر ضروری که مربوط به محتوای یک صفحه نمی باشند، اجتناب کنید.
 

متادیتا

دقت داشته باشید که عناوین و توصیف های متا در دو نسخه ی دسکتاپ و موبایل معادل یکدیگر باشند. اگر دقت کرده باشید در اینجا از کلمه ی معادل استفاده کردیم نه یکسان. این یعنی ممکن است شما بخواهید از عناوینی در سمت تلفن همراه استفاده کنید که تعداد کارکترهای آن کوتاه تر و بهینه شده باشند، اما در نهایت باید چیزی معادل با عناوین موجود در نسخه ی دسکتاپ باشند.

first mobile indexing google

سایت مپ

اگر نسخه ی دسکتاپ و موبایل سایتتان از هم جدا می باشد، مطمئن شوید که اطلاعات موجود در نسخه ی موبایل به درستی در سایت مپ قرا میگیرند.
 

تایید سرچ کنسول

اگر تا امروز تنها برای نسخه ی دسکتاپ سایت سرچ کنسول را تایید کرده و از آن برای ایندکس مطالب و سایر اماکنات آن استفاده میکنید، حتما نسخه ی موبایل را هم فعال و تایید کنید تا الگوریتم فرست موبایل ایندکس تاثیر منفی روی رتبه ی سایت نداشته باشد.

همان طور که قبلا در مطلب الگوریتم های موتور جستجوی گوگل اشاره کردیم، تغییر بخش جدایی ناپذیر از این الگوریتم ها می باشد و باید همیشه بروز بود و در جریان آخرین اخبار در این حوزه قرار گرفت. ما در تیم سئو و تولید محتوا ظریف گرافیک، آخرین تغییرات و مطالب بروز در این حوزه را از طریق وبلاگ سایت در اختیارتان قرار میدهیم.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288