مجوزها

طراحی بسته بندی شکلات: بایدهای یک بسته بندی بی نقص + نمونه

  • اشتراک گذاری:
3 اسفند 1399 (آخرین بروزرسانی در 17 بهمن 1402 ) 4991 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

طراحی بسته بندی شکلات با دنیایی از ایده ها، ذوق و خلاقیت ها روبرو می باشد و کافیست با کمی تأمل و خیال پردازی تصویر نهایی را در ذهن خود تصور کنید و سریع دست به کار شوید، در این بین حتی از کوچکترین ایده ها هم صرف نظر نکنید.

تنوع شکلات ها؛ایده ای برای خلق بسته بندی های جدید

اگر از طرفداران پروپاقرص شکلات هستید و در شناخت انواع آن مهارت دارید، می دانید شکلات ها با طعم های میوه ای، ترش، شیرین، کاکائویی، تلخ و یا ترکیبی از همه موارد وجود دارند. مُوازی با طعم شکلات رنگ مناسب آن نیز اختصاص داده می شود. شما بعنوان یک طراح بسته بندی، طعم و رنگ مخصوص هر شکلات را در نظر بگیرید، با دیدن، خوردن و یا شنیدن نام هر طعم به چه چیزی فکر می کنید؟ اولین برداشت، حس وایده ی شما در این زمینه بسیار مهم است، چون این نقطه طراحی بسته بندی است. کاربرد رنگ ها را در ذهن داشته باشید که هر رنگ نماینده ی چه طعمی است و در ادامه حتی بوی شکلات می تواند به رنگی خاص اختصاص یابد.
 

رنگ ها در طراحی بسته بندی شکلات

کارشناسان طراحی بسته بندی در طراحی رنگ هایی را استفاده می کنند که مشتریان را بیشتر جذب می کند و ناگفته ها را به بیانی رنگین  با مخاطب خود بازگو می کنند. کمی در بسته بندی های بخصوص بسته بندی های کارتنی شکلات های کاکائویی دقت کنید، رنگ های تیره، طلایی، کرمی و رنگ های لوکس همیشه در جعبه این نوع شکلات مشاهده می کنیم. علت این انتخاب طعم، رنگ و جایگاه خاصی است که در نظر جامعه و یا قشری خاص دارند، پس باید طراحی بسته بندی شکلات های کاکائویی تلخ و گرانقیمت برای قشر متوسط به بالا در نظر گرفته شود. سلایق و علاقمندی ها را هر چه بهتر بدانید، بیشتر می توانید در طراحی و بسته بندی موفق عمل کنید.

شکلات های تافی میوه ای، تنوع رنگ بسیار بالایی دارند. در هر بسته تافی شما ترکیب رنگ های مختلف سبز، زرد، صورتی، نارنجی و غیره را خواهید دید که هر رنگ مختص طعمی مانند: سیب، موز، لیمو، آلبالو، تمشک، پرتقال و سایر میوه ها هستند. بیشترین استقبال را از طرف کودکان و پذیرایی در مهمانی های غیر رسمی دارند. پس تنوع رنگ و تنوع در طراحی نمی تواند غیر معقول و نامتعارف باشد. در نمونه شکلات های ژله ای و پاستیل ها نیز بسته بندی ها از همین سبک پیروی می کنند و تنوع در طراحی و استفاده از رنگ ها بسیار زیاد است. در بسته بندی پلاستیکی شکلات ها علاوه بر نکاتی که گفته شد، قسمت شفافی را در نظر بگیرید تا مشتری محصول را بهتر ببیند و با اطمینان از نوع شکلات آن را انتخاب نماید.

ابعاد در طراحی بسته بندی شکلات

ابعاد را در همان ابتدا می توان از تولیدکنندگان شکلات که تقاضای طراحی بسته بندی دارند پرسید. اگر شکلات به صورت فله فروخته می شود، باید کاغذ پیچ و طراحی دور شکلات مناسب ابعاد شکلات طراحی شود، ابتدا و انتهای بسته بندی به خوبی بسته شود و ورود هوا، حشره وعوامل فساد مواد غذایی به داخل آن غیر ممکن باشد. جعبه بسته بندی های بزرگ، بسته به وزنی که قرار است ارائه گردد طراحی می شود. باید اطلاع یابید هر گرم مورد نظرِ تولید کننده در چه ابعادی میگنجد. ابعاد دقیق و درست را جویا شوید تا در ارائه طرح نهایی دچار اشتباه و یا متقبل خسارت نشوید.

 

 

نوع طراحی بسته بندی شکلات

خوب می دانیم شکلات از جمله خوراکی های محبوب و فراگیر در جامعه است. امتیاز بزرگی که آن را نسبت به سایر خوراکی ها برجسته کرده است، محبوبیت آن برای هدیه و کادو دادن است. برای مثال به دیدن دوستتان می روید ممکن است بهترین گزینه یک بسته شکلات باشد، برای افتتاحیه شرکت به درخواست یکی از آشنایانتان دعوت شده اید، تهیه ی یک بسته شکلات می تواند راحت ترین و بهترین انتخاب باشد. با این حساب بهتر است طرح و نوع بسته بندی شکیل و جنس آن نفیس باشد تا شایسته هدیه دادن باشد.

گاهی بسته بندی های شکلات آنقدر زیبا و جذاب هستند که ممکن است طراحان دیگر نیز برای طراحی بسته بندی های محصولات از آن ها ایده بگیرند. بهترین سبک ها را در طراحی به کار ببرید، قرار نیست آپولو هوا کنید و زیاد ذهنتان را درگیر طرح هایی غیر قابل دسترس و دشوار کنید. ببینید سلیقه و فرهنگ مردم جامعه برای خرید شکلات چیست؟ کاربردهای انواع شکلات و استفاده در ایام، مناسبت ها و مراسمات مختلف را بخوبی بدانید و در نهایت با الهام از طرح های جدید و خلاقانه بسته بندی به طراحی بپردازید.

جنس طراحی بسته بندی شکلات

جنس بسته بندی ها از نوع معمولی تا فاخر بسته به کاربردشان انتخاب می شود. بسته هایی که در مراسم، مناسبات و مهمانی ها استفاده می شوند، می توانند از جنس پلاستیک، کاغذ، چوب، فلز و سایر متریال باشند. شاید با شنیدن جنس چوب و یا فلز متعجب شوید، اما این نوع طراحی های شکیل، گرانقیمت بوده و برای شکلات های کادویی و فقط برای برندهای خاص استفاده می شود. گاهی بسته بندی شکلات با ربان تزئین می شوند که جنبه تشریفات و تعارف دارند که برای هدیه دادن و شاید تحفه سفر استفاده می شوند.

در این بین طرح یک پرسش خالی از لطف نخواهد بود، بنظر شما به عنوان یک طراح، چرا کاغذ پیچ و پلاستیک دور شکلات جنس خاصی است و خش خش خاصی نیز دارد؟ تاحالا دقت کردین؟ علت: جلب توجه و یادآوری وجود یک خوشمزه ی خوردنی است که با شنیدن صدا هم می توان به وجودش پی برد.خیلی جالب است، روانشناسی طراحی لیبل یا بسته بندی ببینید تا کجاها که پیش نمیرود. حتی کودکان از شنیدن خش خش آن متوجه می شوند و برای پیدا کردن صدا و دست یافتن به آن ذوق و هیجان خاصی دارند. همیشه حرفه ای باشید و به جزئیات دقت کنید.
 

طرح کاغذ جعبه شکلات
 

سخن ظریف گرافیک

شما طراح هستید، سعی کنید نکات مهم برای شناخت جامعه، رنگ های مورد علاقه، سبک زندگی مردم، مقدار هزینه ای که برای خرید هر محصول می کنند را بشناسید. با این حال می توانید چشم بسته حدس بزنید مشتری چه سبک کاری را از شما می خواهد و طرح بسته بندی شکلات ایده آلش چیست؟ تیم ظریف گرافیک با سال ها تجربه در طراحی، بسته بندی و روانشناسی فروش نیاز مشتری را در همان ابتدا تشخیص داده و قبل هر چیز، سعی می کنند خصوصیات مشتری خود را بهتر بشناسند. تا بتواند نه تنها در زیبایی بسته بندی محصول بلکه در افزایش فروش ان تاثیر بسزایی داشته باشد.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288