مجوزها

پیش بینی ظریف گرافیک از آینده طراحی بسته بندی

  • اشتراک گذاری:
27 اردیبهشت 1398 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 1660 0 طراحی بسته بندی
آنچه در این مطلب می خوانید:

پیشرفت تکنولوژی در همه ی عرصه های زندگی تاثیر بسزایی داشته، در این میان صنعت بسته بندی نیز دچار تحولات فراوانی شده است. طراحان بسته بندی نیز با به روز نگهداشتن مهارت و دانش خود همراه با آخرین تحولات گام بر میدارند تا هنر خود را به همگان نمایش دهند. بسته بندی های کاغذ پیچ و جعبه های قدیمی، امروزه در بسیاری از موارد جای خود را به اشکال و انواع مختلف طراحی بسته بندی داده اند که در ادامه به آن ها می پردازیم.
 

طراحی و عکاسی تبلیغاتی چای هویاتی
 

بیشترین تغییراتی که در انواع بسته بندی اعمال می شود با توجه به نظرات و نیاز مصرف کنندگان صورت می گیرد. بازخوردهایی که مصرف کنندگان می دهند دقیق و صحیح ترین نوع نتیجه گیری است که با توجه به آن تغییرات بسته بندی محصولات داخلی و خارجی، سرعت گرفته است. بنظر شما این روند پر سرعت چه تاثیری در آینده صنعت بسته بندی خواهد داشت؟
 

عوامل تاثیر گذار در آینده طراحی بسته بندی

  1. همگام شدن با سلیقه مشتریان: هنگامی که مشتریان از انتخاب و استفاده یک محصول انتظار دارند تا حس خوشایند مصرف محصول و طراحی بسته بندی را با هم تجربه کنند، باید کوشید تا بهترین و راحت ترین بسته ها را در اختیارشان قرار داد.

  2. رقابت با نمونه های مشابه: با توجه به وضعیت کنونی ایران عزیزمان، تمایل به مصرف کالاهای داخلی در مصرف کنندگان افزایش یافته است. پس طراحی ها باید به گونه ای باشد تا با انواع محصولات هم رده خارجی به راحتی رقابت کند و رضایت مشتریان را جلب نماید.

  3.  بکارگیری تکنولوژی های روز دنیا در طراحی: مصرف کنندگان با تغییر فناوری، انتظارشان از کیفیت بسته بندی هر روز بیشتر از گذشته می شود. باید جنس بسته بندی از نوع دوستدار محیط زیست باشد و ابزارهای باز و بست درب بسته بندی برای مصرف کننده سهولت استفاده ایجاد کند.

  4. هر برند داستان خاص بسته بندی خود را دارد که از دیر باز تاکنون تغییراتی داشته اند. این تغییرات همراه با تجربه دلنشینی است که هر روز به محبوبیت یک کالا در زمان های مختلف افزوده است.
     

محرک اصلی تغییرات در بسته بندی

امروزه الگو و ملاک های زیادی در نظر مصرف کنندگان برای استفاده از انواع بسته بندی وجود دارد. همه این نمونه ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی و راحتی است که در فعالیت های مختلف در اختیارشان قرار داده می شود. هر چند روش های سنتی و بعضی از بسته بندی های قدیمی هنوز جایگاه خود را حفظ کرده اند و همچنان مورد استقبال قرار می گیرند، اما نمی شود تنها به یک بعد ماجرا بسنده کرد و به فکر تغییرات نشد. در حالت کلی محرک اصلی تغییرات در بسته بندی، مصرف کنندگان هستند که هر بار تغییرات را به سمت و سوی جدید سوق می دهند.
 

کشورهای پیشگام و موفق در صنعت بسته بندی

رقابت و شتاب تغییرات در عرصه ی بسته بندی محصولات بقدری زیاد است که انتخاب موفق ترین کشور در این زمینه کار آسانی نیست. اکثر کشورهای جهان در شرق و غرب این کره ی خاکی پیشرفت های چشمگیری در طراحی بسته بندی داشته اند که نمی توان به کشوری خاص اشاره کرد. اما به بیان کلی آمریکا و انگلیس در چند سال اخیر توانسته اند با طراحی بسته بندی های خاص تحسین ها را بر انگیزند و جوایز معتبری دریافت نمایند. قدرت طراحی در این زمینه در کشور روسیه و یونان نیز چشمگیر بوده است و خلاقیت در بسته بندی های سوئدی و کشورهای شمال اروپا هم بسیار زبان زد شده است. همچنین کره ی جنوبی در بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی تیر خلاص به همه مدل های قبل از خود زده و موفق عمل کرده است.
 

طراحی-بسته-بندی-پسته-پیچو
 

تغییرات پیش رو در صنعت بسته بندی جهانی

انقلابی که در ساخت بسته بندی و جنس آن صورت گرفته غیر قابل چشم پوشی بوده و کارآیی که کیفیت بکار رفته در آن نسبت به گذشته بسیار زیاد است. استفاده از موادی که به محصول صدمه ای وارد نکند، موجب تخریب محیط زیست نشود و ارائه طراحی های مبتکرانه مانند سنسورهای هوشمند جهت حفظ مواد غذایی تغییراتی هستند که در بسته بندی ها اعمال شده است. از سوی دیگر روش های پیچیده و مهندسی شده ای که برای حمل و نگهداری بسته بندی ها ارائه می شود بدیع و نو هستند که خدمات بی شاعبه ای را به این صنعت نموده است.
 

ثبات و عدم تغییر برخی بسته بندی ها

محصولات برای جذب مخاطب و تبلیغ بهتر هر روز با پوشش ها و قالب های متفاوتی روانه ی بازار می شوند و به فروش می رسند. اما در میان بازار پرهیاهوی برندینگ و رقابت های تنگاتنگ محصولات مختلف برخی محصولات دست نخورده و ثابت باقی می مانند. بنظر شما علت چیست؟

همیشه اعمال تغییرات و ایجاد طراحی جدید در بسته بندی محصول، راه حل خوبی برای فروش بیشتر و گرفتن سهم زیاد بازار نیست. گاه تجربه استفاده از یک محصول خوشایند و متفاوت است، نوع باز و بست شدن درب، کیفیت محتویات و حس خوبی که در خرید به مصرف کننده می دهد با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. به همین جهت بعضی از محصولات مصرفشان نوستالوژی شده و رضایت طرفداران خود را با همان طراحی قدیمی همراه با حس خوشایند حفظ کرده اند. به عنوان مثال نگاهی به نوشابه کوکاکولا، شکلات Toblerone یا پفک نمکی مینو، کرم کاکائو فرمند، آدامس شیک و غیره بیاندازید. همه موارد گفته شده برندهای قدیمی با بسته بندی های نوستالوژیک هستند که به خوبی در اذهان باقی مانده اند و کوچکترین خللی در محبوبیتشان وارد نشده است.


طراحی-بسته-بندی-البرز
 

با بسته بندی های ماندگار، محبوب شوید

جنس بسته بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که ماده ی مهم آن عبارتند از: کاغذ و مقوا، پلاستیک های مقاوم یا منعطف، فلز، شیشه و غیره. هنگامی که یک برند طراحی بسته بندی خود را با مواد قابل بازیافت انجام دهد، این امر باعث می شود هیچ یک از قسمت های محصول دور ریز یا زباله نشود و دوباره به چرخه مصرف باز گردد. بسیاری از شرکت ها با استفاده از سبک وزن کردن محصولات سعی می کنند به چرخه اقتصادی کمک نمایند و میزان پسماندها را به حداقل برسانند.

با این حال برخی برندها همچنان بسته بندی های پلاستیکی غیر قابل بازیافتی را استفاده می کنند که این آمار به سالیانه 8 میلیون تن ضایعات می رسد و موضوع بغرنج آنجا است که این زباله ها وارد اقیانوس می شوند و آلودگی های بسیاری را به وجود می آورند. در آینده ای نه چندان دور برندهایی که دوستدار طبیعت هستند و سعی در حفظ آن دارند محبوبیتشان افزایش یافته که این امر سبب کاهش آلودگی های محیط زیست و ماندگاری یک برند خواهد شد.
 

 با این روش ها آینده بسته بندی خود را ماندگار کنید

  • استفاده بسته بندی سبز

بسته بندی که دوباره قابلیت بازیافت را داشته باشد بسته بندی سبز یا پایدار گفته می شود که دارای روند زیر است:

  1. ساختار قابل تجزیه که معمولا تجدید پذیر است؛ بسیاری از پلاستیک های کامپوزیت از اینگونه مواد هستند.

  2. استفاده از مواد غیر شیمیایی در بسته بندی های سبز باعث می شود تا مصرف کننده با اطمینان خاطر بیشتری از آن استفاده نماید.

  3. روند تولید این نوع بسته بندی با کاهش در هزینه های حمل و تولید روبروست.

  4. کاهش میزان فاضلاب در تولید بسته بندی

  5. محبوبیت در نظر افراد که حفاظت از محیط زیست برایشان مهم است.
     

نمونه-پکیجینگ-دیزاین-مواد-غذایی

  • بسته بندی مطابق با درخواست مشتری

مشتریان بسته بندی، همان صاحبان برندهایی هستند که نیاز به طراحی بسته بندی حرفه ای محصولات دارند. ارائه مشاوره های تخصصی و تعامل طراح و مشتری سبب می شود تا نیازها شناسایی شوند و با بکارگیری تکنولوژی های روز دنیا بهترین سود را در طراحی بسته بندی به مشتری و طبیعت برساند.

  • استفاده از طراحی های مینیمال

یک طراحی بسته بندی زمانی مورد توجه قرار میگیرد که رنگ، فونت، تصاویر و غیره با مهارت تمام به کار گرفته شود و در یک نگاه اطلاعات مفید مورد نیاز مشتری را در اختیارش قرار دهد:

  1. رنگ: تنوع و تعدد رنگ را کنار بگذارید و از یک یا دو رنگ مشخص در طراحی استفاده کنید.

  2. فونت: بهتر است تعداد فونت ها کم باشد و تا حد امکان خوانا و صریح نوشته شوند.

  3. تصاویر: سعی کنید از تصاویر، وکتور و المان های با کیفیت در طراحی بهره ببرید تا خروجی مطلوب و ایده آلی به دست آورید.
     

آینده تحصیلی و شغلی طراحی بسته بندی

از مزایای رشته تحصیلی طراحی بسته بندی، خود اشتغالی است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت خود جوش در بازار مشغول به کار شوند و فعالیت های اقتصادی موفقی داشته باشند.

  • فعالیت این افراد در زمینه های طراحی بسته بندی مواد غذایی، بهداشتی، دارویی و غیره

  • فعالیت در شرکت های بسته بندی انواع کالا و محصولات

  • فعالیت در کارخانجات و تولیدی ها

  • شروع کسب و کار در مراکز هنری

  • تدریس در آموزشگاه ها و کلاس های خصوصی

  • طراحی در چاپخانه ها و دفاتر فنی

  • ساخت انواع بسته بندی و جعبه برای مصارف مختلف بصورت خانگی یا شخصی
     

در هر صورت فارغ التحصیلان این رشته پس از اتمام درس به راحتی می توانند وارد بازار شوند و با بکارگیری دانش، سطح مهارت های تجربی خود را به میزان قابل قبول افزایش دهند و بدون هیچ نگرانی وارد عرصه طراحی بسته بندی در بازارهای جهانی شوند.

خلاقیت-در-طراحی-بسته-بندی-ایرانی-مجید-ظریفی

تیم طراحی بسته بندی ظریف گرافیک با بهره مندی از افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه، خدمات شایسته و مورد قبولی را به برندهای مختلف ارائه نموده است. طراحی بسته بندی زعفران، ادویه، حبوبات، خشکبار و سایر مواد غذایی تخصص ماست. در صورت نیاز می توانید با ما تماس بگیرید تا بهترین خدمات و راهکارهای لازم برای طراحی بسته بندی جدید محصولاتتان دریافت نمایید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288