مجوزها

معنی و مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو

  • اشتراک گذاری:
27 شهریور 1400 (آخرین بروزرسانی در 17 تیر 1402 ) 17886 0 طراحی لوگو
آنچه در این مطلب می خوانید:

طراحی لوگو یکی از اقداماتی است که باید به صورت تخصصی قبل از شروع رسمی کسب و کارتان برای آن اقدام کنید. لوگو که یک نشان گرافیکی است موجب می شود تجارت هویت بگیرد و در ذهن مشتریان و مخاطبان ماندگار شود. گاهی در طراحی لوگو اشکال هندسی را مشاهده می کنید که هر یک معنا و مفاهیم خاص خود را دارند. شاید این سوال مطرح شود که معنی اشکال هندسی در طراحی لوگو چیست؟ و چرا شرکت های برتر دنیا از این اشکال در لوگوی برند خود استفاده می کنند؟ تا انتها همراه ظریف گرافیک باشید تا پاسخ سوالاتتان را بدانید.

رواشناسی اشکال حیوانات در لوگو

مفهوم اشکال هندسی

بسیاری از مشتریان یک کسب و کار توجه زیادی به لوگو شرکت و برند های مختلف دارند که سهم زیادی در شناخت و فروش محصول در جامعه دارد. اغلب افراد از مفاهیم پنهان در پشت لوگوها اطلاعی ندارند. محیط زندگی ما سرشار از اشکال مختلف است که به گونه ای هر یک بهم ربط پیدا می کنند. جالب است بدانید که هر شکل هندسی که در اطرافتان مشاهده می کنید نکته روانشناسی را دل خود جا داده است. این نکات کمک می کند تا درک راحت تری نسبت به اشکال هندسی در طراحی لوگو داشته باشید. این امر سبب می شود طراحان لوگو به سادگی و بدون هیچ گونه توضیحی مفهوم مورد نظرشان را به بازار هدف برسانند.

اشکال هندسی لبه گرد

شکل‌هایی که لبه‌های گرد و نرم دارند احساس نزدیکی بیشتری در افراد ایجاد می‌کنند و حس انعطاف پذیری، صلح و تنوع را القا می کنند.

استفاده از اشکال هندسه در طراحی نماد

اشکال هندسی لبه تیز

اشکالی که دارای لبه‌های تیز و برنده هستند اقتدار برند تجاری را نشان می دهند. این اشکال در طراحی لوگو های رسمی و جدی سهم بسزایی دارد.

با توجه به آنچه که گفته شد طراحان باید توجه ویژه ای به رواشناسی اشکال در لوگو داشته باشند تا مخاطبان بتوانند حتی با عمیق ترین مفاهیم در لوگو ارتباط برقرار کنند. در ادامه ویژگی‌های مختلفی را بررسی می کنیم تا با دید جامع و کاملی بتوانید طراحی انواع لوگو را برای برندهای تجاری داشته باشید.

مفاهیم روانشناسی اشکال هندسی

در ابتدا شکل هایی را مورد بررسی قرار می دهیم که بیشترین کاربرد را در طراحی لوگو حرفه ای دارد و طراحان مجرب بسیاری از این اشکال هندسی در طراحی شان استفاده می کنند. وقتی حرف از اشکال هندسی می شود همه ما به یاد مربع، مستطیل، مثلث، لوزی، بیضی و غیره می افتیم که در دوره ابتدایی با آن ها آشنا شده ایم اما این اشکال در آرم میتوانند حتی به صورت حیوانات نیز دربیایند. به همین دلیل برای بسیاری از افراد این اشکال شناخته شده هستند. در رسم اشکال هندسی خطوط صافی را می توان دید که اگر این خطوط به صورت زاویه دار باشند از لحاظ روانشناسی نشان دهنده نظم و یکپارچگی است، ولی اگر هیچ زاویه ای به کار نرود و حاشیه های نرمی برای آن ها در نظر گرفته شود نشان از ارتباط منعطف و همه گیر در جامعه می باشد. طراحانی که علاقمند هستند که طراحی لوگو ساده ولی تاثیرگذار انجام دهند عموماً از اشکال هندسی در طراحی لوگو استفاده می‌کنند.

مفهوم اشکال طبیعی و ارگانیک

اشکال طبیعی یا ارگانیک که از طبیعت پیرامون الهام گرفته اند و هیچ قاعده و قانون خاصی در آن مشاهده نمی شود، همواره احساس آرامش و راحتی را به مخاطب منتقل می کند. شکل و ساختار برگ، سنگ، گل و ابرها که عناصر طبیعی هستند در طراحی لوگو گاه کاربرد های فراوان دارند. این طرح ها گاه به طور کامل از دل طبیعت برخاسته اند و گاه تنها از افکار و ایده های بی پایان یک طراح خوش ذوق و خلاق بر می آید. اشکال هندسی طبیعی به دلایل روانشاسی و ارتباط گرفتن سریع آن با افراد همواره مورد توجه کسب و کارهای بزرگ دنیا بوده که نمونه بارز آن می توان در طراحی لوگو شرکت اپل مشاهده کرد.

ترکیب اشکال هندسی در گرافیک

مفهوم اشکال انتزاعی

زمانی که به طور دقیق مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو را بررسی می کنید شاید در برخی موارد لوگوهایی را دیده باشید که نه از اشکال هندسی تبعیت می کنند و نه از طبیعت الهام گرفته اند. به این اشکال، شکل های انتزاعی می گویند که بیشتر آن ها ساده و به راحتی قابل درک هستند ولی نمی توان نمونه های واقعی از آن ها در محیط پیرامون مشاهده کرد. در بعضی موارد این شکل ها مفهوم خاصی را مرتبط با نام برند و نوع یک کسب و کار را درون خود پنهان می‌کنند و گاهی به تنهایی برای معرفی یک برند در قالبی کاملاً متفاوت و با یک شکل خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

مفهوم اشکال هندسی در طراحی آرم

مفهوم لوگو مربع یا مستطیل شکل

مربع و مستطیل از لحاظ روانشناسی نشانه ثبات و نظم هستند. همه طراحان معتقند که استفاده از مستطیل در طراحی لوگو نشان از سادگی طرح دارد. در مطالعه مفاهیم اشکال هندسی نقش مستطیل از سایر شکل ها پر رنگ تر است. این که چرا این شکل هندسی در حال حاضر پر مخاطب است و در بسیاری از لوگو ها مشاهده می شود، می توان گفت این اشکال در ذهن مخاطب اطمینان و ثبات را تداعی می کند. مربع و مستطیل با داشتن زوایای قائم و قوانین ساده ریاضی این دید نادرست را در ذهن طراحان تازه کار به وجود می آورد که استفاده از این اشکال خسته کننده و کسالت بار است. طراحان حرفه ای و باسابقه می دانند که شاید این اشکال هندسی نتوانند قوانین شگفت انگیز داشته باشند ولی قابلیت انطباق بالای آن ها با سایر شکل های هندسی باعث می شود که نتوانند به راحتی از آن ها بگذرند.

مفهوم مربع در لوگو

گاهیاز ترکیب اشکالات هندسی میتواند بسیار پیچیده به نظر برسد که ذهن مخاطب را برای مفهوم آن به چالش میکشد. این چالش عاملی می شود که مشتریان توجهشان به محصول جلب شود، نتیجه این اتفاق بر روی فروش قابل مشاهده است به همین خاطر است که بسیاری از طراحان در عمده طرح هایشان از مربع و مستطیل استفاده می کنند.

مفهوم مثلث در طراحی لوگو

مثلث به دلیل داشتن زوایای مختلف همانند مربع و مستطیل نشان از نظم و هماهنگی دارد. مفاهیم مثلث های هندسی با طبعیت پیوند دارند. مثلث متساوی اضلاع با زمین، مثلث مختلف الاضلاع با هوا، مثلث متساوی الساقین با آتش و مثلث قائم الزاویه با آب پیوند دارند. با توجه به این موضوع باید متناسب با مفهمومی که می خواهید به مخاطب بیان کنید مثلث ها را انتخاب کنید. جالب است بدانید که مثلث متساوی الساقین که دارا دو ضلع با ساق های برابر است مفهوم خاصی را به نمایش می گذارد. اعدای خاصی که در این مثلث وجود دارد برای رومیان و یونانی ها مهم بوده و با توجه به این اعداد معماری ساختمان ها و بناهای عظیم را انجام می دهند. اگر می خواهید همانند این معماران ماهر کاری منحصر به فردی را طراحی کنید حتماً در طراحی لوگو از مثلث مساوی الساقین استفاده کنید.

مفهوم شکل های هندسی مثلث در آرم

طراحی لوگو با دایره

مفهوم ابدیت و بی نهایت را در خود پنهان کرده است. همان طور که می دانید از نظر ریاضی دارای اضلاع بی نهایت می باشد. اگر بخواهید هرچیزی که در تکاپو است را در ذهن مخاطب تداعی کنید می توانید در طرحتان دایره را به کار ببرید.

معنی دایره هندسی در گرافیک

طراحی لوگو در ظریف گرافیک

در نظر گرفتن مفاهیم آرم با اشکال هندسی کمک می کند تا بتوانید به طور سریع و واضح هدف کسب و کارتان را به مشتریان بگویید. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که تمایل دارید تا طراحی لوگو برند تجاری خود را به یک تیم یا گروهی حرفه ای بسپارید که شناخت کاملی به اشکال هندسی و غیر هندسی دارند و می توانند به خوبی نام و تجارت شما را در لوگو بگنجانند. در صورتی که تمایل دارید طراحی لوگو را با مفاهیم روانشناسی شده داشته باشید ما در تیم طراحی ظریف گرافیک بر آنیم تا بهترین الگو ها را با توجه به مفاهیم اشکال هندسی در طراحی لوگو ارائه نماییم. 

با شناخت کامل بازار جهانی، شناخت رقب، نیاز برند و انتظارات مشتریان انجام می شود تا برند در جایگاه شایسته و در خور قرار گیرد. همچنین تیم ظریف گرافیک ایده های خلاقانه را در طی جلسات طوفان فکری، آنالیز و بررسی دقیق ساختار و چیدمان مختلف ارائه می کنند تا بهترین ها را نسبت به دیگر رقبا و مشاغل هم رده داشته باشید.

در این مقاله از مجموعه مقالات ظریف گرافیک سعی نمودیم به مفاهیم اشکال هندسی در طراحی لوگو بپردازیم تا با شناخت بیشتر به مفاهیم پنهان در لوگو ها دقت کنید و ارتباط بهتری با آن برقرار کنید.

دانلود کاتالوگ نمونه کارهای ظریف گرافیک

دانلود

نظرات (0)

تو چی فکر می کنی؟

ارسال
09331003288